Lokerse Feesten 2025 - 50-jarig jubileum

Het was net iets te druk zondag, al kan het gewoon decompressie zijn van Brakrock.

Je kan veel zeggen over EC, maar hun show is wel afgewerkt, ondanks alle gimmicks. Zij mogen idd Graspop of The Barn eens afsluiten, liefst na een headliner dat de conservatieve metalfans eventueel al een slaapmutsje kunnen gaan drinken.

Dat gedoe met die betaalkaart is wel te onnozel voor woorden: Je moet een kaart halen, daar euro's opzetten (met uw bankkaart of payconiq), een fee betalen, om dan overal te betalen in euro's...

Laat ons dan gewoon met bankkaart of Payconiq betalen? 🤷‍♂️

Het was net iets te druk zondag, al kan het gewoon decompressie zijn van Brakrock.

Je kan veel zeggen over EC, maar hun show is wel afgewerkt, ondanks alle gimmicks. Zij mogen idd Graspop of The Barn eens afsluiten, liefst na een headliner dat de conservatieve metalfans eventueel al een slaapmutsje kunnen gaan drinken.

Dat gedoe met die betaalkaart is wel te onnozel voor woorden: Je moet een kaart halen, daar euro's opzetten (met uw bankkaart of payconiq), een fee betalen, om dan overal te betalen in euro's...

Laat ons dan gewoon met bankkaart of Payconiq betalen? 🤷‍♂️

De reden dat bankkaart of Payconiq niet kan, is omwille van het ecologisch systeem voor eten en drank. Drankbekers, maar ook de etensbakjes betaal je en dien je terug in te ruilen voor credits die teruggestort worden op de kaart. Daar kan dan misschien wel een alternatief op worden bedacht zou je kunnen zeggen, maar dit is momenteel wel waarom. Ook internationale bezoekers hebben misschien geen betaalmiddelen die hier (gemakkelijk) gebruikt kunnen worden en dan biedt zo'n betaalkaart een uitkomst.

De reden dat bankkaart of Payconiq niet kan, is omwille van het ecologisch systeem voor eten en drank. Drankbekers, maar ook de etensbakjes betaal je en dien je terug in te ruilen voor credits die teruggestort worden op de kaart. Daar kan dan misschien wel een alternatief op worden bedacht zou je kunnen zeggen, maar dit is momenteel wel waarom. Ook internationale bezoekers hebben misschien geen betaalmiddelen die hier (gemakkelijk) gebruikt kunnen worden en dan biedt zo'n betaalkaart een uitkomst.
Die 1,5€ administratie kost bij opstart van een kaart is niet ok. Ik vraag mij zelfs af of dit wettelijk is? Ben ook naar suikerrock geweest en daar soortgelijk systeem (enkel werken met coins en niet met effectief bedrag, maar ook daar met zo'n kaart) en daar was er die administratieve kost niet.

Betalen met een bankkaart en ruilsysteem voor bekers kan perfect opgezet worden met uit delen van een token per persoon en nadien steeds ruilen bij bestellen (dan moet er wel ook waarborg gerekend worden op pet flesjes voor frisdrank) . Voor leeggoed eten kan extra waarborg gerekend worden en dan bij inleveren recycle point perfect terugbetaald worden op bankkaart. Als niet met token wilt werken voor bekers kan dit ook voor bekers op die manier. Dit systeem werkt al op verschillende festivals.

• Leuk
Waarderingen: koolket
Je kan via een pinapparaat gewoon geld terug storten op een bankkaart. Ook in België. Werd bijvoorbeeld dit jaar op grote schaal gedaan bij de Gentse Feesten. Bekertje inleveren en er werd een euro naar je overgemaakt. Dus dat zou het argument niet mogen zijn.

• Leuk
Waarderingen: swissepfan en Iniquitous
Jullie weten dat een handelaar transactiekosten moet betalen op elke transactie? Met dit systeem omzeilen ze dat grotendeels en de kosten van het systeem zit vervat in die opstartkost. Ka-ching!

• Leuk
Waarderingen: Iniquitous
Je kan via een pinapparaat gewoon geld terug storten op een bankkaart. Ook in België. Werd bijvoorbeeld dit jaar op grote schaal gedaan bij de Gentse Feesten. Bekertje inleveren en er werd een euro naar je overgemaakt. Dus dat zou het argument niet mogen zijn.
Wist niet dat dit zo makkelijk ging. Dan weet ik het ook niet, maar wellicht gaat het dan richting wat 'parelconfituur' hier net zegt. Verder mee eens dat de €1,5 administratiekost pure afzetterij is.

Jullie weten dat een handelaar transactiekosten moet betalen op elke transactie? Met dit systeem omzeilen ze dat grotendeels en de kosten van het systeem zit vervat in die opstartkost. Ka-ching!

Klopt, maar ik kan me moeilijk inbeelden dat iedere verkoper (of dat nu een lokale eettent, een apotheek of een supermarkt is) plots zou zeggen "Aha, je betaalt met kaart? Dat is dan even 1.50 administratiekosten erbij."
En alsnog zou je dan het alternatief hebben om gewoon met cash te betalen, wat wel ontbreekt op dit moment. Nu is het gewoon 1.50 euro 'verplichte' kost. Nu, ik besef zeker goed dat dat het minst van iedereens festivalzorgen zijn, maar snap wel dat mensen zorgen maken in hoeverre dit allemaal toegelaten is. Maar daarvoor weet ik te weinig om in detail te treden :)

Vroeger zou dit inderdaad nog een issue geweest zijn, maar tegenwoordig lukt het met alle Europese kaarten en zelfs meeste kredietkaarten om snelle transacties uit te voeren. Ze gebruiken die bekers en kommen zelfs als een betaalwaarde op hun terminal, het wordt dus gewoon van de prijs afgetrokken bij elk bezoekje aan de toog.

Meo Kalorama: verplicht betalen met kredietkaart.
Je krijgt onmiddellijk ook een bonnetje met een QR code, die gelinkt is aan de aankoop.
Beker inleveren met bonnetje (manueel dus aan een medewerker): zij scannen de QR code en het leeggoed geld wordt teruggestort op uw bankkaart.
Werkte perfect ook met mijn Belgische MasterCard.

• Leuk
Waarderingen: Yentel De Buyser
Even iets anders, lag het aan mij of was het een toch redelijk apatisch publiek toen de Sex Pistols aan het spelen waren?

Gaan voor de 1e keer de Lokerse Feesten bezoeken deze week en nachtje op de camping slapen. Kan iemand ons helpen met paar praktische vragen?

Weet iemand of je een sixpackje bier of water mee mag nemen voor de eerste dorst op de camping en is er ontbijt/koffie te koop op de camping?
OV is geen optie, dus helaas met auto, kan je die op beetje afstand parkeren wellicht?
Lees dat je eerst festivalbandje moet halen of mag je ook naar binnen op de camping als je jouw ticket voor de avond kunt laten zien (scheelt een heen weer)?

Mijn ervaring is al wel een jaar of 5 geleden, maar aangezien je verder nog geen reactie hebt, toch al even een antwoord:

- Wij hadden ook zelf bier mee, was toen geen probleem. Er was toen volgens mij ook niets te krijgen op de camping zelf.
- Wij waren ook eerst naar de camping gegaan (dus zonder een bandje te halen). Was toen alleszins geen probleem.
- Ontbijt of koffie was er toen volgens mij niet.

Toen deden ze eigenlijk nergens moeilijk over, er was een heel relaxe sfeer. Het zou me dus verbazen als ze nu moeilijk doen over wat bier of over een bandje dat je nog niet hebt. Maar misschien kunnen mensen met een recentere ervaring mij tegenspreken?

• Leuk
Waarderingen: Kirsch
Even iets anders, lag het aan mij of was het een toch redelijk apatisch publiek toen de Sex Pistols aan het spelen waren?
Lag niet aan jou. Het was gewoon een matig optreden, Frank Carter deed nog wel zijn best maar van de originele leden ging toch ook nog maar weinig energie uit, daar nog wat regen bovenop en de boel valt dood.

Gaan voor de 1e keer de Lokerse Feesten bezoeken deze week en nachtje op de camping slapen. Kan iemand ons helpen met paar praktische vragen?

Weet iemand of je een sixpackje bier of water mee mag nemen voor de eerste dorst op de camping en is er ontbijt/koffie te koop op de camping?
OV is geen optie, dus helaas met auto, kan je die op beetje afstand parkeren wellicht?
Lees dat je eerst festivalbandje moet halen of mag je ook naar binnen op de camping als je jouw ticket voor de avond kunt laten zien (scheelt een heen weer)?

Ben zelf de zondag gaan camperen daar, echt super chill, niks om je zorgen over te maken.
Wij waren direct vd auto naar de camping gewandeld, gewoon campingticket laten zien, bandje krijgen en je was binnen.
Geen controle wat je bij had, niets moeilijk doen, niet eerst je festivalbandje gaan halen.
Je werd dan ook nog mooi begeleid naar een spot om je tent op te zetten.

Wij hadden geparkeerd bij de Aldi net achter de camping (7 minuutjes stappen), het hielp wel dat het een zondag was, de parking was zo goed als leeg :)

Koffie was te koop aan 2 euro (alsook andere drankjes).
Stuk of 10 dixies, enkele van die plastorens voor de mannen en een douche 4 zijn aanwezig.

Onze campingsdag was volboekt maar het was er absoluut niet druk ofzo, er was plaats genoeg.

Bijlagen

• Screenshot 2025-08-06 at 09.23.09.png
    Screenshot 2025-08-06 at 09.23.09.png
    502,2 KB · Weergaven: 14
  • Leuk
Waarderingen: Kirsch
Vanavond naar de Fonne met iemand die niet zo heel goed te been is.
Is parkeren aan het station een optie?

Voor het eerst in jaren ook zondag nog eens naar de Lokerse geweest. Was best wel druk maar viel allemaal nog goed mee vond ik. Geen probleem om tussen de optredens door eens helemaal terug naar achteren te gaan naar toilet, iets bestellen om te eten/drinken en daarna terug zo ver naar voor te gaan als gewenst.

Stonden zo ideaal bij EC. Wat aan de zijkant maar vrij dichtbij en vlakbij een moshpit waar gemakkelijk eens geregeld kon ingedoken worden en dan weer terug naar ons eigen groepje.

En bij Pendulum helemaal geen probleem om dan zelfs helemaal vooraan te gaan. Daarvoor ook bij Brutus geen probleem om naar voor te gaan (zeker daar belangrijk om wel echt tussen gelijkgestemden te staan die echt wel er willen in mee gaan).

En ik was er pas om 16.15u dus begin van Bizkit Park gemist maar dat was wel echt de perfecte opwarmer zeg. Veruit de beste keer dat ik ze heb gezien (dankzij het publiek dus he, die mannen doen altijd wel hun ding).

Zondag en Gisteren Geweest , hier even kort de ervaringen :

Eerste keer lokerse feesten, en zal zeker niet de laatste zijn. fijne plek, leuk (iets hoger?) podium en ook de randanimatie rondom is fijn (fonnefeesten, kermis, eetkraampjes overal,..)

Highlight voor mij zondag waren Pendulum en Enter Shikari. Wat een show van Pendulum. oud materiaal gemixt met was dingen op hun nieuwe plaat. Rob zen stem blijft top, en ja 't zijn stuk voor stuk meezingers natuurlijk :). Op het einde dan nog Tarantula, was een mooie afsluiter.

EC had ik vooraf goeie verwachtingen van, maar die vielen mij toch echt tegen. Teveel gepraat van de zanger, en voor mij iets zwakkere setlist. Vorig jaar op graspop vond ik ze goed, en nu was ik me dood aan het ergeren aan dronken mensen, onbeschofte boeren die zomaar je drank omstoten bij het langskomen etc. Dit is toch wel echt het publiek die deze band jammer genoeg aantrekt. Allicht de reden waarom ik de beleving deze keer minder vond.
Bizkit park top zoals altijd. Brutus en Psychonaut, tja.. Ik voel het gewoon niet zo met deze bands.

Gisteren vooral ticketje gekocht Voor Gojira, en man wat een show was dat. Ze stonden er, mooie visuals, snoeiharde gitaren, om nog maar te zwijgen over die drummer. Double peddals, hoe die het voor mekaar krijgt met zijn voeten ik weet het niet :). Die mogen wat mij betreft zo de north headlinen op graspop.

Amenra was de eerste keer, en zal voor mij ook de laatste keer blijven. Op spotify vind ik ze best goed, maar ik snap de hype bij deze band totaal niet. Die zanger stond de hele tijd met zijn rug naar het publiek, leek super ongeïnteresseerd, zero intereactie met publiek, .. Dan die rustige stukken die totaal verloren gaan wegens geroezemoes rondom, Nee, het zal bij een laatste keer blijven. Inplaats van in "trance" zoals ik vaak lees, viel ik helaas bijna in slaap.

Maandag & Dinsdag ook geweest.
De aanpassingen aan het terrein om het meer een gevoel van een arena te geven vind ik goed gelukt, verder was alles terug zeer goed georganiseerd zoals altijd eigenlijk.

Op maandag vond ik The Undertones een tof optreden geven, The Damned waren een stuk beter dan vorig jaar. Iggy Pop was zeer goed, heel goede band heeft die ook rond zich. De Sex Pistols vond ik maar matig.

Op dinsdag begonnen met Helmet op de main stage en dat was een prima show, misschien pik ik ze zaterdag op Alcatraz opnieuw mee. Daarna dan The Melvins vreesde vooraf dat dit op de main niet goed ging werken maar dat was onterecht hier wel op tijd vertrokken voor het optreden waar ik het meest naar uitkeek en dat was Envy in de club want deze Japanse post-hardcore/rock groep had ik niet eerder gezien en ze touren ook niet heel veel in Europa. Vond het een indrukwekkend optreden en kan zo in de top 3 beste clubconcerten die ik ooit zag op de Lokerse. Daarna dan Amenra doordat ik pas laat aankwam niet meer de moeite gedaan om vooraan te geraken maar ook vanop een afstand was het een goede show. Daarna dan afsluiter Gojira de show was top en zeker op het niveau van de laatste passage op Graspop met de podium productie zelfs nog een stuk beter dan toen ook tof dat ze de 360° led screens gewoon gebruikten.

Users who are viewing this thread