Ik denk vooral dat het feit dat Lokerse Feesten nu hun metal dag op dinsdag zet, komt door een oververzadiging aan metalfestivals, en zeker in het weekend en zeker in augustus. Zie ook die European Metal Festival Alliance waarvan Alcatraz en Dynamo lid zijn. Dit is een alliantie bestaande uit allemaal kleinere zelfstandige festivals die algemeen gezien tussen begin juli en midden augustus vallen. En al die festivals bijna hebben Gojira. Feit is dat door die oververzadiging Gojira hun agenda snel gevuld geraakt, en als er dan een festival is dat flexibeler in dagen is, zoals een tiendaagsfestival als Lokerse Feesten, ja dan is dat handig voor een band als Gojira denk ik.
@johanra als ik me niet vergis had het daar ook al over. Het weekend dat normaal de metal dag staat had Gojira al festivals in Frankrijk, Roemenië en Duitsland
In het weekend van de "traditionele" Lokerse metal zondag zijn er in 2025 volgende festivals.
Wacken (DE) (30 jul - 2 aug)
Beyond The Gates (NO) (30 jul - 2 aug)
Fezen (HU) (30 jul - 2 aug)
Rockstadt (RO) (30 jul - 3 aug)
Full Rewind (DE) (31 jul - 2 aug)
Skogsröjet (31 jul - 2 aug)
Dortmund Deathfest (DE) (1 - 2 aug)
Krach am Bach (DE) (1 -2 aug)
Vagos Metal Fest (PT) (1 - 3 aug)
Denk dat de opkomst van Rockstadt hier toch wel belangrijk is want die hebben heel veel namen nodig en maken tegelijk de logistiek een pak ingewikkelder doordat die in Roemenië zitten.
Door te organiseren op 5 augustus is de concurrentie eigenlijk 0 festivals.
En dan vanaf 6 augustus begint de concurrentie weer te spelen en die neemt alleen maar toe richting Alcatraz weekend
Leyendas Del Rock (ES) ( 6 - 9 aug)
Brutal Assault (DE) (6 - 9 aug)
Open Flair (DE) (6 -10 aug)
Elbriot (DE) (9 aug)
Party San (DE) (7 - 9 aug)
Hellsinki Metal Festival (FI) (8 - 9 aug)
Alcatraz (BE) (8 - 10 aug)
M'era Luna (DE) (9 - 10 aug)
Bloodstock (UK) (7 - 10 aug)
Ik denk dus dat die metal dinsdag een blijvertje zal zijn tenzij er een aantal van die andere festivals overkop gaat. En zoals hier ook al gezegd zal dat voor de Lokerse misschien ook wel resulteren in een lagere prijs als ze niet moeten opbieden. Dacht zelfs eens gehoord te hebben dat bands ook een week vs weekend tarief hebben omdat hun kosten ook lopen als ze niet spelen en ze dus blij zijn als ze op een weekdag ergens terecht kunnen.