Lokerse Feesten 2025 - 50-jarig jubileum

Ja, ik snap waar zijn frustratie vandaan komt, en ik geloof ook niet dat hij het echt meent :) Maar ik zag gelijkaardige reacties in het Alcatraz-topic en op social media wanneer het over Korn/Gojira ging, dus het idee leeft wel van Live Nation/LF als grote boeman voor Alcatraz.
Dat is niet zo moelijk te begrijpen als iemand van de organisatie letterlijk zegt dat het door Live Nation komt toch?

• Leuk
Waarderingen: Timmetje en Jamel
Allee mooie naam wel voor Lokeren hoe je het draait of keert. Ik vind het vooral spijtig dat ze dit weer op dinsdag zetten. Hopelijk komt er wat meer bij dat de moeite is dan vorig jaar.

Ik denk vooral dat het feit dat Lokerse Feesten nu hun metal dag op dinsdag zet, komt door een oververzadiging aan metalfestivals, en zeker in het weekend en zeker in augustus. Zie ook die European Metal Festival Alliance waarvan Alcatraz en Dynamo lid zijn. Dit is een alliantie bestaande uit allemaal kleinere zelfstandige festivals die algemeen gezien tussen begin juli en midden augustus vallen. En al die festivals bijna hebben Gojira. Feit is dat door die oververzadiging Gojira hun agenda snel gevuld geraakt, en als er dan een festival is dat flexibeler in dagen is, zoals een tiendaagsfestival als Lokerse Feesten, ja dan is dat handig voor een band als Gojira denk ik. @johanra als ik me niet vergis had het daar ook al over. Het weekend dat normaal de metal dag staat had Gojira al festivals in Frankrijk, Roemenië en Duitsland

• Winning
Waarderingen: TNFke en johanra
Ik denk vooral dat het feit dat Lokerse Feesten nu hun metal dag op dinsdag zet, komt door een oververzadiging aan metalfestivals, en zeker in het weekend en zeker in augustus. Zie ook die European Metal Festival Alliance waarvan Alcatraz en Dynamo lid zijn. Dit is een alliantie bestaande uit allemaal kleinere zelfstandige festivals die algemeen gezien tussen begin juli en midden augustus vallen. En al die festivals bijna hebben Gojira. Feit is dat door die oververzadiging Gojira hun agenda snel gevuld geraakt, en als er dan een festival is dat flexibeler in dagen is, zoals een tiendaagsfestival als Lokerse Feesten, ja dan is dat handig voor een band als Gojira denk ik. @johanra als ik me niet vergis had het daar ook al over. Het weekend dat normaal de metal dag staat had Gojira al festivals in Frankrijk, Roemenië en Duitsland
In sommige gevallen is de fee ook wat lager op een doordeweekse dag.

• Leuk
Waarderingen: TNFke en won666
Waar slaat dat op?
Vond het wel knap dat je dat niet doorhad eigenlijk. Het is toch ook gewoon een onzinnige opmerking, die uit wat frustratie voortkomt? Dat ik daar vervolgens de spot mee drijf, lijkt me nogal wiedes. Snap dat ie het niet serieus bedoelde, maar dat doe ik natuurlijk ook niet :)

• Leuk
Waarderingen: zero en Jamel
Blijft wel zuur als je dan leest (zie post xydroh) dat de deal met Gojira quasi rond was, tot twee maal toe.. Had het management toch gesierd moesten ze Kortrijk meepikken. Let op, in beide gevallen versta je de annulatie voor de volle 100%, maar dan kan je wel een effort doen om dit te compenseren.
Nu, misschien is dat mijn optimisme of hoe ik de zaak zou aanpakken haha 😅

In het weekend van de "traditionele" Lokerse metal zondag zijn er in 2025 volgende festivals.
Wacken (DE) (30 jul - 2 aug)
Beyond The Gates (NO) (30 jul - 2 aug)
Fezen (HU) (30 jul - 2 aug)
Rockstadt (RO) (30 jul - 3 aug)
Full Rewind (DE) (31 jul - 2 aug)
Skogsröjet (31 jul - 2 aug)
Dortmund Deathfest (DE) (1 - 2 aug)
Krach am Bach (DE) (1 -2 aug)
Vagos Metal Fest (PT) (1 - 3 aug)
Denk dat de opkomst van Rockstadt hier toch wel belangrijk is want die hebben heel veel namen nodig en maken tegelijk de logistiek een pak ingewikkelder doordat die in Roemenië zitten.

Door te organiseren op 5 augustus is de concurrentie eigenlijk 0 festivals.
En dan vanaf 6 augustus begint de concurrentie weer te spelen en die neemt alleen maar toe richting Alcatraz weekend
Leyendas Del Rock (ES) ( 6 - 9 aug)
Brutal Assault (DE) (6 - 9 aug)
Open Flair (DE) (6 -10 aug)
Elbriot (DE) (9 aug)
Party San (DE) (7 - 9 aug)
Hellsinki Metal Festival (FI) (8 - 9 aug)
Alcatraz (BE) (8 - 10 aug)
M'era Luna (DE) (9 - 10 aug)
Bloodstock (UK) (7 - 10 aug)

Ik denk dus dat die metal dinsdag een blijvertje zal zijn tenzij er een aantal van die andere festivals overkop gaat. En zoals hier ook al gezegd zal dat voor de Lokerse misschien ook wel resulteren in een lagere prijs als ze niet moeten opbieden. Dacht zelfs eens gehoord te hebben dat bands ook een week vs weekend tarief hebben omdat hun kosten ook lopen als ze niet spelen en ze dus blij zijn als ze op een weekdag ergens terecht kunnen.

Ik zie het probleem niet echt. Zowat alle grote bands passeren om de 2/3 jaar in Vlaanderen, een hoop jaarlijks en sommigen zelfs meerdere keren per jaar. En Vlaanderen is en blijft een postzegel groot, dus als een band dan eens 30 kilometer verder optreedt en op een moment dat niet ideaal past in onze ellenlange lijst van optredens en festivals, die we als verwende nesten jaarlijks/maandelijks/wekelijks krijgen, kan ik dat alleen maar als een luxe-probleem beschouwen en luxe-problemen boeien me in de verste verte niet.

Dat is net het probleem, de beschikbaarheid was er, de bereidheid van alcatraz was er, de prijs was geen probleem. Maar waar er in 2023 en 2024 overleg was. Was er ditmaal geen overleg, de keuze was gemaakt maar niet op basis van cijfers of geld en dat kan je toch op zen minst merkwaardig noemen.
Het budget van Lokerse Feesten is veel hoger dan Alcatraz (Apache Productions).
Die hebben daar ook een stevige oorlogskas van enkele miljoenen staan (ze kunnen altijd meer bieden, door hun dagtickets vragen ze toch wat ze willen).

Ik zie het probleem niet echt. Zowat alle grote bands passeren om de 2/3 jaar in Vlaanderen, een hoop jaarlijks en sommigen zelfs meerdere keren per jaar. En Vlaanderen is en blijft een postzegel groot, dus als een band dan eens 30 kilometer verder optreedt en op een moment dat niet ideaal past in onze ellenlange lijst van optredens en festivals, die we als verwende nesten jaarlijks/maandelijks/wekelijks krijgen, kan ik dat alleen maar als een luxe-probleem beschouwen en luxe-problemen boeien me in de verste verte niet.
Dit vind ik van die onzinnige dooddoeners. Zeker op een forum. Dus we mogen alleen maar blij de polonaise lopen bij aankondiging en niet af en toe eens balen als het even tegenvalt? Ik zeg ook nergens dat mijn festivalzomer nu naar de klote is ofzo he.

Dit vind ik van die onzinnige dooddoeners. Zeker op een forum. Dus we mogen alleen maar blij de polonaise lopen bij aankondiging en niet af en toe eens balen als het even tegenvalt? Ik zeg ook nergens dat mijn festivalzomer nu naar de klote is ofzo he.

Balen is zeggen dat het jammer is dat ze niet op Alcatraz staan.

Van mij mogen ze sie metaldag per direct opdoeken en die namen op Alcatraz zetten.
Dat is gewoon aanstellerij.

Doek het forum maar op! Meningen zijn niet meer toegestaan!

Het is toch meer dan logisch dat iemand ervan baalt dat een band op een festivaldag op een dinsdag eindigt. Dat is ook zonde.

Het lag in de lijn der verwachtingen dat Gojira naar Lokeren zou afzakken. Of LiveNation daar mee in beslist is best mogelijk. Alcatraz kan uiteraard niet om LN heen, maar probeert toch min of meer bands te boeken die niet aan LN vasthangen. Veel bands (en ook festivals) kiezen voor LN omwille van het gemak. De festivals kunnen het natuurlijk niet zonder LN, maar zij die het toch proberen, stuiten op problemen om bepaalde bands op de set te zien staan. Tenzij je festival dermate groot is geworden dat LN er niet meer omheen kan. Voorbeeld in dat geval is Hellfest. Maar laat ons geen illusies maken, mocht men in Frankrijk in dezelfde periode een nieuw groot festival op poten zetten, mét de steun van LN, dan zou Hellfest daar ook onder lijden. Het is niet voor niets dat ze daar nu opteren om "gewone" rock bands, genre QUOTSA, Foo Fighters en Royal Blood te laten komen. Geruchten deden dit jaar al de ronde dat men voor 2025 graag Muse en Green Day zou willen laten headlinen. Of dat ook het geval zal zijn zal de toekomst uitwijzen.

Wat er ook van is, LIveNation wordt zeer groot, en dat zal iedereen voelen. Organisaties en bij uitstek festival bezoekers gaan het in de portemonnee voelen. Nu al merkt iedereen op dat een gewoon concert gevoelige duurder werd. Ik ken nu al behoorlijk wat mensen die een pak minder grote concerten aandoen dan vroeger. Je moet naast je ticket ook nog je transport en je consumpties bij rekenen.

• Leuk
Waarderingen: johanra
Het lag in de lijn der verwachtingen dat Gojira naar Lokeren zou afzakken. Of LiveNation daar mee in beslist is best mogelijk. Alcatraz kan uiteraard niet om LN heen, maar probeert toch min of meer bands te boeken die niet aan LN vasthangen. Veel bands (en ook festivals) kiezen voor LN omwille van het gemak. De festivals kunnen het natuurlijk niet zonder LN, maar zij die het toch proberen, stuiten op problemen om bepaalde bands op de set te zien staan. Tenzij je festival dermate groot is geworden dat LN er niet meer omheen kan. Voorbeeld in dat geval is Hellfest. Maar laat ons geen illusies maken, mocht men in Frankrijk in dezelfde periode een nieuw groot festival op poten zetten, mét de steun van LN, dan zou Hellfest daar ook onder lijden. Het is niet voor niets dat ze daar nu opteren om "gewone" rock bands, genre QUOTSA, Foo Fighters en Royal Blood te laten komen. Geruchten deden dit jaar al de ronde dat men voor 2025 graag Muse en Green Day zou willen laten headlinen. Of dat ook het geval zal zijn zal de toekomst uitwijzen.

Wat er ook van is, LIveNation wordt zeer groot, en dat zal iedereen voelen. Organisaties en bij uitstek festival bezoekers gaan het in de portemonnee voelen. Nu al merkt iedereen op dat een gewoon concert gevoelige duurder werd. Ik ken nu al behoorlijk wat mensen die een pak minder grote concerten aandoen dan vroeger. Je moet naast je ticket ook nog je transport en je consumpties bij rekenen.
hellfest had destijds veel problemen door de komst van download France, alleen had download france te veel ideën op een te korte tijd zonder dat het volk er was voor de groei en is het een korte dood gestorven

Mijn 'probleem' is dat mijn favoriete festival, voor wiens organisatie ik veel respect en sympathie heb, al voor het derde jaar achtereen om verschillende redenen naast hun gedroomde headliner grijpt. Toevallig ook een van mijn favoriete bands, trouwens. En dat een ander festival op een doordeweekse dag niet direct een heel aantrekkelijk alternatief is. Ik snap echt niet waarom we die teleurstelling niet mogen uiten op een forum over festivals.

Gojira speelt volgend jaar ook nog in Lille, is net over de grens. Hoef Gojira daardoor niet perse op Lokerse te zien. Even een tipje, wel geen idee of er nog tickets zijn.
Het zat er wel aan te komen dat Lokerse er mee zou gaan lopen. Ook de aankondiging de dag voordat Alcatraz met 66 namen komt. Zal verder ook gewoon toeval zijn.

En bedankt he... gelukkig nuanceer je het verderop al.

Ik gun Lokerse Feesten zijn metaldag absoluut. Maar het is toch niet onzinnig dat ik er enorm van baal dat deze topband nu op een dinsdagavond staat geboekt op een dorpsplein ipv op een mooi festival in het weekend? Wil ik ze gaan zien moet ik er twee vrije dagen voor gaan nemen. Was dit jaar ook al met Korn. Ik vind het vooral jammer dat ze daar wel perse een metaldag willen maar het dan niet in het weekend plannen. Dat maakt het eigenlijk al gelijk onhaalbaar voor mij.
Mijn reactie was inderdaad overbodig en te veel op de man gespeeld. Waarvoor mijn excuses.

Ik snap zulke frustraties volledig. Ik vloek zelf ook regelmatig wanneer interessante acts op een weekdag weggezet worden in Kortrijk of Leffinge, wat voor mij het andere eind van de wereld is. Alleen was de uitspraak over opdoeken aan de felle kant, zeker als je die te serieus neemt zoals ik deed :)

• Geweldig
Waarderingen: Joslittel
Mijn reactie was inderdaad overbodig en te veel op de man gespeeld. Waarvoor mijn excuses.

Ik snap zulke frustraties volledig. Ik vloek zelf ook regelmatig wanneer interessante acts op een weekdag weggezet worden in Kortrijk of Leffinge, wat voor mij het andere eind van de wereld is. Alleen was de uitspraak over opdoeken aan de felle kant, zeker als je die te serieus neemt zoals ik deed :)
Idem hier, als een concert doorgaat in Antwerpen of in Tilburg. Met het verkeer de dag van vandaag is dat vanuit Brugge geen pretje. Zeker als je pas na een bepaald uur kan vertrekken.

Gojira in Lille (Rijsel) is helaas uitverkocht.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
69 euro voor een ticket blijkbaar, dit is een beetje zoals verwacht. Hopen op wat andere toffe namen erbij dan.

• Leuk
Waarderingen: johanra

Users who are viewing this thread