Ik ben naar … geweest en het was …

Sjakie de Wit

Geliefde act
17 feb 2014
1.557
2.035
Frankie and the Witchfingers in de Nieuwe Nor. Wel oké, niet echt mijn ding. 60 minuten gas geven als een TGV, zonder veel tempowisselingen. Best vermoeiend.

Wordt een goede cardiotraining zaterdag in Doornroosje als ik dit zo lees. Heb er wel zin in!
Ik ben last minute ook nog naar de nieuwe nor geweest.
Echt een heel fijn optreden, die drummer moet inderdaad wel aan de pep zitten zou je zeggen.

Ik volg Elo wel dat er wat meer tempowisselingen mogen zijn, dat maakt net de pieken van psychrock nog zoveel intenser.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.172
10.506
Cranes op Les Nuits Botanique

Dat één van de eerste optredens in twaalf jaar tijd (in oktober 2023 speelden ze nog twee shows in de UK) van deze mythische shoegaze band uit de early nineties een rommeltje was, is een understatement.

De tijd is niet mild geweest voor de stem van zangeres Alison Shaw, die er maar nu en dan in slaagde om genoeg volume te produceren om boven de instrumenten uit te komen. De band is ook duidelijk niet meer goed op elkaar ingespeeld. En dan waren er ook nog wat technische akkefietjes, zoals tapeloops die niet wilden starten of monitors die niet deden wat ze moesten doen.
Kortom, allemaal het soort zaken dat het publiek er maar wat graag zou bijnemen voor de kans om een verloren gewaande band uit hun jeugd toch nog eens te mogen aanschouwen. Maar wat ik nog nooit bij een concert heb meegemaakt, en wat een pak moeilijker te slikken is, is om een band aan het werk te zien waarvan de drummer vergeten is hoe hij moet drummen…

De drummer had er alle moeite van de wereld mee om het ritme te houden en moest vaker door zijn bandleden bij de les gehouden worden dan omgekeerd. Hij verloor ook voortdurend het ritme, sloeg soms ganse phrases over en geraakte zichtbaar meer en meer gefrustreerd.

Het publiek stelde zich wel uiterst vergevingsgezind op en droeg de band op handen. Er waren zeker ook momenten waarop het even wél allemaal lukte en er zowaar magie in de lucht hing terwijl Cranes klonk zoals de meeste aanwezigen op voorhand hadden gehoopt dat deze band ging klinken. Maar meestal zag je toch een band die zich met de moed der wanhoop richting het einde van hun songs worstelde, met de voortdurende sluimerende dreiging dat het elk moment helemaal in de soep kon draaien.

Wat dat betreft blijft het me ook een raadsel waarom de band bereid was om nog voor een tweede toegift terug te komen. Al tijdens de intro van die tweede bisronde raakte de drummer de kluts kwijt en hield hij ermee op, maar toen Alison Shaw alsnog de zang inzette viel hij toch maar terug in. Halverwege de track was hij opnieuw de pedalen kwijt en begon hij gefrustreerd zijn halve drumstel omver te gooien. De rest van de band speelde maar door, dus viel hij toch maar terug in. Als slotakkoord stak hij zijn drumsticks door het drumvel.

Eind mei speelt Cranes hun volgende concert in Barcelona, tijdens Primavera a la Ciutad. Ik wens hen en het Spaanse publiek tussen nu en dan veel tijd in de repititieruimte toe.


EDIT : het volgende concert is blijkbaar al morgen, 2 mei, in de Maassilo in Rotterdam ! Hopelijk kan @Lawaaipapegaai daar verslag over uitbrengen.
Ow god haha. Dat klinkt wel echt verschrikkelijk en heb nog nooit zoiets gezien. Nog blijer met mijn keuze voor DOOL vanavond. Heb je bericht doorgestuurd naar mijn Baroeg contacten, misschien kunnen ze nog een reservedrummer klaarzetten achter de schermen. Genoeg goede muzikanten in de inner croud van Baroeg.
 
  • Haha
Waarderingen: Jamel

Dante

Randprogramma
2 jun 2023
237
387
Tourist in de Melkweg gezien! Was een mooie show. Visuals nice en de muziek klonk goed live over het algemeen.

In begin vond ik het wel wat moeilijk om in te komen. Veel opbouw en een echte drop bleef dan vaak uit. Tweede helft van de show/set was erg goed. Blij om hem toch een keer te hebben gezien!
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

Lawaaipapegaai

Campingartiest
2 feb 2024
64
63
Oke, komt ie. Ik wilde het eigenlijk 5 minuten voor het einde doen, maar goed...:D

Cranes in de Maassilo met Disorientations in het voorprogramma. Na de recensie vanuit Les Nuits Botanique was ik toch wat huiverig.

Maar wat waren ze goed! Disorientations nog weer beter dan begin maart voor DIIV en Cranes ook grandioos. Tuurlijk was er bij Dada331 ietwat meer afstemming nodig, evenals bij Lilies. Maar wat was de zangeres goed bij stem (of stond het gewoon veel beter afgesteld dan in Brussel). Vooral Reverie, Everywhere, Adrift, Sixth of May en Starblood knalden er wat mij betreft bovenuit. Vooral bij Starblood was het samenspel drummer/zangeres en knallende gitaren geweldig. De zangeres had geen moment te weinig volume.

Maar ook hier, als je er echt op lette, wist de drummer niet altijd wat hij deed. Storend was dat eigenlijk niet. Mijn zoon en ik hebben enorm genoten en waren blij dat we tickets hadden. Wel jammer van de amper halfvolle zaal.

Wellicht krijgen bands in de Orangerie iets teveel Triple Karmeliet ofzo, want de shows die ik daar gezien heb van Gilla Band en Protomartyr waren ook daar niet hun beste shows.

[Edit] Ze speelden voor de eerste toegift 11 nummers, 1e toegift 3 nummers, 2e toegift 1 nummer. Minder dus dan in Brussel.
 
Laatst bewerkt:

Nizjni

Playlistbediener
25 jan 2024
24
40
Ik was naar Kacey Musgraves in Paradiso en het was voor mij 10/10. Zij zingt zo makkelijk en de band was zo sterk. In het begin stond de bas wat te hard, maar dat mocht de pret niet drukken. Van begin tot eind het gevoel alsof het 1 grote vlucht uit de realiteit was. Nummers gingen voorbij. Publiek ook erg enthousiast en bijna muisstil waar ik stond.
Top avond gehad.
 

MrScissorhands

Support act
23 mei 2023
958
999
Oke, komt ie. Ik wilde het eigenlijk 5 minuten voor het einde doen, maar goed...:D

Cranes in de Maassilo met Disorientations in het voorprogramma. Na de recensie vanuit Les Nuits Botanique was ik toch wat huiverig.

Maar wat waren ze goed!
Oef. Blij dat de kinderziektes er na Brussel blijkbaar uit zijn dan...

Maar een halfvolle zaal daar ? Ik weet niet hoe groot die Maassilo is, maar de Orangerie was in een wip uitverkocht.
 

ignis fatuus

Nieuw lid
3 mei 2024
1
1
Cranes op Les Nuits Botanique

Dat één van de eerste optredens in twaalf jaar tijd (in oktober 2023 speelden ze nog twee shows in de UK) van deze mythische shoegaze band uit de early nineties een rommeltje was, is een understatement.

De tijd is niet mild geweest voor de stem van zangeres Alison Shaw, die er maar nu en dan in slaagde om genoeg volume te produceren om boven de instrumenten uit te komen. De band is ook duidelijk niet meer goed op elkaar ingespeeld. En dan waren er ook nog wat technische akkefietjes, zoals tapeloops die niet wilden starten of monitors die niet deden wat ze moesten doen.
Kortom, allemaal het soort zaken dat het publiek er maar wat graag zou bijnemen voor de kans om een verloren gewaande band uit hun jeugd toch nog eens te mogen aanschouwen. Maar wat ik nog nooit bij een concert heb meegemaakt, en wat een pak moeilijker te slikken is, is om een band aan het werk te zien waarvan de drummer vergeten is hoe hij moet drummen…

De drummer had er alle moeite van de wereld mee om het ritme te houden en moest vaker door zijn bandleden bij de les gehouden worden dan omgekeerd. Hij verloor ook voortdurend het ritme, sloeg soms ganse phrases over en geraakte zichtbaar meer en meer gefrustreerd.

Het publiek stelde zich wel uiterst vergevingsgezind op en droeg de band op handen. Er waren zeker ook momenten waarop het even wél allemaal lukte en er zowaar magie in de lucht hing terwijl Cranes klonk zoals de meeste aanwezigen op voorhand hadden gehoopt dat deze band ging klinken. Maar meestal zag je toch een band die zich met de moed der wanhoop richting het einde van hun songs worstelde, met de voortdurende sluimerende dreiging dat het elk moment helemaal in de soep kon draaien.

Wat dat betreft blijft het me ook een raadsel waarom de band bereid was om nog voor een tweede toegift terug te komen. Al tijdens de intro van die tweede bisronde raakte de drummer de kluts kwijt en hield hij ermee op, maar toen Alison Shaw alsnog de zang inzette viel hij toch maar terug in. Halverwege de track was hij opnieuw de pedalen kwijt en begon hij gefrustreerd zijn halve drumstel omver te gooien. De rest van de band speelde maar door, dus viel hij toch maar terug in. Als slotakkoord stak hij zijn drumsticks door het drumvel.

Eind mei speelt Cranes hun volgende concert in Barcelona, tijdens Primavera a la Ciutad. Ik wens hen en het Spaanse publiek tussen nu en dan veel tijd in de repititieruimte toe.


EDIT : het volgende concert is blijkbaar al morgen, 2 mei, in de Maassilo in Rotterdam ! Hopelijk kan @Lawaaipapegaai daar verslag over uitbrengen.
Gisteren in Rotterdam, had ik eigenlijk wel dezelfde indruk. Vooral het geklungel van de drummer was echt pijnlijk. Hij kon gewoon geen maat houden en maakte veel fouten. Het publiek was inderdaad wel sympathiek en aanmoedigend wat de pijn wat verzachtte haha.
De zang stoorde mij dan weer niet zo, ze kon af en toe niet meer zo ver de hoogte in maar verder klonk ze eigenlijk bijna hetzelfde als vroeger.

Ondanks dat het een beetje een zooitje was heb ik wel veel genoten en ben ik blij dat ik ze live heb kunnen zien. En op momenten dat het goed ging (Starblood) klonken ze trouwens ook écht goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: MrScissorhands

rricken

Gouden Tip
4 aug 2017
407
252
Wat was Manu Chao vanavond een mooi feestje!

De intieme en groene omgeving van het Hunnerpark veranderde door het optreden van Manu Chao al snel in een een Latijnse vulkaanuitbarsting vol energie.

Door het hoge tempo en de aanstekelijke mix van reggae, ska en latin beats konden zelfs die Hollandse stijve heupen niet stil blijven staan.

Kortom de stappentellers maakten overuren, echt een top feestje! Heel veel plezier toegewenst aan degenen die maandag naar het concert in de Oosterpoort gaan.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken