Ik ben naar … geweest en het was …

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ron
  • Startdatum Startdatum
Recent terug naar Brussel verhuisd vanuit Nederland. Bijkomend voordeel was dat ik dinsdag nogmaals naar Big Thief kon. Dat is ook zo'n band die je niet vaak genoeg kan zien (de teller staat inmiddels op 5x, plus 1x Adrianne Lenker) en wat mij betreft komen daar nog velen bij. De setlist was weer anders dan die in de Afas Live, en het werd extra bijzonder toen Adrianne Lenker een eerbetoon uitsprak aan de in België op een droevige wijze overleden Tucker Zimmerman, waarna ze twee nummers van hun plaat met hem samen speelden. Het zorgde voor een enorm intiem moment en een enorme connectie tussen zaal en publiek, ook toen ze vervolgens nog het gaspedaal openden en eindigden met Vampire Empire, Spud Inifinity, Simulation Swarm en Paul achter elkaar (en Incomprehensable in de toegift). Toch nog net iets memorabeler dan het Afas Live concert.

Zojuist terug van Don Broco
+ Snayx als voorprogramma in de Kavka Zappa.
Snayx was een goede opwarmer. Die gitarist trok de snaren zowat van z'n gitaar. Die kan elke avond nieuwe leggen denk ik. Wel heuuuuul veel bass , dat was meer aanwezig dan de zang. Maar prima vermaakt!

Don Broco; zeer charismatische frontman. Wat een bak energie. Dat optreden at echt lekker in elkaar zeg.. ze zouden niet misstaan op de zomerse festivals als afbreek-act in de tenten. Dit weekend staan ze op Rock am Ring+Rock im Park, veel plezier voor wie gaat!

En maandag a.s. de 013. Als je de week goed wilt starten; ga er heen!

• Leuk
Waarderingen: tosti, johanra en B0G5
Recent terug naar Brussel verhuisd vanuit Nederland. Bijkomend voordeel was dat ik dinsdag nogmaals naar Big Thief kon. Dat is ook zo'n band die je niet vaak genoeg kan zien (de teller staat inmiddels op 5x, plus 1x Adrianne Lenker) en wat mij betreft komen daar nog velen bij. De setlist was weer anders dan die in de Afas Live, en het werd extra bijzonder toen Adrianne Lenker een eerbetoon uitsprak aan de in België op een droevige wijze overleden Tucker Zimmerman, waarna ze twee nummers van hun plaat met hem samen speelden. Het zorgde voor een enorm intiem moment en een enorme connectie tussen zaal en publiek, ook toen ze vervolgens nog het gaspedaal openden en eindigden met Vampire Empire, Spud Inifinity, Simulation Swarm en Paul achter elkaar (en Incomprehensable in de toegift). Toch nog net iets memorabeler dan het Afas Live concert.
Ja, was er ook bij in Vorst Nationaal. Een Ticketswapje gedaan.

Al genoeg van topoptredens kunnen genieten dit jaar (David Byrne! Rosalia! Deftones! Angine de Poitrine!). Maar, eerlijk is eerlijk: geen van deze optredens deed me zoveel als Big Thief dinsdag. Wat een klasseband, wat een warmte, wat een authenticiteit! Geen beelden achter hen, zelfs geen backdrop. Maar wel de bandleden die hun ding deden, individueel en gezamenlijk supergetalenteerd, met de gave er echter niet te veel mee 'uit te pakken', maar de momenten er minutieus uit te kiezen. Ik was geregeld geraakt, het deed iets met me. Het lijkt erop dat elke keer ik ze zie er nog meer fan van word. Hierop kan ik nog een tijdje teren.

Enig persoonlijk minpunt: geen Masterpiece. Maar goed, hun setlist is elk concert anders, dat is óók Big Thief.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Ja, was er ook bij in Vorst Nationaal. Een Ticketswapje gedaan.

Al genoeg van topoptredens kunnen genieten dit jaar (David Byrne! Rosalia! Deftones! Angine de Poitrine!). Maar, eerlijk is eerlijk: geen van deze optredens deed me zoveel als Big Thief dinsdag. Wat een klasseband, wat een warmte, wat een authenticiteit! Geen beelden achter hen, zelfs geen backdrop. Maar wel de bandleden die hun ding deden, individueel en gezamenlijk supergetalenteerd, met de gave er echter niet te veel mee 'uit te pakken', maar de momenten er minutieus uit te kiezen. Ik was geregeld geraakt, het deed iets met me. Het lijkt erop dat elke keer ik ze zie er nog meer fan van word. Hierop kan ik nog een tijdje teren.

Enig persoonlijk minpunt: geen Masterpiece. Maar goed, hun setlist is elk concert anders, dat is óók Big Thief.
Big thief is waanzinnig ja. Op BKS 22 ook magisch. Adrianne was bij Not haar tekst kwijt en de rest van de band moest haar er echt weer bijkrijgen. Ze moest echt weer even de power zoeken om het nummer weer in te zetten, maar wat een energie kwam daar vrij zeg

Zojuist terug van Don Broco
+ Snayx als voorprogramma in de Kavka Zappa.
Snayx was een goede opwarmer. Die gitarist trok de snaren zowat van z'n gitaar. Die kan elke avond nieuwe leggen denk ik. Wel heuuuuul veel bass , dat was meer aanwezig dan de zang. Maar prima vermaakt!

Don Broco; zeer charismatische frontman. Wat een bak energie. Dat optreden at echt lekker in elkaar zeg.. ze zouden niet misstaan op de zomerse festivals als afbreek-act in de tenten. Dit weekend staan ze op Rock am Ring+Rock im Park, veel plezier voor wie gaat!

En maandag a.s. de 013. Als je de week goed wilt starten; ga er heen!
Gisteravond Melkweg. Als bookers dit lezen: ik wil Don Broco volgend jaar de tenten hier zien afbreken. In de avond op de Slope of ergens in de middag in de Barn. Boek ze voor de Heineken. Zet ze in de Pinkpop-tent. Het maakt me niet uit. Ze hebben het. Komt u maar. Ik wil MEER.

<insert Elmo fire gif>

• Leuk
Waarderingen: ChrisV
Ik ging gisteren naar Cass McCombs in Trix, met nog een mooie korting via ticketswap. Dan was de regen toch ergens goed voor.

Voorprogramma The Hobknobs (NL) brachten minimalistische, charmante popsongs, die me wel konden bekoren. De stem van de zanger deed me bij momenten wat aan die van Lou Reed denken. Veel volk was er toen nog niet in de bar. Zeker geen slechte opener.

Cass McCombs staat al jaren in mijn playlists, maar ik had me nooit echt verdiept in zijn werk en had hem ook nog nooit live gezien. Zijn meest recente plaat 'Interior Live Oak' maakte grote indruk en was dus een goede reden om hem eens aan het werk te gaan zien.

Volgens mij stond hij aanvankelijk ingepland in de grotere club, maar gelukkig stond de bar goed vol tegen dat hij eraan begon. Ik had hem zelf eigenlijk wel in een grotere zaal verwacht, na een carrière van meer dan 20 jaar. Hij en zijn band leken er hoedanook zin in te hebben.

Zonder veel getreuzel of gepraat speelden ze makkelijk een uur en drie kwartier vol. Sommige tragere, verstilde nummers hadden live wat mij betreft soms net iets te weinig om het lijf, maar de meer jammy, rockende nummers compenseerden dit ruimschoots en kwamen live een stuk zwaarder binnen dan op plaat. Alles leek ook moeiteloos en uit de losse pols gebracht, frontman en tourband waren goed op elkaar ingespeeld. Als hij nog eens terugkomt naar België ben ik er graag bij.

Hij speelt morgenavond in Rotterdam en de avond erna in Amsterdam, wat mij betreft een aanrader.

• Leuk
Waarderingen: wenteldave en Schnietzel
Gisteren een zeer leuke avond gehad bij Zach Bryan in het Philips Stadion in Eindhoven. Was zeker niet uitverkocht, maar alsnog een goed gevuld stadion. Toch ergens wel bijzonder dat iemand uit het country/americana genre toch nog zo groot is in Nederland. Het eerste voorprogramma heb ik nog gemist, maar net precies op tijd aangekomen om Ben Howard mee te pakken. Ondanks dat ik fan ben van zijn muziek, kwam in het zo'n groot stadion niet helemaal lekker uit de verf. Maar weet zeker dat de gelukkige mensen met een kaartje voor een van de Paradiso shows een geweldige avond gaan krijgen, ben ik stiekem wel jaloers om. Gelukkig had ik zitplekken en zat ik lekker droog, maar had wel te doen met de mensen op het veld voordat de show begon. Tijdens de show van Zach was het gelukkig droog en zelfs best mooi weer.

Iets voor half negen kwam Zach met zijn mega uitgebreide band (ik telde er zo'n 16-18) het podium op. Uiteindelijk duurde de show zo'n 2 uur en kwamen nummers van zo'n beetje al zijn albums voorbij. Paar persoonlijke favorieten waren American Nights & Pink Skies. Heel af en toe kakte het in het midden een klein beetje in, maar richting het einde kwam het tempo er weer in. Met natuurlijk als laatste in de toegift het langgerekte Revival. Heerlijke afsluiter en leuk om eens live mee te maken. Ook mooi om te zien hoevaak er door veel mensen met de nummers werd meegezongen. Het geluid vond ik ook het gehele concert best goed voor een stadionconcert.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel en TheFrames
Gisteren een zeer leuke avond gehad bij Zach Bryan in het Phillips Stadion in Eindhoven. Was zeker niet uitverkocht, maar alsnog een goed gevuld stadion. Toch ergens wel bijzonder dat iemand uit het country/americana genre toch nog zo groot is in Nederland. Het eerste voorprogramma heb ik nog gemist, maar net precies op tijd aangekomen om Ben Howard mee te pakken. Ondanks dat ik fan ben van zijn muziek, kwam in het zo'n groot stadion niet helemaal lekker uit de verf. Maar weet zeker dat de gelukkige mensen met een kaartje voor een van de Paradiso shows een geweldige avond gaan krijgen, ben ik stiekem wel jaloers om. Gelukkig had ik zitplekken en zat ik lekker droog, maar had wel te doen met de mensen op het veld voordat de show begon. Tijdens de show van Zach was het gelukkig droog en zelfs best mooi weer.

Iets voor half negen kwam Zach met zijn mega uitgebreide band (ik telde er zo'n 16-18) het podium op. Uiteindelijk duurde de show zo'n 2 uur en kwamen nummers van zo'n beetje al zijn albums voorbij. Paar persoonlijke favorieten waren American Nights & Pink Skies. Heel af en toe kakte het in het midden een klein beetje in, maar richting het einde kwam het tempo er weer in. Met natuurlijk als laatste in de toegift het langgerekte Revival. Heerlijke afsluiter en leuk om eens live mee te maken. Ook mooi om te zien hoevaak er door veel mensen met de nummers werd meegezongen. Het geluid vond ik ook het gehele concert best goed voor een stadionconcert.
Mee eens!

Voor mij was Dawns echt een hoogtepunt. Alleen jammer dat het video scherm aan onze kant van het stadion het helemaal niet (of half) deed in het begin.
Ik ga niet vaak naar stadionconcerten, maar was ook onder de indruk van het geluid! Helaas werd dat tijdens Revival echt overstemd door (hard vals) zingende vrouwen naast me ;)
Maar mooi om te zien dat iedereen helemaal los gaat op dat nummer en hoe hij dat nummer gebruikt om heel zijn band voor te stellen en ze een solo moment te geven! (en het nummer daarom 20 minuten duurt)

• Leuk
Waarderingen: Schnietzel
Mee eens!

Voor mij was Dawns echt een hoogtepunt. Alleen jammer dat het video scherm aan onze kant van het stadion het helemaal niet (of half) deed in het begin.
Ik ga niet vaak naar stadionconcerten, maar was ook onder de indruk van het geluid! Helaas werd dat tijdens Revival echt overstemd door (hard vals) zingende vrouwen naast me ;)
Maar mooi om te zien dat iedereen helemaal los gaat op dat nummer en hoe hij dat nummer gebruikt om heel zijn band voor te stellen en ze een solo moment te geven! (en het nummer daarom 20 minuten duurt)
Nice om te lezen dat het eerste concert (naast Groots) in het Philips stadion goed opgepakt worden. Hopelijk volgen hier meerdere concerten uit van grotere artiesten, voor mij een thuis wedstrijd namelijk 😇

Ook nu het Philips stadion heeft aangekondigd te gaan uitbreiden zitten daar flink wat kansen denk ik.

• Leuk
Waarderingen: TheFrames
Nice om te lezen dat het eerste concert (naast Groots) in het Philips stadion goed opgepakt worden. Hopelijk volgen hier meerdere concerten uit van grotere artiesten, voor mij een thuis wedstrijd namelijk 😇

Ook nu het Philips stadion heeft aangekondigd te gaan uitbreiden zitten daar flink wat kansen denk ik.
Ik neem aan dat er de komende zomers geen concerten zullen zijn door de verbouwingen, maar hopelijk vanaf 2030 dan weer!

• Leuk
Waarderingen: JohndeBever
Kraftwerk in het Klokgebouw. Geinig een keer gezien te hebben, voelde wel een beetje als playbackshow.

Willen alle boomers wel alsjeblieft stoppen met lullen, continu filmen (met flits) en tegen me aan beuken. Dieptepunt was een knaller van Dutch Disease tijdens een eerbetoon aan Ryuichu Sakamoto.

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
Op maandag 8 juni begonnen met Father John Misty in het Amsterdamse Bostheater.
De regen mocht de pret niet drukken, net als het voorprogramma Gracie Cummings. Paar jaar geleden zei zij BKS af en nu toch nog de kans iets van haar muziek live mee te krijgen. Het werkte voor mij goed in de regen: haar mooie stem en de begeleiding waren goed. Prima opwarmer

Toen de hoofdact: FJM in volle glorie. Op het moment dat hij (en zijn band) het podium betraden stopte het met regenen. Kan de planning zijn omdat hij 10 minuten eerder begon dan op de planning stond. Voor mij is Mahashmashana het nummer van 2025 en om deze nu live te horen was fantastisch. Verder een zegetocht aan fantastische nummers. Het was mijn eerste keer FJM en dit smaakt naar meer. De nummers die ik niet zo goed ken (dat zijn er nogal wat) werkte ook erg goed en alles van het laatste album was raak.

Op de dinsdag 9 juni naar Zach Bryan in het Philips Stadion. Sinds zijn self-titled album luister ik deze man meer en meer. ZIjn liedjes spreken mij echt aan en het had weinig gescheeld of ik was vorig jaar in Hyde Park te vinden (maar kaarten nog duurder). Voor dit concert kaarten in de Golden Circle. Dit soort praktijken spreken mij normaal niet aan, maar voor deze artiest…
Wij (partner en ik) hadden fantastisch zicht en de sfeer om ons heen was erg goed. Zelfs bij Ben Howard was het om mij heen vrij stil. Ik kon de keuzes qua liedjes van Ben waarderen. Om toch eens Keep Your Head Up te horen (na drie keer live in NL) voelde als iets bijzonders. Hij had dat nummer toch ergens afgezworen, maar klaarblijkelijk is het voor hem ook full circle.
Het eerste voorprogramma vond ik gewoon beetje saai; kon mij niet bekoren.
Dan de hoofdact. Iets voor half 9 begon Zach Bryan. Het tempo lag gelijk hoog en bleef ook hoog, maar de mooiste momenten waren voor mij de nummers als Bass Boat, Pink Skies, Rivers & Creeks. Een aantal nummers zitten in de roulatie en om dan Tishomingo en Oak Island te horen was echt aangename verrassing.
Van mij mag Zach ook meer aandacht besteden aan zijn rustigere repertoire, maar ik begrijp ook wel dat hij in zo een stadion meer wil vermaken.

Revival voor 20 minuten hoeft van mij niet per se, maar zijn band verdient natuurlijk wel aandacht. Op onze plekken was de blaassectie soms niet goed te horen; niks aan te doen.
Echt tof om zo een artiest, van een genre wat ik al jaren luister, met zoveel aandacht in Nederland te zien. Het enthousiasme van het publiek helpt.

Donderdag 10 juni dan Ben Howard in Paradiso. Bij een vijfde keer Ben Howard, zou je misschien wel een beetje denken dat je weet wat je kunt krijgen; maar niks is minder waar. Dit heeft er ook mee te maken dat dit de kleinste zaal is waar ik hem heb gezien.
Zijn geluid is zo eigen geworden dat een nieuwe versie van hetzelfde toch weer anders kan klinken. Toch weer een andere renditie van Promise of Time is Dancing.
De versie van Far Out die gisteren werd gespeeld was fantastisch. De nieuwe nummers konden mij bekoren, behalve de afsluiter. Dat was een beetje so so.

Dit zijn de concerten van deze week! Zaterdag nog naar BKS.

Hayley Williams in de Live Music Hall Keulen. En dit was er eentje waar ik lang naar uitkeek zeg. Zo spoilervrij mogelijk proberen in te gaan was bijna helemaal gelukt, maar ik kwam er de dag vantevoren achter dat ze enkel nummers deed van de nieuwe plaat. Beetje jammer ergens, want hoewel ik Ego Death heel veel luister en geweldig vind, is Petals for Armor mijn favo plaat van haar. Voor die tour had ik ook kaartjes, maar is dit tante C afgelast en nooit ingehaald. Een paar nummers daarvan had ik dus zeker fijn gevonden.

Maar wat een fantastische artiest is zij toch. Wat een stem, wat een energie, wat een charisma. Setlist was sterk verdeeld, begin knalde meteen een slechts af en toe werd het gas wat losgelaten. Mooi stukje Nina Simone na True Believer, past natuurlijk ook heel goed qua thematiek. Hoogtepunten waren wel Ice In My OJ en Parachute.

Over de zaal, wat kut. Toilet moet je voor betalen, garderobe is 1 persoon met kaartjes, stokt enorm, het is ongeveer 1m breder dan het podium en erg langwerpig, aan weerskanten van de techniek in het midden zitten barren, dus enorme bottlenecks, het werd behoorlijk warm. Nee, deze zaal hoef ik niet weer heen.

Hopen op nog een tour met al haar werk in de roulatie en in de ronda dan svp

• Leuk
Waarderingen: mattman
Over de zaal, wat kut. Toilet moet je voor betalen, garderobe is 1 persoon met kaartjes, stokt enorm, het is ongeveer 1m breder dan het podium en erg langwerpig, aan weerskanten van de techniek in het midden zitten barren, dus enorme bottlenecks, het werd behoorlijk warm. Nee, deze zaal hoef ik niet weer heen.
Welkom in Duitsland :)

• Thinking
Waarderingen: B0G5

Users who are viewing this thread

• Joss