Ik ben naar … geweest en het was …

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.046
Het was een goede show. Maar ik vond best veel verschil zitten tussen de eerste en de tweede ronde. Ze waren al 5 minuten bezig toen ik binnenkwam lopen (tsja.. een mens heeft soms te weinig tijd in 24 uur). En daardoor had ik geen superplek met wel veel geroezemoes om me heen. Ook vond ik het geluid op dat moment vrij matig en vond ik het hier en daar ook een tikkeltje "saai" bij vlagen. Nu ben ik ook geen doorgewinterde Porcupine Tree fan als enkele andere hier, dus misschien heeft dat er ook wel mee te maken.

In de rustpauze (die naar mijn mening wel een beetje lang duurde) kon ik me meer naar voren lopen. Alleen wel jammer dat ik naast een vervelend groepje vijftigers kwam te staan die niets anders aan het doen waren als lullen en bier zuipen. Dus een paar boze blikken geworpen en daardoor zakte dat wel een beetje in. Toen kwam ik eigenlijk veel beter in de show en kon ik wel veel meer genieten van de show.

Maar ik vond ook de tracks veel toffer in de tweede helft. Wel vind ik dat de show (ook kwa licht en geluid) denk ik veel beter over zal komen in de kleinere zalen. Dit was eigenlijk gewoon geen ZiggoDome show kwa inhoud, productie, show etc.
 
  • Leuk
Waarderingen: Black Lies en Brian

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.384
559
Dit was eigenlijk gewoon geen ZiggoDome show kwa inhoud, productie, show etc.
Deze gedachte had ik ook een paar keer. Op de filmpjes na was het een vrij standaard opstelling die ook gemakkelijk in een Doornroosje, Effenaar, Paradiso had gepast. Steven was aan de ene kant wel blij dat ze nu grotere zalen kunnen spelen maar aan de andere kant teleurgesteld hoe muziek tot 'software en content' is gereduceerd. Blijft een aparte man maar wel vermakelijk, de interviews zijn ook altijd lachen om te kijken. Hij ziet zichzelf een beetje als God maar dan half op een sarcastische manier, of zo.

Nog kort over de show. Wij hadden goede plekken vooraan maar omdat het zo lang duurde verlangde ik vanaf halverwege stiekem toch naar een zitplek. Inderdaad veel andere talen om ons heen, meer dan anders. Een paar nummers vond ik live erg sterk overkomen, Anesthetize bijvoorbeeld. Zo sterk en gaaf om die song volledig te horen. Chineras Wrack ook live zeer sterk.

Maar andere nummers heb ik op plaat meer van genoten dan live, gek genoeg... Of The New Day vond ik thuis erg goed, maar live was het nogal... Saai? En wat dachten ze precies met die twee vrij lange pauzes tijdens Trains, dat had ook echt niet gehoeven.

Al met al een leuke show maar geen top 5-show van het jaar verder, wat ik ergens wel had verwacht van tevoren.

Placebo wordt dan wel weer een top 5-show van het jaar, al ben ik klaarblijkelijk de enige die van die show zo genoten heeft ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel, Lion en Brian

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.412
3.383
Je bent in Nederland toch een beetje afhankelijk van de verslagen op fora zoals hier, want fucking hell bestaan er hier nog "recensenten"? Echt zeer magere verslaglegging, lees nauwelijks aanwezige, van toch grote concerten zoals Bon Iver, Sigur Ros en Porcupine Tree. Doet België echt een stuk beter...
 

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.272
3.848

Lion

Support act
7 mrt 2017
778
1.610
Voor de niet-abonnees:

CONCERT​

PORCUPINE TREE KLINKT ALS HERBOREN IN ZIGGO DOME​

DOOR: EDWIN AMMERLAAN

8 NOVEMBER 2022​

In 1994 is Porcupine Tree een tamelijk obscure, door Pink Floyd beïnvloedde band die in de Udense Pul met slechts 28 betalende bezoekers voor het eerst op een buitenlands podium staat. Na jaren hard werken, groeien de Britten echter uit tot vaandeldragers van de moderne progrock. Totdat een nukkige en moegestreden Steven Wilson die toch al ongewenste status rigoureus de nek omdraait en zijn band in 2010 voor onbepaalde tijd met verlof stuurt. Nu, na dertien jaar afwezigheid van de Nederlandse podia, is een goedgevulde Ziggo Dome getuige van een opmerkelijke wederopstanding. Van een herboren Porcupine Tree en een gedreven Steven Wilson die met fris, nieuw elan de hoop op een spoedig vervolg in leven houdt.

Fotografie Bert Treep

Hij ligt al klaar hoor, het nieuwe soloalbum van Steven Wilson. Is nog slechts een kwestie van de juiste timing en commerciële afspraken. Met nog drie shows te gaan en hooguit enkele zomerfestivals in de agenda, zijn de verplichtingen te overzien en staat niets de voortzetting van zijn solocarrière in de weg. Want dat is wat Steven Wilson het liefste doet; zonder druk en verantwoording zijn eigen creatieve pad bepalen. Tot ruim twaalf jaar geleden, hing de band als een blok aan zijn been. Ook omdat de ooit zo warme chemie met kompanen Richard Barbieri en Gavin Harrison tot onder het vriespunt was afgekoeld. Maar zie, afgelopen juni verscheen ineens Closure/Continuation, het elfde studioalbum van Porcupine Tree. Lovende recensies, opgewonden fans en volle zalen. Alsof ze nooit zijn weggeweest.
Porcupine-Tree-Gavin-Harrison-foto-Bert-Treep.jpeg

Voor een opmerkelijke mix van jong en oud(er) publiek, presenteert Porcupine Tree in Amsterdam een gevarieerde en kleurrijke dwarsdoorsnede uit de catalogus. De eerste vier albums worden overgeslagen, maar met Even Less uit 1999 als oudste nummer, slalomt men snaarstrak via publieksfavorieten en enkele verrassingen langs de zeven nieuwe nummers van Closure/Continuation.
Dat begint met Blackest Eyes al meteen vertrouwd en bemoedigend, want niets wijst erop dat deze PT-klassieker uit 2002 aan zeggingskracht heeft ingeboet. Op de soms wat hese zangpartijen van de voorman na, maakt het vertrouwde trio Barbieri, Harrison en Wilson vanaf minuut één een frisse, overtuigende indruk. Bovendien heeft de komst van ‘jonkies’ Nate Navarro (bas) en Randy McStine (gitaar) een hoorbaar effect op het onderlinge spelplezier.
Porcupine-Tree-Randy-McStine-foto-Bert-Treep.jpeg

Door de brede selectie van het songmateriaal duurt het echter even voordat het tempo in de set goed op gang komt. Wat wil je ook? Met de hamerende basriffs uit Harridan, de ingetogen vocale harmonieën in Of The New Day, de tegen King Crimson aanleunende tegentonen en hoekige beats in Rats Return, laat Porcupine Tree het publiek meteen alle hoeken van haar sonisch spectrum zien. Dat is toch weer even wennen. ‘Als jullie niet beter je best doen’, zo grapt Wilson wijzend op de camera’s die de avond opnemen, ‘dub ik er straks het geluid van een Harry Styles-dvd overheen.’
Porcupine-Tree-Nate-Navarro-foto-Bert-Treep.jpeg

Zijn opmerking heeft effect. The Sound Of Muzak wordt enthousiast onthaald en meegezongen, waarna Last Chance To Evacuate Planet Earth Before It Is Recycled en het indrukwekkende Chimera’s Wreck – misschien wel Porcupine Tree’s meest proggy song ooit – gloedvol meeliften op de energie uit de zaal.
Zo nu en dan is er ruimte voor emotie en introspectie. Met het vlakke en fletse Drown With Me pakt dat aanvankelijk nog niet goed uit, maar in spaarzame momenten kruipt de complexe dynamiek wel degelijk onder je huid. Op een manier die aan het oude Jethro Tull (o.a. Aqualung) doet denken, belicht Wilson in Dignity zoals wel vaker de zelfkant van de samenleving. Ondersteund door confronterende videobeelden, raakt dit meteen de gevoelige snaar.
Porcupine-Tree-Richard-Barbieri-foto-Bert-Treep.jpeg

Ook zonder boodschap ontroert Porcupine Tree bij vlagen, zoals in Collapse The Light Into Earth, een fraai duet tussen Wilson en Barbieri. Of in het akoestische, Camel-achtige I Drive the Hearse. In Buying New Soul en Walk The Plank wordt op fraaie wijze duidelijk hoe belangrijk Richard Barbieri’s bijdrage als oude, Japanse meester van de soundscapes voor het geluid van zijn huidige werkgever is.
Zodra Porcupine Tree met het venijnige Fear Of A Blank Planet en het psychedelische Herd Culling alle registers opentrekt, komt hun muzikale vakmanschap het beste tot zijn recht. Het zeventien minuten durende Anesthetize, inclusief ‘ridiculously complicated heavy metal riffs’ doet er met progmetal van epische proporties nog een paar scheppen bovenop.
Porcupine-Tree-Ziggo-Dome-foto-Bert-Treep.jpeg

Na het broeierige Halo eindigt een opmerkelijk spraakzame en opgewekte Wilson de avond met een luchtig praatje over het gemis aan hitsingles. Als slotstuk kiest hij voor het populaire Trains waarmee – toevallig of niet – dertien jaar geleden ook in Amsterdam werd afgesloten. En daarmee lijkt de cirkel rond, hoewel Porcupine Tree in deze fysieke en mentale topvorm zomaar eens een nieuwe draai aan de eigen toekomst zou kunnen geven.
Overigens zou ik een abonnement op OOR aanraden. Het magazine is altijd wel leuk om door te bladeren.
 
Laatst bewerkt:

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.596
11.221
Overigens zou ik een abonnement op OOR aanraden. Het magazine is altijd wel leuk om door te bladeren.
Goed stukje!
Had een jaarabonnement, maar dat sloot al een tijdje niet meer aan op mijn smaak. Haalde er geen leuke bands uit en die interviews vond ik af en toe tenenkrommend, dus niet verlengd. Maar online is de content wel aardig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Brian en Lion

Gloaming

Gouden Tip
15 aug 2022
257
172
Je bent in Nederland toch een beetje afhankelijk van de verslagen op fora zoals hier, want fucking hell bestaan er hier nog "recensenten"? Echt zeer magere verslaglegging, lees nauwelijks aanwezige, van toch grote concerten zoals Bon Iver, Sigur Ros en Porcupine Tree. Doet België echt een stuk beter...
Ik ben persoonlijk altijd te spreken over de verslaggeving van Oor. Top magazine!
 
  • Leuk
Waarderingen: Lion

weezers

Playlistbediener
22 feb 2020
12
21
Iemand naar Pavement geweest in het Koninklijk Circus? De recensie op Enola spreekt van een geweldig optreden.
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.306
6.506
Porcupine Tree dus in de Ziggo Dome. En ik ben nog steeds aan het bijkomen.

Ik was al gehypet door de verhalen van @wenteldave, maar nog meer om ze eindelijk ooit live te zien. Sinds 2010 ben ik bewuster met muziek bezig. Rond dit jaar heb ik ook via iemand Porcupine Tree leren kennen. Trains en Blackest Eyes. Later heb ik dit wat verder uitgediept en kwam ik ook achter Arriving Somewhere But Not Here en Anesthetize. Met een muzikale opvoeding van mijn vader waar veel Pink Floyd in voorkwam en mijn eigen lichte interesse in Metal, was dit natuurlijk een schot in de roos. Helaas was ren de mannen toen al uit elkaar en heb ik geen optredens van ze kunnen zien. Wat had ik er wat voor over gehad om ze in die periode in kleine zalen te zien, maar helaas ben ik daar te jong voor en kwam mijn liefde voor de band wat later op gang. Ik sprong dus ook een gat in de lucht van de aankondiging van deze show.

Zoals eigenlijk moest van mezelf heb ik niets opgezocht van visuals, setlist of weet ik veel wat. Ik was er lekker vroeg, snel spul opgeborgen en in het midden vooraan gaan staan. Rij 8 had ik zo ongeveer, perfect! Ik was heel blij met het bericht waarop werd verzocht geen telefoons te gebruiken. De security lette hier ook op, gelukkig niet te nadrukkelijk waardoor dat weer afleidde. Hier en daar werd nog wel eens snel een foto gemaakt, maar niet storend. In de tweede helft stond er iemand anders voor me die de eerste 2 nummers veel filmde. Toen ik en wat anderen daarna er wat van zeiden, hield die gelukkig snel op (ondanks de "no English, no English"). In de eerste set waren ook wat mensen die iets teveel aan het praten waren. Toen ik vroeg of ze dat alleen tussen de nummers wouden doen, staken ze hun duim op en waren ze stil. Geen gedoe verder, goed publiek die aandachtig was en verder stil was. Maar ook op de momenten dat het erom vroeg enthousiast was, meeklapte, joelde, meezong en zich liet vervoeren. Mijn zocht op het odium en de visuals was perfect. Soms vergat ik naar de prachtige visuals te kijken omdat ik zo met ogen dicht aan het genieten was.

Openen met Blackest Eyes, wauw. Het nummer waarmee ik ze leerde kennen en nu meteen ermee inknallen. Lekker hoor. Steven Wilson was zo sympathiek als ik hem herinnerde van Rock Werchter. Hij legde heel rustig uit wat voor een show het zou worden en sprak zijn dankbaarheid richting ons uit. Toen kwam een stukje van het nieuwe album. Harridan, Off The New Day en Rats Return. Allemaal tot in de puntjes uitgevoerd. Waarbij het op de eerste lekker inkomen was, was het meedeinen op New Day en lekker chaotisch op Rats. Ik ben verder kwijt wanneer precies wat werd gezegd. Het dreigement om Harry Styles geluid over deze concertregistratie heen te leggen was iig hilarisch en kwam de sfeer ten goede. Goede Reverse Psychology zoals hij zelf later zei. Verder vond ik zijn praatjes ook gewoon goed. Niet teveel, soms ook gewoon nummers achter elkaar door spelen, maar ook niet te weinig. Precies genoeg eigenlijk.

2de show in een week dat ik een pauze meemaakte. En eigenlijk, is dat gewoon heel prettig. Kameraad hield de plek vast, ik kon naar de wc en nieuw drinken halen zonder iets te missen en 5 min na ik terug was begon de tweede set. Ik kan hier bij dot soort concerten wel aan wennen. Geen voorprogramma en een 20 min onderbreking. Dan verder de setlist was gewoon heel goed. Alle nummers van Closure/Continuation paste er goed tussen en er kwamen pareltjes van oudere platen voorbij. Wat te denken van Even Less, Last Change en natuurlijk Anesthetize! Een paar favorieten van mij (Arriving Somewhere But Not Here, The Sky Moves Sidewayes) werden niet gespeeld, maar de nummers die wel werden gespeeld vielen zo lekker dat ik ze eigenlijk ook niet gemist heb.

De toegift was natuurlijk heerlijk. Afsluiten met non single/hit maar voor mij het nummer waardoor ik kennis maakte met de band Trains was episch. Nu ik eraan terug denk heb ik weer kippenvel overal. Ik heb een fantastische avond gehad.

Ik heb een fantastisch jaar qua concerten en festivaloptredens gehad waarbij ik van hoogtepunt naar hoogtepunt ben gegaan. Bij veel optredens vroeg ik mijzelf achteraf of dit de beste dit jaar was. Dat heb ik bij deze niet. Bij dit optreden vraag ik mijzelf af: Is dit het beste wat ik ooit gezien heb? Ik denk dat de vraag stellen hem beantwoorden is.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.362
5.951
Ook ik heb flink staan genieten van Porcupine Tree. We hadden goede plekken, pal midden in de zaal op een meter of 15 van het podium, perfect om zowel de bandleden zelf als de lichtshow er omheen goed te kunnen zien als je het mij vraagt. Ook totaal geen last gehad van de mensen om ons heen, in tegendeel, leuk contact voor de show in in de pauze, tijdens de show lekker samen meezingen met de refreintjes die daar om vragen.

Ik was ook erg tevreden over het geluid. Dat zit altijd wel goed in de Ziggo, maar had op reddit wat berichten voorbij zien komen dat ze overdreven luid zouden spelen, dus had mijn vriendengroep op het hart gedrukt goede gehoorbescherming mee te nemen (doen we meestal toch wel, maar better safe than sorry). Nou, mijn oordoppen gingen gelijk bij het eerste nummer al uit, en zijn niet meer in geweest, want het lag echt perfect in het gehoor. De hardste stukjes waren op het randje, maar dat mag, en het ging voor mij niet over het randje. Ook na de show hoegenaamd geen piep in mijn oor of wat dan ook, wat met die 3 uur muziek toch best had gekund.

Persoonlijke muzikale hoogtepunten: Last Chance To Evacuate Planet Earth Before It Is Recycled, Chimera's Wreck, Herd Culling (klikte op de plaat niet maar live zeker wel!) en natuurlijk alle Fear of a Blank Planet nummers met het machtige Anesthetize als kroonjuweel. Halo in de toegift was ook fijn, nooit een enorme fan geweest van het Deadwing album maar dat nummer maakte de toegift wel voor mij. En voor degene die de setlists in de gaten hielden: wij waren de enige op de hele tour die, naast de eerste show in Toronto, én Sentimental én I Drive The Hearse kregen, in plaats van een van beide. Na de eerste avond werd waarschijnlijk vanwege tijdslimieten besloten dat er een nummer uit moest dus zijn ze gaan afwisselen tussen die twee, maar voor de film moesten ze er allebei op natuurlijk.

Al met al een top avond, ik kijk alvast uit naar de live DVD om het allemaal nog eens opnieuw te beleven.
 

b_lars

Gouden Tip
27 jul 2022
260
118
Gisteren Joost in Depot Leuven, die gast kan ook nooit teleurstellen he. Wel benieuwd wanneer het afgezaagd gaat worden
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.596
11.221
Ook ik heb flink staan genieten van Porcupine Tree. We hadden goede plekken, pal midden in de zaal op een meter of 15 van het podium, perfect om zowel de bandleden zelf als de lichtshow er omheen goed te kunnen zien als je het mij vraagt. Ook totaal geen last gehad van de mensen om ons heen, in tegendeel, leuk contact voor de show in in de pauze, tijdens de show lekker samen meezingen met de refreintjes die daar om vragen.

Ik was ook erg tevreden over het geluid. Dat zit altijd wel goed in de Ziggo, maar had op reddit wat berichten voorbij zien komen dat ze overdreven luid zouden spelen, dus had mijn vriendengroep op het hart gedrukt goede gehoorbescherming mee te nemen (doen we meestal toch wel, maar better safe than sorry). Nou, mijn oordoppen gingen gelijk bij het eerste nummer al uit, en zijn niet meer in geweest, want het lag echt perfect in het gehoor. De hardste stukjes waren op het randje, maar dat mag, en het ging voor mij niet over het randje. Ook na de show hoegenaamd geen piep in mijn oor of wat dan ook, wat met die 3 uur muziek toch best had gekund.

Persoonlijke muzikale hoogtepunten: Last Chance To Evacuate Planet Earth Before It Is Recycled, Chimera's Wreck, Herd Culling (klikte op de plaat niet maar live zeker wel!) en natuurlijk alle Fear of a Blank Planet nummers met het machtige Anesthetize als kroonjuweel. Halo in de toegift was ook fijn, nooit een enorme fan geweest van het Deadwing album maar dat nummer maakte de toegift wel voor mij. En voor degene die de setlists in de gaten hielden: wij waren de enige op de hele tour die, naast de eerste show in Toronto, én Sentimental én I Drive The Hearse kregen, in plaats van een van beide. Na de eerste avond werd waarschijnlijk vanwege tijdslimieten besloten dat er een nummer uit moest dus zijn ze gaan afwisselen tussen die twee, maar voor de film moesten ze er allebei op natuurlijk.

Al met al een top avond, ik kijk alvast uit naar de live DVD om het allemaal nog eens opnieuw te beleven.
Ja, ik ben stikjaloers dat jullie Sentimental hebben gekregen. Ietsjes minder dat het zo vol zat. Maar goed om te horen dat het weer fantastisch was! Op naar de zomer!
 
  • Leuk
Waarderingen: Brian en Joslittel

parelconfituur

Support act
7 dec 2019
1.179
1.646
Placebo Sportpaleis.

Je moet het maar doen...op voorhand vragen om geen phones te gebruiken aan het publiek..vanwege de connectie tussen band en publiek, en dan vrij afstandelijk staan spelen en in het geval van Molko geen woord reppen tegen de crowd.

Je moet het maar doen, je setlist volstoppen met elf nieuwe nummers aangevuld met nummers als scene of the crime en Bionic die niet echt grote crowdpleasers zijn. Afsluiten met twee covers en klassiekers als Special K, Pure Morning, Taste in men, Every me...etc niet spelen.

Dat alles en toch nog een goed concert geven? Je moet het maar doen. Placebo doet dat.
 

Cisseman

Randprogramma
22 jun 2022
142
151
Wat een fantastisch optreden opnieuw van Placebo, dju toch, hoe goed was dit!
En exact wat @parelconfituur zegt
En hoe quasi perfect was het geluid, hard maar loepzuiver, zelden meegemaakt in het Sportpaleis en wat een contrast met het geluid bij AF onlangs in de zelfde zaal.
Op een week tijd mogen genieten van én Sigur Ros én Placebo, men kan het slechter treffen!
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken