Ik ben naar … geweest en het was …

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ron
  • Startdatum Startdatum
Ik zou Fat Dog eerder beschrijven als de festivalhype van 2024 als je ziet op welke plekken die dit jaar al allemaal stonden. Maar hun momentum is momenteel zo groot dat ze die titel waarschijnlijk wel nog een jaartje langer mogen dragen!

Ik ben van Brussel en heb niet eens een auto, dus tussen een kwartiertje fietsen en meer dan 100 km rijden met een onbestaande wagen ligt een dieeeepe kloof. 😅
En als het niet lukt, is 3 april in Gent ook altijd een optie, moet wel doenbaar zijn zonder auto :)

Zondag was de finale van de Dutch Blues Challenge, een wedstrijd voor blues-acts. Blues is de ruimste zin van het woord. De winnaar mag Nederland vertegenwoordigen tijdens de European Blues Challenge (in 2025 in Split, Kroatië) en de International Blues Challenge (Memphis, USA)
Aan de Europese variant doen een 25 landen mee, de internationale variant is naast de wedstrijd meer een showcast event, vergelijkbaar met Eurosonic. Er spelen dan een 275 acts in 5 dagen.

Tijdens de finale spelen de acts een set van exact 20 minuten, de jury bestaat uit muzikanten en mensen uit de industrie, (bookers\programmeurs\platenlabels). Er zijn 2 categorieën, bands en solo\duo. Tijdens de finale zijn er veel vertegenwoordigers van blues festivals en zalen aanwezig. Iedere finalist houdt er naast naamsbekendheid wel een paar optredens aan over, de winnaar "bands" gaat zeker met 10 -15 aanbiedingen op zak naar huis.

Dan de finalisten:
Mojo Hand: oude rotten in het vak, Een gedegen set, goede keuze van nummers, goed optreden.
John F Klaver (solo): een verassende akoestische set tussen het gitaargeweld. Na een kleine aanmaning was het helemaal stil in de zaal. Terechte winnaar in de afdeling solo
Emily Hill: een zelfverzekerde set van de 22-jarige frontvrouw. Soul volle blues stem met een Country randje. Nog wat meer ervaring opdoen, gaat helemaal goed komen. Minder positief ben ik over het gedrag van de gitarist en in mindere mate de toetsenist. Wat een haantje, meer moves in huis dan Jagger en een ego.... Ik weet niet of het altijd zo gaat, maar erg storend.
Merel van de Keer (solo): Alle nummers op een dobro. Tja hoe omschrijf ik het optreden? Een mix van Seasick Steve en Janis Joplin? Ralph de Jongh maar dan zonder klompen? Een goed optreden, ga ik binnenkort maar eens een volledige set van kijken\luisteren.
Five Dollar Shake: Een thuiswedstrijd voor deze Utrechtse band. Ze hadden blijkbaar besloten er vol voor te gaan en dat gebeurde: Alle energie die normaal in een set van anderhalf een uur zit werden in de 20 beschikbare minuten geperst. En het werd beloond, winnaar in de afdeling bands.
Meryn Bevelander Band: Een van de meest talentvolle jonge bluesbands van Nederland. Net terug van een 10-daagse tournee door de UK. Toen hij een half jaar geleden een cover van Bonamassa op internet plaatste, kwam er een reactie van de meester zelf: "Deze gast speelt mijn nummers beter dan ik zelf doe" De meeste bezoekers gingen ervan uit dat Meryn er met de winst vandoor zou gaan. Waar ging het mis? Eigenlijk geen idee. Een degelijke, goede set, geen fouten. De slow-blues van 4 minuten voelde voor mij wat kort, maar dat is eerder omdat ik weet dat het nummer normaal ergens tussen de 10 en 15 minuten duurt. Met de andere band, Sonic Whip, neemt Meryn en zijn broer deel aan de popronde. Ook met deze band hebben ze al in de UK gespeeld. De agenda is toch al redelijk gevuld en misschien hebben ze nog een gaatje voor Bospop, als die Bonamassa niet kunnen strikken...

Ik ben naar Fat Dog geweest en het was feest.

Het is natuurlijk muziek die zich uitstekend leent voor een groot feest en dat heb ik gisteren mogen waarnemen in Doornroosje. Het was wel behoorlijk kort, maar dat wist ik van tevoren al. Maar eigenlijk is dat ook helemaal niet zo erg met muziek als deze. Ik kan nu bevestigen dat de hype die ze op de festivals hebben opgebouwd terecht is!

Het is natuurlijk muziek die zich uitstekend leent voor een groot feest en dat heb ik gisteren mogen waarnemen in Doornroosje. Het was wel behoorlijk kort, maar dat wist ik van tevoren al. Maar eigenlijk is dat ook helemaal niet zo erg met muziek als deze. Ik kan nu bevestigen dat de hype die ze op de festivals hebben opgebouwd terecht is!
Heerlijk om die verhalen te lezen! Heb een ticket voor hun tour in maart/april in Rotterdam. Ben bijzonder benieuwd wat ik daar ga ervaren haha

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal en Fluxion

Ja was prima en leuk optreden. Maar toch: zo overdonderd als we op Lowlands waren, dat was gisteren toch niet het geval. Voor mijn gevoel speelden ze toen nog veel meedogenlozer show.

Voorprogramma Ellis B mag trouwens ook vermeld worden: erg interessant.

• Leuk
Waarderingen: Fluxion
Net terug van Gurriers en POM in Toekomstmuziek in Amsterdam met mijn zoons. POM een leuk voorprogramma / opwarming met een heel energieke zangers. Leuke combi van britpop en garagerock.

En dan Gurriers. Wat een topband. Wat een energie! Direct vanaf Nausea, Close Call en Des Goblin ging het los. 55 minuten geweldige muziek en moshpits. Halverwege de set dook ook de basgitarist de pit in en zelfs de zanger, Dan Hoff, ging daarin mee. De set eindigde met Sign of the Times, Approachable en Come and See. Ook weer 3 geweldige nummers (om op los te gaan). De hele set was trouwens genieten. Net als hun album! Na het geroep van het publiek om een toegift twijfelde de band om toch nog een nummer te doen, maar uiteindelijk besloten ze om het bij deze set te laten. Mijn zoons zijn fan geworden.

Ja was prima en leuk optreden. Maar toch: zo overdonderd als we op Lowlands waren, dat was gisteren toch niet het geval. Voor mijn gevoel speelden ze toen nog veel meedogenlozer show.

Voorprogramma Ellis B mag trouwens ook vermeld worden: erg interessant.
Ik ben dan niet op Lowlands geweest maar ik sluit me aan dat ik niet volledig overdonderd ben. Vond echt wel een tof concert en ze hebben echt zeker kleppers waarop alles los gaat. Vind het stijltje wel erg leuk en live ook lekker. Benieuwd als ze later een tweede album hebben met hopelijk nog een aantal kleppers hoe ze dan zullen zijn.

Ellis-D vond ik ook wel interessant voorprogramma. Kunnen op festivals wel een hitje worden. Vond vooral de dedicated tamborine man stoer, respect.
En klopt het nu dat zanger van Ellis-D ook de drummer was bij Fat Dog? Maar dan zonder hondenmasker.

• Leuk
Waarderingen: Tinus101
Ik ben dan niet op Lowlands geweest maar ik sluit me aan dat ik niet volledig overdonderd ben. Vond echt wel een tof concert en ze hebben echt zeker kleppers waarop alles los gaat. Vind het stijltje wel erg leuk en live ook lekker. Benieuwd als ze later een tweede album hebben met hopelijk nog een aantal kleppers hoe ze dan zullen zijn.

Ellis-D vond ik ook wel interessant voorprogramma. Kunnen op festivals wel een hitje worden. Vond vooral de dedicated tamborine man stoer, respect.
En klopt het nu dat zanger van Ellis-D ook de drummer was bij Fat Dog? Maar dan zonder hondenmasker.
Klopt, Ellis-D is het project van de Fat Dog drummer. Die doet dus op hun best wel volle tourschema twee shows per nacht. Vond het erg cool, zou er zo weer héén gaan.

• Leuk
Waarderingen: Nelios en DadRock
Ik hoorde mensen om me heen dat ook zeggen in Doornroosje, maar ik heb de drummer van Fat Dog (Johnny Hutch) een keer ontmoet tijdens de legendarische Oranjepop-nacht in Brebl (who knows knows) en dat was zeker niet de persoon van Ellis-D. Tourschema's overlappen ook totaal niet behalve deze Europese tour waar Ellis-D dus het voorprogramma doet.

Echter, tijdens het concert heb ik eens goed op de drummer gelet en volgens mij was dat inderdaad een ander dan de gebruikelijke drummer (ik zag in ieder geval geen hondenmasker). Dus misschien hebben ze wel voor deze tour de drummer vervangen om een of andere reden. Ik ga morgen ook naar de show in Amsterdam, dan zal ik er nog eens goed op letten

• Leuk
Waarderingen: RubenFrusciante
Ik hoorde mensen om me heen dat ook zeggen in Doornroosje, maar ik heb de drummer van Fat Dog (Johnny Hutch) een keer ontmoet tijdens de legendarische Oranjepop-nacht in Brebl (who knows knows) en dat was zeker niet de persoon van Ellis-D. Tourschema's overlappen ook totaal niet behalve deze Europese tour waar Ellis-D dus het voorprogramma doet.

Echter, tijdens het concert heb ik eens goed op de drummer gelet en volgens mij was dat inderdaad een ander dan de gebruikelijke drummer (ik zag in ieder geval geen hondenmasker). Dus misschien hebben ze wel voor deze tour de drummer vervangen om een of andere reden. Ik ga morgen ook naar de show in Amsterdam, dan zal ik er nog eens goed op letten
Ah, dat zou prima kunnen. Het was bij ons in ieder geval dezelfde guy ;).

Ja het was echt gruwelijk! Iets minder dan een uur vol gas! Langer had ik ook niet volgehouden trouwens :ROFLMAO:
Blijft één van mijn meest bijzondere festivalmomenten(ja sorry, ik heb dit verhaal al eens verteld 😁), toen ze op de platte kar stonden op Down the Rabbit hole(niet op de line up). Ik werd toen aangetrokken, omdat daar een paar gekken(de bandleden)halfnaakt op de kar stonden te springen en het publiek, dat voor de kar stond de dansen, voor één grote stofwolk zorgde en ik was verkocht toen, in die stofwolk, de zanger tussen het publiek bleek te staan. Iedereen ging los en na elk nummer werden netjes de door iedereen verloren spullen terug uitgewisseld. Toen ik na het optreden nog eens aan de zanger vroeg naar welke band we zojuist eigenlijk hadden staan kijken, riep hij iets wat ik niet kon verstaan(achteraf bleek dit Fat Dog te zijn).
Ik heb een tijdlang aan mensen verteld hoe vet dit was, maar ik kon ze niet zeggen welke band ik nou had gezien. Totdat ze verleden jaar opdoken met hun eerste materiaal. Het doet me dan ook elke keer weer zo veel deugd om te zien hoe mensen enthousiast worden van deze band en ik kan niet wachten om mijn vrienden er eens heen te slepen.

Die platte kar op DTRH had ik al eens over gehoord, maar helaas was ik zelf niet op het juiste moment op de juiste plaats toen. Toen kende ik ze natuurlijk ook nog niet, maar achteraf was ik daar zo graag bij geweest... Moet briljant geweest zijn

Uiteindelijk was mijn eerste keer dat ik ze live zag in De Nijverheid in Utrecht, en dat was ook nogal een ervaring. Ik had ze even daarvoor ontdekt tijdens het inluisteren voor Oranjepop, op basis van enkel YouTube-filmpjes van hun live-optredens (want muziek hadden ze nog niet uit). Daar was ik zo nieuwsgierig door dat ik meteen maar een kaartje voor hun eigen optreden heb gekocht.

De Nijverheid, een venue waar ik nooit eerder geweest was, en het bleek zo underground gelegen te zijn dat ik eerst even dacht dat ik verkeerd zat. Vervolgens kwam daar een van de gekste voorprogramma's die ik ooit gezien had, en daarna begon het optreden maar niet vanwege allerlei technische problemen. De podiumhost hield intussen het publiek maar even bezig. Ik vroeg me echt af waar ik beland was.

En toen begon Fat Dog. Eén groot gekkenhuis. Daarna meteen hun merch gekocht en ze hadden er een fan bij. De dag erna Oranjepop, wat door stroomproblemen helemaal werd afgelast. Uiteindelijk gingen er een paar optredens alsnog door in Brebl, wat sowieso al een ervaring op zich was. Diep in de nacht speelde als allerlaatste Fat Dog. Het was het allerrustigste optreden van Fat Dog waar ik ooit bij was, want de meeste mensen waren na Personal Trainer naar huis gestroomd, maar door de hele setting was het toch ook onvergetelijk.

Een van de raarste twee dagen ooit en sindsdien heb ik toch ook wel een band met Fat Dog

Mooi dat velen hier nu al zo'n levendige herinneringen opbouwen die ze nooit gaan vergeten, en dat met zo'n relatief jonge band.
Ik ga ze alleszins ook nooit vergeten omdat ik afgelopen zomer voor het eerst heb gecrowdsurft bij hun optreden op Glastonbury. Heel vette ervaring was dat! Ze deden daar trouwens niet minder dan 4 optredens dat weekend. Ik was gebrand om ze eens te gaan kijken maar door clashes en veranderende plannen lukte dat niet de eerste drie keer. Erg blij dat het de vierde keer wel lukte want zou dit voor geen geld van de wereld gemist willen hebben.

Net terug van Gurriers en POM in Toekomstmuziek in Amsterdam met mijn zoons. POM een leuk voorprogramma / opwarming met een heel energieke zangers. Leuke combi van britpop en garagerock.

En dan Gurriers. Wat een topband. Wat een energie! Direct vanaf Nausea, Close Call en Des Goblin ging het los. 55 minuten geweldige muziek en moshpits. Halverwege de set dook ook de basgitarist de pit in en zelfs de zanger, Dan Hoff, ging daarin mee. De set eindigde met Sign of the Times, Approachable en Come and See. Ook weer 3 geweldige nummers (om op los te gaan). De hele set was trouwens genieten. Net als hun album! Na het geroep van het publiek om een toegift twijfelde de band om toch nog een nummer te doen, maar uiteindelijk besloten ze om het bij deze set te laten. Mijn zoons zijn fan geworden.
Zit nu ook in de trein terug van Gurriers en dit is samen met IDLES en King Gizz toch wel mijn favoriete liveband hoor. Ben echt fan van deze mannen. Gitarist en bassist die gewoon moshend de nummers aan het spelen zijn. De hele band kwam na het optreden nog even praten en uiteindelijk hebben we ze zo ver gekregen Des Goblin nog eens te doen, aangezien ze niet meer nummers hadden. Mocht je zaterdag op Here’s the Thing zijn mag je ze niet missen!!!

Fat Dog @ Botanique
Eerst en vooral ben ik geen super grote fan van hun 1ste plaat die ze hebben gemaakt, maar het triggerd toch om ze eens te gaan zien!
Natuurlijk heb ik hier veel gelezen en gehoord van hun live performances, wauw, wat was dat! Hun encore had niet gemoeten voor mij, die 40minuten knallen was goed genoeg! Top optreden, volgende zomer mogen ze doorkomen!

Gisteren @botanique. Soms heb je er gewoon weinig zin in, maar maak je de goede beslissing toch te gaan.
Totaal niet in de mood om te dansen maar vanaf het vierde nummer
King of the Slugs
kon ik niet anders dan me laten gaan. Eindresultaat=verzopen in zweet - deels in dat van mijn eigen maar ook van de anderen.
Wat was me dat. Voor die mannen en vrouwen verzet ik alles in mijn agenda.

It's fucking Fat Dog, baby

Users who are viewing this thread