Ik was er ook dinsdag in Antwerpen, maar heb wel een beetje mixed feelings.
De setlist viel inderdaad wel een beetje tegen.
Niet zozeer omdat ze 4 nummers speelden van het nieuwe album, dat is natuurlijk volstrekt logisch.
En ook niet eens zozeer omdat die 4 nummers best wel wat tegenvallen. Ze zijn wat 'gewoontjes' en zullen wel geen blijvertjes op de setlist gaan worden, ook al was met name Satanized live nog best aardig.
Voor mijn gevoel was de setlist echter vooral niet echt in balans, en afgaande op de reacties hierboven was ik blijkbaar niet de enige die dat vond.
In de eerste helft zaten toch wat teveel rustigere, relatief saaie nummers (zowel nieuw als oud), waarvan The Future Is A Foreign Land uit de recente RHRN film zelfs aanbevolen zou kunnen worden aan mensen die aan insomnia lijden...

Zeer opvallend was ook de keuze om maar liefst 7 nummers van Meliora te spelen, en juist maar één van Impera, en dat was dan ook nog eens geen Spillways, Call Me Little Sunshine, Hunter's Moon, Kaisarion, maar de niet eerder live gespeelde ballad Darkness At The Heart Of My Love (een paardenmiddel voor de meest hardnekkige insomnialijders bij wie eerdergenoemd TFIAFL niet werkt).
Natuurlijk zaten er ook nog meer dan voldoende 'knallers' in de setlist (Cirice, Ritual, Year Zero, He Is, Rats, Monstrance Clock, Mary On A Cross, Dance Macabre, Square Hammer), die zich in de tweede helft ook in rap tempo opvolgden, waardoor je toch met een tevreden gevoel naar buiten loopt.
Daarnaast had ik eerlijk gezegd ook wel wat meer verwacht van pyro en andere special effects.
Een maal wat laffe vonkjes op de achtergrond en een vonkenregen na het laatste nummer, plus twee maal een confettikanon. Geen vuur.
De interactieve onderonsjes met de Ghouls tussendoor hoeven voor mij eigenlijk ook niet zo, vooral omdat je toch al niet echt een band met ze hebt. Als je zo graag anoniem wil zijn, laat dat dan ook lekker zo, zou ik zeggen..
Dan nog een wat open deur: de populariteit van de band.
Ghost is natuurlijk begonnen als een kleine, statische act die satanistische liedjes zong in donkere tenten en zaaltjes, waar ze uitstekend tot hun recht kwamen.
Vanzelfsprekend en begrijpelijk zijn ze daarna ook andere wegen ingeslagen, wat hen zeker geen windeieren heeft gelegd.
Dé grote doorbraak kwam echter zoals bekend door het viraal gaan van Mary On A Cross (daarvoor nog een vrij onopvallend liedje van een haast onopgemerkte EP) op TikTok na seizoen 4 van Stranger Things.
En dat valt goed te merken. Ook al was het Sportpaleis niet geheel uitverkocht, was er een ongelooflijke massa (veelal verklede en geschminkte) mensen, wat tegelijkertijd heel mooi is maar ook wel wat beklemmend.
Je zou ergens wel willen dat er twee aparte bands zouden zijn: het oude Ghost en het nieuwe Ghost. Beide hebben hun charme en zijn het bezoeken waard, alleen zal dat voor eerstgenoemde helaas nooit meer mogelijk zijn (ik snap uiteraard dat dat voor alle grote bands en artiesten geldt, maar toch..).
Dat de band een heel leger TikTok-fans heeft gewonnen was ook duidelijk zichtbaar en vooral hoorbaar.
Tussen nummers door hoorde je een gegil wat je haast deed denken dat je niet bij Ghost stond, maar bij het concert van Sugababes dat ernaast in de Lotto Arena plaatsvond..

Nog een aanwijzing dat Ghost nu definitief bij de allergrootsten behoort, was de prijs van de merch.
Voorafgaand in de rij passeerden we een kraam met officiële merch, waar T-shirts voor € 50 en hoodies voor € 120 werden verkocht...
Desondanks is Ghost het succes ook gegund, en is het ook wel logisch dat ze volledig proberen te cashen uit de hype die nu rond de band hangt, je weet immers nooit hoe lang dat zo'n hype duurt, en andere bands doen hetzelfde of zouden dat doen als ze de kans kregen.
Het is in ieder geval duidelijk dat ze een meer dan terechte en unieke headliner zijn voor GMM de komende jaren, en ik zie ze graag blijven komen.