Graspop Metal Meeting 2027

Ik vrees dat we Soad en FNM al kunnen afschrijven. Ze zijn ondertussen een gezamenlijke Australië/ Nieuw Zeeland tour aan het teasen
Australische tours zijn gewoonljk max 5 steden. En een jaar heeft 365 dagen. Het kan dat het tijdens Graspop is maar de kans lijkt me niet zo groot. Ik zie eigenlijk hoe dan ook weinig tours door Australië tijdens ons festival seizoen en dat van Amerika. Het is op dat moment in Australië dan ook winter

Als soad een tour gaat doen in Australië ga ik ze in dat zelfde jaar niet meer naar Europa zien komen.

Vorig jaar USA, dit jaar EU, volgend jaar Aus.

Lijkt me vrij voor de hand liggend.

FNM zou wel nog kunnen afhankelijk van wanneer die tour gaat vallen

Als soad een tour gaat doen in Australië ga ik ze in dat zelfde jaar niet meer naar Europa zien komen.

dit jaar deden die ook een paar shows in mexico en daarna EU, zoals hier al gezegd werd zijn australie tours altijd heel kort

overigens verwacht ik SOAD sowieso niet in Europa volgende zomer maar FNM wel. die staan juist bekend om hun heftige tourschema's, dus zo ongeveer het tegenovergestelde van SOAD. voor FNM zou ik verbaasd zijn als ze volgend jaar niet in europa zijn, en voor SOAD verbaasd als ze wel in Europa zijn :)

• Leuk
Waarderingen: won666

Soad volg ik nog wel. Ik zou eerder denken nu Australië en Azië, twee kleinere tours. Maar nog eens Europa zou ik toch ook niet van verschieten. Maar als we de lijn doortrekken die u aangaf ging ik eerder idd voor Australië en Azië

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Hellbanger
Als ik af ga op sfeer en eigen beleving, was Lamb Of God echt wel een waardige headliner. Zeker gecombineerd met (bv. In 2019) een Slipknot of Gojira, heb je toch een ijzersterke avond beet.

• Leuk
  • On fire
Waarderingen: Piebe71 en Hellbanger
ope, ils l'auraient fait cette année.

Dat valt wel weer mee haha
Humor, mijn vriend... Een tournee door Australië zou natuurlijk problematisch zijn, tenzij ze naast Oceanië ook door Azië zouden touren. En zelfs dan lijkt het logistiek gezien erg ingewikkeld. Als SOAD op festivals in Europa had willen spelen, hadden ze dat dit jaar wel gedaan. Ik ben er stellig van overtuigd dat de groep niet meer naar Europa zal terugkeren.

ik denk dat je aan alles kunt zien dat SOAD wel weer een stuk meer plezier heeft in live shows/touren. denk alleen ook niet dat die festivals gaan doen hier in de komende jaren. op deze manier touren bevalt ze te goed gok ik. in 2028 nog wat losse shows in europa lijkt me meer waarschijnlijk.

Ik heb echter nog niets gezien over een mogelijke tournee. Tournees in Australië vinden over het algemeen plaats in oktober, november, december. Ik heb gekeken naar een aantal bands die daar zijn geweest, en het is heel vaak in die periode: Iron Maiden, Metallica, Slipknot, Trivium, Tool, Machine Head, Megadeth, Guns... Er zijn wel tournees in maart, maar niets over de periode van juni tot en met september.

Slayer speelde bijvoorbeeld tijdens hun afscheidstournee van 2019 in maart in Australië, voordat ze naar Europa vertrokken. De reünie-tour van Blink-182 vond daar plaats in maart 2024. Green Day speelde er in maart 2025, Linkin Park in maart van dit jaar, enzovoort. Tours in Australië vinden dus heel vaak aan het einde van het jaar of in maart plaats. 😉

Laatst bewerkt:
Australië ligt pal naast de Verenigde Staten.
Pardon..? 😵😅
VS en Australië zijn praktisch antipoden van elkaar, Miami en Perth liggen bijna exact aan de andere kant van de wereld t.o.v. elkaar. 😉

Een Australië tour kun je idd totaal niet vergelijken met een Noord-Amerika of Europa tour.
Vaak wordt een Australië tour dan ook gecombineerd met Azië, en zelfs dan zijn die tours doorgaans veel korter.
Idem voor Zuid-/Latijns-Amerika.

Wij beseffen hier dan ook vaak niet hoe goed we het hebben.
Als je een band graag wil zien, heb je meestal ook nog de keuze of je naar Nederland, België, West-Duitsland, Noord-Frankrijk, Engeland of waar dan ook gaat, afhankelijk van wat je het beste uitkomt, en pak je gewoon de auto of trein.

Als je een metalhead in pak 'm beetje Bolivia bent, moet je al naar Santiago, Buenos Aires, São Paulo of misschien Bogotá vliegen, als er überhaupt al een favoriete band jouw kant op komt.
Vandaar ook dat die fans massaal naar festivals als Graspop en Hellfest reizen.
Veel enthousiastere fans zul je dan ook zelden tegenkomen.

• Leuk
Waarderingen: Piebe71 en won666
Ik heb echter nog niets gezien over een mogelijke tournee. Tournees in Australië vinden over het algemeen plaats in oktober, november, december. Ik heb gekeken naar een aantal bands die daar zijn geweest, en het is heel vaak in die periode: Iron Maiden, Metallica, Slipknot, Trivium, Machine Head, Megadeth, Guns... Er zijn wel tournees in maart, maar niets over de periode van juni tot en met september.

Slayer speelde bijvoorbeeld tijdens hun afscheidstournee van 2019 in maart in Australië, voordat ze naar Europa vertrokken. De reünie-tour van Blink-182 vond daar plaats in maart 2024. Green Day speelde er in maart 2025, Linkin Park in maart van dit jaar, enzovoort. Tours in Australië vinden dus heel vaak aan het einde van het jaar of in maart plaats. 😉
er zijn teasers te zien onder andere in Sydney en Brisbane van SOAD en FNM.
als die nu aan het teasen zijn lijkt me Maart 2027 zeer realistisch. dan zijn ze op tijd weer terug en zal FNM in juni/juli wel in Europa te vinden zijn.

EDIT: Ook een teaser in New Zeeland blijkbaar, waar Serj woont.

• Leuk
  • Wow
Waarderingen: won666 en Hellbanger
er zijn teasers te zien onder andere in Sydney en Brisbane van SOAD en FNM.
als die nu aan het teasen zijn lijkt me Maart 2027 zeer realistisch. dan zijn ze op tijd weer terug en zal FNM in juni/juli wel in Europa te vinden zijn.

EDIT: Ook een teaser in New Zeeland blijkbaar, waar Serj woont.
Faith No More zou kunnen werken, maar als de jongens van SOAD terugkomen naar Europa, dan is het alleen Shavo met Seven Hours After Violet die volgend jaar een album uitbrengt.

Faith No More zou kunnen werken, maar als de jongens van SOAD terugkomen naar Europa, dan is het alleen Shavo met Seven Hours After Violet die volgend jaar een album uitbrengt.
seven hours after violet mag van mij ook wel weer langs komen ja, waren wel goed op Graspop de vorige keer. was ook tof om op een paar meter afstand van Shavo te kunnen staan:cool:

Scars on broadway mag ook wel eens langskomen overigens. die heb ik nog nooit gezien.

Als ik af ga op sfeer en eigen beleving, was Lamb Of God echt wel een waardige headliner. Zeker gecombineerd met (bv. In 2019) een Slipknot of Gojira, heb je toch een ijzersterke avond beet.
Een Slipknot is wel veel groter dan een Lamb of God of een Gojira (No offence)
Beide zouden in het voorprogramma kunnen.

Beide zouden in het voorprogramma kunnen
hij geeft toch alleen aan wat hij waardige headliners vind op basis van zijn eigen sfeer en beleving
hoe groot een band is heeft daar toch niets mee te maken?

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje
Beide zouden in het voorprogramma kunnen.
Ik denk net dat afgelopen jaren tonen dat grootorde niet meer de belangrijkste parameter is -om geboekt te worden als headliner-, maar een goeie, energieke show wel.

Ik bedoel eigenlijk met het tweede deel van mijn post dat Lamb Of God een perfecte headliner is met een band à la Slipknot ernaast. Energieke liveshow, gelijkaardig genre, een grotere naam die volgt. Het werkt in mijn ogen. Zet bijvoorbeeld een Lamb Of God - Judas Priest constructie op, en plots voelt de avond "minder compleet" aan. Resultaat: Lamb Of God voelt kleiner aan, gezien ze zelf de vertegenwoordiging in dat genre moeten dragen.

Nu, misschien zie ik het verkeerd hé, maar die indruk wekt het op 🙂

Ik denk net dat afgelopen jaren tonen dat grootorde niet meer de belangrijkste parameter is -om geboekt te worden als headliner-, maar een goeie, energieke show wel.

Eens wat vetrwft de show. Ik denk ook dat sIk bedoel eigenlijk met het tweede deel van mijn post dat Lamb Of God een perfecte headliner is met een band à la Slipknot ernaast. Energieke liveshow, gelijkaardig genre, een grotere naam die volgt. Het werkt in mijn ogen. Zet bijvoorbeeld een Lamb Of God - Judas Priest constructie op, en plots voelt de avond "minder compleet" aan. Resultaat: Lamb Of God voelt kleiner aan, gezien ze zelf de vertegenwoordiging in dat genre moeten dragen.

Nu, misschien zie ik het verkeerd hé, maar die indruk wekt het op 🙂
Eens wat betreft de energie, maar de echt grote namen verdwijnen ook langzaam. Black Sabbath, Aerosmith, Ozzy, Kiss Motörhead, Whitesnake, Van Halen, Twisted Sister, Nightwish, Megadeth, Slayer (Tijdelijk terug) zijn allemaal weggevallen.

Hoelang zullen GNR, Scorpions, Slipknot en Tool.... en als je ze (nog) groot zou beschouwen "Judas Priest, Deep Purple, Def Leppard, Alice Cooper en Motley Crue" nog meegaan?
LOG is ongetwijfeld een grote naam in hun genre. Maar die zijn er meer.
Helloween van de powermetal, In Flames van de Melodic Deathmetal, Kreator van de Thrash, Candlemass van de Doommetal en Emperor van de Deathmetal.
Allemaal topbands, maar niet allemaal "toegankelijk". Zo heb ik niet veel met FFDP, maar ze zijn toegankelijker dan bijv Amon Amarth, Gojira of Lamb Of God.

Laatst bewerkt:
weet je ik zit net lekker in het zonnetje met een bakkie erbij de foto's een filmpje te bekijken van het afgelopen jaar en wat me opvalt is bij de coverband van Green Day dat het best wel druk en gezellig was dus wat mij betreft laten ze maar doorkomen

Users who are viewing this thread