Wat een topeditie van Graspop dit jaar. Dikke complimenten ook aan de organisatie. Was bij momenten heel druk maar behalve af en toe aan een toog nergens moeten aanschuiven

Eten, toilet, altijd onmiddellijk bediend of vrij. Ik heb het toch al anders geweten op festivals. Kan goed geloven dat je bijna meer andere talen dan Nederlands hoort rondom je. Mijn gedacht trouwens of extra veel Duitsers dit jaar? Ze waren als bands ook heel sterk vertegenwoordigd en waar ze speelden was er héél veel volk (Feuerschwanz, Future Palace, Kanonenfieber en in iets mindere mate Orden Ogan).
Ook muzikaal alle verwachtingen ingelost. Dag vier was een zalige afsluiter.
- Killus: 6 Eens wat Industrial om de dag mee te beginnen was best wel tof. Respect voor hun energie maar toch teveel matige songs. Ook al hebben ze een verrassende en geslaagde afsluiter van de set
- Kuazar wat op de achtergrond gehoord, ze smeten zich volledig alleszins
- Gaerea: 8 Mooie opkomst inderdaad en meer dan verdiend. Laat dit soort bands maar scoren op Graspop zodat ze er nog veel laten komen
- Life Of Agony: 9 Maar dus toch wat vroeger door om op tijd te zijn en mooi vooraan te staan voor Keith Caputo. Twee jaar geleden nog een machtig optreden als vrouw, nu opnieuw als man. Hoe goed Gaerea ook was, geen seconde spijt gehad van de keuze. Uiteindelijk geen pure River Runs Red maar toch een mixed set maar met enkel maar knallers. Mochten alle Groove Metal bands zoals deze klinken was het meteen één van mijn lievelingsgenres
- Europe: 7 Vervolgens toch geen Decapitated, kwestie van ook eens gezellig een pintje te drinken in gezelschap. En Europe is dan altijd een veilige keuze. Zelfs hun nieuwe songs vind ik echt wel goed en dat is toch wel straf voor met alle respect zo'n oude band. Ook hier wel wat vroeger daar voor wat twee jaar geleden één van de revelaties was voor mij
- Wargasm: 8 En ook nu was het weer top van begin tot eind. Hielp ook dat ik zoals bij de meeste optredens helemaal vooraan stond en op een ideaal plekje was beland. Met veel enthousiast gedans, een beetje waternevel en heel veel crowdsurfers die bijna allemaal net naast ons ipv boven ons passeerden. En muzikaal net als twee jaar geleden onder de indruk van de energie en met nog meer betere songs
- Future Palace: 7 Wargasm was zó goed dat het een beetje ten koste ging van Future Palace. Beetje in hetzelfde straatje en echt wel goed maar gewoon iets minder als Wargasm en dan komt dat toch wat minder binnen. Wat ook niet hielp was de stampvolle tent waar het al drummen was om nog binnen te komen. Dus iets vroeger doorgegaan om mooi vooraan te staan bij Kanonenfieber en eerst nog iets te eten
- Kanonenfieber:8 Goed op tijd helemaal vooraan voor misschien wel het heetste optreden van het weekend? Iedereen was gewoon doorweekt. Maakte het toch wat moeilijk om ze dan al 'bibberend van de winterkou in de loopgraven' te zien het podium opgaan, maar kom. Heel knap hoe ze toch een unieke sound hebben gecreëerd en formidabele ambiance met heel veel Duitsers rond me die alles ook mooi meebrulden.
Kleine sidenote: stond er daar één op rij drie in het midden wat op zijn gsm te tokkelen en HLN te lezen. Had hem al eens nog net op de tijd op de schouder kunnen tikken voor één van de vele crowdsurfers (sprong hij nog een gat in de lucht ook van het verschieten). Maar ging er gewoon mee door en iets later stond ik wat verder van hem en had hij toch een serieuze tik gekregen. Je wenst het niemand toe maar zo roep je het wel af natuurlijk...
- Solstafir: 9 Toch maar even tijd genomen om even te zitten na vier/vijf dagen festival om in topvorm te zijn voor wat nog kwam en dat was om te beginnen één van dé hoogtepunten van het weekend. Dit soort bands trekt toch altijd echt weinig volk, maar het was een zalig optreden.
- Electric Callboy: 8 Om me dan meteen naar de andere kant van de wei te haasten voor alweer een meer dan geslaagd feestje

- Dan eigenlijk niet echt het idee dat er nog iets ging komen dat hieraan kon tippen. Nog wat blijven staan aan de South Stage met Def Leopard als achtergrondmuziek wat op zich nog wel beter meeviel dan gevreesd.
- Mastodon: 7 Gelukkig dan toch met ons groepje beslist om toch nog maar echt naar een optreden te gaan en Mastodon was ook echt wel goed. Carpenter Brut en The Plot In You dan dus wel gemist maar het me niet beklaagd
- Sabaton: 7 Net op tijd dan weer naar het hoofdpodium voor de toch nog altijd machtige opener Ghost Division. Maar voor de rest toch heel flauw opvulsel van songs voor wat ooit één van mijn lievelingsbands was. Maar heeft de pret zeker niet kunnen bederven voor toch alweer een memorabele Graspop editie
