Graspop Metal Meeting 2026

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Lars.
  • Startdatum Startdatum
  • Featured
Muzikaal zal het nooit mijn band worden, daar zal ik niet over liegen. Maar dat gezegd hebbende heb ik wel een bijzonder groot respect voor de band Sabaton. De bassist vertelde het net zelf al: in 2007 openden ze de Marquee. En nu 8 passages en bijna 20 jaar later zetten ze, in samenwerking met het festival, visueel misschien wel de meest indrukwekkende productie neer die het festival ooit heeft gezien.

In tijden van AI en algoritmes word ik me er steeds meer van bewust hoe zeer we als community dit soort bands moeten koesteren. Zij die groot zijn geworden door de grind, door jarenlang te touren en albums uit te brengen. Metal is een expressieve kunstvorm die een rechtstreekse reflectie van het leven, met zijn hoogte- en dieptepunten zou moeten zijn. Artiesten die tot je spreken rechtstreeks vanuit hun hart en ziel. En vervolgens één worden met het publiek. Omdat we elkaar op energetisch niveau begrijpen.

Lang leve Sabaton!
 
Muzikaal zal het nooit mijn band worden, daar zal ik niet over liegen. Maar dat gezegd hebbende heb ik wel een bijzonder groot respect voor de band Sabaton. De bassist vertelde het net zelf al: in 2007 openden ze de Marquee. En nu 8 passages en bijna 20 jaar later zetten ze, in samenwerking met het festival, visueel misschien wel de meest indrukwekkende productie neer die het festival ooit heeft gezien.

In tijden van AI en algoritmes word ik me er steeds meer van bewust hoe zeer we als community dit soort bands moeten koesteren. Zij die groot zijn geworden door de grind, door jarenlang te touren en albums uit te brengen. Metal is een expressieve kunstvorm die een rechtstreekse reflectie van het leven, met zijn hoogte- en dieptepunten zou moeten zijn. Artiesten die tot je spreken rechtstreeks vanuit hun hart en ziel. En vervolgens één worden met het publiek. Omdat we elkaar op energetisch niveau begrijpen.

Lang leve Sabaton!
Kan ik alleen maar mee akkoord gaan. Absoluut mijn muziek niet maar zeer mooie en oprechte show!
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel
Ter info. Neem.uiteraard gerust jullie tijd, maar morgen al werken, dus ik open hem nu al zodat de verslagen meteen samen kunnen komen met jullie lijstjes. Een top 10 krijgt punten (minder mag ook natuurlijk)
 
Muzikaal zal het nooit mijn band worden, daar zal ik niet over liegen. Maar dat gezegd hebbende heb ik wel een bijzonder groot respect voor de band Sabaton. De bassist vertelde het net zelf al: in 2007 openden ze de Marquee. En nu 8 passages en bijna 20 jaar later zetten ze, in samenwerking met het festival, visueel misschien wel de meest indrukwekkende productie neer die het festival ooit heeft gezien.

In tijden van AI en algoritmes word ik me er steeds meer van bewust hoe zeer we als community dit soort bands moeten koesteren. Zij die groot zijn geworden door de grind, door jarenlang te touren en albums uit te brengen. Metal is een expressieve kunstvorm die een rechtstreekse reflectie van het leven, met zijn hoogte- en dieptepunten zou moeten zijn. Artiesten die tot je spreken rechtstreeks vanuit hun hart en ziel. En vervolgens één worden met het publiek. Omdat we elkaar op energetisch niveau begrijpen.

Lang leve Sabaton!
Ik vond het op Rock Am Ring, op het tweede podium daar, ook ronduit indrukwekkend.
Ik kan er mij dus wel iets bij voorstellen.
 
Wat een topeditie van Graspop dit jaar. Dikke complimenten ook aan de organisatie. Was bij momenten heel druk maar behalve af en toe aan een toog nergens moeten aanschuiven 👌🏼
Eten, toilet, altijd onmiddellijk bediend of vrij. Ik heb het toch al anders geweten op festivals. Kan goed geloven dat je bijna meer andere talen dan Nederlands hoort rondom je. Mijn gedacht trouwens of extra veel Duitsers dit jaar? Ze waren als bands ook heel sterk vertegenwoordigd en waar ze speelden was er héél veel volk (Feuerschwanz, Future Palace, Kanonenfieber en in iets mindere mate Orden Ogan).

Ook muzikaal alle verwachtingen ingelost. Dag vier was een zalige afsluiter.

- Killus: 6 Eens wat Industrial om de dag mee te beginnen was best wel tof. Respect voor hun energie maar toch teveel matige songs. Ook al hebben ze een verrassende en geslaagde afsluiter van de set
- Kuazar wat op de achtergrond gehoord, ze smeten zich volledig alleszins
- Gaerea: 8 Mooie opkomst inderdaad en meer dan verdiend. Laat dit soort bands maar scoren op Graspop zodat ze er nog veel laten komen
- Life Of Agony: 9 Maar dus toch wat vroeger door om op tijd te zijn en mooi vooraan te staan voor Keith Caputo. Twee jaar geleden nog een machtig optreden als vrouw, nu opnieuw als man. Hoe goed Gaerea ook was, geen seconde spijt gehad van de keuze. Uiteindelijk geen pure River Runs Red maar toch een mixed set maar met enkel maar knallers. Mochten alle Groove Metal bands zoals deze klinken was het meteen één van mijn lievelingsgenres 🤘🏼
- Europe: 7 Vervolgens toch geen Decapitated, kwestie van ook eens gezellig een pintje te drinken in gezelschap. En Europe is dan altijd een veilige keuze. Zelfs hun nieuwe songs vind ik echt wel goed en dat is toch wel straf voor met alle respect zo'n oude band. Ook hier wel wat vroeger daar voor wat twee jaar geleden één van de revelaties was voor mij
- Wargasm: 8 En ook nu was het weer top van begin tot eind. Hielp ook dat ik zoals bij de meeste optredens helemaal vooraan stond en op een ideaal plekje was beland. Met veel enthousiast gedans, een beetje waternevel en heel veel crowdsurfers die bijna allemaal net naast ons ipv boven ons passeerden. En muzikaal net als twee jaar geleden onder de indruk van de energie en met nog meer betere songs
- Future Palace: 7 Wargasm was zó goed dat het een beetje ten koste ging van Future Palace. Beetje in hetzelfde straatje en echt wel goed maar gewoon iets minder als Wargasm en dan komt dat toch wat minder binnen. Wat ook niet hielp was de stampvolle tent waar het al drummen was om nog binnen te komen. Dus iets vroeger doorgegaan om mooi vooraan te staan bij Kanonenfieber en eerst nog iets te eten
- Kanonenfieber:8 Goed op tijd helemaal vooraan voor misschien wel het heetste optreden van het weekend? Iedereen was gewoon doorweekt. Maakte het toch wat moeilijk om ze dan al 'bibberend van de winterkou in de loopgraven' te zien het podium opgaan, maar kom. Heel knap hoe ze toch een unieke sound hebben gecreëerd en formidabele ambiance met heel veel Duitsers rond me die alles ook mooi meebrulden.
Kleine sidenote: stond er daar één op rij drie in het midden wat op zijn gsm te tokkelen en HLN te lezen. Had hem al eens nog net op de tijd op de schouder kunnen tikken voor één van de vele crowdsurfers (sprong hij nog een gat in de lucht ook van het verschieten). Maar ging er gewoon mee door en iets later stond ik wat verder van hem en had hij toch een serieuze tik gekregen. Je wenst het niemand toe maar zo roep je het wel af natuurlijk...
- Solstafir: 9 Toch maar even tijd genomen om even te zitten na vier/vijf dagen festival om in topvorm te zijn voor wat nog kwam en dat was om te beginnen één van dé hoogtepunten van het weekend. Dit soort bands trekt toch altijd echt weinig volk, maar het was een zalig optreden.
- Electric Callboy: 8 Om me dan meteen naar de andere kant van de wei te haasten voor alweer een meer dan geslaagd feestje 🥳
- Dan eigenlijk niet echt het idee dat er nog iets ging komen dat hieraan kon tippen. Nog wat blijven staan aan de South Stage met Def Leopard als achtergrondmuziek wat op zich nog wel beter meeviel dan gevreesd.
- Mastodon: 7 Gelukkig dan toch met ons groepje beslist om toch nog maar echt naar een optreden te gaan en Mastodon was ook echt wel goed. Carpenter Brut en The Plot In You dan dus wel gemist maar het me niet beklaagd
- Sabaton: 7 Net op tijd dan weer naar het hoofdpodium voor de toch nog altijd machtige opener Ghost Division. Maar voor de rest toch heel flauw opvulsel van songs voor wat ooit één van mijn lievelingsbands was. Maar heeft de pret zeker niet kunnen bederven voor toch alweer een memorabele Graspop editie 🤘🏼
 
Laatst bewerkt:
Wat is er precies gebeurd met die aankondiging van gisteren...?

De persoon die dat claimde zou dat als antwoord op z'n mail hebben gehad, maar kwam later nog met extra info. Als dat allemaal als antwoord op z'n mail was gekomen, dan had ie dat ook wel direct kunnen vermelden. Lijkt me gewoon onzin dus.
 
De organisatie komt met ‘het was een topeditie’.
Mag ik daar een kanttekening bijmaken? Er zijn wel wat dingen niet goed gegaan, mede ook door zaken waar ze geen controle over hebben.

Het sterfgeval op de eerste dag kunnen ze niets aan doen, maar blijft toch vervelend.

De hitte in de tenten op dag 1… komen ze nu op de radio met ‘er is airco in de tenten’… toch niet op dag 1? Waarom pak je daar dan na het festival mee uit. Het was noodzakelijk om het al voor dag 1 te installeren, is toch een fout van de organisatie hier.
Ze geven ook aan EINDELIJK meer schaduwplekken te voorzien voor 2027. Noodzakelijk, en kan je ook thematisch wegwerken. Zou topverbetering zijn, maar kon ook dit jaar voorzien worden?
De kraantjes zitten na de toevoegingen op vrijdag op hun maximum. Maar ook hier, waarom stonden die er niet al op donderdag.

Aan de hitte kunnen ze niets veranderen. Maar ze kunnen wel proberen om te zorgen dat de bezoekers met de hitte om kunnen.

Een paar zaken die verbeterd kunnen worden, en geloof wel dat ze ermee aan de slag gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Reislustig
Mijn samenvatting van de zondag:

Sabaton [8/10] - ik zal geen 100% fan worden maar heb me meer dan prima vermaakt - en gezellig om het weekend samen af te sluiten met mijn vrienden die dus wèl die 100%-fans zijn

Carpenter Brut [7/10] - duurde ff voordat dit op gang kwam, maar uiteindelijk lekker staan dansen

Bury Tomorrow [8/10] - maakte de tegenvallende show van twee jaar geleden meer dan goed, en dat voor een wat mager publiek (gezien de clashes met EC en WK)

The Gathering [10/10] - dit was perfectie! 💝

Periphery [7/10]

Europe [7/10]

Life of Agony [7/10] - Caputo’s stem is niet meer wat ‘ie ooit geweest is, pluspuntje voor de throwback naar mijn middelbare schooltijd (net als bij The Gathering trouwens

Gaerea [9/10] - heerlijke show en blij met de setlist vol nieuw materiaal! - het is geen tien omdat ik het geluid niet helemaal top vond

Battle Beast [7/10] - grote schoenen om te vullen, maar de nieuwe vocalist wist zich kranig te weren
 
Zaterdag geweest (alleen uiteindelijk wegens vrienden zonder ticket maar ook best fijn). Heel geslaagde editie, ondanks de hitte heel veel bands gezien.
  • The Pretty Wild: 8*. Heel fijn begin met aanstelijke nummers en gave mix tussen clean en screams.
  • Embryonic Autopsy: 5*. Paar nummers. Normaal Death Metal fan, maar dit vond ik weinig soeps. Saai (was ook al zo bij het inluisteren) en ook niet onder de indruk van de vocals.
  • Faetooth: 6*. Paar nummers. Redelijke sludge/doom, maar nummers klonken nogal weinig onderscheidend en de extreme stukken te schaars (had ik ook al op plaat).
  • Sinsaenum: 7.5*. Fijne black/death. Goed gebracht en goed geluid. De nekspieren goed getrained. Blij met de switch van Faetooth naar hier.
  • Rivers of Nihil: 9*. Deze progessieve Death Metal is muzikaal wellicht de beste band van de dag voor mij. Ook heel goed geluid waarin de vele details goed te onderscheiden waren. Blij met de keuze boven Ellende.
  • Ellende: 6.5*. Paar nummers. Degelijke, meeslepende Black Metal, maar wel erg veilig/eentonig.
  • Loathe: 6.5*. Weet niet of het door een hitte-dip was (voelde me even niet geheel goed), maar deed me live veel minder dan op plaat.
  • Lacuna Coil: 7.5*. Fijne symfonische metal maar goede refreinen en mix tussen clean en screams. Hadden het publiek ook goed mee.
  • Ice Nine Kills: 8.5*. Nog nooit eerder gezien, maar wat een leuk luguber horrorfeest met stampende nummers zeg (vooral fan van de extremere stukken terwijl op het ritme van de muziek een kettingzaag een lichaam doorboort) en catchy refreinen. Heel erg freaky en vet. Geluid verder van het podium was niet zo goed (teveel dubbele bass), maar gelukkig wel dichter bij het podium.
  • Baby Metal: 7*. Zittend gekeken/geluisterd tijdens het eten. Veel beter/overtuigender dan in 2024.
  • Architects: 8*. Al eens gezien op Alcatraz 2 jaar geleden. Vind dit fijne, goed gebrachte metalcore met sterke effecten. Benieuwd of ze ooit de stap naar headlinder kunnen zetten want toch nog een dik niveau onder de twee afsluiters.
  • Bad Omens: 9.5*. Geweldige show met een zeer goed werkende mix van genres (pop, elektronisch en extreme/chaotische metal uithalen). Geluid subliem. Ik was helemaal om.
  • Bring Me The Horizon: 9*. Qua show een van de vetste dingen die ik ooit al zag op GMM (interessante/leuke verhalende tussenstukken). Als Bad Omens en BMTH de soort toekomstige headliners representeren ga ik helaas minder tijd in de Marquee kunnen besteden dan voorheen. Enige reden waarom dit iets minder scoort dat Bad Omens is het geluid. Paar keer veranderd van plaats, maar ik bleef het gevoel hebben dat sommige zaken soms niet geheel goed doorkwamen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CedricH

Users who are viewing this thread