Graspop Metal Meeting 2026

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lars.
  • Startdatum Startdatum
  • Featured
Verslagje van vrijdag, op papier de 'minste' dag en dat is ook wel gebleken. Het zat hem in de start en de finish.

- Hulder: 8 Perfecte band om een dag mee te starten. Keiharde black metal in de Marquee, wat kan een mens zich meer wensen?
- Bark: 6 Klinkt zeker niet slecht maar pakt me niet echt
- Infected Rain: 5 Van aan de toog. Ok als achtergrond muziek maar niet meer dan dat, had toch gedacht dat het iets beter ging zijn
- Oranssi Pazuzu: 7 Speciaal. Black metallig met electronica. Respect voor de zanger die in een Marquee van 40 graden nog een leren vest boven zijn truitje aanhad 🥵 Toffe chaotische bende ook maar soms vroeg ik me af waar het nummer nu eindelijk heen ging en dan bleek dat eigenlijk nergens te zijn. Wel sterk einde van de set, vooral het voorlaatste nummer moet ik zeker nog eens herbeluisteren
- Dan eerst even gepasseerd bij Guilt Trip maar dat soort hardcore vind ik nogal saai dus maar meteen richting de vaste toog aan de South Stage gegaan in afwachting van Sepultura (of Cavalera volgens de affiche)
- Mammoth: 3 was daar aan het spelen op de North ondertussen, trok op niets vond ik
- Cavalera met Chaos AD: 7 Schitterende cd natuurlijk, maar geen cadeau op het warmste moment van de dag. Opvallend weinig volk en een begrijpelijk vrij tam publiek maakten het minder memorabel dan vooraf verwacht en verhoopt.
- Sex Pistols: 8 De verrassing van de dag! We Came As Romans stond hoog op mijn lijstje maar toch blijven plakken bij deze legendarische band. Hier leek de hitte geen probleem te zijn 🤘🏼 Leuk ook dat de stem van Frank Carter best goed lijkt op die van Johnny Rotten.
- Breaking Benjamin: 8 Loste ook de verwachtingen in. Wel nogal melig met al die hartjes, beetje Tomorrowland vibes, maar kom, hoort bij het genre zeker?
- Dan een beetje gerust met Alter Bridge op de achtergrond, was beter dan verwacht
- Knocked Loose: 8 Machtig optreden van begin tot eind! Zalige energie, publiek ook in topvorm.
- Volbeat: 7 Michael heeft een prachtige stem maar dacht blijkbaar dat hij in Nederland was met zijn Max Verstappen truitje. Goed einde van de set maar overall nogal tam.
- St Jimmy's: 9 Beste optreden van de dag 😅 Zou niet mogen dat die eer gaat naar een coverband van Greenday maar kijk. In tegenstelling tot gisteren bij de coverbands van NIN en Marilyn Manson ook echt goed geluid. Wat een feestje om de dag af te sluiten 🤘🏼

• Leuk
Waarderingen: johanra
Death To All had me zo omver geblazen dat ik de rest van de dag even vergeten was. Ergens jammer dat dat nooit meer dan een tribute band kan zijn want wat een power heeft die zanger met zn stem zeg.

Uiteindelijk vroeg naar de camping terug gegaan. Stond er al weer de hele dag en met die hitte houd ik het allemaal niet zo lang vol. Gelukkig hadden ze nu wel koeling in de Marquee. Druppel op een gloeiende plaat natuurlijk, maar het was zeer welkom.

• Leuk
Waarderingen: J00st
Gisteren niet aan gedacht dus verslag van 2 dagen

Donderdag

Combichrist
was goed , had alleen iets meer oud materiaal in de set mogen zitten

Wolves In The Throne Room aan het begin was het geluid niet optimaal maar eens dat rechtgetrokken was wel een goed optreden

Septicflesh had deze nog nooit gezien omdat die altijd aan het kortste eind trokken bij clashes maar dat gaat in de toekomst veranderen want vond het heel goed

Cult of Luna was mijn grootste mustsee van de dag en zij ontgoochelden niet, geweldige sound en beste optreden van de dag.

Anthrax beste show die ik al gezien heb van hen. Sfeer in de marquee ook top

The Offspring meeste gemist maar na de regen nog tot vooraan gewandeld om daar the kids aren’t alright en selfesteem mee te zingen

Nin uk was maar een flauw aftreksel dus halfweg de set weggegaan

Vrijdag

Vower
het begin heb ik gemist maar wat ik gezien heb klonk goed

Quicksand & infected rain beide gevolgd zittend in het gras en prima shows

Oranssi Pazuzu waren heel goed hebben toch wel een unieke sound

Harakiri For The Sky dacht hier de show van de dag gezien te hebben maar uiteindelijk kwam er toch nog eentje over

Trivium was er heen gegaan met het idee van een paar songs te zien maar ze waren in topvorm dus tot het einde gebleven en Elder geslachtofferd

Leprous grootste must see van de dag en de metal dome werd plat gespeeld met een niet echt voor de hand liggende setlist. De aha cover werkt ook wel goed om de sfeer er in te krijgen bij mensen die minder bekend zijn met de band. Zoals ik verwachte maakten zij ook optimaal gebruik van het grote LED scherm. Optreden van de dag voor mij

Volbeat was heel matig van de 6 keer dat ik hen zag veruit de minste show

Hierbij mijn samenvatting van de eerste twee dagen:

Donderdag
Within Temptation - zeer solide show èn afsluiten met Ice Queen en Mother Earth 👌 [9/10]

Bloodywood [9/10]

A Day to Remember [7/10]

Sleep Theory [8/10]

The Funeral Portrait - dé verrassing van de dag, mijn emo fix voor het weekend in de pocket! [10/10]

Blackgold [7/10]

Ankor [8/10]

Mantah [7/10]

Vrijdag
Leprous - als altijd dik in orde maar niet 100% eens met de setlist [8/10] - de mensen voor en later rechts van mij tijdens de show wens ik diarree toe, ik trof het helaas slecht 🤌

Breaking Benjamin [10/10] - wat was dat genieten zeg!- misschien 8 juli toch ook maar naar die Afas-show gaan?

We Came as Romans [7/10] - eerste helft gezien, leuk die circle pit om de FOH heen, verder niet speciaal

Trivium [9/10] - ook hier enorm genoten!

Triggerfinger [6/10] - tweede helft gezien, op zich prima, maar deed me in de setting van dit festival niet zo veel

Infected Rain [6/10] - vond ik tegenvallen

Thornhill [6/10] - 13 in een dozijn metalcore, ga ik subiet weer vergeten na het festival

Vower [7/10] - aangenaam om mee ‘op te warmen’, klonk van buiten de metal dome al prima

Even de tussenstand hier van 2 dagen :

Donderdag :

President
voor mij de absolute verrassing en hoogtepunt. Wat een energie, wat een geluid, en klonk loepzuiver. Die zanger heeft wel serieus afgezien met dat masker in die bloedhete Metal dome. Die staan volgende keer gewoon op de main in het donker.

A Day To remember : Na 12 jaar kon ik ze eindelijk nog eens meepikken. Ze zetten gewoon een top optreden neer. Veel catchy meezingers en net zoals ik ze me herinner. Enorm genoten van deze

Wind Rose : Kende ze op voorhand buiten Diggy hole niet echt. Viel me toch wat tegen. Het geluid van de zanger kwam vaak niet door, waardoor je enkel de backing vocals deftig hoorde. Wel respect voor die warme pakken in deze hitte

Limp Bizkit : Net als 2 jaar geleden helaas een platte show waar het tempo constant uit werd gehaald. Feit dat de tekst dan nog werd afgespeeld zorgde er voor dat het meer op een Karaoke show leek dan een deftig optreden met veel energie. Halfweg maar richting huis vertrokken.

Verder de donderdag nog Funeral portrait meegepikt (toffe dagopener voor mij), Sleep theory (net als in Antwerpen toch wat platjes) & Pennywise.

Vrijdag :

De dag gestart met TX2. Je kan zeggen wat je wil van die band , maar wauw wat een opener. Enorm veel energie, catchy songs (agree vaak heel melig), maar ze hadden de hele metal dome gewoon mee. Die zie ik de komende jaren ook nog verder doorbreken.

Nadien richting de main om dan te beseffen dat Drowning pool had gecancellt, wat een teleurstelling. Dan maar even in de zware bier bar rondgehangen en Triggerfinger meegepikt. Niet verkeerd, maar toch niet op hun plaats vond ik op Graspop.

Dan met de vriendin wat gaan shoppen op de festivalfair om nadien klaar te zitten voor Trivium. Hele toffe show, maar helaas daar men goeie zonnebril ergens verloren (plots was ie gewoon verdwenen), dus dat was wel even een domper op de feestvreugde.

Stukje We came as Romans gezien, en net zoals op RAR klonk het niet top. Op Spotify luister ik ze regelmatig en had dus nu ook weer goede hoop, maar zal voor mij helaas een liveact blijven die ik niet meer ga zien.

Dan door naar mijn hoogtepunt van de dag : Breaking Benjamin. Stonden goed voorraan en wauw, net zoals 2 weken geleden weer helemaal omver geblazen. Wat een energie, wat een songs, en gewoon prachtig om te zien hoe down to earth Benjamin blijft. Als hij vertelde dat hij veel vaker in Europa had willen staan klonk er gewoon alsof er een krop in zen keel zat. Mooi om te zien en meermaals kippenvel gehad.

De Dag afgesloten met Alter Bridge, Zoals altijd gewoon een fijne show. Goede zang, stevig gitaarwerk van Tremonti en een goeie setlist. Nadien naar huis want hebben helemaal niks met KL, en om dan nog 2u te overbruggen na zo een snikhete dag besloten we op Volbeat maar te skippen.

Nu de auto in, zodat we er hopelijk optijd zijn voor POD.

Enjoy vandaag mannekes!!

Aanvankelijk had ik het idee dat vrijdag de mindere dag zou zijn, maar ik ben meer dan aangenaam verrast door de bands die ik heb gezien!

Triggerfinger:
Als eerste in de dag de Belgen maar eens gaan aanmoedigen! Is me veel beter bevallen dan ik had verwacht. Vond het echt een leuke show!

Trivium:
Hier had ik al hoge verwachtingen voor en die zijn zeker ingelost!

We came as Romans:
Meer dan prima metalcore groepje. Hier heb ik me echt wel geamuseerd.

Breaking Benjamin:
Deze heb ik van een afstandje gekeken en was ook top!

Alter bridge:
De perfecte groep om iets te eten te halen en te genieten!

Knocked Loose!!!
Ik had wel verwacht dat ze goed zouden zijn maar dit was echt insane! Nu al meer dan headlinerwaardig als je kijkt wat voor een zwakke show Bizkit (en in mindere mate the offspring) hebben neergezet.
Fantastisch om bands die zo extreem zijn op zo een positie te zien.

En de trofee voor weenertje van de dag gaat toch echt wel naar de Volbeat fans die achter mij stonden!

VolBeat:
Een groep waar ik niet zo veel mee heb maar wak een toffe show! Kan er niet veel slechts van zeggen

Ik ben even thuis (in Antwerpen) vanwege een noodgeval. Alles ok hier nu maar echt nog geen idee of ik deze hitte nog durf te trotseren

Op Graspop hebben ze geen douche die op 5 graden kan, en geen airco. Hier thuis heb ik dat wel

Ik ben even thuis (in Antwerpen) vanwege een noodgeval. Alles ok hier nu maar echt nog geen idee of ik deze hitte nog durf te trotseren

Op Graspop hebben ze geen douche die op 5 graden kan, en geen airco. Hier thuis heb ik dat wel
Oef je hebt wel pech zeg, eerst een hack en nu een noodgeval, om over het weer nog maar te zwijgen. Hoop oprecht dat je er nog wat moois van kan maken 🤘

Ben nu met de kleine The Pretty Wild aan het kijken. Hij lijkt toch wel geïnteresseerd in het hardere geschreeuw haha! Als ik tijd heb zal ik gaan zitten voor wellicht het allereerste festival-verslag van een baby!

• On fire
Waarderingen: Koekdoos
Nog steeds aan het nagenieten van Breaking Benjamin, alle hoge verwachtingen ingelost wat mij betreft ❤️

Daarvoor het stukje WCAR was ook heel vet met als hoogtepunt Where Did You Go, had moeite om het droog te houden.

Verder ook genoten van Thornhill, Letlive, Alter Bridge en toch ook wel van Volbeat, maar dat kwam wellicht meer door het alcohol promillage op dat moment... Knocked Loose vond ik ook nog wel leuk voor een half uurtje, crowdsurfend en al. Afsluiten bij St. Jimmy's was ook echt top.

De hitte is wel intens, maar we gaan vrolijk door. Vandaag op papier de mooiste dag voor mij, te beginnen met P.O.D. straks. Veel plezier iedereen🤘

Users who are viewing this thread