Graspop Metal Meeting 2026

Als het gaat om one off shows (of toch een heel korte tour) snap ik dat zeker. maar ik denk dat europa voor de metal en rock bands toch een erg grote afzetmarkt is als je kijkt naar hoeveel gigantische rock en metal festivals hier in de buurt zijn. Dus ze zullen toch zeker mooi wat overhouden aan een europese tour?
ze zullen er vast iets aan overhouden maar het punt was denk ik meer dat ze voor Amerikaanse festivals goedkoper zijn om te boeken
alle apparatuur moet gehuurd worden in europa etc, dat kost een hoop

• Sad
  • Leuk
Waarderingen: Mjz en BlackwaterPark
Verwachten jullie het blokkenschema komende maand? Aangezien de grote drop namen ook stuk eerder was vergeleken met andere jaren

Vermoed niet dat dit vroeger zal komen dan anders. Hoe later het komt, hoe minder aanpassingen ze moeten doen (door eventuele afzeggingen en dergelijke). Het zou echt wel fijn zijn om keuzes te kunnen maken en in te luisteren natuurlijk.

Het zal we ergens tussen eind april en eind mei komen.
Mogelijk met de laatste namen en daarna nog de nachtnamen

Ik heb he-le-maal niets met MCR maar die zouden Europese festivals helemaal platwalsen met fans. The Black Parade kwam ook precies in mijn pubertijd uit en de emo cultuur was booming in die tijd. Die pubers zijn nu allemaal volwassen maar willen best even terug naar die tijd hoor. Nostalgie ten top. En hebben daar ook allemaal best wat geld voor over.

Wat daar nog bij komt is dat MCR volgens mij grotendeels nog uit originele leden bestaat. En vergelijk 320k maandelijkse luisteraars in alleen al Londen eens met Till Lindeman. Die heeft 770k WERELDWIJD. MCR was echt dubbel en dwars DE festival headliner geweest als ze Europa hadden getourd.

Het is gewoon echt maar net wie wil/kan qua headliners. Laatste jaren wordt er te vaak een rare keuze gemaakt met minimaal 1 headliner die overkomt als noodzaak dat ik echt niet geloof dat die namen de eerste keuze waren voor die positie. En waar het nu precies aan ligt dat Europa het zo lastig lijkt te hebben met metal/rock festivals te vullen weet ik niet. Want in de US kunnen bands als Metallica, AC/DC, SOAD en Slayer dus blijkbaar wel gewoon geboekt worden, waar hier bewust de keuze gemaakt wordt alleen nog losse shows te doen.
Hoe komt eigenlijk dat u niet deel neemt aan de hurt/heal games Akephalos? Ik heb u echt heel hard gemist bij de Graspop hurt/heal (maar in die periode heb ik u ook weinig op dit topic actief geweten, eigenlijk zelfs niet, dus ik was blij terug een teken van leven van u te zien een tijdje na het einde van de hurt/heal van Graspop. Allee ik klink nu wat dramatisch ofzo, maar u snapt wat ik bedoel hé) en ik mis u nu heel hard bij de Alcatraz hurt/heal.

Ik wil maar zeggen ... ik zou denken dat dit pas echt de plaatsen zijn waar u zich kan uitleven!

From Ashes to New een mini tour aangekondigd in April. Ze zeiden net op hun instagram live dat ze deze volledig financiëren uit eigen zak om te kijken hoe het hier loopt. Als het goed gaat komen ze snel terug, en staan ze volgend jaar ook op de zomer festivals. Dus schrijf maar op voor Graspop 2027 :)

• Leuk
Waarderingen: won666
Waarschijnlijk heb ik weer een posterpresentatie tijdens Graspop... Twee jaar geleden hierdoor vrijdagochtend een vroege bus moeten pakken en onder andere The Vintage Caravan, Brian Downey, Borknagar, Dynazty moeten missen. Hopelijk zit het dit jaar mee, maar die festivals worden niet handig gepland voor de studerende fans.

Dat is jammer, maar hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf wat je normaal op de planning hebt op het begin van de vrijdagmiddag.

Waarschijnlijk heb ik weer een posterpresentatie tijdens Graspop... Twee jaar geleden hierdoor vrijdagochtend een vroege bus moeten pakken en onder andere The Vintage Caravan, Brian Downey, Borknagar, Dynazty moeten missen. Hopelijk zit het dit jaar mee, maar die festivals worden niet handig gepland voor de studerende fans.
Voordeel dat ik geen toetsen enzo heb. Hoop alleen dat ik mijn project niet hoef te verdedigen tijdens graspop, want Rotterdam -- Dessel is wel een stukkie

• Winning
Waarderingen: El_Leipo
Juist😂. Bark, Asomvel, Mammoth, Trivium. Heb ik los van Bark wel allemaal gezien, maar zou toch zonde zijn om ze te missen

• Haha
Waarderingen: Piebe71
Dit valt nog mee, het enige bekende in Europa dat de Europese festivals maar niet weten te boeken precies is My Chemical Romance. Maar Sublime, Bilmuri, Danny Eifman en die band tussen The Prodigy Ministry (ik kan het niet lezen, lijkt wel Russisch) ken ik echt niet. Wel opvallend hoe klein Machine Head en Sabaton daar zijn! Pierce The Veil is dan weer denk ik zo'n Amerikaanse band die in Europa amper voet aan wal krijgt.
Dat is heel logisch, een andere markt.
Machine Head wordt hier ook vaak als een headliner geplaatst, terwijl die ook in Europa vaak in kleine zalen staan.

In de US staan Godsmack, Shinedown, Jellyroll, Pantera, Papa Roach bijv ook al langer als headliner.
Europa heeft ook veel oude (merendeel NWOBHM en een beetje hardrock) en nieuwe grote namen, en regionale namen zijn vaak makkelijker in te passen.
Scorpions, Judas Priest, Deep Purple, Saxon, Def Leppard, Iron Maiden.

Pas later ging het Europese vaste land ook meer boven aan de bill meedoen. Rammstein, Sabaton, Ghost, Within Temptation, Nightwish, Gojira, Till Lindemann, Amon Amarth, In Flames, Emperor, Powerwolf, King Diamond.

Dit terwijl bijv powermetal en Metalcore een echte aanwas heeft in Europa. Grondleggers en pioniers Helloween, Blind Guardian, Hammerfall zouden van mij met een degelijke show ook wel headlinen...in iedere geval eerder dan Knocked loose.
Of in de metalcore Heaven shall burn, Electric Callboy. Of Arkangel uit Belgie heeft ook veel betekend voor de scene.
Een band promoveren vanuit hun status doet men wel meer. Def Leppard en Twisted Sister trekken ook al lang niet meer het grote publiek in Europa.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: won666

Users who are viewing this thread