Graspop Metal Meeting 2026

ja voor de organisatie zal het ook wel bepalend zijn in de onderhandelingen lijkt me, als Within Temptation akkoord gaat met een sub positie en Limp Bizkit graag headliner wilt zijn dan is dat snel geregeld. Wie er hoger staat zal vaak ook gewoon liggen aan welke agent het moeilijkst doet.
Aangezien Fred Durst twee jaar geleden zo blij was met zijn positie als 'opening band for BMTH', hebben ze mss het gedacht van iets te moeten goedmaken.

Zaalshows uitverkopen = niet garantie voor festivals. Een zaalshow kost vaak een stuk minder dan een festival dag. Ook maken mensen een andere afweging vanwege kosten. Je kan best een Limp Bizkit fan zijn maar helemaal niet zo van metal houden. Ga je dan 3x de prijs van een ZiggoDome kaartje betalen voor een hele dag buiten staan + duur eten + duur drinken + parkeren + reizen etc? Een kaartje Within Temptation in de Ziggodome kostte €55. Ja natuurlijk verkoopt dat snel uit! Dat zijn pre-corona prijzen joh.

Zo zijn er ook bands die ik liever in een kleine zaal zie dan op een festival. En ik zou als festival ganger vrede hebben met niet de 100% ervaring van een headliner. Maar als je echt fan bent, ga je liever naar de grote volle zaalshow in plaats van het van ver weg op een festival te zien. En ik gok even dat de Limp Bizkit fan niets heeft met Anthrax of Megadeth. Net als dat echte Within Temptation fans op die dag niet bijster veel te zien hebben volgens mij. Van Accept worden die vast niet warm en van Dillinger Escape Plan ook niet.

Het gaat om het totaal plaatje. Maar het argument ''ze verkopen X uit'' vind ik raar. Dat ligt echt aan timing, locatie en prijs.

• Leuk
Waarderingen: Dwarf
Zaalshows uitverkopen = niet garantie voor festivals. Een zaalshow kost vaak een stuk minder dan een festival dag. Ook maken mensen een andere afweging vanwege kosten. Je kan best een Limp Bizkit fan zijn maar helemaal niet zo van metal houden. Ga je dan 3x de prijs van een ZiggoDome kaartje betalen voor een hele dag buiten staan + duur eten + duur drinken + parkeren + reizen etc? Een kaartje Within Temptation in de Ziggodome kostte €55. Ja natuurlijk verkoopt dat snel uit! Dat zijn pre-corona prijzen joh.

Zo zijn er ook bands die ik liever in een kleine zaal zie dan op een festival. En ik zou als festival ganger vrede hebben met niet de 100% ervaring van een headliner. Maar als je echt fan bent, ga je liever naar de grote volle zaalshow in plaats van het van ver weg op een festival te zien. En ik gok even dat de Limp Bizkit fan niets heeft met Anthrax of Megadeth. Net als dat echte Within Temptation fans op die dag niet bijster veel te zien hebben volgens mij. Van Accept worden die vast niet warm en van Dillinger Escape Plan ook niet.

Het gaat om het totaal plaatje. Maar het argument ''ze verkopen X uit'' vind ik raar. Dat ligt echt aan timing, locatie en prijs.
Zoals een Rammstein publiek weinig met Emperor had enkele jaren geleden.

• Leuk
Waarderingen: Akephalos
Lijkt me eerder omgekeerd, meer boutique tenten en minder (of gelijk) tip-ups.
Vorig jaar was er nog een stuk tip-ups aan de boutique tenten, nu niet meer en staan ze allemaal samen.

Aangezien ook sneller dan vorig jaar weg waren (in mijn herinnering) lijkt het eerder op minder tip-ups..
Boutique brengt meer op zeker.
Wat is het verschil?

Looks like nothing new on Hellfest in terms of headliners. I asked one guy who said he saw the poster. We’ll see if he’s full of shit but I believe he’s telling the truth.

• Leuk
Waarderingen: El_Leipo
Lijkt me eerder omgekeerd, meer boutique tenten en minder (of gelijk) tip-ups.
Vorig jaar was er nog een stuk tip-ups aan de boutique tenten, nu niet meer en staan ze allemaal samen.

Aangezien ook sneller dan vorig jaar weg waren (in mijn herinnering) lijkt het eerder op minder tip-ups..
Boutique brengt meer op zeker.
NEE HOOR

kijk maar, de groepstenten zijn verhuist voor de tip ups

• Leuk
Waarderingen: Dwarf

Maar op een festival kan iemand prima Within Temptation willen zien, naast Megadeth of Limp Bizkit. Sterker, ik denk dat dat best een grote groep is.

• Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns en Timmetje

Je kan ook de omgekeerde redenering maken, heel veel bands die ik op een festival zie zou ik geen ticket voor kopen. Denk dat veel mensen zo wel denken. Uitverkochte zaal shows kan je inderdaad niet 1 op 1 vergelijken met een festival, maar het geeft wel een goede indicatie van hoe populair een act is. Een band die op een paar uur een grote zaal uit verkoopt gaat toch sneller een hoge spot op een festival krijgen.

• Leuk
Waarderingen: Paddy en Lars.
Je kan ook de omgekeerde redenering maken, heel veel bands die ik op een festival zie zou ik geen ticket voor kopen. Denk dat veel mensen zo wel denken. Uitverkochte zaal shows kan je inderdaad niet 1 op 1 vergelijken met een festival, maar het geeft wel een goede indicatie van hoe populair een act is. Een band die op een paar uur een grote zaal uit verkoopt gaat toch sneller een hoge spot op een festival krijgen.
Exact dit. Ik zou voor maar weinig bands betalen voor een zaalshow. Maar als ze op een festival staan wil ik ze wel heel graag gaan zien. (Zeker aangezien de kost per band dan vele malen goedkoper is)

I was Saturday at Lindemann. 300 people protested in front of the arena.. and inside no one cared. It was not sold out after many months, but nearly sold out at 13.000. And he had a xxx video of himself doing stuff with a lady playing. So even though German press crucified him he's still successful and not cancelled.

Friday I'll see Manson at a 7.500 hall. It was pretty quickly sold out in a week.

(Personally I think the allegations are not true, in both cases.)

Just wanna add instead that Manson was really terrible live from 2009 til 2020. Drunk, fat, slurry. Many festival goers and managers were super disappointed, and that was a reason why he wasn't booked as a head anymore. Since 2023 he's sober and thin again and delivered on every show. But that has become a rather cheap, simple show compared to the Mobscene theatrics. Plus his comeback album went fine but he hasn't had a real hit aside from the FiR collaboration. So it doesn't look promising.

I think FiR is bigger headliner material right now.

• Leuk
Waarderingen: Jimmeh07 en festivalryo
Zaalshows uitverkopen = niet garantie voor festivals.

Het klopt dat het niet hetzelfde is, maar het is een betere voorspelling dan vele andere opties.
Spotify hoor ik ook voorbij komen...dan zeggen verkoopcijfers echt meer hoor.

Users who are viewing this thread