Graspop Metal Meeting 2026

Niet mijn bands de zondag maar klaag niet, na electric callboy🕺 hopelijk nog wat leuks op de jupiler of in de tenten en anders lekker vroeg m´n eigen tent in 🥳

• 100
Waarderingen: Jimmeh07
wel echt jammer van Manson. Had hem graag eens aan het werk gezien
Je mist echt niks hoor. Ooit eens op Werchter gezien en dat was echt lachwekkend slecht. En ik was toen echt wel een grote Manson-fan indertijd, heb Mechanical Animals, Antichrist Superstar en Holy Wood echt grijs gedraaid. Het hoogtepunt van de set was de speakers die uitvielen.

Zeker met de controverse rond hem (laat ons eerlijk zijn, het is ook een viespeuk), hoef ik hem ook niet meer live te zien.

ik denk dat iedereen die al een aantal jaar meegaat in de festivalwereld dit gevoel wel vanzelf begint te krijgen. in metal en hardrock zijn er sowieso maar een vast aantal headliners waardoor je heel veel repetitie krijgt.
True but also, it’s not just that.
I could think of many headliners that would excite me.

There are many interesting bands that are touring during June and July, that all weren’t booked (as far as we know). Sure, some have conflicting schedules now but still, it’s unfortunate:

Linkin Park, Deftones (Mad Cool), Pantera, Manson, A Perfect Circle, Gojira, The Offspring, not to mention System of a Down, who start their tour a couple days after Graspop.

Again, there’s valid reasons for the absence of some of those names, but to not get ANY of them feels…strange.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel en bunsofsteel
Je mist echt niks hoor. Ooit eens op Werchter gezien en dat was echt lachwekkend slecht. En ik was toen echt wel een grote Manson-fan indertijd, heb Mechanical Animals, Antichrist Superstar en Holy Wood echt grijs gedraaid. Het hoogtepunt van de set was de speakers die uitvielen.

Zeker met de controverse rond hem (laat ons eerlijk zijn, het is ook een viespeuk), hoef ik hem ook niet meer live te zien.
Obviously, you haven’t watched his comeback shows. The quality is back, now that he’s sober.

There are many interesting bands that are touring during June and July, that all weren’t booked (as far as we know). Sure, some have conflicting schedules now but still, it’s unfortunate:

Linkin Park, Deftones (Mad Cool), Pantera, Manson, A Perfect Circle, Gojira, The Offspring, not to mention System of a Down, who start their tour a couple days after Graspop.

Again, there’s valid reasons for the absence of some of those names, but to not get ANY of them feels…strange.

Ook gewoon een kwestie van smaak, er staan nu meer headliners geprogrammeerd die ik wil zien, dan in het rijtje dat je opnoemt bijvoorbeeld.

En dan denk ik dat je voor de grote menigte met deze reeks namen wel een objectief sterke lineup hebt

Hmm niet mijn smaak die zondag. Heb net wat Sabaton geluisterd, maar dat slaat nog niet echt aan. Wellicht nog wat vaker luisteren.
Even als tip, bekijk wat live shows op youtube want Sabaton is live gewoon echt een andere beleving dan op album. Daarnaast heeft de band een hele bijzondere connectie met het festivals wat de shows nog wat extra memorabel maakt. (Zie documentaire onderstaand)

Ik ben ook niet de grootste sabaton fan, zet het thuis niet snel op, maar zal daar toch weer staan te genieten van de afsluiter van het weekend net als in 2022

Je betaalt toch 320 euro voor een ticket + nog alle drankjes voor 3.50 euro per token. Dan zit ik niet te wachten op een zondag als deze, waarbij ik de laatste vier acts op de Main Stage al sowieso geen kans meer ga geven.
Jij telt de bands in de marquee, metaldome, jupilerstage niet mee?
Ik heb geen headliner voorlopig waar ik van zeg die moet ik echt gezien hebben.
Ik zal wel zien wie ik ga zien en wie niet. Allicht wel Twisted sister, Sabaton en Electric callboy. De rest zie ik het wel de affiche is uitgebreid genoeg. Allicht is donderdag de combi weer in de pocket en zaterdag de tent op inferno.

• Leuk
Waarderingen: Piebe71 en johanra

We'll know after Hellfest publishing their lineup if we were let down or not.

• Leuk
Waarderingen: festivalryo
Even als tip, bekijk wat live shows op youtube want Sabaton is live gewoon echt een andere beleving dan op album. Daarnaast heeft de band een hele bijzondere connectie met het festivals wat de shows nog wat extra memorabel maakt. (Zie documentaire onderstaand)

Ik ben ook niet de grootste sabaton fan, zet het thuis niet snel op, maar zal daar toch weer staan te genieten van de afsluiter van het weekend net als in 2022
Dank voor de tip, ik zal me er eens in verdiepen :)

Wat ik aan tot nu toe alle namen bijzonder vind is dat dus Megadeth de enige naam is die gewoon ''niet lullen maar beuken'' band is. De rest moet het allemaal van gimmicks, outfits en Instragrammibility hebben. Gewoon spijkerbroek-sneakers-bandshirt en vlammen godverdomme!

En weinig kans dat die TBC dus een beuk band gaat zijn. Zo out ben ik echt nog niet maar man wat mis ik nu Black Sabbath, Dio en Motorhead. Het is echt over de hele linie het gewoon net niet. En ik ben best content met TS, DL en Sabaton. Maar dan nog denk ik ''waar is die beuk band nou?''
volbeat zou ik toch ook niet onder die noemer plaatsen.

moest het donderdag ghost zijn, heb dat laatste album terug eens opgelegd en moet zeggen dat dit mij nu toch meer bevalt dan tijdens de eerste luisterbeurt, peacefield is een prachtige opener dus ik hoop er alleszins op.

volbeat zou ik toch ook niet onder die noemer plaatsen.
Bedoel je daarmee dat Volbeat een beuk-band is? Ik kan er niks aan doen maar vind dat echt de Coldplay van het metal genre. Als ik 2 nummers gehoord heb dan heb ik eigenlijk alles wel gehoord. Kan die zang gewoon niet lang aanhoren. Dat ligt aan mij.

• Haha
Waarderingen: bassisandro
Ook al maar eens een eerste beoordeling maken van hoog naar laag. Alles hangt natuurlijk afhankelijk af van rest van de affiche, welke setlist wordt er gespeeld... of ik effectief ga kijken of niet. Met drie die ik eigenlijk echt wel graag wil zien, twee waarvan ik ook wel hoop op een feestje en vier twijfelgevallen hoor je me niet teveel klagen. Gojira was wel tof geweest nog, maar dat zou voor mij nu ook niet het verschil gemaakt hebben.

1) Twisted Sister! Twee formidabele optredens. Vooral dat eerste optreden was onvergetelijk want zoals hier al aangehaald: heel dat weekend leek wel in het teken te staan van 'We're not gonna take it'. Ik zie me nog staan zingen met een volle biertent om 5u 's morgens om het festival af te sluiten.

2) Bring me the Horizon! Eigenlijk wel de band die me de weg heeft geopend naar metalcore. Jarenlang luisterde ik d'office naar niets dat eindigde op -core. Maar door de enthousiaste reacties in 2024 hier eens hun show opgezet op Rock am Ring of wat was het en dan verder beginnen luisteren. Vond hun optreden in 2024 ook één van de beste van het weekend.

3) Architects! In tegenstelling tot bijna iedereen hier heb ik die nu nog altijd niet gezien. In 2024 toch gekozen voor Brutus (en daar zeker geen spijt van gehad) maar vond het op zich wel spijtig dat ik ze daardoor miste.

4) Limp Bizkit als er niets straffer tegenstaat en in de hoop dat ze een goede show spelen. Want ze hebben op zich wel genoeg hits om een toffe set te spelen en ben ook nog nooit naar een volledige show gaan kijken. Dus ik hoop wel dat ze alles uit de kast halen als headliners en dan laat ik me graag meedrijven op de ambiance.

5) Electric Callboy zou normaal los op 3 staan, maar ze pas ook nog gezien op Lokerse Feesten en in 2024 op Graspop, dus beetje veel kort na elkaar. Los daarvan vond ik ze wel heel goed telkens.

6) Sabaton beetje omgekeerd als Electric Callboy. In hun beginperiode ze veel gezien (o.m. toch wel legendarisch optreden in de Trix als support voor Hammerfall waarbij de zaal net niet afgebroken werd en Hammerfall er totaal niet kon aan tippen als headliner van de avond), dan er even wat genoeg van gehad. Maar ik geef ze graag nog eens een kans als headliner. Ook hier: goed vooraan staan en meegaan in de flow doet al veel.

7) Volbeat beetje zelfde verhaal als Sabaton. Ook eens luisteren wat ze tegenwoordig spelen.

8) Bad Omens: ik zet ze niet helemaal achteraan omdat ik het nog wel een kans wil geven. Op eerste zicht mss wat soft naar mijn smaak, maar ik wil het zeker niet op voorhand uitsluiten

9) Breaking Benjamin: zie Bad Omens. Twee bands waar ik op voorhand eigenlijk nog nooit van gehoord had.

10) Alice Cooper: al heel veel gezien en valt eigenlijk nooit tegen, maar ik hoop echt wel dat er gewoon iets speelt dat ik liever wil zien.

11) Megadeth. Twee keer volledige set gezien al jaaren geleden. Maar niet helemaal mijn ding.

12) Within Temptation. Symfonische metal is over het algemeen zowat mijn minst favoriete genre.

13) Def Leppard zal hem niet worden denk ik.

14) Baby Metal: het in 2024 nog eens een kans gegeven, maar niets voor mij. Ook al zou ze ik wel graag op het podium zien voor Kingslayer.

Bedoel je daarmee dat Volbeat een beuk-band is? Ik kan er niks aan doen maar vind dat echt de Coldplay van het metal genre. Als ik 2 nummers gehoord heb dan heb ik eigenlijk alles wel gehoord. Kan die zang gewoon niet lang aanhoren. Dat ligt aan mij.
ok, maar ze hebben ook geen gimmick ofzo.

Voordat men nu Graspop afschrijft op basis van de grote namen van de mainstages, wacht nou eens eerst op het grote pakketje namen en wat voor pracht er daar tussen kan zitten. Verwacht dat er genoeg mensen hier bijvoorbeeld blij gaan worden als The Gathering er effectief gaat staan. En zo zullen er vast meer zijn (kan ook niks bedenken, want Wind Rose zullen genoeg mensen ook als slechte gimmick wegzetten). Beukbands met Black Label Society en Anthrax misschien nog?

En als je dan elk jaar tot de conclusie komt dat je de lineup maar niks vindt, dan moet je misschien accepteren dat je naar een ander festival moet gaan... (Tuurlijk iedereen mag even balen van de namen, maar het is toch elk jaar hetzelfde verhaal)

Eens, maar ga dan naar drie dagen.......
Rare redenering toch..

wees blij dat het 4 dagen zijn das toch een dag meer kans op bands die u wel aanstaan?

en het is dan nog bijna allemaal namen ex of huidig headlinermateriaal..

Snap wel goed dat ze naar de 4x4 aankondigingen gegaan zijn omdat die ene supernaam ontbreekt en er wat twijfel hl's tussenzitten

Maar in de breedte toch wel ok én verwachte namen imo, met mogelijk nog Ghost erbij op do..

Users who are viewing this thread