Graspop Metal Meeting 2026

Since the announcement of the new Deftones album is imminent, I think we can speculating about their 2026 touring plans again?

According to leaks, it’s titled „private music“ and will release on 22.08.2025.

As stated a few months back, I see them as a potential North Stage headliner - especially with their recent surge in popularity.
I am pretty sure they will be at GMM 2026.

• Leuk
Waarderingen: festivalryo
Alright, gonna make a bold prediction, Lorna Shore will headline next year.

In their interview on the Graspop YouTube channel, the interviewer mentions them becoming a headliner. They got a special focus here in the aftermovie, the whole ending is about them, no other band got such a coverage here.
that's pretty much all I got to back my claim, but I have this feeling they will be headlining next year (or next time they come back)
Een deathcore band als headliner zou wel heel cool zijn! Al mogen ze van mij een jaartje overslaan. Op herhaling boeken en dan zo een upgrade krijgen hoeft van mij echt niet, zeker als er zo veel opties zijn voor volgend jaar

• Leuk
Waarderingen: Loek123
Mijn wensenlijstje voor komend jaar ziet er als volgt uit en rekening houdend met niets op herhaling:

- Parkway Drive
- Mudvayne
- From Ashes to new (cancel goedmaken)
- Volbeat
- Bury Tomorrow
- Trivium
- Drowning Pool (of Soil) = Ryan Mccombs als zanger
- Seether
- While She Sleeps
- papa roach
- Gojira
- Defects
- Fit for a King
- Any Given Day

Mijn wensenlijstje voor komend jaar ziet er als volgt uit en rekening houdend met niets op herhaling:

- Parkway Drive
- Mudvayne
- From Ashes to new (cancel goedmaken)
- Volbeat
- Bury Tomorrow
- Trivium
- Drowning Pool (of Soil) = Ryan Mccombs als zanger
- Seether
- While She Sleeps
- papa roach
- Gojira
- Defects
- Fit for a King
- Any Given Day
Doe ik het voor. Bij Mudvayne maar even samen een biertje doen 🥰

Ik heb ook wel weer zin in eens een headline set van Within Temptation op Graspop, maar daar zal ik wel redelijk alleen in zijn denk ik
Ik ga normaal gesproken heel slecht op WT. Maar op Hellfest was ik best onder de indruk. Werkt uiteraard beter als het ook donker is met een goede vuur show er omheen.

• Leuk
Waarderingen: Koekdoos
Wat een bewoording...

Het maakt niet uit of een artiest op een festival of een eigen show speelt. Zij hebben dat podium dat moment, dus het is aan hen hoe ze dat willen gebruiken.
Ik vind dat een politiek statement zeker moet kunnen. Van een Greenday bijvoorbeeld weet je dat ze anti kapitalisme zijn en een ‘fuck trump’ is eigen aan hun shows. Daarentegen heb ik wel een groot probleem met bands die actuele gebeurtenissen gebruiken om ‘in de smaak te vallen’ bij het publiek.

Hou het op Graspop maar zoals het is, er glipt al eens een statement tussen zonder dat het er vingerdik wordt opgelegd. Van die Rock Werchter toestanden waar artiesten een bestaand nummer hebben omgebouwd naar een ‘Free Palestine’ nummer daar verlies je toch al snel mijn respect.

Liever zoals Disturbed in 2023 een praatje maken over mentaal welzijn, iets waar iedereen op de wei wel iets in herkent.

• Leuk
Waarderingen: jasper79 en Lars.
Hey, blijf anders gezellig thuis? Het zijn die (oude) artiesten die ervoor gezorgd hebben dat jouw Marquee bandjes een podium kunnen hebben om uberhaupt te komen spelen.

Beetje meer respect voor de bands die Graspop mee gemaakt hebben zou u sieren. Dit is ook wat Graspop en tal van andere festivals siert.

Dat ze volgend jaar het namiddag/late namiddag programma maar vullen met de oude garde nu het nog kan!
Respect hebben voor de oude garde is ook gewoon realiseren dat het een keer ophoud. Dat is een erg controversiele mening blijkbaar, maar dat heb ik ook bij bands waar ik fan van ben. Je vraagt als band wel gewoon bijna €100 per kaartje voor een stadion show en dan ga je vals, uit de maat en met amper energie staan spelen... Schandalig vind ik dat tegenover de fans.

Ik kreeg zo ook een filmpje van ACDC te zien waar iedereen dan ook onder zet "laat ze lekker, ookal klinkt het nergens naar, ze zijn legendarisch". Dus je leeftijd is dan ineens een vrijbrief?

Iron Maiden heeft het nu tijdelijk opgelost door Nicko te vervangen, maar dat was ook echt niet best meer. Moet je dan eindeloos doorgaan en halve bak geven voor de volle prijs? Of houd je de eer bij jezelf en los je het anders op? Judas Priest is ook zo'n voorbeeld. Leden die het niet meer bij kunnen houden, vervang die dan maar voor een jonger iemand.

Het doet ook afbreuk aan het genre en ontneemt jongere bands een headline kans. Miljoenen luisteraars op Spotify? Nieuwe sensatie? Jammer joh, opa doet dit al 50 jaar en krijgt voorrang. Ik begrijp dat het er bij zal horen en er vast weer een slaapverwekkende act zal staan volgend jaar, maar dat blijf ik wel zonde vinden.

• Leuk
Waarderingen: Loek123 en Rockbeer
Het doet ook afbreuk aan het genre en ontneemt jongere bands een headline kans. Miljoenen luisteraars op Spotify? Nieuwe sensatie? Jammer joh, opa doet dit al 50 jaar en krijgt voorrang. Ik begrijp dat het er bij zal horen en er vast weer een slaapverwekkende act zal staan volgend jaar, maar dat blijf ik wel zonde vinden.
Alle seinen staan in principe op groen voor een nieuwe doorkomst van Scorpions ja.

Afgelopen editie waren er overigens relatief weinig rollators te vinden op Graspop, dus dat zou erop kunnen duiden dat de opa’s volgend jaar wel weer in groten getale de plekken zullen innemen van jonge potentiële headliners.

• Leuk
Waarderingen: Jimmeh07
Respect hebben voor de oude garde is ook gewoon realiseren dat het een keer ophoud. Dat is een erg controversiele mening blijkbaar, maar dat heb ik ook bij bands waar ik fan van ben. Je vraagt als band wel gewoon bijna €100 per kaartje voor een stadion show en dan ga je vals, uit de maat en met amper energie staan spelen... Schandalig vind ik dat tegenover de fans.

Ik kreeg zo ook een filmpje van ACDC te zien waar iedereen dan ook onder zet "laat ze lekker, ookal klinkt het nergens naar, ze zijn legendarisch". Dus je leeftijd is dan ineens een vrijbrief?

Iron Maiden heeft het nu tijdelijk opgelost door Nicko te vervangen, maar dat was ook echt niet best meer. Moet je dan eindeloos doorgaan en halve bak geven voor de volle prijs? Of houd je de eer bij jezelf en los je het anders op? Judas Priest is ook zo'n voorbeeld. Leden die het niet meer bij kunnen houden, vervang die dan maar voor een jonger iemand.

Aan de andere kant staan er ook gewoon duizenden mensen dan te genieten van bijvoorbeeld een AC/DC, mensen die gewoon het geld over hebben voor zo'n ticket. Waarom zou je dan ophouden, als er nog steeds gewoon mensen de band live willen zien? Dat mag jij uiteraard best schandalig vinden tegenover de fans, maar de meeste van die fans boeit het niet en de fans die het wel boeien, die gaan dat geld er dan gewoon niet meer aan uitgeven.

Paul Stanley klonk gewoon voor geen meter meer, maar dat weerhoud mij als fan er niet van om toch gewoon elke tour een show in de Benelux mee te pakken tijdens die laatste jaren. Hetzelfde geldt ook voor een Scorpions, niet elke show is meer op en top, prima, maar waarom is het respectloos tegenover mij als fan? Ik geniet gewoon van elke show die ik kan zien, en op het moment dat ik het nergens meer naar vind klinken, dan ga ik gewoon niet.

Alle seinen staan in principe op groen voor een nieuwe doorkomst van Scorpions ja.

Afgelopen editie waren er overigens relatief weinig rollators te vinden op Graspop, dus dat zou erop kunnen duiden dat de opa’s volgend jaar wel weer in groten getale de plekken zullen innemen van jonge potentiële headliners.

Toch betwijfel ik hoe veel van die hoge plekken nu nog ingevuld gaan worden door de oude garde, wie zijn er nou nog over om komend jaar zo'n plek in te nemen? Scorpions, maar verder?

Ik vind dat een politiek statement zeker moet kunnen. Van een Greenday bijvoorbeeld weet je dat ze anti kapitalisme zijn en een ‘fuck trump’ is eigen aan hun shows. Daarentegen heb ik wel een groot probleem met bands die actuele gebeurtenissen gebruiken om ‘in de smaak te vallen’ bij het publiek.

Hou het op Graspop maar zoals het is, er glipt al eens een statement tussen zonder dat het er vingerdik wordt opgelegd. Van die Rock Werchter toestanden waar artiesten een bestaand nummer hebben omgebouwd naar een ‘Free Palestine’ nummer daar verlies je toch al snel mijn respect.

Liever zoals Disturbed in 2023 een praatje maken over mentaal welzijn, iets waar iedereen op de wei wel iets in herkent.
jazeker, de man die Israëlische bommen signeert is de man waar we een voorbeeld aan mogen geven, los van zijn mentaal welzijn praatje (wat heel mooi was)

ik vind het net verfrissend dat men op bv werchter bands als lambrini girls een podium aanreikt.
de bands die free palestine of dergelijke aankaarten verdienen alleen maar respect
iets wat ik op graspop 2025 amper tot niet zag (op de dag dat ik er was)
muziek mag en moet raakvlakken hebben met wat er in de maatschappij aan het gebeuren is. of is gebeurd.

we willen toch allemaal maar 1 ding en dat is vrij kunnen leven en staan waar we willen?
en met zo een podium extra aandacht vestigen op genocide, of translives of homofobie of ... is alleen maar mooi en versterkend voor de samenleving

voor de rest is dit een gesprek voor in actua

Toch betwijfel ik hoe veel van die hoge plekken nu nog ingevuld gaan worden door de oude garde, wie zijn er nou nog over om komend jaar zo'n plek in te nemen? Scorpions, maar verder?
Het is moeilijk te zeggen wie er gaan touren zo vroeg natuurlijk, maar GNR, Motley Crue, Def Leppard, Scorpions, Deep Purple, Alice Cooper, Whitesnake, Europe lijken me allemaal wel kanshebbers als ze op tour zijn? Niet allemaal als headliner natuurlijk, maar zijn wel bands die Graspop graag boekt op hoge plekken als ze in de buurt zijn. Al staan Europa en Whitesnake dan wellicht wat lager als de rest.

muziek mag en moet raakvlakken hebben met wat er in de maatschappij aan het gebeuren is. of is gebeurd.
Hangt serieus van de band af hé. Steel Panther, Alestorm, ... mogen gewoon onnozel doen en plezier uitstralen zonder te denken aan huidige maatschappelijke topics.
Van Green Day, Idles, Bob Vylan, ... verwacht je het enigszins.

Ik zelf denk minder aan wat er in de wereld gebeurd en focus me vooral op mijn leven rondom mij (zonder volledig blind te zijn voor wat er verder gebeurt).
Dat bands en artiesten maar doen wat ze willen en zelf hun identiteit en uitstraling kiezen.

Het is moeilijk te zeggen wie er gaan touren zo vroeg natuurlijk, maar GNR, Motley Crue, Def Leppard, Scorpions, Deep Purple, Alice Cooper, Whitesnake, Europe lijken me allemaal wel kanshebbers als ze op tour zijn? Niet allemaal als headliner natuurlijk, maar zijn wel bands die Graspop graag boekt op hoge plekken als ze in de buurt zijn. Al staan Europa en Whitesnake dan wellicht wat lager als de rest.

Whitesnake valt in ieder geval te schrappen, die zijn gestopt. Maar verder valt dat rijtje natuurlijk enorm mee.

• Leuk
Waarderingen: Loek123
Over dit onderwerp.
Ik vind het top dat de "oudere garde" nog optreed. Ik kijk meeste van die bands ook echt met plezier mee. Alice Cooper en Deep Purple zijn van de afgelopen jaren nog steeds mijn favoriete GMM shows.

Zo ben ik door mijn vader opgegroeid met oa. GnR. Dus in 2018 was ik heel blij dat ik ze eens kon zien en keek daar ook echt naar uit.
Goed plekje uitgezocht, direct na Ghost bij het podium waar die stonden waardoor het niet al te druk was en ik nog steeds top uitzicht had.
Nou, na 4 of 5 nummers ben ik toch weggelopen hoor. Hoe Axl toen klonk verpeste mij het beeld van GnR toch wel. Laatste passage nog eens geprobeerd vanaf halverwege de setlist om meer de grotere hits mee te pakken, enkel Knockin on Heavens Door gehoord en wist toen ook alweer genoeg.
Die 2 shows hebben die band zo erg voor mij verpest dat ik ze eerlijk gezegd ook gewoon niet meer luister. Als t ergens op de radio komt is t nog wel alright, maar buiten dat luister ik het niet meer 😅

Ik zal vast niet de enige zijn die er zo over denkt.

Over dit onderwerp.
Ik vind het top dat de "oudere garde" nog optreed. Ik kijk meeste van die bands ook echt met plezier mee. Alice Cooper en Deep Purple zijn van de afgelopen jaren nog steeds mijn favoriete GMM shows.

Zo ben ik door mijn vader opgegroeid met oa. GnR. Dus in 2018 was ik heel blij dat ik ze eens kon zien en keek daar ook echt naar uit.
Goed plekje uitgezocht, direct na Ghost bij het podium waar die stonden waardoor het niet al te druk was en ik nog steeds top uitzicht had.
Nou, na 4 of 5 nummers ben ik toch weggelopen hoor. Hoe Axl toen klonk verpeste mij het beeld van GnR toch wel. Laatste passage nog eens geprobeerd vanaf halverwege de setlist om meer de grotere hits mee te pakken, enkel Knockin on Heavens Door gehoord en wist toen ook alweer genoeg.
Die 2 shows hebben die band zo erg voor mij verpest dat ik ze eerlijk gezegd ook gewoon niet meer luister. Als t ergens op de radio komt is t nog wel alright, maar buiten dat luister ik het niet meer 😅

Exact dit gewoon! In 2023 keek ik ook heel erg uit naar GnR, uiteindelijk ook maar de helft van gezien voor ik het kattegejank niet meer aan kon horen. Was heel erg teleurstellend...

• Leuk
Waarderingen: Piebe71 en Jamel
Over dit onderwerp.

Het is de laatste jaren heel erg hit or miss. Def Leppard viel mij in 2023 ook echt niet tegen. Priest, Alice en Deep Purple vorig jaar ook niet (wel duidelijk minder dan 7/8 jaar geleden). Maar met GnR, Motley Crue of Scorpions kan de organisatie net zo goed een berg geld in de fik zetten op podium want dat is nog spannender.

Ik hoop daarom dus ook op maar 1 of hoogstens 2 legacy bands als headliner en de rest gewoon wat jonger. Linkin Park, Gojira, zelfs Ghost gun ik een headline spotje. Een beetje zoals dit jaar wat meer 'jongere' headliners waren.

Dat gezegd hebbende, was elke dag eigenlijk uitverkocht?

Het is de laatste jaren heel erg hit or miss. Def Leppard viel mij in 2023 ook echt niet tegen. Priest, Alice en Deep Purple vorig jaar ook niet (wel duidelijk minder dan 7/8 jaar geleden). Maar met GnR, Motley Crue of Scorpions kan de organisatie net zo goed een berg geld in de fik zetten op podium want dat is nog spannender.

Ik hoop daarom dus ook op maar 1 of hoogstens 2 legacy bands als headliner en de rest gewoon wat jonger. Linkin Park, Gojira, zelfs Ghost gun ik een headline spotje. Een beetje zoals dit jaar wat meer 'jongere' headliners waren.

Ze hebben op de 20e Juni een post gedaan dat graspop uitverkocht was, maar geloof er toch niet zo veel van. zeker de zondag leek heel rustig. (Stond ook heel lang als niet uitverkocht)

Over dit onderwerp.

Ik herken dit wel van Whitesnake, maar het is gelukkig iets dat je uiteindelijk vergeet. Al scheelt het bij mij dat ik ook wel gewoon goede live ervaringen met de band heb gehad.

Voor GNR vond ik 2023 ook wel teleurstellend, maar zelfs in 2018 had ik er niet eens zo veel last van. Ze stonden er met plezier en ik kon mede daardoor gewoon prima van het optreden genieten.

Maar het dramatische niveau dat GNR aantikt, dat haalt eigenlijk geen enkele nog tourende en actieve band. Mötley Crüe was gewoon significant beter dan GNR en het grootste punt van kritiek was dat ze omgewisseld met Def Leppard moesten spelen destijds. Scorpions lees je ook veel over dat je wat geluk moet hebben met welke show je erbij bent, maar ook dat is verre van het niveau van GNR. Volgens mij waren de meeste mensen in 2024 ook positief verrast door het optreden van Scorpions.

En dan vergeten we nog even dat een Axl (en ook Jon Bon Jovi) 63 jaar oud is, vergelijk dat dan eens met hoe Klaus Meine nog klinkt op zijn 77e en bedenk je dan hoe Axl Rose gaat klinken over 14 (!) jaar.

Ze hebben op de 20e Juni een post gedaan dat graspop uitverkocht was, maar geloof er toch niet zo veel van. zeker de zondag leek heel rustig. (Stond ook heel lang als niet uitverkocht)
Ik gok inderdaad ook dat ze voor de zondag gewoon een bordje uitverkocht hebben opgehangen zonder dat die echt uitverkocht was.
Heb toch het idee dat die dag een stuk slechter liep dan de andere dagen, wat ook wel te verwachten was met Judas als grootste naam die er op herhaling stond, en zou me niet verbazen als ze de verkoopkracht van Till wat overschat hadden. Op zich ook wel prima dat dit zwakke headliner duo niet beloond wordt in de ticketverkoop.

De overige dagen waren in ieder geval wel gewoon uitverkocht.

Whitesnake valt in ieder geval te schrappen, die zijn gestopt. Maar verder valt dat rijtje natuurlijk enorm mee.
Ja het rijtje wordt natuurlijk ieder jaar ook weer wat kleiner.
In 2022-2024 stonden er wel minstens 3 van dit soort 'classic' bands als headliner, en dit jaar zelfs maar 2.
zullen er volgend jaar vast ook wel 2 of 3 van staan lijkt me, maar geen idee welke

Users who are viewing this thread