Graspop Metal Meeting 2026

Wanneer je optreed tijdens een eigen show dan mag je voor mij alles zeggen wat je wil. Het publiek weet namelijk wel dat de band een bepaald standpunt heeft. Maar op een festival vind ik dat je dit moet laten. Within Temptation die met een Oekraine vlag gaat zwaaien op het podium dan zeg ik afschieten. Ik zit daar niet op te wachten. Een verhaal vertellen over de klote toestand in de wereld vind ik prima en zelfs kan mij dat ontroeren soms maar neem geen standpunt in voor wie of wat je bent. En muziek is zeker geen politiek tenminste niet een uitgangspunt. Dat er politiek in muziek kan worden gebruikt is weer wat anders. Wat gaan we doen wanneer er Russische, Oekraïnse,Istraelische en pallestijnse vlaggen worden gezwaaid in het publiek? Dit moeten we allemaal niet willen op een Festival.
Lol muziek geen politiek.
Luister je wel eens naar nummers?

Al eens gedaan in 2012. Was oké en inderdaad leuk om af te strepen. Maar ik heb met hun muziek dan weer een stuk minder, dus zou niet zo snel weer een set van hun gaan bekijken.
Europe hebben we de laatste jaren inderdaad al genoeg gehad, Journey daarentegen is al van 2011 geleden dat die nog eens in de buurt waren die mogen dus geboekt worden op de spot van Savatage.

Wanneer je optreed tijdens een eigen show dan mag je voor mij alles zeggen wat je wil. Het publiek weet namelijk wel dat de band een bepaald standpunt heeft. Maar op een festival vind ik dat je dit moet laten. Within Temptation die met een Oekraine vlag gaat zwaaien op het podium dan zeg ik afschieten. Ik zit daar niet op te wachten. Een verhaal vertellen over de klote toestand in de wereld vind ik prima en zelfs kan mij dat ontroeren soms maar neem geen standpunt in voor wie of wat je bent. En muziek is zeker geen politiek tenminste niet een uitgangspunt. Dat er politiek in muziek kan worden gebruikt is weer wat anders. Wat gaan we doen wanneer er Russische, Oekraïnse,Istraelische en pallestijnse vlaggen worden gezwaaid in het publiek? Dit moeten we allemaal niet willen op een Festival.
Het lijkt wel een consequent “excuus” om dan te zeggen: wat als het voor heibel zorgt in het publiek? Dat willen we allemaal toch niet?

Tegelijk is er in de geschiedenis van de festivals (ik herhaal: die letterlijk zijn ontstaan als politiek event!) nog nooit een noemenswaardig conflict geweest tussen festivalgangers om die vrees ook effectief als reëel risico aan te nemen. En er was in al die jaren wel altijd ergens een conflict in de wereld. Waar haal je dan die vermoedens? Internationaal kan ik tussen 1969 en 2025 niet één voorbeeld vinden.

Het is echt gebaseerd op angst en wij-zij, ook dat is politiek-cultureel gevoed. De ene wappert met een vlag, de ander zaait angst (of een andere emotie die politiek kan ingezet worden). Ik weet waar ik voor kies.

Mij lijkt het argument meer een verbloemde versie van: ik lust het niet dus weg ermee. Zonder rekening te houden met de bands die zich op die manier willen uitdrukken. Zij drukken zich trouwens ook uit zoals zij willen, jij of ik hebben daar niks van te vinden.

Voor mij is een festival altijd één groot wij-gevoel. Bands doen hun ding, of dat nu is met een truitje van de Rode Duivels, een vlag van Oekraïne of een led-wall met “free Palestine”. Wat een luxe en weelde, een wei vol mensen die helemaal zichzelf mogen zijn en daar vrienden en geniale herinneringen aan overhouden. Bijna van iedereen toch zichzelf mogen zijn. Zie je hoe jij zelf de anomalie bent op deze manier?

En dan heb ik het gevoel dat ik mijn tijd verdoe aan iemand die vindt dat het enige antwoord op een Oekraïnse vlag “afschieten” is. Degoutant, ook al is het om te lachen.

Ik zit net een clip van Bon Jovi in 2024 te kijken... holy shit.

Maar het lijkt helaas een ding te zijn om ouwe lullen die niet kunnen zingen gewoon op headline plekken te zetten. Veel mensen kunnen het gewoon niet verdragen dat sommige bands gewoon verleden tijd zijn. Ozzy klonk dit weekend niet eens half zo slecht als Klaus of Axl en zelfs die weet dat het gewoon een keer tijd is om te kappen en niet elke keer jezelf voor schut moet zetten. Echt 1 of maximaal 2 van die vintage acts en het liefst niet als afsluiter op de main, want het is echt een beetje schandalig om een hele dag aan goede acts af te sluiten met kattengejank en slaapliedjes.

En ergens maakt het mij ook weer niet uit want ik sta dan toch wel bij een act die wel kan performen in de Marquee. Dus als het even kan om alle oude lullen ook echt op 1 dag te laten komen, het liefst donderdag, dan kan je daarna goed verder met de rest van het festival.
Je hebt wel een punt hoor. Zou wel Scorpions en soortgenoten liever op zondag zetten dan donderdag. Donderdag heb je nog genoeg energie en ben je nog fris, dan wil je juist geen snorefest á la Scorpions. Op zondag zit je er al aardig doorheen en is de energie wat lager, laat dan een, met alle respect, 'vintage' headliner afsluiten.

Het lijkt wel een consequent “excuus” om dan te zeggen: wat als het voor heibel zorgt in het publiek? Dat willen we allemaal toch niet?

Tegelijk is er in de geschiedenis van de festivals (ik herhaal: die letterlijk zijn ontstaan als politiek event!) nog nooit een noemenswaardig conflict geweest tussen festivalgangers om die vrees ook effectief als reëel risico aan te nemen. En er was in al die jaren wel altijd ergens een conflict in de wereld. Waar haal je dan die vermoedens? Internationaal kan ik tussen 1969 en 2025 niet één voorbeeld vinden.

Het is echt gebaseerd op angst en wij-zij, ook dat is politiek-cultureel gevoed. De ene wappert met een vlag, de ander zaait angst (of een andere emotie die politiek kan ingezet worden). Ik weet waar ik voor kies.

Mij lijkt het argument meer een verbloemde versie van: ik lust het niet dus weg ermee. Zonder rekening te houden met de bands die zich op die manier willen uitdrukken. Zij drukken zich trouwens ook uit zoals zij willen, jij of ik hebben daar niks van te vinden.

Voor mij is een festival altijd één groot wij-gevoel. Bands doen hun ding, of dat nu is met een truitje van de Rode Duivels, een vlag van Oekraïne of een led-wall met “free Palestine”. Wat een luxe en weelde, een wei vol mensen die helemaal zichzelf mogen zijn en daar vrienden en geniale herinneringen aan overhouden. Bijna van iedereen toch zichzelf mogen zijn. Zie je hoe jij zelf de anomalie bent op deze manier?

En dan heb ik het gevoel dat ik mijn tijd verdoe aan iemand die vindt dat het enige antwoord op een Oekraïnse vlag “afschieten” is. Degoutant, ook al is het om te lachen.

Zal mij ook niks verbazen als een Nederland-België voetbal op een EK/WK probleemloos verloopt op Graspop als de halve weide dat aan t kijken is op de campings

• Leuk
Waarderingen: saurus en bassisandro
Vraag me af of Def Leppard een headline positie zou opeisen, geloof dat ze laatste keer als headline combi met Motley stonden maar de keer ervoor waren ze gewoon sub

Opzich bij gebrek aan oude rockbands die nog kunnen headliner kunnen ze die wel opnieuw als headliner zetten, zal ook wel net afhangen van het aanbod in het jaar zelf lijkt me

Op 1 van de mainstages iets als Journey > Def Leppard > Scorpions lijkt me niet onrealistisch

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Vraag me af of Def Leppard een headline positie zou opeisen, geloof dat ze laatste keer als headline combi met Motley stonden maar de keer ervoor waren ze gewoon sub

Opzich bij gebrek aan oude rockbands die nog kunnen headliner kunnen ze die wel opnieuw als headliner zetten, zal ook wel net afhangen van het aanbod in het jaar zelf lijkt me

Op 1 van de mainstages iets als Journey > Def Leppard > Scorpions lijkt me niet onrealistisch
Dat zou wel een mooie combinatie zijn!

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Oude, klassieke bands horen gewoon thuis op ieder metalfestival, en het is heel logisch dat festivals ze blijven boeken, want ze trekken nog steeds veel volk, al is het alleen al maar om hun naam.
Het zijn toch de namen die heel vaak bovenaan de bucket lists van veel mensen staan, en waar vaders zoons en dochters mee naar toe willen nemen.
Bovendien hebben ze doorgaans een hele schare aan hondstrouwe fans, die hen tot het graf (van fan dan wel band) zullen blijven volgen en bezoeken, en iedere valse noot op de koop toenemen of niet eens bewust horen.
Daarom zullen die bands altijd interessant blijven voor boekers.

Welke bands uiteindelijk door festivals worden geboekt en hoe hoog ze staan, is gewoon een kwestie van marktwerking, in 3 hele simpele stappen:
  1. Iedere band/artiest bepaalt zelf of en hoe lang ze door willen blijven gaan, hoe goed ze ook nog moge zijn.
  2. Organisatoren bepalen vervolgens of ze de bewuste band/artiest willen boeken, en waar en wanneer ze ze neer zetten.
  3. Het publiek bepaalt tenslotte of en hoe lang ze naar de bewuste band/artiest willen gaan kijken.
Uiteindelijk zal stap 3, de reactie van het publiek, weer invloed hebben op stap 1, waardoor je in feite dus met een feedback loop te maken hebt, die net zo lang door gaat tot de band/artiest zelf besluit (of gedwongen wordt door persoonlijke of andere redenen) om er een punt achter te zetten.

In principe mag voor mij iedere band, en dus ook alle oudjes, op GMM staan.
Maar als ik zelf zou mogen kiezen:

Bucket list (niet allemaal even realistisch, maar officieel nog actief of on hiatus):
  • Boston
  • Heart
  • Jethro Tull
  • Journey
  • Kansas
  • Rainbow
  • Slade
  • The Sweet
  • The Who
  • ZZ Top
Altijd graag zien (maar niet op herhaling):
  • Def Leppard
  • Helloween
  • Iron Maiden
  • Krokus
  • Queensrÿche
  • Savatage
  • Scorpions
  • Saxon
  • Thin Lizzy
  • Uriah Heep
Prima namen, maar heb ik zelf iets minder mee (kijken als ik zin en tijd heb):
  • Accept
  • Alice Cooper
  • Deep Purple
  • Europe
  • Foreigner
  • Judas Priest
Hoeft voor mij niet zo nodig, maar zou wel kijken, al is het uit nieuwsgierigheid:
  • Bon Jovi
  • Manowar
  • Toto
Heb ik zelf niks mee:
  • GnR (en al zeker geen 3 uur lang; ook nooit gesnapt waarom boekers dat accepteren of waarom uitgerekend deze band dat überhaupt zelf wil, maar dat terzijde)
  • King Diamond
  • Mötley Crüe
Zeer onwaarschijnlijk/vrijwel onmogelijk (maar wie weet in een of andere samenstelling 🤞):
  • AC/DC
  • Aerosmith
  • Black Sabbath
  • Survivor
  • Twisted Sister
  • Van Halen
  • Queen (+ Adam Lambert)

Oude, klassieke bands horen gewoon thuis op ieder metalfestival, en het is heel logisch dat festivals ze blijven boeken, want ze trekken nog steeds veel volk, al is het alleen al maar om hun naam.
Het zijn toch de namen die heel vaak bovenaan de bucket lists van veel mensen staan, en waar vaders zoons en dochters mee naar toe willen nemen.
Bovendien hebben ze doorgaans een hele schare aan hondstrouwe fans, die hen tot het graf (van fan dan wel band) zullen blijven volgen en bezoeken, en iedere valse noot op de koop toenemen of niet eens bewust horen.
Daarom zullen die bands altijd interessant blijven voor boekers.

Welke bands uiteindelijk door festivals worden geboekt en hoe hoog ze staan, is gewoon een kwestie van marktwerking, in 3 hele simpele stappen:
  1. Iedere band/artiest bepaalt zelf of en hoe lang ze door willen blijven gaan, hoe goed ze ook nog moge zijn.
  2. Organisatoren bepalen vervolgens of ze de bewuste band/artiest willen boeken, en waar en wanneer ze ze neer zetten.
  3. Het publiek bepaalt tenslotte of en hoe lang ze naar de bewuste band/artiest willen gaan kijken.
Uiteindelijk zal stap 3, de reactie van het publiek, weer invloed hebben op stap 1, waardoor je in feite dus met een feedback loop te maken hebt, die net zo lang door gaat tot de band/artiest zelf besluit (of gedwongen wordt door persoonlijke of andere redenen) om er een punt achter te zetten.

In principe mag voor mij iedere band, en dus ook alle oudjes, op GMM staan.
Maar als ik zelf zou mogen kiezen:

Bucket list (niet allemaal even realistisch, maar officieel nog actief of on hiatus):
  • Boston
  • Heart
  • Jethro Tull
  • Journey
  • Kansas
  • Rainbow
  • Slade
  • The Sweet
  • The Who
  • ZZ Top
Altijd graag zien (maar niet op herhaling):
  • Def Leppard
  • Helloween
  • Iron Maiden
  • Krokus
  • Queensrÿche
  • Savatage
  • Scorpions
  • Saxon
  • Thin Lizzy
  • Uriah Heep
Prima namen, maar heb ik zelf iets minder mee (kijken als ik zin en tijd heb):
  • Accept
  • Alice Cooper
  • Deep Purple
  • Europe
  • Foreigner
  • Judas Priest
Hoeft voor mij niet zo nodig, maar zou wel kijken, al is het uit nieuwsgierigheid:
  • Bon Jovi
  • Manowar
  • Toto
Heb ik zelf niks mee:
  • GnR (en al zeker geen 3 uur lang; ook nooit gesnapt waarom boekers dat accepteren of waarom uitgerekend deze band dat überhaupt zelf wil, maar dat terzijde)
  • King Diamond
  • Mötley Crüe
Zeer onwaarschijnlijk/vrijwel onmogelijk (maar wie weet in een of andere samenstelling 🤞):
  • AC/DC
  • Aerosmith
  • Black Sabbath
  • Survivor
  • Twisted Sister
  • Van Halen
  • Queen (+ Adam Lambert)
Mooie lijst! Boston staat bij mij ook hoog op de lijst. Lijkt me geweldig.

Van ZZ Top begrijp ik zelfs niet zo goed waarom ze nog nooit op Graspop hebben gestaan. Dat zou gegarandeerd werken als sub of misschien wel als headliner naast een heel grote naam in een mager jaar.

Zou er nog Blue Oyster Cult aan willen toevoegen. Stonden in 2017 op Graspop, maar toen was ik er zelf niet.

Waarom zul je naar het verleden kijken wat betreft heibel op een festival. De wereld is zo veranderd wat dat aangaat. Terrorisme hadden we vroeger ook amper. Toch werden we tentijde van de aanslagen in Parijs wel extra gecontroleerd op Graspop. Voetbal kijken samen met de Belgen is geweldig en is ook geen politiek. Maar jezelf willen uiten op politiek vlak tijdens een muziekfestival vind ik zwaar overdreven en onnodig kwetsend tegenover mensen die er anders in staan.

Mooie lijst! Boston staat bij mij ook hoog op de lijst. Lijkt me geweldig.

Van ZZ Top begrijp ik zelfs niet zo goed waarom ze nog nooit op Graspop hebben gestaan. Dat zou gegarandeerd werken als sub of misschien wel als headliner naast een heel grote naam in een mager jaar.

Zou er nog Blue Oyster Cult aan willen toevoegen. Stonden in 2017 op Graspop, maar toen was ik er zelf niet.
We need more cowbell!!!😝

Since the announcement of the new Deftones album is imminent, I think we can speculating about their 2026 touring plans again?

According to leaks, it’s titled „private music“ and will release on 22.08.2025.

As stated a few months back, I see them as a potential North Stage headliner - especially with their recent surge in popularity.

Maar jezelf willen uiten op politiek vlak tijdens een muziekfestival vind ik zwaar overdreven en onnodig kwetsend tegenover mensen die er anders in staan.
Muziek is politiek. Er zullen altijd opmerkingen en meningen (ook in bv lyrics) kunnen zijn waar je het mee oneens zult zijn. Ik vind artiesten opleggen dat ze zichzelf niet mogen uiten op een festival of tijdens een concert denigrerend naar artiesten. Het is hun podium.

Maar wellicht kan dit beter naar het topic actualiteit.

Alright, gonna make a bold prediction, Lorna Shore will headline next year.

In their interview on the Graspop YouTube channel, the interviewer mentions them becoming a headliner. They got a special focus here in the aftermovie, the whole ending is about them, no other band got such a coverage here.
that's pretty much all I got to back my claim, but I have this feeling they will be headlining next year (or next time they come back)

Users who are viewing this thread