Oude, klassieke bands horen gewoon thuis op ieder metalfestival, en het is heel logisch dat festivals ze blijven boeken, want ze trekken nog steeds veel volk, al is het alleen al maar om hun naam.
Het zijn toch de namen die heel vaak bovenaan de bucket lists van veel mensen staan, en waar vaders zoons en dochters mee naar toe willen nemen.
Bovendien hebben ze doorgaans een hele schare aan hondstrouwe fans, die hen tot het graf (van fan dan wel band) zullen blijven volgen en bezoeken, en iedere valse noot op de koop toenemen of niet eens bewust horen.
Daarom zullen die bands altijd interessant blijven voor boekers.
Welke bands uiteindelijk door festivals worden geboekt en hoe hoog ze staan, is gewoon een kwestie van marktwerking, in 3 hele simpele stappen:
- Iedere band/artiest bepaalt zelf of en hoe lang ze door willen blijven gaan, hoe goed ze ook nog moge zijn.
- Organisatoren bepalen vervolgens of ze de bewuste band/artiest willen boeken, en waar en wanneer ze ze neer zetten.
- Het publiek bepaalt tenslotte of en hoe lang ze naar de bewuste band/artiest willen gaan kijken.
Uiteindelijk zal stap 3, de reactie van het publiek, weer invloed hebben op stap 1, waardoor je in feite dus met een feedback loop te maken hebt, die net zo lang door gaat tot de band/artiest zelf besluit (of gedwongen wordt door persoonlijke of andere redenen) om er een punt achter te zetten.
In principe mag voor mij iedere band, en dus ook alle oudjes, op GMM staan.
Maar als ik zelf zou mogen kiezen:
Bucket list (niet allemaal even realistisch, maar officieel nog actief of on hiatus):
- Boston
- Heart
- Jethro Tull
- Journey
- Kansas
- Rainbow
- Slade
- The Sweet
- The Who
- ZZ Top
Altijd graag zien (maar niet op herhaling):
- Def Leppard
- Helloween
- Iron Maiden
- Krokus
- Queensrÿche
- Savatage
- Scorpions
- Saxon
- Thin Lizzy
- Uriah Heep
Prima namen, maar heb ik zelf iets minder mee (kijken als ik zin en tijd heb):
- Accept
- Alice Cooper
- Deep Purple
- Europe
- Foreigner
- Judas Priest
Hoeft voor mij niet zo nodig, maar zou wel kijken, al is het uit nieuwsgierigheid:
Heb ik zelf niks mee:
- GnR (en al zeker geen 3 uur lang; ook nooit gesnapt waarom boekers dat accepteren of waarom uitgerekend deze band dat überhaupt zelf wil, maar dat terzijde)
- King Diamond
- Mötley Crüe
Zeer onwaarschijnlijk/vrijwel onmogelijk (maar wie weet in een of andere samenstelling
):
- AC/DC
- Aerosmith
- Black Sabbath
- Survivor
- Twisted Sister
- Van Halen
- Queen (+ Adam Lambert)