Graspop Metal Meeting 2025

Met opmerkingen als "ik had gehoopt dat 'de metal cultuur' meer inclusief was" en je post hierboven dat 'de metalliefhebbers' een "luidruchtige meerderheid vormen die bijdragen aan het ontstaan van pesten, uitsluiting en onderdrukking" generaliseer je een hele groep mensen op basis van een mening van één individu. Goed bezig wel. 👏
waarom spreek je @MetalLimbo hier niet op aan? Die gooit een paar miljard mensen op 1 hoop.

De ideologieën van de zanger van een band verwerpelijk vinden en zeer kritisch zijn op een religie is niet 'een paar miljard mensen op 1 hoop gooien'. Dus daarom spreek ik hem er niet op aan. Hij mag zijn eigen mening hebben.
Precies dit dus.
Ik heb helemaal niks tegen Skillet, zullen verder vast prima mensen zijn!

• Leuk
Waarderingen: MartinB en Jamel
Onderstaand een link naar een apart topic voor de planning van de meetings tijdens Graspop. Zal daar de openingspost ook bijgewerkt houden, zodat we tegen die tijd makkelijk kunnen vinden waar en wanneer de meeting of meetings plaatsvinden!

• Leuk
Waarderingen: Simoni, duck en Jamel
Ik wil wel nog even iets zeggen over skillet. Ik wist totaal niet de statements van de band maar die hun teksten hebben mij al zoveel geholpen in mijn leven. Ik wist echt niks van hun achterliggende boodschappen en dat doet mij echt pijn, want zo ben ik helemaal niet. Voor mij, iedereen gelijk voor de wet. Maar die teksten voor mij helpen mij echt soms, en da klinkt wss belachelijk voor de meeste van jullie. Ik wil alleen zeggen, jullie hebben gelijk over de interviews, meningen etc …. Maar ik vind het echt ni kunnen om ne band zo af te doen da mij in mijn leven zo geholpen heeft. En das echt persoonlijk eh, ma da doet mij echt een beetje zeer. Niks slecht naar niemand hier eh, gewoon ff mijn echt (fragiele) mening ❤️

Laatst bewerkt:
Ik wil wel nog even iets zeggen over skillet. Ik wist totaal niet de statements van de band maar die hun teksten hebben mij al zoveel geholpen in mijn leven. Ik wist echt niks van hun achterliggende boodschappen en dat doet mij echt pijn, want zo ben ik helemaal niet. Voor mij, iedereen gelijk voor de wet. Maar die teksten voor mij helpen mij echt soms, en da klinkt wss belachelijk voor de meeste van jullie. Ik wil alleen zeggen, jullie hebben gelijk over de interviews, meningen etc …. Maar ik vind het echt ni kunnen om ne band zo af te doen da mij in mijn leven zo geholpen heeft. En das echt persoonlijk eh, ma da doet mij echt een beetje zeer. Niks slecht naar niemand hier eh, gewoon ff mijn echt (fragiele) mening ❤️
Super om te lezen dit. Teksten en muziek kunnen gewoon heel veel betekenen voor iemand persoonlijk. Over de genoemde discussie wil ik kort zijn, volgens mij ging het niet zozeer om de band en teksten, maar meer om het gedachtegoed van de zanger die in de media nog al eens zijn bijzondere visie over de mensheid uitdraagt. Alhoewel ik het ook totaal niet met de man eens ben vind ik de vrijheid van meningsuiting wel een heel groot goed. Ik geloof echter wel dat de uitspraken hier die in beginsel de discussie op deden laaien niet op de persoon gericht werden. Het ging vooral over de ideeën die de zanger nog wel eens rond strooit. Dat is mijn duit in het zakje, want de discussie zelf is niet iets waar ik aan mee ga doen. Ik heb ook mijn mening over bepaalde zaken, maar die horen niet thuis in een forum over metal.
Eigenlijk ging ik zelf met de bier discussie al de mist in, dus laat ik het hier maar bij laten. Over 46 dagen: Up The Irons!!!!🎉🍻🤘

(laatste reactie in dit topic, eventuele verdere discussie zal ik verplaatsen naar H&M chat)

Ik vind dit een mooie reactie, overduidelijk recht uit het hart, en daar heb ik veel respect voor!
Ik hoop dat het duidelijk is en was dat ik nooit en te nimmer iemand persoonlijk heb willen kwetsen of zeer doen met mijn meningen, die af en toe behoorlijk hard (maar daarom niet minder waar) kunnen zijn, ben ik bewust.
Ik zou hier als reactie weer makkelijk een paar A4-tjes over dit onderwerp, dat mij enorm aan het hart gaat, kunnen gaan schrijven, maar dat zal ik voor nu maar even achterwege laten (wordt bovendien ook de hoogste tijd dat ik eens naar bed ga.. 😝).

Ik besef heel goed wat voor goede aspecten religies hebben te bieden, helaas gaan deze echter zonder uitzondering gepaard met minder goede of zelfs ronduit slechte aspecten, met name voor minderheden en andere personen die niet binnen het straatje van de bewuste religie vallen.
Daarom ben ik ook zelf een aanhanger van het seculier humanisme, een levensbeschouwing die al het goede van alle religies vertegenwoordigt (plus meer), minus alle negatieve bagage daarvan, en die voor mij dan ook op emotioneel, ethisch en rationeel gebied oneindig veel meer te bieden heeft dan welke religie dan ook.
Voor mij is ook iedereen gelijk, niet alleen voor de wet, maar intrinsiek. Helaas is dit voor de meeste religies niet het geval, er valt altijd wel iemand buiten de boot.

Ik begrijp heel goed dat je zegt 'zo ben ik helemaal niet', niemand is nl. zo, in ieder geval niet van nature.
In tegenstelling tot wat velen denken of beweren zitten religies vol met haat, en het kan zeer confronterend zijn als iemand daarop gewezen wordt.
Helaas worden we vrijwel allemaal al vanaf onze geboorte geïndoctrineerd met een of andere versie van een of andere religie, die daardoor onderdeel uitmaakt van onze identiteit.
Het is dan ook zeer moeilijk en 'onnatuurlijk' om daarvan voldoende afstand te kunnen nemen om het rationeel te kunnen beoordelen en op waarde te kunnen schatten.

Daarnaast berust er een soort taboe op om religies en hun gedachtegoed te bekritiseren, omdat het als te 'kwetsend' of 'persoonlijk' wordt gezien.
Helaas wordt er echter te weinig gesproken over hoe kwetsend religies zelf vaak kunnen zijn.
En helaas zijn religies in de praktijk veel meer dan alleen een persoonlijke kwestie, ze beïnvloeden alle aspecten van ons leven, ook politiek, en hebben daardoor een grote impact op degenen die een andere of geen religie aanhangen.

Skillet zal ongetwijfeld een hele hoop mensen aanspreken en op allerlei manieren helpen.
Hun minder mooie uitspraken en teksten doen echter beseffen dat hun standpunten op moreel drijfzand zijn gebouwd.
Gelukkig zijn er alternatieven die net zoveel of zelfs meer morele en emotionele ondersteuning kunnen bieden, zonder al die negatieve bijklanken.

Ik weet dat dit allemaal heel prekerig zal overkomen, maar ik wil toch even uitleggen waar mijn afkeer van bands als Skillet vandaan komt.

Laatst bewerkt:
Ik hoop dat het duidelijk is en
Ik besef heel goed wat voor goede aspecten religies hebben te bieden, helaas gaan deze echter zonder uitzondering gepaard met minder goede of zelfs ronduit slechte aspecten, met name voor minderheden en andere personen die niet binnen het straatje van de bewuste religie vallen.
Ik kan het toch niet laten om hier even een bijbeltekst aan te halen. Mattheus 7:1-5 ;)

• Winning
Waarderingen: Paddy en Wardibal
Net gezien dat 8 mei Korn hun eerste show van het jaar speelt, wat ook een headline show is op een festival (wel in de VS) en ook met 90 minuten speeltijd. Ben benieuwd naar de setlist!

Meer mensen die uitkijken naar een bepaalde setlist?

• Leuk
Waarderingen: MartinB en InsaniTiny
Net gezien dat 8 mei Korn hun eerste show van het jaar speelt, wat ook een headline show is op een festival (wel in de VS) en ook met 90 minuten speeltijd. Ben benieuwd naar de setlist!

Eerder al eens Iron Maiden genoemd met uit het hoofd 27 mei een optreden. Maar kwam er afgelopen week ook achter dat Beast in Black 9 mei hun eerste festivalshow speelt (spelen maar 6 festivalshows en gebruiken de zomer verder voor het vierde album).

Denk dat de rest pas begin juni zal komen, zie onder andere Alestorm en Epica op 6/7 juni staan in Tsjechië.

En zie nu dat Powerwolf gisteren een show in Brazilië heeft gespeeld van anderhalf uur, dus die setlist zal wel overeenkomen met Graspop:

• Leuk
Waarderingen: InsaniTiny en Loek123

Die van Creeper ben ik benieuwd naar. Al lang fan van maar vorige keer gelijk met Beartooth, dus de clash verloren. De laatste setlist is volgens mij met veel van het nieuwe album, dus ben benieuwd naar de “festivalsetlist” 😊

• Leuk
Waarderingen: Loek123

Nog altijd heel benieuwd of BFMV voor een setlist met The Poison integraal, The Poison voornamelijk of gewoon hits gaat. Momenteel touren ze nog met Trivium waar ze The Poison volledig spelen. Op 10 mei spelen ze hun eerste festival, ben benieuwd wat daar de setlist gaat worden.

Inmiddels hebben ze een tekstje bij hun pagina op de website, welke doet vermoeden dat ze niet The Poison volledig gaan spelen. Maar we weten het past echt zodra ze op het podium staan!

Users who are viewing this thread