Graspop Metal Meeting 2025

Ja waar trek je de grens? Ik vind persoonlijk: dat je bij metal/hard rock muziek toch wel minimaal een gitaar moet kunnen horen.

Tip van de dag. Mirar op graspop? Nu ze toch bezig zijn met dingen zoals pendulum enz? Lijkt nog elektronischer maar het is voledig zonder synthesisers en gitaren met effecten als ik het goed heb begrepen.
Denk metal van het jaar 2035 zoals niknocturnal zegt.
(pendulum + skrillex)³ - synths + gitaar * effecten + aliens + edit: een streepje klassieke muziek
Edit: Ik had het vorige bericht niet gelezen en hoe toepasselijk is dit? haha. :D

Laatst bewerkt:
Tip van de dag. Mirar op graspop? Nu ze toch bezig zijn met dingen zoals pendulum enz? Lijkt nog elektronischer maar het is voledig zonder synthesisers en gitaren met effecten als ik het goed heb begrepen.
(pendulum + skrillex)³ - synths + gitaar * effecten + aliens + edit: een streepje klassieke muziek
Edit: Ik had het vorige bericht niet gelezen en hoe toepasselijk is dit? haha. :D
Doet mij wat aan Igorrr denken dat afgelopen editie de Dôme afsloot.

• Leuk
Waarderingen: Pauly Robin
Another LiveNation leak from few hours ago. Ofc NIN is not on sale, but according to user from reddit who posted more dates, announcement is coming next week. It could be also postponed, depends on situation in LA

IMG_2574.jpeg

• Leuk
Waarderingen: festivalryo
Een ramp? Serieus? We hebben het over een band op een festival, hè? Niet over bosbranden, overstromingen, aardbevingen, oorlog of wat dan ook, toch? 😐

Maar nee, ik heb al heel vaak gezegd dat ik per definitie geen voorstander ben van bands op herhaling, zeker geen headliners.
Ook niet als ik daar persoonlijk fan van zou zijn (Scorpions, Iron Maiden, Parkway Drive, Gojira, Tool, Sabaton, Volbeat...).
Maar als het gebeurt, zoals recent nog met Machine Head, soit, dan is dat maar gewoon zo.
Ik ben de laatste die daar een drama, laat staan een ramp van zou maken (en als Scorpions er daadwerkelijk weer zou staan, sta ik er ook weer gewoon naar alle waarschijnlijkheid).

De kans op Scorpions is echter sowieso nihil, zoals hierboven ook al gezegd.
Ik begrijp dan ook niet de obsessie die sommigen met die band lijken te hebben hier de laatste tijd, als ware het een of ander doemscenario.
Overigens is het Scorpions, niet de Scorpions of The Scorpions (die laatste is zelfs een geheel andere band). 😉
excuses voor de woordkeuze !

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Disturbed tour is announced in October, nothing new. And they said UK & Europe dates coming soon. Three months has passed and still nothing, fine for me :)

Btw don’t think they will do festivals, probably Arenas like Parkway Drive

excuses voor de woordkeuze !
off topic: Zo catastrofaal was die woordkeuze ook weer niet hè

Even serieus blijven aub, elektronische bands met live muzikanten worden al jaren op graspop geboek en zij vaak meer "heavy" dan een deel van de klassieke headliners en undercard. Net zoals bij rock bands zitten er tussen de elektronische acts gigantische verschillen, daarom dat bands zoals MUSE en NIN hier ook serieus worden besproken en andere 'rock' bands totaal niet

Persoonlijke smaak is een ding maar dit wil niet zeggen dat bepaalde acts geen plaats hebben op festivals zoals GMM

On topic: helemaal eens. Voor mij is in principe alles welkom.

Voor mij zit het 'em erin dat een band of artiest in ieder geval aan een en liefst meerdere van de volgende zaken voldoet:
- de muziek vaart er wel bij wanneer het volume hoog is
- er zit veel energie in (kan tot uiting komen in een hoog tempo of vermorzelende powerchords etc maar ook in de zang of de thematiek)
- er zit iets van distortion in de sound
- er zit iets van niet-alledaags/doorsnee/rebelsheid in de artiest(en)

Geen scherp afgebakende zaken dus, maar een mengelmoesje van argumenten. En voor mij persoonlijk is show leuker wanneer er live-instrumenten gebruikt worden, maar ik heb ook zeker wel van shows genoten waar dat niet het geval was.

Dat gezegd hebbende: ik zag begin deze eeuw Manu Chao live op Lowlands. Die show zou ik zo boeken op Graspop als ik mijn eigen criteria van hierboven volg en zo zullen er tig voorbeelden zijn. Skynd vond ik vorig jaar ook een prima boeking bijvoorbeeld.
Zo zie je maar weer.

Overigens vind ik gesprekken over dat hoort wel of niet op Graspop juist wel heel leuk. Dat het lastig te definiëren is wat 'hoort' en wat 'niet hoort' is wat mij betreft niet direct een reden om dan maar geen poging te wagen.

Ik was al van plan om deze te posten in het "Album releases 2025" topic, heb dat dan ook maar gedaan

• Winning
Waarderingen: Pauly Robin
Bijna zeker dat Aerosmith geboekt was voor hun afzegging van de hele tour.
Nu hebben die festivals nog een gat te vullen.
Dit zal wel een van de lastigste edities zijn voor de boekers, dus respect.
Maiden is natuurlijk een mastodont rn kan redelijk het festival dragen. Slipknot is dan nog een gevestigde naam, maar daar wordt langzamerhand niemand meer warm of koud van.
Till Lindemann is wel vernieuwend en trekt in Nederland erg veel publiek, dus een prima keuze (al volgt bijv een hellfest deze "trend" niet)
Korn en Powerwolf zijn bekende gezichten, maar niet direct grote publiektrekkers. Wel fijn dat ze de south gevuld krijgen.
Maar nu moeten we dus nog 3 headliners...dat gaat nog wat worden.
Fingers crossed.

Bijna zeker dat Aerosmith geboekt was voor hun afzegging van de hele tour.
Nu hebben die festivals nog een gat te vullen.
Dit zal wel een van de lastigste edities zijn voor de boekers, dus respect.
Maiden is natuurlijk een mastodont rn kan redelijk het festival dragen. Slipknot is dan nog een gevestigde naam, maar daar wordt langzamerhand niemand meer warm of koud van.
Till Lindemann is wel vernieuwend en trekt in Nederland erg veel publiek, dus een prima keuze (al volgt bijv een hellfest deze "trend" niet)
Korn en Powerwolf zijn bekende gezichten, maar niet direct grote publiektrekkers. Wel fijn dat ze de south gevuld krijgen.
Maar nu moeten we dus nog 3 headliners...dat gaat nog wat worden.
Fingers crossed.
Zou het dan zo lang duren om een nieuwe headliner te boeken, Aerosmith had toch al in augustus aangekondigd niet meer te touren? Het zou me ergens wel logischer lijken als een van de weggevalle headliners Volbeat is ofzo? Al kunnen ze natuurlijk ook beide geboekt en weggevallen zijn!

Zou het dan zo lang duren om een nieuwe headliner te boeken, Aerosmith had toch al in augustus aangekondigd niet meer te touren? Het zou me ergens wel logischer lijken als een van de weggevalle headliners Volbeat is ofzo? Al kunnen ze natuurlijk ook beide geboekt en weggevallen zijn!
In de meeste gevallen liggen die grote namen al lang vast met contracten/onderhandelingen. Die kosten veel tijd.
Steven was al een tijd aan het sukkelen, dus grote kans dat het doorgeschoven is naar een ander jaar om het contract niet open te breken.
Volbeat weet ik niks van. Ze zouden een album leveren in 2025 met een tour..dat gaat toch gebeuren?
Disturbed lees ik hier ook. Een prima naam hoor en ik denk een goede "nieuwe" headliner voor de North. Maar ik denk dat het "woow-gevoel" dit jaar uitblijft.
Maiden zal wel DE grote naam zijn en de rest "nieuwe" headliners.

• Leuk
Waarderingen: BlackwaterPark
heaven shall burn is toch al aangekondigd ? en zouden airbourne en epica ook geen logoband kunnen worden ?
Die "Logobands" zeggen niet zoveel over populariteit volgens mij, maar is meer voor het relatief nieuwere publiek. Spiritbox, Ghost Inside, Lorna Shore en Motionless white zijn 013 bands of kleiner (3000 man).
Epica, geen "logoband" verkoopt bijv. 2x Afas (totaal 12.000) met gemak uit.
Ik denk ook dat Hatebreed, Airbourne, en Heaven Shall Burn dik hun strepen al hebben verdient, terwijl de bovengenoemde nog aan de weg aan het timmeren zijn.

Die "Logobands" zeggen niet zoveel over populariteit volgens mij, maar is meer voor het relatief nieuwere publiek. Spiritbox, Ghost Inside, Lorna Shore en Motionless white zijn 013 bands of kleiner (3000 man).
Epica, geen "logoband" verkoopt bijv. 2x Afas (totaal 12.000) met gemak uit.
Ik denk ook dat Hatebreed, Airbourne, en Heaven Shall Burn dik hun strepen al hebben verdient, terwijl de bovengenoemde nog aan de weg aan het timmeren zijn.
"Hebben al hun strepen verdiend" zijn vooral gewoon bands die al heel lang op dezelfde posities spelen omdat ze zijn uitgegroeid en hun prime al achter hun ligt.

Het is wel grappig dat het eerste rijtje dat je noemt een stuk meer tickets verkoopt dan het laatste rijtje dat je noemt. MiW en Spiritbox verkopen de 013 in een korte tijd gemakkelijk uit, wat bijvoorbeeld Hatebreed niet lukt.

Overigens staan 013 bands ook gewoon als headliner soms. Judas priest (nu afas gedaan maar toen ze werden geboekt in 2022 waren ze een 013 bandje) en ook Alice Cooper heeft al genoeg moeite met het uitverkopen van de 013.

Users who are viewing this thread