Graspop Metal Meeting 2025

Ik heb er zelf totaal geen moeite mee dat de grootste bands uit de metalwereld regelmatig terugkeren. Zoveel metalbands die minimaal een Ziggo Dome of Sportpaleis kunnen vullen zijn er niet. Dus prima dat diegenen die dat wel kunnen elke keer weer op Graspop staan, als ze een nieuwe tour doen. Dat is overigens wel een beetje mijn voorwaarde. Twee identieke sets kort achter elkaar, daar zie ik de meerwaarde ook niet zo van. Maar in het geval van Maiden en Slipknot hebben ze allebei een totaal vernieuwde setlist ten opzichte van de vorige keer, dus zijn ze van harte welkom.
Precies dit.
0.00 Bands waar al lang geen zaalshows van zijn geweest: Motley Crue, Def Leppard, Ozzy, Deftones

0.0 Bands die de Mainstage Den Bosch (6.000) of Afas (6.000) uitverkopen: Judas Priest, Sum 41, Papa Roch, Korn, Gojira (2x 013 is ook 6000)

0. Bands die ze in de Ziggo zetten, maar (waarschijnlijk) overschat worden: Babymetal, Limp Bizkit, Ghost, Slash, Parkway Drive(?)
1. Bands die de ziggo niet uitverkopen, maar weer te groot zijn voor een kleinere zaal (Kiss, A7x, Scorpions, Bring me the Horizon)
2. Bands die de ziggo (17.000) uitverkopen: Within Temptation, Slipknot, Tool, Sabaton, Till Lindemann (?)
2. Bands die de Gelre (34.000) niet uitverkopen: Volbeat (25.000), GNR op hun dieptepunt (20.000) Nightwish (bijna 2x ziggodome), Iron Maiden (?)
Gelredomebands zijn: Linkin Park, SOAD of groter?
Eigen categorie: Rammstein en Ac/DC?

Alleen..het zijn er heeeeeeel weinig. En vervangers zijn er maar weinig. Volbeat, Sabaton, Within Temptation, Nightwish zijn er qua ticketverkoop. Bring Me The Horizon en A7x zijn onderweg, maar A7x lijkt meer in te kakken, terwijl Bring me the Horizon nu floreert..maar wellicht ook aan zijn dak zit? Till Lindemann leunt op zijn naamsbekendheid, maar wellicht met een aangepaste show geschikt voor festivals?

Laatst bewerkt:
Wat zouden jullie dan van Disturbed vinden als headliner? David Drainman klonk in 2023 toch ook niet zo top en er is geen reden om ze nu wel als headliner neer te zetten (?).

• Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns
Precies dit.
0.00 Bands waar al lang geen zaalshows van zijn geweest: Motley Crue, Def Leppard, Ozzy, Deftones

0.0 Bands die de Mainstage Den Bosch (6.000) of Afas (6.000) uitverkopen: Judas Priest, Sum 41, Papa Roch, Korn, Gojira (2x 013 is ook 6000)

0. Bands die ze in de Ziggo zetten, maar (waarschijnlijk) overschat worden: Babymetal, Limp Bizkit, Ghost, Slash, Parkway Drive(?)
1. Bands die de ziggo niet uitverkopen, maar weer te groot zijn voor een kleinere zaal (Kiss, A7x, Scorpions, Bring me the Horizon)
2. Bands die de ziggo (17.000) uitverkopen: Within Temptation, Slipknot, Tool, Sabaton, Till Lindemann (?)
2. Bands die de Gelre (34.000) niet uitverkopen: Volbeat (25.000), GNR op hun dieptepunt (20.000) Nightwish (bijna 2x ziggodome), Iron Maiden (?)
Gelredomebands zijn: Linkin Park, SOAD of groter?
Eigen categorie: Rammstein en Ac/DC?

Alleen..het zijn er heeeeeeel weinig. En vervangers zijn er maar weinig. Volbeat, Sabaton, Within Temptation, Nightwish zijn er qua ticketverkoop. Bring Me The Horizon en A7x zijn onderweg, maar A7x lijkt meer in te kakken, terwijl Bring me the Horizon nu floreert..maar wellicht ook aan zijn dak zit? Till Lindemann leunt op zijn naamsbekendheid, maar wellicht met een aangepaste show geschikt voor festivals?
Maar sommige bands gun ik het wel meer omdat ze al lang meegaan.
Judas Priest of Korn zie ik dan eerder als kleinere headliner dan Gojira en in dit geval hekkensluiter Papa Roach.
En ik ben liefhebber van alle 4.

• Leuk
Waarderingen: Piet en MarcoReusel
Wat zouden jullie dan van Disturbed vinden als headliner? David Drainman klonk in 2023 toch ook niet zo top en er is geen reden om ze nu wel als headliner neer te zetten (?).
De reden is dat ze afgelopen zomer een grote headline tour in de VS hebben gedaan. Inclusief grote Pyro show etc.
Ze gaan nu op tournee ivm met het jubileum van het "The Sickness" album. Dus vanuit daar gezien waarschijnlijk headliner-waardig.

Mag ik trouwens even kwijt dat ik de constructie van 3 co-headliners op één dag eigenlijk ook nog wel erg goed vond werken?
Machine Head - Disturbed - Gojira in 2023 was oprecht zalig, zeker met Amon Amarth ervoor. FFDP - Judas Priest - Korn in 2022 vond ik ook zalig (al kreeg FFDP hier minder speeltijd dan JP/Korn, staan ze wel op één lijn op de affiche).
Het concept van 3 bands waarbij ze allemaal eigenlijk die 0.1 procent missen om "solo" te headlinen, maar dan met een derde band van hetzelfde kaliber eigenlijk wel zorgen voor een stevige avond op de mainstages. Ik ben fan!

(Ja, hier kan je ook Slipknot, Parkway Drive & Pantera van 2023 bijtellen, maar stiekem vind ik Slipknot & Parkway Drive sowieso al genoeg om een dag op zichzelf te dragen, maar dan ben ik minder objectief, sorry!)

South stage headliner is volgens mij altijd de biggest band van de dag, de North stage headliner is volgens mij de sub headliner van vroeger toen er nog maar 1 hoofdpodium bestond.
De South Stage headliner is inderdaad op papier altijd de grootste band van de dag, staan daarom altijd als bovenste/eerstgenoemde naam van hun dag op het affiche, en spelen aan de kant van de VIP-tribune.
Ze zijn echter niet per se de afsluiter van de dag, dat kan net zo goed de North Stage headliner zijn, wat voornamelijk afhankelijk zal zijn van de wensen van de bands. Gemiddeld zal waarschijnlijk wel de South headliner wat vaker afsluiten dan de North headliner.

Met Maiden, Slipknot & Korn als South stage headliner kan ik leven maar Volbeat zou toch een ontgoochelende 4de naam zijn, 'k verwacht toch een meer originelere & imposantere band.
Persoonlijke smaak zal uiteraard een grote rol spelen, maar je kunt toch lastig volhouden dat Volbeat niet origineel of 'imposant' zou zijn.
Voor een 'standaard' hard rock/heavy metal band hebben ze juist onmiskenbaar een vrij unieke, originele sound, of je daar nu van houdt of niet.

En imposant mag je ze tegenwoordig toch ook alleszins noemen. Ze hebben inmiddels een indrukwekkende discografie met een arsenaal aan catchy, dans-/meezingbare hits (van vrij poppy tot ook behoorlijk stevig).
Ook hun verkoop- en bezoekerscijfers zijn toch vrij indrukwekkend, en als ideale 'gateway band' kunnen ze tevens nieuwe bezoekers naar GMM trekken.

South stage headliner is volgens mij altijd de biggest band van de dag, de North stage headliner is volgens mij de sub headliner van vroeger toen er nog maar 1 hoofdpodium bestond. Met Maiden, Slipknot & Korn als South stage headliner kan ik leven maar Volbeat zou toch een ontgoochelende 4de naam zijn, 'k verwacht toch een meer originelere & imposantere band.
Ik denk dat je veiliger speelt met Volbeat, dan met Korn. Korn staat in veel kleinere zalen en zal dan de FFDP zijn van het 2024 affiche.
Ik zou persoonlijk Korn eerder op de North zetten, al dan niet als sub.
Maar er tourt niet zo veel.
Met Korn als "mainact" moet de undercard wel booming zijn, denk ik
En dat is echt geen aanval op Korn.

• Leuk
Waarderingen: Bokirules en Koekdoos
Volbeat tijd geleden in Groningen gezien toen vond ik het best leuk.
Niet al te lang geleden in Eindhoven was niet best.
Laatste keer graspop halverwege, halve veld leeg , en vond ik het heel matig.
Gewoon niet mijn ding en zou het samen met 5fdp de grootste domper vinden.😊

• Leuk
Waarderingen: Moniek
Volbeat tijd geleden in Groningen gezien toen vond ik het best leuk.
Niet al te lang geleden in Eindhoven was niet best.
Laatste keer graspop halverwege, halve veld leeg , en vond ik het heel matig.
Gewoon niet mijn ding en zou het samen met 5fdp de grootste domper vinden.😊
Dit vind ik eigenlijk nooit het sterkste punt.
Er zijn zoveel headliners waarvan dat gezegd wordt, of het nu klopt of niet.
Zelfs bij Tool dit jaar.
Veel mensen gaan nu eenmaal naar huis, slapen, op de camping zitten, of wat dan ook, dat houd je nu eenmaal niet tegen.

Check Graspop pagina en groepen op Facebook.
Toch niet voor het eerst op Facebook geweest, hè? ;)

Cmt Daddy GIF by Party Down South

South stage headliner is volgens mij altijd de biggest band van de dag, de North stage headliner is volgens mij de sub headliner van vroeger toen er nog maar 1 hoofdpodium bestond. Met Maiden, Slipknot & Korn als South stage headliner kan ik leven maar Volbeat zou toch een ontgoochelende 4de naam zijn, 'k verwacht toch een meer originelere & imposantere band.
Origineel zijn ze geen van allen, imposant is een kwestie van smaak. Het is wel een feit dat Volbeat al 3 keer als grootste band van de dag op het affiche hebben gestaan (2014, 2016, en 2018) dus die positie lijkt mij niet ter discussie te staan.

Waarom is er zoveel heisa rond Slipknot?

Een van de grootste metalbands die op het grootste metalfestival (van de Benelux) staan is toch goed of zie ik iets verkeerd?
Ik denk dat de vorige passage meespeelt. Een van de weinige keren waar ze gewoon niet goed waren, de heisa met al de ontslagen was toen ook net begonnen. Clown was er niet bij etc.
De machtige show van 2019 is zo helemaal uit het geheugen gewist.

De zanger was toen herstellende van een verkoudheid. Hij had enkele shows voor Graspop zelfs moeten afzeggen waaronder Pinkpop. Ik vond het nog best meevallen toen (eerste keer dat ik ze zag)

De zanger was toen herstellende van een verkoudheid. Hij had enkele shows voor Graspop zelfs moeten afzeggen waaronder Pinkpop. Ik vond het nog best meevallen toen (eerste keer dat ik ze zag)
Ben lange tijd groot fan van Disturbed, maar ben de laatste passage echt afgeknapt. Teveel focus op ‘mental health’-topic, teveel gepraat tussen de nummers en ook best een rustige set naar mijn idee. Dat terwijl anderen het helemaal geweldig vonden 🤷🏼‍♂️ Ieder zijn ding, maar ik hoop dat Disturbed met down to the sickness weer haar oude hardere vibe terug krijgt 🤘🏻

Users who are viewing this thread