Graspop Metal Meeting 2025

Hellfest heeft al een tijdje geleden aangekondigd, dat ze in het laatste trimester met de volledige affiche zou komen. Dit jaar gaven ze al aan dat ze mogelijk opnieuw meer hardere rock bands (lees = Muse, Green Day) zouden willen. Ik heb de indruk dat veel festivals moeten kiezen tussen de weerkerende gevestigde namen (Iron Maiden, Scorpions, Slipknot) of minder grote namen, of rock bands. Ik blijf erbij, met ieder jaar 4 dagen, is de kans zeer groot dat we steeds maar dezelfde namen zien weerkeren. Bovendien speelt Live Nation ook een grote rol. Ze pushen hun bands naar voor. En dan is de kans ook groot dat bands die niet met hen samenwerken, geen of nauwelijks kans krijgen.

• Leuk
Waarderingen: Steph85
Als het een verwijzing is, dan lijkt Korn wel waarschijnlijker, Blind is en blijft hét Korn-nummer, ook het nummer dat ze altijd spelen.

Dat nummer van Disturbed is gewoon een weinig opmerkelijk nummer uit hun discografie, daar zouden ze eerder iets doen met tienduizend vuisten in de lucht of zo.
Het is geen verwijzing.
Maar als het zo zou zijn kun je AC/DC, Disturbed, Michael Schenker, Creed, Three days Grace allemaal noemen met nummers die daadwerkelijk "are you ready (to rock)" heten.
Korn zal vast wel komen hoor. Maar ik hoop dan op de north naast bijvoorbeeld Iron Maiden.

• Leuk
Korn is nog nooit (South) headliner op Graspop geweest waarom zouden ze dit na bijna 30 jaar nu wel zijn? Zouden ze misschien naast Maiden, Slipknot en Korn een 4de spectaculaire headliner hebben, zoals Tool vorig jaar??

Korn is nog nooit (South) headliner op Graspop geweest waarom zouden ze dit na bijna 30 jaar nu wel zijn? Zouden ze misschien naast Maiden, Slipknot en Korn een 4de spectaculaire headliner hebben, zoals Tool vorig jaar??
Als je naar andere line ups in Europa kijkt is het toch gewoon vrij duidelijk, overal waar ze zijn aangekondigd zijn ze de grootste naam van de dag. Download, novarock, sweden rock. Op die festivals waren ze voorgaande edities ook geen headliner.

• Winning

Als je naar andere line ups in Europa kijkt is het toch gewoon vrij duidelijk, overal waar ze zijn aangekondigd zijn ze de grootste naam van de dag. Download, novarock, sweden rock. Op die festivals waren ze voorgaande edities ook geen headliner.
Ze krijgen er ook gwn nog heel veel jongere fans bij, was ook te zien in Lokeren. Dan groei je uiteindelijk wel door

• Leuk
Waarderingen: scheep
Hellfest heeft al een tijdje geleden aangekondigd, dat ze in het laatste trimester met de volledige affiche zou komen. Dit jaar gaven ze al aan dat ze mogelijk opnieuw meer hardere rock bands (lees = Muse, Green Day) zouden willen. Ik heb de indruk dat veel festivals moeten kiezen tussen de weerkerende gevestigde namen (Iron Maiden, Scorpions, Slipknot) of minder grote namen, of rock bands. Ik blijf erbij, met ieder jaar 4 dagen, is de kans zeer groot dat we steeds maar dezelfde namen zien weerkeren. Bovendien speelt Live Nation ook een grote rol. Ze pushen hun bands naar voor. En dan is de kans ook groot dat bands die niet met hen samenwerken, geen of nauwelijks kans krijgen.
4 dagen is natuurlijk telkens weer 8 headliner posities vullen, dus ga je snel op herhaling vallen, maar waarschijnlijk ook regelmatig eens bands promoveren tot headliner

• Leuk
Voor de Headliners het is "heel simple". Je programmeert een groep op je festival, zij geven een geweldige show en het publiek vindt het leuk. De volgende keer dat hij op the line-up kwam, totdat hij Headliner was!
Je hoeft geen Legendarische Band te zijn...
Kijk naar de Ice Nine Kills en Electric Callboy shows van vorig jaar! (Ik leg Pendulum opzij).
Als de organisatie voor 2026 Ice Nine Kills aankondigt als Headliner North Stage en Electric Callboy South Stage, zeg ik: JA IK NEEM!!! 🤩

Geen aankondinging van Graspop, geen van Hellfest... Komt er een gezamenlijke aankondinging ?
Ik herinnerde me net dat er een gerucht gaat dat AC/DC ook in juni headliner zal zijn op Glastonbury!
Ik geloof het niet maar... WAT ALS! 😜
Laten we het debat opnieuw lanceren op het aantal pagina's te vergroten! 😅
Jij hebt al aan de chimay gezeten deze ochtend?

• Haha
Ik vind het op zich wel interessant om het iets breder te trekken. Graspop boekt naast metal ook altijd classic rock. Bands als Aerosmith, Kiss, Lynyrd Skynyrd, Journey, Foreigner, etc hebben net zoveel of weinig te maken met metal als Muse, vind ik. Maar omdat zij 'classic' acts zijn, kan het wel. Wanneer ben je dan een 'classic' act? Zijn acts uit begin jaren '90, zoals Pearl Jam en Foo Fighters met hun carrières van 30 jaar classic? Noemen we GnR een classic rock act?

Muse is ook een act uit begin/medio jaren '90. Dus per (die) definitie een classic act.

Daar heb je natuurlijk ook gelijk in, we hebben geen idee welke kant de organisatie precies op wil.
Het ene moment lijken ze oerconservatief, het andere moment komen ze met een grote verrassing.
Ik zeg ook zeker niet dat ze bands als Muse moeten gaan boeken, ik zie het alleen als reële optie.
Wat ze uiteindelijk boeken, is volledig aan hen, wat wij daar ook allemaal van mogen vinden.

Maar als de gemiddelde GMM-bezoeker er niks aan vindt, zal het zich (deels/mogelijk) vertalen in de verkoopcijfers.

• Leuk
Waarderingen: Jamel
Muse is ook een act uit begin/medio jaren '90. Dus per (die) definitie een classic act.

Maar als de gemiddelde GMM-bezoeker er niks aan vindt, zal het zich (deels/mogelijk) vertalen in de verkoopcijfers.
En daar zit het grote verschil in met festivals als Hellfest en Wacken. Die verkopen uit zonder ook maar één naam bekend te maken. Let wel, ik begrijp het wel hoor. In het verleden heb ik ook keuzes gemaakt op basis van de headliners.

Ik ben eerder voorstander om minder bands te laten spelen, maar ze meer tijd te geven. Of ze dat natuurlijk willen, is een andere vraag. Maar sets van 35 tot 50 minuten zijn te weinig. Geef iedereen op zijn minst één uur.

• Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass
En daar zit het grote verschil in met festivals als Hellfest en Wacken. Die verkopen uit zonder ook maar één naam bekend te maken. Let wel, ik begrijp het wel hoor. In het verleden heb ik ook keuzes gemaakt op basis van de headliners.

Ik ben eerder voorstander om minder bands te laten spelen, maar ze meer tijd te geven. Of ze dat natuurlijk willen, is een andere vraag. Maar sets van 35 tot 50 minuten zijn te weinig. Geef iedereen op zijn minst één uur.
Ik ben eigenlijk juist voorstander van het tegenovergestelde: zo veel mogelijk bands op 1 dag.
Een festival is voor mij als een buffet waar ik vanalles proef. Hoe meer nieuws en lekkers ik heb kunnen testen, hoe beter.

De meeste kleine bands kunnen het publiek naar mijn mening toch niet meer dan 45 minuten boeien.

Nu, ik hoef ook geen toestanden zoals Download en Sick New World waar bands maar 15 minuten krijgen.

• Wow
Waarderingen: EddiePlaysBass
Je mag verwachten dat als festivals als Hellfest en GMM zo lang wachten ze ook een absoluut legendarische line-up gaan hebben.

Maar toch ben ik ergens bang voor toch weer dezelfde als altijd. Daar hebben de meeste niet zo'n probleem mee volgens mij maar een beetje afwisseling zou weleens fijn zijn. Wat een Tons of Rock bijvoorbeeld doet kan ik best waarderen.

50 min is eigenlijk ideaal voor 'kleinere' bands.
Lekker intens knallen en door naar de volgende.

30 min is dan weer te kort, als je dan het begin al mist heb je precies echt een paar liedjes tussen de soep en de patatten door. Gebeurd gelukkig niet echt op graspop.

Zelfs sommige grote groepen doen beter 1u30 dan 2 a 2.5u te proberen vol te krijgen en dan te veel filler hebben. We zijn allemaal moe, en als het tempo van de show er uit gaat merk je dat 2x zo hard.

Bands op Graspop krijgen altijd minstens 40 minuten, zelfs als ze die niet gevuld krijgen. Voorbeeld: dit jaar stopte Dying Wish te vroeg met spelen

Users who are viewing this thread