Graspop Metal Meeting 2025

Ik snap wel dat bands als Muse discutabel zijn. Al hebben ze een mooi repertoire om mee uit te pakken. Maar onder het mom 'het is eens iets anders' is misschien ook niet genoeg? Want als ze Muse boeken, is dat wel duidelijk een nieuwe richting die de organisatie zou inslaan. Dat moet dan toch zijn redenen hebben.

Voor mij kan het wel. Een combinatie Iron Maiden x Muse zie ik bv. wel werken (kan aan mij liggen). Vervang Maiden door Slipknot en dat voelt meteen anders aan. Moeilijke oefening en misschien daarom toch geen keuze die ze snel zullen maken.

Muse op gmm... eerst dacht ik nee kan toch niet.. maar eigenlijk waarom niet ?
Ze zijn luid genoeg.. a perfect circle is toch ook niet super luid? Die zijn ook een keer headliner geweest toch ?
Verkopen genoeg kaarten en als festivals als werchter meer de switch naar fenders en olivias gaan maken is het wellicht nog het meest logische ook.
En ik ben dan geen geweldige fan van Muse ofzo maar ze zetten live wel een dijk van een show neer.
This. Muse is always bettar option than let's say for example Porcupine Tree which has been mentioned here many times. And always better option than Scorpions, Priest, A7X or Machine Head on repeat. Or any headliner on repeat.

Ik denk wel dat als Graspop geen 8 headliners kan vinden die er niet stonden in 2024 dat je dan toch breder moet gaan boeken. Of dan dan Muse is of iets anders, je zal toch iets moeten veranderen. Andere optie is terug naar 3 dagen maar dat gaat toch nooit meer gebeuren vanwege het kostenplaatje.

• Leuk
Waarderingen: Yyperi en festivalryo
Die moeten er ook zijn. 8 in totaal van die 2 main stages.
In 2018 waren Judas Priest & Ozzy Osbourne de headliners van die dag. A Perfect Circle speelde gewoon nog na Ozzy als afsluitende band, niet als headliner. Net zoals Twisted Sister ook een stage afsloot, zonder dat ze headliner waren.

In 2018 waren Judas Priest & Ozzy Osbourne de headliners van die dag. A Perfect Circle speelde gewoon nog na Ozzy als afsluitende band, niet als headliner. Net zoals Twisted Sister ook een stage afsloot, zonder dat ze headliner waren.
Waar maak je dat precies uit op dan? APC was toch gewoon northstage headliner en Judas een sub?

• Leuk
Waarderingen: festivalryo
Muse kan wel degelijk harder zijn dan sommige andere bands. Steengoeie liveshows ook. Maar wat ik mis is die rock 'n roll / metal vibe dat een Aerosmith of GnR bv. wel heeft. Net daarom ben ik minder voorstander om Muse op GMM weg te zetten, al zou ik wel gelukkig zijn.

Muse kan wel degelijk harder zijn dan sommige andere bands. Steengoeie liveshows ook. Maar wat ik mis is die rock 'n roll / metal vibe dat een Aerosmith of GnR bv. wel heeft. Net daarom ben ik minder voorstander om Muse op GMM weg te zetten, al zou ik wel gelukkig zijn.
Ik vind dit echt de wondere wereld van GMM. Muse is harder dan menig andere band, ze spelen steengoeie liveshows, maar ze passen niet in één van de vele subgenres die GMM rijk is? Maar goed, ik heb weinig verstand van metal.

Waar maak je dat precies uit op dan? APC was toch gewoon northstage headliner en Judas een sub?
Hm. Heb de aankondigingen proberen terugzoeken. Maar geen van beide bands werd aangekondigd als headliner.
Waarschijnlijk was het toen nog niet de mode om voor elke stage hun respectievelijke headliner aan te kondigen :p

Maar om in hetzelfde straatje als m'n vorige post te blijven: Twisted Sister was toch ook nooit headliner?
'k zal het anders formuleren: Het is toch niet omdat je de stage afsluit, dat je headliner bent? Of ben ik nu hele dwaze dingen aan 't neerpennen?

Hm. Heb de aankondigingen proberen terugzoeken. Maar geen van beide bands werd aangekondigd als headliner.
Waarschijnlijk was het toen nog niet de mode om voor elke stage hun respectievelijke headliner aan te kondigen :p

Maar om in hetzelfde straatje als m'n vorige post te blijven: Twisted Sister was toch ook nooit headliner?
'k zal het anders formuleren: Het is toch niet omdat je de stage afsluit, dat je headliner bent? Of ben ik nu hele dwaze dingen aan 't neerpennen?

Volgens mij is het pas sinds dat ze north en south stage hebben dat het echt headliners zijn, maar er is altijd wel een beetje een ding geweest van “wie sluit de andere stage af?”. Maar denk dat je vooral indirect kan spreken van dan headliners 4 t/m 6 of in het geval van XL 5 t/m 8.

In die eerdere jaren werd er niet voor niks maar 1 headliner per dag aangekondigd en de rest gewoon met een pakketje mee

Ik ga nu even de partypooper spelen, maar volgens mij staat Muse niet op Graspop:

- Ze zijn al 99% zeker voor Pinkpop en 2x in hetzelfde weekend spelen op zo'n kleine afstand is zeldzaam voor acts van dat kaliber.
- Zou niet de eerste keer zijn dat Muse wel in NL en niet in België staat. Dus afwezig op RW wil niet zeggen dat we naar een alternatieve locatie voor BE moeten zoeken.
- Hoewel ze niet meer de stadionact van 10 jaar geleden zijn, is Muse absoluut geen goedkope headliner. Met Slipknot en Iron Maiden staan er al twee van de duurste acts uit de metalwereld. Gaan ze daar echt nog een derde van dezelfde prijsklasse bij zetten?

• Leuk
Waarderingen: saurus
Ik vind dit echt de wondere wereld van GMM. Muse is harder dan menig andere band, ze spelen steengoeie liveshows, maar ze passen niet in één van de vele subgenres die GMM rijk is? Maar goed, ik heb weinig verstand van metal.
Het is wel echt gewoon stadionrock he, daarnaast die laatste albums waren bij momenten gewoon cringe (met voorsprong dat Halloweennummer).
Pearl Jam met enkel de grungenummers is ook harder dan menig andere band en zou ik nu ook niet meteen op Graspop zien staan.

• Leuk
Waarderingen: Hopper, Timmetje en Joss
Ik ga nu even de partypooper spelen, maar volgens mij staat Muse niet op Graspop:

- Ze zijn al 99% zeker voor Pinkpop en 2x in hetzelfde weekend spelen op zo'n kleine afstand is zeldzaam voor acts van dat kaliber.
- Zou niet de eerste keer zijn dat Muse wel in NL en niet in België staat. Dus afwezig op RW wil niet zeggen dat we naar een alternatieve locatie voor BE moeten zoeken.
- Hoewel ze niet meer de stadionact van 10 jaar geleden zijn, is Muse absoluut geen goedkope headliner. Met Slipknot en Iron Maiden staan er al twee van de duurste acts uit de metalwereld. Gaan ze daar echt nog een derde van dezelfde prijsklasse bij zetten?

Heb niet het idee dat ze met Maiden en Slipknot ineens geen budget meer hebben hoor. Beide bands hebben al eens geheadlined met een GNR ernaast, dat zal 100% duurder zijn geweest…

• Leuk
Waarderingen: Kneuzer en festivalryo
Heb niet het idee dat ze met Maiden en Slipknot ineens geen budget meer hebben hoor. Beide bands hebben al eens geheadlined met een GNR ernaast, dat zal 100% duurder zijn geweest…
Maar voor een band die niet 100% aansluit bij het doelpubliek? Dan zit er een extra risico aan verbonden. Zeker als ze daags ervoor/erna op Pinkpop zouden staan naast meer behapbare rockacts.

De discussie is hier al vaker gevoerd. Ik zie GMM wel eens de sprong wagen naar meer mainstream rock acts, maar dan heb je met pakweg Linkin Park en QOTSA alternatieven die beter aansluiten op de undercard.

Users who are viewing this thread