Graspop Metal Meeting 2025

Startset was wederom fenomenaal. Show next level. Ik heb nog nooit gehoord dat een band 2 cammions aan materiaal mee neemt naar de Trix.
Was er ook. 1e maal en wist niet helemaal wat te verwachten maar vond het echt goed. Leuke show, zeker met dat extra scherm.

Ook men vriendin, die hen totaal niet kent en vaak niet zo te vinden is voor te harde rock vond dit wel goed

Enkel bij de nummers met helm op klopte de klank volgens haar niet, maar toondove mezelf hoort dat niet. 🤷‍♂️

Ik bedoelde ook niet niks anders mogen bezoeken, maar eerder dat je niet verplicht bent om alles te moeten bezoeken. Ik denk niet dat je kan stellen dat de diversiteit in aanbod van alles bij elkaar afneemt, er zijn veel bands die tegenwoordig inderdaad elk jaar terugkeren, maar of je minder acts kan zien, dat betwijfel ik dan wel, hoeveel concerten zijn er in Nederland op jaarbasis wel niet te bezoeken?

Als je naar elk mogelijk concert, dan heb je nogal snel het gevoel van herhaling.
Naar elk mogelijk concert gaan is ook wel weer het andere uiterste, ongeveer net zo absurd als alleen maar naar Graspop gaan. Ik weet niet waarom je zo gefixeerd bent op mijn mening over het gehele live aanbod in de regio terug te brengen tot mijn eigen concert bezoeken. Daar zit niet eens zo veel herhaling in namelijk (of het is heel bewust, dat ik een band twee keer wil zien, maar dat gaat dan om twee concerten van dezelfde tour). Het gaat meer om wat ik voorbij zie komen aan posters en concert aankondigingen hier. Maar de harde cijfers heb ik niet. En er is zeker nog genoeg te zien, het is niet dat de herhaling al volledig de overhand heeft op het afwisselendere aanbod. Het valt met gewoon steeds vaker op dat ik denk: alweer?

• Leuk
Waarderingen: wenteldave
Hebben echte metalfans zich aan een muziekcode te houden dan?

Ik zou er zelf niet naartoe gaan maar luister wel van hardstyle tot nederlandse meezingers. Kwestie van te weten of ik men metalkaart moet inleveren ergens..

• Leuk
Waarderingen: Lars.
Judas Priest, Motley Crue, Def Leppard, Scorpions of KISS de laatste jaren..
Judas Priest en Scorpions waren verrassend goed afgelopen keer.
Def Leppard is een beetje traag, maar was beter dan Motley Crue. Terwijl ik groter fan ben van de muziek van Motley Crue.
Kiss hoor je inderdaad weinig van...omdat die gestopt zijn.
"Grondleggers of klassiekers" is netter dan "oude meuk of rolatorrock".

• On fire
Waarderingen: Slyder73x
Was er ook. 1e maal en wist niet helemaal wat te verwachten maar vond het echt goed. Leuke show, zeker met dat extra scherm.

Ook men vriendin, die hen totaal niet kent en vaak niet zo te vinden is voor te harde rock vond dit wel goed

Enkel bij de nummers met helm op klopte de klank volgens haar niet, maar toondove mezelf hoort dat niet. 🤷‍♂️
Geluid zat zeker niet super. Bas veel te luid, drum te luid en vocals niet luid genoeg. maar de show zelf maakte dat meer dan goed

• Leuk
Waarderingen: Lars.
Naar elk mogelijk concert gaan is ook wel weer het andere uiterste, ongeveer net zo absurd als alleen maar naar Graspop gaan. Ik weet niet waarom je zo gefixeerd bent op mijn mening over het gehele live aanbod in de regio terug te brengen tot mijn eigen concert bezoeken. Daar zit niet eens zo veel herhaling in namelijk (of het is heel bewust, dat ik een band twee keer wil zien, maar dat gaat dan om twee concerten van dezelfde tour). Het gaat meer om wat ik voorbij zie komen aan posters en concert aankondigingen hier. Maar de harde cijfers heb ik niet. En er is zeker nog genoeg te zien, het is niet dat de herhaling al volledig de overhand heeft op het afwisselendere aanbod. Het valt met gewoon steeds vaker op dat ik denk: alweer?

Oh, ik ben niet gefixeerd op jouw specifieke mening hoor (misschien een kwestie dat ik je/jij schrijf in plaats van men?). De mening over veel herhaling en terugkerende artiesten is een mening die breed gedragen is op het forum. Ik zie regelmatig berichten door het gehele forum voorbij komen dat artiest A of artiest B wel eens een jaar pauze mag nemen, nadat deze de afgelopen jaren eerst op festival 1, daarna een zaalshow en dan weer op festival 2 heeft gespeeld.

Ik snap best dat er dan veel herhaling is, maar maakt dat uit? Men hoeft niet bij die artiest te gaan kijken, en natuurlijk een festival kan best een ander artiest neerzetten, maar als een artiest de jaren ervoor op andere plekken heeft gestaan, dan is dat niet zo zeer herhaling op dezelfde plek. Men mag best denken "alweer deze band?", maar dat is ook iets waar wij op het forum gewoon wat extremer in zijn, doordat we alles meekrijgen van de aankondigingen?

Ik zal waarschijnlijk ook wel hetzelfde hebben wanneer Judas Priest of Scorpions ineens op herhaling komt op Graspop (al zal ik daar dan wel blij mee zijn, dus meer "hoera, alweer"), hetzelfde als bij een Machine Head de afgelopen twee edities, maar bij een Iron Maiden heb ik niet zo zeer een alweer-moment, omdat dat op Graspop toch al weer sinds 2022 geleden is, daar zit gewoon 3 jaar tussen. Dat ze in de tussentijd nog een keer in Nederland hebben gestaan, geeft mij niet zo zeer een alweer-gevoel, daar ben ik ook niet bij geweest.

Andere invalshoek is misschien zelfs nog dat men tegenwoordig veelvoudig moet touren om winstgevend te zijn qua inkomsten door de stijgende kosten van alles. Maar daar heb ik verder geen goed beeld op natuurlijk.

Het kan zijn dat ik toevallig steeds op jouw bericht reageer bij dit onderwerp, maar dat is dan toeval en niet bewust. Een beetje een vergelijkbare kwestie als de 2019 naar 2022 editie of je dan kan spreken van herhaling, omdat het de eerstvolgende editie is, ookal zit er twee jaar extra tussen.

• Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass
Laat Stratovarius maar back to back spelen in de Marquee met Sonata Arctica. Helaas de recente passages van Sonata Arctica in Nederland moeten missen door vermoeidheid.

• Leuk
Waarderingen: InsaniTiny
Ik snap best dat er dan veel herhaling is, maar maakt dat uit? Men hoeft niet bij die artiest te gaan kijken, en natuurlijk een festival kan best een ander artiest neerzetten, maar als een artiest de jaren ervoor op andere plekken heeft gestaan, dan is dat niet zo zeer herhaling op dezelfde plek. Men mag best denken "alweer deze band?", maar dat is ook iets waar wij op het forum gewoon wat extremer in zijn, doordat we alles meekrijgen van de aankondigingen?
Niks tegen jou persoonlijk maar ik wordt echt gestoord van deze take. We kunnen dan het hele forum wel opdoeken toch? Niemand hoeft zijn mening meer te geven over festivals, want je hoeft er toch niet naar toe. Iedereen wilt toch dat een festival een lineup heeft waar ze blij van worden? in plaats van een line up vol met dingen waar je niet heen moet?

Judas Priest en Scorpions waren verrassend goed afgelopen keer.
Def Leppard is een beetje traag, maar was beter dan Motley Crue. Terwijl ik groter fan ben van de muziek van Motley Crue.
Kiss hoor je inderdaad weinig van...omdat die gestopt zijn.
"Grondleggers of klassiekers" is netter dan "oude meuk of rolatorrock".
Ik ben eerder fan van Def Leppard en vond Motley Crue beter in 2023. Dus de ervaringen verschillen. Kan ook gelegen hebben aan de bas afstelling van de drum bij Def Leppard. Dat was heel en al trillingen. We zijn naar naar achter gevlucht.

Iemand noemde ook al de kosten van de tours. Dat verklaart ook wel de herhaling in mijn idee voor een gedeelte. En dan met name de constatering dat het voor Amerikaanse bands lucratiever wordt om gewoon op hun eigen continent te blijven, ook omdat daar meer festivals komen. We werden hier altijd verwend met veel middelgrote Amerikaanse namen. Maar bands zoals Rob Zombie, Godsmack en Mastodon zie je hier minder en minder. Dat verkleint de beschikbare poul aanzienlijk.

Nope, Bring Me The Horizon is according to the press release. The Prodigy will either be sub headliner or headliner of the second stage. Here's the poster btw

Bekijk bijlage 10790
Wie is K.I.Z. Wie zijn die 2 headliners die doorstreept zijn? Delen rock im park en rock am ring dezelfde affiche?
edit: electric callboy dj set?
Enuh, ik kan me niet meer herinneren of ik deze band op de line up zag. Deze plz...
mathrock progressive deathcore sleepy sleeptokenish viby hardrock mss? of wat heb ik net ontdekt?

Niks tegen jou persoonlijk maar ik wordt echt gestoord van deze take. We kunnen dan het hele forum wel opdoeken toch? Niemand hoeft zijn mening meer te geven over festivals, want je hoeft er toch niet naar toe. Iedereen wilt toch dat een festival een lineup heeft waar ze blij van worden? in plaats van een line up vol met dingen waar je niet heen moet?

Tuurlijk wil je een festival waar je blij van wordt, maar de meerderheid van ons gaat toch al geen lineup krijgen waar je alle bands wil zien. Wordt jij moe van Parkway Drive als ze er in 2026 weer staan, na hun Ziggodome show in 2025? Is die herhaling erg?

Slipknot komt voor mij ook iets te vaak, maarja, kan nou ook niet zeggen dat ik ze al te vaak heb gezien, ben er nog nooit geweest. Ik zie liever wat anders, ik kan eerder naar huis, of naar het alternatieve programma kijken, mits aanwezig. Maar dat nu dit jaar in december in de Ziggodome staat, heeft voor mij echt nul invloed op of ze te snel terugkomen op Graspop.

Maar volgens mij was het @Joslittel die laatst zei Rotting Christ (?) dit jaar (?) al twee keer te hebben gezien, als die dan weer op Graspop staan (los van dat het een directe herhaling is), natuurlijk klopt het dan dat het wel wéér die naam is, maar (nogmaals los van dat ze dan dit jaar op Graspop stonden) is dat toch niet een ding waar Graspop wat aan kan doen. Kijk ook maar weer naar dat grote aantal first-time boekingen deze editie van Graspop. Allemaal namen die niet op herhaling komen, terwijl het misschien wel zo voelt, omdat je die namen de afgelopen jaren al veel hebt zien passeren, maar ik word dan weer gestoord van de take dat een band dan maar even een jaar (of meerdere jaren) weg moet blijven. Waarbij in het geval van Graspop ik Powerwolf het meest herinner, omdat ze al een paar jaar op rij te zien zijn op wat voor een plek, dan moeten ze maar gewoon even weg blijven, pets boem weg inkomsten van het touren. Maar ook op andere plekken op het forum zijn zo uit het hoofd Fred Again... en Rammstein andere voorbeelden, al zal Rammstein zo monsterlijk veel verdienen met hun tours dat daar een pauze niet zoveel invloed zal hebben op hun bankrekening in negatieve zin.

Maar een lineup vol herhaling kan ook dus ook nog steeds wel een leuk festival zijn, maar hoeveel bands zijn er nou daadwerkelijk op herhaling. Afgelopen jaar in ieder geval Architects, Mammoth WVH en Machine Head (en nog iets misschien?), maar de rest zit er toch al weer een jaar tussen, de bands die je leuk vindt, bezoek je misschien tussendoor nog bij een concert in het jaar dat ze niet op Graspop staan, maar hoe erg zou je dat vinden, als je fan bent van de band? (zie ook mijn vraag van PWD aan het begin)

Hoeveel kan Alcatraz er aan doen dat Architects op herhaling komt, omdat ze in datzelfde jaar ook op Graspop hebben gestaan en het jaar ervoor ook op Graspop, tussendoor in januari 2024 nog de Lotto Arena. Dat is 3x sinds Graspop 2023, voordat ze op Alcatraz staan. Wat moeten ze dan doen? Een andere band boeken? Toch ook weer een kwestie van wat er mogelijk is, wat dan tussendoor door @Joslittel ook nog is benoemd met namen uit de VS die misschien minder hier touren vanwege de inkomsten.

• Leuk
Waarderingen: Querulante Partij
Wie is K.I.Z. Wie zijn die 2 headliners die doorstreept zijn?
K.I.Z. is een Duitse hiphop groep. Rock am ring boekt graag dat soort dingen ieder jaar waar de meeste mensen in de Benelux nog nooit van gehoord hebben.
Delen rock im park en rock am ring dezelfde affiche?
Ja die delen 100% dezelfde line up
Enuh, ik kan me niet meer herinneren of ik deze band op de line up zag. Deze plz...
mathrock progressive deathcore sleepy sleeptokenish viby hardrock mss? of wat heb ik net ontdekt?
Unprocessed staat niet op Rock am ring nee, als ik je vraag goed heb begrepen.

• Leuk
Waarderingen: HaaEll en Pauly Robin
K.I.Z. is een Duitse hiphop groep. Rock am ring boekt graag dat soort dingen ieder jaar waar de meeste mensen in de Benelux nog nooit van gehoord hebben.

Ja die delen 100% dezelfde line up

Unprocessed staat niet op Rock am ring nee, als ik je vraag goed heb begrepen.
Dus unprocessed (komen trouwens binnenkort naar België en Nederland voor de liefhebbers:) please graspop...

• Leuk
Waarderingen: Loek123

Users who are viewing this thread