Graspop Metal Meeting 2024

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.376
2.867
Om even een vervolg te geven aan deze post. Inmiddels weer 3 extra shows geweest.

Dezelfde 12 nummers zijn in alle 6 de shows gespeeld.

Screaming For Vengeance en Beyond The Realms of Death lijken af te vallen, want die zijn alleen maar in de allereerste show gespeeld. Trial By Fire en Lightning Strike alleen in de eerste 2 shows.

Electric Eye (5), Crown of Horns (4) en Sword of Damocles (4) zijn allen in de laatste shows elke keer gespeeld.

Als je deze drie nummers zou toevoegen aan de lijst van 12 nummers uit elk concert, dan zit je wel meteen op 15 nummers waarmee je ongeveer zit op de 14 a 15 nummers die ze de afgelopen 3 edities op Graspop live hebben gespeeld. Inclusief 3 nummers van het nieuwe album, dus dan heb je een best logische setlist.

  1. Breaking the Law
  2. Hell Bent For Leather
  3. Invincible Shield
  4. Living After Midnight
  5. Love Bites
  6. Painkiller
  7. Panic Attack
  8. Rapid Fire
  9. Saints in Hell
  10. The Green Manalishi
  11. Turbo Lover
  12. You've Got Another Thing Comin'

  1. Electric Eye
  2. Crown of Horns
  3. Sword of Damocles

Niet in deze volgorde verder, 12 zekerheidjes en 3 waarschijnlijkheden.
Zoonlief gaat genieten🤘🤘🤘
 

won666

Support act
17 mei 2019
1.169
1.230
Geen idee. Staat mij in elk geval niets van bij.

Als ze inderdaad op MS staan, dan hebben ze op basis van de poster minstens acht acts na hun en staan ze op z'n laatst dus al rond 14:30 te spelen. Ik vind dat echt absurd vroeg voor een band als Guardian. Maar goed, het zou theoretisch inderdaad kunnen.

Ik zit me wel echt suf te fantaseren over de podiumverdeling op de zaterdag. Lijkt mij een soort van logisch dat Kamelot en Blind Guardian (power metal) wel een soort pakketje zijn. Evenals Abbath, Kampfar, Rotting Christ en Batushka (black metal). Dus Kamelot en Guardian die samen het avondprogramma in de Dome verzorgen, lijkt me geen raar idee. Alleen lijkt Abbath me dan weer niet groot genoeg als Marquee afsluiter. Vind sowieso dat Abbath wel erg hoog op het affiche staat. Maar zet je daar dan een Mr Bungle boven? Dat matcht dan wel weer eventueel met Flotsam and Jetsam. Of het black metal viertal eventueel dan in de Dome en Kamelot en Guardian naar de Marquee? Het klopt allemaal net niet, dus zeer benieuwd hoe Graspop het gaat invullen.

Een gok die ik sowieso wel durf te maken is dat Brutus de Jupiler Stage gaat headlinen. De corebands hoog op het affiche lijken naar MS te gaan, met BMTH als headliner. Dus daar moet een ander dat podium gaan dragen. En van de namen die op de bovenste rij onder de logobands staan, lijkt Brutus me de meest geschikte kandidaat voor die positie.
Abbath als headliner lijkt mij eigenlijk wel mogelijk want is een Immortal. Immortal zelf heeft vroeger de marquee ook al geloof ik eens geheadlinet.

Blind Guardian om 14 h op de mainstage zou mij ook niet verbazen. Graspop doet wel vaker van die rare stoten. Hammerfall stond daar ook enkele jaren geleden om dat uur. Maar Blind Guardian was in 2009 nog marquee headliner.
 
  • Leuk
Waarderingen: sven.cr

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.390
6.640
Abbath als headliner lijkt mij eigenlijk wel mogelijk want is een Immortal. Immortal zelf heeft vroeger de marquee ook al geloof ik eens geheadlinet.
Maar met dat argument zouden Corey Taylor en Bruce Dickinson dus wel kunnen headlinen. Zijn immers de frontmannen van bands die al regelmatig hebben geheadlined. Dus ik vind juist dat Abbath te hoog staat omdát het niet onder de naam Immortal is.
 

won666

Support act
17 mei 2019
1.169
1.230
Ja dat zeg ik letterlijk de zin erna, toch. 😅 Maar voor mijn gevoel staat black metal eigenlijk nooit in de Dome en altijd in de Marquee. Even gekeken en mijn stelling klopt niet. Er heeft wel degelijk black metal in de Dome gestaan, alleen afgelopen editie niet.

Uriah Heep zou inderdaad ook nog als Dome afsluiter kunnen werken. Al vrees ik dat die 'gewoon' vroeg in de middag op MS worden geplaatst. Je zit trouwens ook nog met Wolfmother, die volgens mij ook letterlijk op elk podium kunnen staan.

Kortom, het is een ingewikkelde puzzel.
De reden dat Black metal nooit in de dome staat ga ik u geven. Althans de reden die ik denk. En pas op ik kan er volledig naast zitten. Maar het is een gevoel.


Graspop is qua Black enkel geintereseerd in de grote vissen

Al hebben ze dit jaar ook wat kleinere zaken precies zoals Ihsahn en Eten Altor. Zou er niet van verschieten als die in de dome staan. Emperor zal wel marquee of mainstage in het donker zijn
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel

won666

Support act
17 mei 2019
1.169
1.230
Maar met dat argument zouden Corey Taylor en Bruce Dickinson dus wel kunnen headlinen. Zijn immers de frontmannen van bands die al regelmatig hebben geheadlined. Dus ik vind juist dat Abbath te hoog staat omdát het niet onder de naam Immortal is.
Daar volg ik u ook in
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.376
2.867
Laten we ook eerlijk zijn. Ondanks de headline spots van de respectievelijke bands waar bovengenoemde heren zagers van zijn, zijn ze als solo-artiest zeker niet gelijkwaardig. Als groot Maiden en Slipknot fan vind ik persoonlijk het solomateriaal van Bruce en Corey nog niet eens in de buurt komen van de bands waarvan ze deel uitmaken. Ik kan ook geen zangers opnoemen die op die manier boven hun band materiaal uitstegen. Kan het mis hebben, maar iemand voorbeelden van zangers die het wel doen zonder band?
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.609
5.010
Doordat op zaterdag de mainstage weer overgenomen lijkt te worden door metalcore, zie ik wel een mooie kans om inderdaad een aantrekkelijk programma op de andere 3 stages te creëren. Blind Guardian - Kamelot als grote namen op jupiler, samen met Wolfmother en Uriah Heep. Marquee met de blacknamen (Abbath, I am Morbid, Kampfar, Rotting Christ, Batushka). Mr Bungle zou ik gevoelsmatig ook in de metaldome zetten, maar aangezien dat wel een logoband is, vind ik die moeilijk te plaatsen.
Dat laatste zit ik dus ook mee.
Normaal gesproken zou ik bands als Mr. Bungle, Polyphia en Pendulum allen zonder nadenken in de Metal Dome verwachten, waar in principe alle prog, experimental, avant-garde en electro bands staan (uitgezonderd grote namen als Devin Townsend en Opeth).

Maar nu zijn dat alle drie logobands, en er heeft nog nooit een logoband in de Metal Dome gestaan.
Wel staan er de laatste jaren met regelmaat een of een enkele keer twee logobands in de Marquee:

1711133026858.png

Nu lijkt Pendulum inderdaad wel groot en populair genoeg om ook 'gepromoveerd' te worden naar de Marquee, voor Mr. Bungle en Polyphia vraag ik mij dat sterk af, maar daar kan ik me sterk in vergissen.
Main/Jupiler Stage is natuurlijk ook niet uitgesloten, zeker aangezien GMM de laatste jaren (en met name vorig jaar) wel vaker bands op onverwachte plekken lijkt neer te zetten, maar toch verwacht ik ze alle drie in een tent.

De Marquee leek altijd voornamelijk voorbehouden aan black, death en thrash bands, met hier en daar een folk/power/symphonic band ertussendoor, plus dus af en toe bands uit andere genres die de Metal Dome ontgroeid zijn.

Toch ga ik er, vooral gezien de plek op de affiche, dan maar vanuit dat ze alle drie in de Marquee zullen staan, en wel als headliner.

Headliners Marquee:
  • do. - Polyphia
  • vr. - Pendulum
  • za. - Mr. Bungle
  • zo. - Thy Art Is Murder
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.609
5.010
Geen idee. Staat mij in elk geval niets van bij.

Als ze inderdaad op MS staan, dan hebben ze op basis van de poster minstens acht acts na hun en staan ze op z'n laatst dus al rond 14:30 te spelen. Ik vind dat echt absurd vroeg voor een band als Guardian. Maar goed, het zou theoretisch inderdaad kunnen.

Ik zit me wel echt suf te fantaseren over de podiumverdeling op de zaterdag. Lijkt mij een soort van logisch dat Kamelot en Blind Guardian (power metal) wel een soort pakketje zijn. Evenals Abbath, Kampfar, Rotting Christ en Batushka (black metal). Dus Kamelot en Guardian die samen het avondprogramma in de Dome verzorgen, lijkt me geen raar idee. Alleen lijkt Abbath me dan weer niet groot genoeg als Marquee afsluiter. Vind sowieso dat Abbath wel erg hoog op het affiche staat. Maar zet je daar dan een Mr Bungle boven? Dat matcht dan wel weer eventueel met Flotsam and Jetsam. Of het black metal viertal eventueel dan in de Dome en Kamelot en Guardian naar de Marquee? Het klopt allemaal net niet, dus zeer benieuwd hoe Graspop het gaat invullen.

Een gok die ik sowieso wel durf te maken is dat Brutus de Jupiler Stage gaat headlinen. De corebands hoog op het affiche lijken naar MS te gaan, met BMTH als headliner. Dus daar moet een ander dat podium gaan dragen. En van de namen die op de bovenste rij onder de logobands staan, lijkt Brutus me de meest geschikte kandidaat voor die positie.
Dat komt aardig overeen met mijn eerdere voorspelling:

1711135354729.png

Ik zit wel nog steeds in mijn maag met Uriah Heep.
Zo vroeg op Main komt me nogal ongeloofwaardig over, maar de volgorde op de poster hoeft natuurlijk niet exact de uiteindelijke volgorde in de line-up te bepalen. Dus mogelijk staat UH toch na bands als Wolfmother, Steel Panther, Mammoth, INK en/of WSS. In het verleden heeft wel vaker een niet-logoband na een logoband op Main gespeeld, heb ik zojuist nog gezien.

Alternatief zou natuurlijk nog kunnen zijn dat Uriah Heep in de Metal Dome of Marquee speelt later op de dag, mogelijk zelfs als afsluiter. Mijn allergrootste vrees is dan wel dat ze dan zouden clashen met A7X of (in iets mindere mate) BMTH, dan ga ik ook de pyromaan uithangen als @Joslittel me niet al is voor geweest. ;)
Als ze in een tent zouden staan, dan zet ze maar tijdens Architects, want die kan ik nog op Alcatraz zien.
 
Laatst bewerkt:

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.609
5.010
En als je het omdraait met Kamelot en Blind Guardian in de Marquee (Mr Bungle als afsluiter?) en dan dat black metal rijtje in de Dome? Al lijkt me Uriah Heep ook een uitstekende naam om in de Dome te spelen a la UFO en Living Colour in eerdere jaren... Misschien dat je ook niet per se grote namen nodig hebt als afsluiter van de Marquee met zowel BMTH als A7x als headliners en zoals je ergens anders in je bericht zegt het Belgische Brutus als Jupiler afsluiter met een thuiswedstrijd... Of je hebt na dat rijtje nog Bungle als afsluiter na Abbath.
Dat black metal rijtje gaat zo goed als zeker in de Marquee staan, daar ben ik wel van overtuigd, evenals de drie death namen.
Dus dan zou er nog maar een plek over zijn in de Marquee, vermoedelijk de headliner.
Kandidaten voor die plek zijn voor mij Mr. Bungle, Kamelot, Blind Guardian, Uriah Heep of misschien Brutus.
 
  • Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.255
3.822
Even een andere vraag: hebben jullie ervaring met taxi's vanaf GMM? Ik heb een accommodatie geboekt op 10 minuten rijden van GMM of 30 minuten fietsen. Twijfel nog tussen terugfietsen of taxi pakken (als die er zijn).
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.376
2.867
Sting. George Michael. Robbie Williams. Eric Clapton.
Zit je nou nog steeds in het GMM forum Jamel? Of zijn we verhuist naar het algemene MTV forum🤭

Edit: en als ik er even wat beter over nadenk. Sting beter als The Police? Naaaah.🤗
 
Laatst bewerkt:
  • Haha
Waarderingen: Jamel

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.632
3.254
Schatten jullie Blind Guardian echt Jupiler Stage in? Ik weet dat deze nu groter is, maar ik zie deze band toch wel tegen (sub)legendarisch.
In Duitsland hebben ze een enorme fanbase, en nu weet ik dat GMM ook altijd veel Duitsers heeft rondlopen.
Ik zie ze in combinatie met Kamelot toch wel als Marquee afsluiters. Alcatraz stonden ze bijvoorbeeld in de avond op Main, maar daar komen gemiddeld minder Duitsers op af dan GMM.
Ik ben zelf al meer dan 20 jaar fan van Blind Guardian, dus ik wil ze daar zeker niet mee downgraden.
Wat betreft ruimte is de jupiler stage qua capaciteit nu zowat gelijk getrokken aan de marquee, dus als jij ze in de marquee zet en ik zet ze op de jupiler spelen ze eigenlijk voor dezelfde hoeveelheid publiek. Ik zou het gewoon doodzonde vinden moesten ze overdag op de mainstage voor al die core komen. Ik heb op alcatraz gemerkt dat het daar redelijk doodvalt, behalve de eerste 15 rijen stond iedereen daar zomaar. Ik hoop dus dat ze een tentspot / late jupiler spot krijgen.
Kamelot was ei-zo-na een logoband (toch als je hun eigen leak mag geloven), dus ik zie hen inderdaad nog wel een stage afsluiten. Ik zou gewoon graag een mooi alternatief krijgen tov de mainstages dus misschien sprak mijn hoop zwaarder door dan realiteit in mijn vorige poging tot podiumindeling. Black op de ene stage met tussenin wat feest power metal op een andere zou me dan wel erg bekoren hahaha.
Staat me iets van bij dat hanzi toen had geklaagd dat ze tijdens slipknot speelden en hierdoor weinig/minder mensen er op af kwamen ofso? Weet ook niet exact meer maar dacht zoiets gelezen te hebben hier destijds. Vandaar ook dat ik ze gewoon 's middags op de mainstage had verwacht.
Kan ik me ook niks van herinneren. Het was daar trouwens ook een wervelend feest bij Demons & Wizards. Ze overlapten ook niet met slipknot. Wij zijn tijdens hun laatste nummer de tent uitgestormd en hebben onszelf vooraan tot in de pitzone bij Slipknot gekregen voor zij eraan begonnen.
 

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
483
1.530
IX & Prometheus van Emperor vanavond weer eens op de platenspeler gegooid. Voor mij de beste black metal ooit. Overweeg die zondag met Machine Head & Emperor...
IX & Prometheus beter dan In the Nightside Eclipse en Anthems to the Welkin at Dusk?
Of bedoel je dat je Emperor de beste black metal band vindt?
Zondag belooft een zinderende afsluiter te worden. Hopen dat het slotstuk van Emperor niet overlapt met het begin van Machine Head, maar ik vrees er wel voor.
 
  • Leuk
Waarderingen: saurus

Gebruikers die dit onderwerp bekijken