Graspop Metal Meeting 2024

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.621
7.342
Kleine update (+5), uiteraard weinig verschuivingen.
Wel Mammoth WVH eindelijk van de nul af (met dank aan @MandyRose )! ;)

Bekijk bijlage 8424

Zouden we kunnen stellen dat voor het forum vrijdag óf de beste logo bands óf de minste undercard van het affiche heeft?

Je kan uiteindelijk alle kanten op goochelen met cijfers natuurlijk, maar wel opvallend dat er maar één gekleurde naam wat lager staat ten opzichte van de rest van de dagen.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.610
5.011
Kleine update (+5), uiteraard weinig verschuivingen.
Wel Mammoth WVH eindelijk van de nul af (met dank aan @MandyRose )! ;)

Bekijk bijlage 8424
Toch een mooie gedachte overigens dat straks sowieso al 24 enthousiaste Festileakers bij een band als Ne Obliviscaris (vermoedelijk al vrij vroeg in de middag) vooraan gaan staan. En dat zullen er ongetwijfeld nog meer zijn als je bedenkt dat er ook meerdere mensen NeO net buiten hun top-3 zullen hebben gelaten, en dat er (al dan niet door dit lijstje) nog een hoop extra mensen enthousiast of nieuwsgierig zijn geworden. Een mannetje of 50 zal er toch wel zeker staan, lijkt me? ;)

Na het optreden zullen die bandleden zich wel afvragen: "Who were all those guys in the black shirts on the left side, and what does that mean 'Vandaag is de dag'?" 😅
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.610
5.011
Zouden we kunnen stellen dat voor het forum vrijdag óf de beste logo bands óf de minste undercard van het affiche heeft?

Je kan uiteindelijk alle kanten op goochelen met cijfers natuurlijk, maar wel opvallend dat er maar één gekleurde naam wat lager staat ten opzichte van de rest van de dagen.
Wel opvallend ja, denk beetje van beide?
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.153
7.379
Zouden we kunnen stellen dat voor het forum vrijdag óf de beste logo bands van het affiche heeft?
dit lijkt me wel een veilige aanname ja
los van smaak zijn het sterke logo bands die niet vaak op graspop staan (headliners niet meegeteld dus)
 

Projunk

Playlistbediener
15 nov 2023
19
10
de lijstjes waren mij ook nog niet bekend. Hier bij mijn bijdrage

Donderdag: ( mijn prog metal dagje)

1. Tool
2. Ne Obliviscaris
3. Night Verses

Vrijdag:

1. Fear Factory
2. Avantasia
3. Judas Priest (als het geluid goed gemixt is en hij de tekst nog weet anders ben ik weer weg)

Zaterdag:

1. BMTH
2. Avenged 7
3. Wolfmother

Zondag:

1. Machine Head
2. Deep Purple
3. Karnivool
 
  • Leuk
Waarderingen: sven.cr en MetalLimbo

festivalryo

Support act
9 feb 2019
832
1.617
Kleine update (+5), uiteraard weinig verschuivingen.
Wel Mammoth WVH eindelijk van de nul af (met dank aan @MandyRose )! ;)

Bekijk bijlage 8424
Ah screw it:

Thursday:
1. TOOL (what else?)
2. Health*
3. Heart*

Friday:
1. Turnstile*
2. Fear Factory
3. The Acacia Strain*

Saturday:
1. Bring Me The Horizon
2. Mr. Bungle*
3. Avenged Sevenfold

Sunday:
1. Sanguisugabogg*
2. Zulu*
3. Emperor

(*first time)
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.328
5.835
Wat kunnen we opmaken uit de timetable van Hellfest?

Donderdag
- Asinhell als mainstage opener, zou ook kunnen op Graspop maar verwacht ze zelf eerder overdag in de Marquee;
- Babymetal daar op MS2, tussen Kerry King en Megadeth (beide MS1) in de loop van de avond. Lijkt me dat die artiesten op Graspop allemaal vergelijkbare posities zullen innemen;
- We weten ook waarom Thursday op vrijdag staat: op donderdag staan ze op Hellfest. Als een-na-laatste op hun Jupiler Stage, geen idee of dat realistisch is om ook op Graspop te verwachten;
- Khemmis, Graveyard, en All Them Witches allen in hun Metal Dome, verwacht ik op Graspop ook wel.
PS: als ik Green Lung niet op Alcatraz al ging zien, was ik heel jaloers geweest dat zij die wel hebben en wij niet.

Vrijdag
- Karnivool hier overdag op main, verwacht op Graspop eerder Metal Dome maar je weet het maar nooit blijkbaar;
- In datzelfde kader, Polyphia is hier gedoodverfd Marquee headliner, maar staat op Hellfest begin van de avond op Main. Dus dat moeten we ook nog maar afwachten;
- Fear Factory eind van de middag op main, zoiets verwacht ik op Graspop ook wel;
- Fu Manchu headlined hun Metal Dome, kan op Graspop ook zomaar gebeuren;
- Textures vrij vroeg in een van hun Marquees, zouden hier misschien hoger staan want Nederlandse band en meer Nederlanders aanwezig? Gevoelsmatig wel een Marquee band verder inderdaad;
- Ne Obliviscaris hoger in een Marquee, mooi uur aan het begin van de avond, take note Graspop!
PS: zij hebben Kanonenfieber en Pain of Salvation: jaloers!

Zaterdag
- Alien Weaponry vroeg op main, Mammoth WVH en Extreme beide wat later, allemaal in de lijn der verwachting lijkt me;
- Brutus daar al in de middag in hun Metal Dome, zouden in hun thuisland eerder richting afsluitende positie gaan denk ik, of een Marquee positie zodat er gewoon meer volk bij kan;
- Mr. Bungle als een-na-laatste in hun Metal Dome, met Julie Christmas erboven, wat apart is want die staat veel lager op de poster. En Mr. Bungle als afsluiter. Geen idee hoe dat zit, maar op Graspop verwacht ik ze ook wel als Dome headliner in ieder geval;
- Sanguisugabogg vroeg in een Marquee, Nile als een-na-laatste in een Marquee. Zou op Graspop beide ook best kunnen, Nile wellicht nog wat lager maar okay;
PS: zij hebben Wayfarer en Chelsea Wolfe: jaloers!

Zondag
- High on Fire vroeg op main, bijzonder, had ik niet verwacht, maar een optie om rekening mee te houden dus;
- Heart iets later op de middag op main, zal op Graspop al snel meer richting de avond gaan want wij beginnen later;
- Drug Church overdag op hun Jupiler Stage, had ze zelf qua eerste indruk meer als een Metal Dome bandje ingeschat maar kan beide waarschijnlijk;
- Crosses als een-na-laatste in hun Metal Dome, onder afsluiter Rival Sons. Aparte plaatsing van die twee, Crosses zou ik wat betreft poster positie op Graspop in ieder geval hoger verwachten, en Rival Sons wordt normaal ook gezien als een mainstage band lijkt me?
- Brand of Sacrifice, Shadow of Intent, en Suffocation allemaal in een Marquee bij hen, verwacht ik ze op Graspop ook wel, rond dezelfde tijden;
PS: zij hebben de echte Batushka, jaloers!
 

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.540
4.435
Wat kunnen we opmaken uit de timetable van Hellfest?

Donderdag
- Asinhell als mainstage opener, zou ook kunnen op Graspop maar verwacht ze zelf eerder overdag in de Marquee;
- Babymetal daar op MS2, tussen Kerry King en Megadeth (beide MS1) in de loop van de avond. Lijkt me dat die artiesten op Graspop allemaal vergelijkbare posities zullen innemen;
- We weten ook waarom Thursday op vrijdag staat: op donderdag staan ze op Hellfest. Als een-na-laatste op hun Jupiler Stage, geen idee of dat realistisch is om ook op Graspop te verwachten;
- Khemmis, Graveyard, en All Them Witches allen in hun Metal Dome, verwacht ik op Graspop ook wel.
PS: als ik Green Lung niet op Alcatraz al ging zien, was ik heel jaloers geweest dat zij die wel hebben en wij niet.

Vrijdag
- Karnivool hier overdag op main, verwacht op Graspop eerder Metal Dome maar je weet het maar nooit blijkbaar;
- In datzelfde kader, Polyphia is hier gedoodverfd Marquee headliner, maar staat op Hellfest begin van de avond op Main. Dus dat moeten we ook nog maar afwachten;
- Fear Factory eind van de middag op main, zoiets verwacht ik op Graspop ook wel;
- Fu Manchu headlined hun Metal Dome, kan op Graspop ook zomaar gebeuren;
- Textures vrij vroeg in een van hun Marquees, zouden hier misschien hoger staan want Nederlandse band en meer Nederlanders aanwezig? Gevoelsmatig wel een Marquee band verder inderdaad;
- Ne Obliviscaris hoger in een Marquee, mooi uur aan het begin van de avond, take note Graspop!
PS: zij hebben Kanonenfieber en Pain of Salvation: jaloers!

Zaterdag
- Alien Weaponry vroeg op main, Mammoth WVH en Extreme beide wat later, allemaal in de lijn der verwachting lijkt me;
- Brutus daar al in de middag in hun Metal Dome, zouden in hun thuisland eerder richting afsluitende positie gaan denk ik, of een Marquee positie zodat er gewoon meer volk bij kan;
- Mr. Bungle als een-na-laatste in hun Metal Dome, met Julie Christmas erboven, wat apart is want die staat veel lager op de poster. En Mr. Bungle als afsluiter. Geen idee hoe dat zit, maar op Graspop verwacht ik ze ook wel als Dome headliner in ieder geval;
- Sanguisugabogg vroeg in een Marquee, Nile als een-na-laatste in een Marquee. Zou op Graspop beide ook best kunnen, Nile wellicht nog wat lager maar okay;
PS: zij hebben Wayfarer en Chelsea Wolfe: jaloers!

Zondag
- High on Fire vroeg op main, bijzonder, had ik niet verwacht, maar een optie om rekening mee te houden dus;
- Heart iets later op de middag op main, zal op Graspop al snel meer richting de avond gaan want wij beginnen later;
- Drug Church overdag op hun Jupiler Stage, had ze zelf qua eerste indruk meer als een Metal Dome bandje ingeschat maar kan beide waarschijnlijk;
- Crosses als een-na-laatste in hun Metal Dome, onder afsluiter Rival Sons. Aparte plaatsing van die twee, Crosses zou ik wat betreft poster positie op Graspop in ieder geval hoger verwachten, en Rival Sons wordt normaal ook gezien als een mainstage band lijkt me?
- Brand of Sacrifice, Shadow of Intent, en Suffocation allemaal in een Marquee bij hen, verwacht ik ze op Graspop ook wel, rond dezelfde tijden;
PS: zij hebben de echte Batushka, jaloers!
Hellfest zet wel vaker namen op hun main, die op graspop in de tenten staan
Eerste wat ik me zo direct kan herinneren is Opeth bvb
 

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
483
1.531
Goede analyse. Ik haak op een paar punten in om wat gedachten uit te wisselen:
Vrijdag
- Karnivool hier overdag op main, verwacht op Graspop eerder Metal Dome maar je weet het maar nooit blijkbaar;
- In datzelfde kader, Polyphia is hier gedoodverfd Marquee headliner, maar staat op Hellfest begin van de avond op Main. Dus dat moeten we ook nog maar afwachten;
Karnivool zullen ze niet op de main zetten. Undercard progbands staan historisch gezien altijd in een tent.

Ik geloof dus niet in Polyphia als Marquee afsluiter, maar ik ben in de minderheid. Instrumental bands zoals Polyphia staan historisch gezien nooit in de Marquee als afsluiter. Dan eerder nog de Metal Dome, maar ik verwacht Polyhia donderdag op de mainstage. Ik denk dat wij eerder rekening moeten houden met het scenario dat Cavalera als Marquee afsluiter geprogrammeerd staat. Denk aan Testament of Kreator, die bekende sub-top thrash metal namen die zowel op de mainstage als de Marquee kunnen staan.
Zaterdag
- Brutus daar al in de middag in hun Metal Dome, zouden in hun thuisland eerder richting afsluitende positie gaan denk ik, of een Marquee positie zodat er gewoon meer volk bij kan;
- Mr. Bungle als een-na-laatste in hun Metal Dome, met Julie Christmas erboven, wat apart is want die staat veel lager op de poster. En Mr. Bungle als afsluiter. Geen idee hoe dat zit, maar op Graspop verwacht ik ze ook wel als Dome headliner in ieder geval;
- Sanguisugabogg vroeg in een Marquee, Nile als een-na-laatste in een Marquee. Zou op Graspop beide ook best kunnen, Nile wellicht nog wat lager maar okay;
Ik denk dat de Marquee headlinespot op zaterdag naar Abbath of Blind Guardian zal gaan. En Brutus of Mr. Bungle dus mogelijk de Metal Dome headliner is, of Uriah Heep omdat die toch een 'odd-one-out' op de mainstage zouden zijn die dag.

Nile verwacht ik ook lager, rond 18:00 uur, +/- een uur.
Zondag
- High on Fire vroeg op main, bijzonder, had ik niet verwacht, maar een optie om rekening mee te houden dus;
- Brand of Sacrifice, Shadow of Intent, en Suffocation allemaal in een Marquee bij hen, verwacht ik ze op Graspop ook wel, rond dezelfde tijden;
PS: zij hebben de echte Batushka, jaloers!
Historisch gezien staan stoner metal bands nooit op de mainstage, maar vrijwel altijd in de Metal Dome. Daar verwacht ik High on Fire dus ook.

Brand of Sacrifice en Shadow of Intent zullen waarschijnlijk in de Metal Dome of de Jupiler Stage staan. Deathcore staat vrijwel nooit in de Marquee.
 

mvl1980

Gouden Tip
10 apr 2020
251
513
Zouden we kunnen stellen dat voor het forum vrijdag óf de beste logo bands óf de minste undercard van het affiche heeft?

Je kan uiteindelijk alle kanten op goochelen met cijfers natuurlijk, maar wel opvallend dat er maar één gekleurde naam wat lager staat ten opzichte van de rest van de dagen.
Dat idee heb ik dus ook. Met de toevoeging dat het headliner duo het minst populair is van de 4 dagen. Enige dag waarbij niet één van de twee headliners bovenaan staat. Sterker nog, er staan 4 subheadliners boven Judas Priest! De subs lijken dus wel het meest populair die dag, alle 5 in de top 6.

Weet niet in hoeverre wij forumleden representatief zijn voor 50.000 GMM bezoekers, maar voor mijn gevoel klopt deze verdeling wel hoor. Machinehead op zondag verbaast me dan wel, vanwege de herhaling. Aan de andere kant, optreden vorig jaar was echt van hoog niveau, dus ook degenen die ze al hebben gezien willen het best nog een keer ondergaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Paddy

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.633
3.256
Ik denk dat de Marquee headlinespot op zaterdag naar Abbath of Blind Guardian zal gaan.
Doordat op zaterdag de mainstage weer overgenomen lijkt te worden door metalcore, zie ik wel een mooie kans om inderdaad een aantrekkelijk programma op de andere 3 stages te creëren. Blind Guardian - Kamelot als grote namen op jupiler, samen met Wolfmother en Uriah Heep. Marquee met de blacknamen (Abbath, I am Morbid, Kampfar, Rotting Christ, Batushka). Mr Bungle zou ik gevoelsmatig ook in de metaldome zetten, maar aangezien dat wel een logoband is, vind ik die moeilijk te plaatsen.
 

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.540
4.435
Goede analyse. Ik haak op een paar punten in om wat gedachten uit te wisselen:

Karnivool zullen ze niet op de main zetten. Undercard progbands staan historisch gezien altijd in een tent.

Ik geloof dus niet in Polyphia als Marquee afsluiter, maar ik ben in de minderheid. Instrumental bands zoals Polyphia staan historisch gezien nooit in de Marquee als afsluiter. Dan eerder nog de Metal Dome, maar ik verwacht Polyhia donderdag op de mainstage. Ik denk dat wij eerder rekening moeten houden met het scenario dat Cavalera als Marquee afsluiter geprogrammeerd staat. Denk aan Testament of Kreator, die bekende sub-top thrash metal namen die zowel op de mainstage als de Marquee kunnen staan.

Ik denk dat de Marquee headlinespot op zaterdag naar Abbath of Blind Guardian (1) zal gaan. En Brutus of Mr. Bungle (2) dus mogelijk de Metal Dome headliner is, of Uriah Heep omdat die toch een 'odd-one-out' op de mainstage zouden zijn die dag.

Nile verwacht ik ook lager, rond 18:00 uur, +/- een uur.

Historisch gezien staan stoner metal bands nooit op de mainstage, maar vrijwel altijd in de Metal Dome. Daar verwacht ik High on Fire dus ook.

Brand of Sacrifice en Shadow of Intent (3) zullen waarschijnlijk in de Metal Dome of de Jupiler Stage staan. Deathcore staat vrijwel nooit in de Marquee.
1) Die staan echt wel heel laag op de poster om marquee te headlinen
2) staat dan weer heel hoog om in de metal dome te staan
3) Lorna Shore stond aanvankelijk ook gepland in de marquee -> kunnen overal zowat terecht dus
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.328
5.835
Hellfest is in een ander weekend dan Graspop dit jaar (omwille van FF) ;-)
Ah ja, dat vergeet ik telkens haha, dank voor de correctie :)
Doordat op zaterdag de mainstage weer overgenomen lijkt te worden door metalcore, zie ik wel een mooie kans om inderdaad een aantrekkelijk programma op de andere 3 stages te creëren. Blind Guardian - Kamelot als grote namen op jupiler, samen met Wolfmother en Uriah Heep. Marquee met de blacknamen (Abbath, I am Morbid, Kampfar, Rotting Christ, Batushka). Mr Bungle zou ik gevoelsmatig ook in de metaldome zetten, maar aangezien dat wel een logoband is, vind ik die moeilijk te plaatsen.
Oeh, goed idee! Ik vind die Jupiler best een leuk podium, maar er staat zelden iets leuks voor mij bij. Als ze nu toch inderdaad eens alle core op main gooiden die dag, zou daar opeens weleens ruimte voor verandering in kunnen komen inderdaad.
 
  • Confetti
Waarderingen: nikita

Gebruikers die dit onderwerp bekijken