Graspop Metal Meeting 2024

graspop200

Randprogramma
8 dec 2017
121
166
Denk dat je alleen Sabaton als grotere power metal kan rekenen van dat lijstje, Nightwish is toch meer vaandeldrager van symfonische metal imo.

Maar denk dat volgend jaar wel een mooi jaar gaat worden voor de powermetal
Manowar en Sabaton zijn veruit de grootste 2. Helloween, Gammaray en Hammerfall zijn ook nog in de top van het genre, maar powermetal is niet echt een genre voor de ziggodome. Accept is meer heavy metal, maar heeft ook meer powermetalnummers.

Van de nieuwe generatie is Avantasia, Powerwolf en Battle Beast zijn ook goed bezig. Hammerfall zijn komende tour special guests van Powerwolf.

De rest is inderdaad wel een stuk kleiner. Maar de namen Dynazty en ? die andere die hier werd genoemd zijn nog aan de weg aan het timmeren.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.648
5.104
Ik vind het juist een achterhaald cliche; band die commerciëler word en voor de oude fans minder interessante muziek levert en krijgt kritiek van de fanbase die ze groot hebben gemaakt, band kan vervolgens niet tegen de kritiek en gaat dus maar een beetje boos doen tegen de fans.
Zie BMTH - Heavy Metal en In Flames - I am Above.

Bands moeten lekker doen waar ze zin in hebben, maar ze moeten ook tegen kritiek kunnen. Persoonlijk vind ik dat dit soort teksten niks toevoegen en alleen maar afbreuk doen aan de muziek, het is als normaal persoon niet herkenbaar en creërt ruimte tussen fans en band.
Ik heb liever dat ze gewoon weer zingen over hoe kapitalisme en religie de wereld kapot maken, dan staan we tenminste aan dezelfde kant.

Seeing Red is kwa riffs enz wel top, maar jammer dat er weer zon zeikerig refrein in moet.

Verder kijk ik wel uit naar het optreden en hoop dat Architects in toekomst hun ego opzij kunnen zetten en hun roots weer een beetje terug kunnen vinden.

Maar sommige bands spelen steeds minder tot helemaal niets meer uit hun "hardere" oeuvre, terwijl dat er toch voor gezorgd heeft dat ze zich uberhaupt in een positie bevonden om die laatste, commerciëlere stap te zetten.

Vind het soms een indicatie van een gebrek aan loyauteit aan je trouwste fans omdat je het grotere succes belangrijker vindt. Wat eigenlijk gewoon de definitie van een sell-out is, maar die term hoort men niet graag.

Is wel echt puur toeval dat de bandleden hun smaak zich ontwikkelt in de richting van catchy meezingers en arena rock...

Ik vind het prima als bands wat anders proberen, maar vaak is de richting die ze kiezen de richting waarmee ze het breedste publiek trekken, waarmee ze op de radio komen etc.

Veel respect trouwens voor Avenged Sevenfold, die hebben recentelijk een ontzettend bijzonder album uitgebracht dat erg experimenteel is en totaal niet commercieel lijkt ingestoken.

Hier ben ik het dus niet mee eens. Muziek maak je omdat je je creatief wilt uiten, omdat je er zelf in gelooft, als dit mensen aan trekt fantastisch, maar als je hoofd doel is om financieel succesvol te zijn zal je kunst hier onder lijden. Ik denk dat veel bands het ook prima vinden om geen stadions te vullen en dat ze integriteit belangrijker vinden als commercieel succes. Als het om het geld draait moet je sowieso niet voor metal kiezen.

Interessante video van Justin Hawkins van The Darkness


Ja, dat is de klassieker, "we moeten blijven evolueren, we moeten ons als band verruimen qua geluid, we willen nieuwe impulsen geven aan het genre, we willen onze composities in een nieuwe richting duwen, we zijn nu harder én toch ook melodischer, stilstaan is achteruit gaan..." en oh, wat een toeval, dat dynamisch, onbetreden, nieuw pad is voor al die bands exact hetzelfde pad, de frisse, onbevangen impulsen zijn telkens dezelfde toegankelijke, commerciële impulsen, die moderne innovatie is ook elke keer exact hetzelfde.

Al blijft mijn favoriet toch "nu spelen we eindelijk de muziek die we altijd al wilden spelen". Yep, jarenlang worstelen en aan het pad timmeren voor erkenning door schijnbaar tegen hun zin moeilijke muziek voor een beperkte markt te spelen om dan je hart te volgen naar het succes van dertien-in-een-dozijn brede laagdrempeligheid. Die bands begonnen met een doel en beslisten om de meest onlogische, onrechtstreekse, complexe en langdurige weg richting dat doel te kiezen.

Echt, van mij mogen die bands allemaal voor meer succes, meer opbrengsten en een groter publiek gaan zoveel ze willen, het zijn vooral die onzinnige toelichtingen erbij die ik altijd zo hilarisch vind. Op zich is er helemaal niets mis met een hunkering naar succes en populariteit, maar de meeste bands begraven zich liever onder een berg van eufemismen en metaforen dan dat toe te geven. Maar die bands maken dan wel weer diss-tracks richting degenen die dat doorzien. Rare jongens.
Toch nog even over deze discussie (als dat nog mag..?).
Ik kan het hier niet minder mee eens zijn.

Bands/artiesten moeten naar mijn mening alle vrijheid hebben om zich te ontwikkelen in de richting die zij willen.
Helaas liggen platenmaatschappijen daar al veel te vaak dwars in, met soms gedrochten van albums van onwillende, gefrustreerde, getergde, ongeïnspireerde bands als resultaat.
Dat fans dan ook nog een belemmering in die ontwikkeling gaan vormen, vind ik belachelijk en eerlijk gezegd fan-onwaardig.
Een echte fan gunt het zijn favoriete band om zich verder te ontwikkelen en eventueel commercieel succes te behalen, waarbij de fan zichzelf mee kan ontwikkelen.

Band/artiesten veranderen nu eenmaal naarmate ze ouder worden, om allerlei redenen. Andere interesses, veranderende smaak, invloed van andere bands, positieve dan wel negatieve persoonlijke omstandigheden, verbeterde instrumentale technieken, veranderende tijdgeest of muzikale trends, en veel meer factoren.

Als iedere beetje bekende band door zijn fans gegijzeld zou worden, zouden we in de loop der jaren enorm veel fantastische muziek, meesterwerken zelfs, misgelopen zijn. Kijk maar naar al die bands en artiesten die zichzelf steeds bleven vernieuwen en opnieuw uitvinden, zoals Pink Floyd of David Bowie.
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.391
2.903
Is het niet gewoon de waan van de dag? Metalcore is op het moment heel populair.
Net als eerder Glam, Thrash, of groove metal. Dus logischerwijs boekt Graspop op dit moment heel veel metalcore. Zal over pakweg 5 jaar er weer heel anders uitzien. Ik kan dit alleen maar toejuichen. Je moet als festival toch wel een beetje met de mode mee om ook de jonge generatie te blijven trekken. Die blijven dan de jaren daarna weer hangen omdat ze buiten het bekende genre ook andere bands ontdekken. Dat is toch hoe we met zijn allen steeds breder in smaak zijn geworden. Zo blijft de interesse voor onze fijne muziek.
Dus vooral zo doorgaan. Het ene jaar is het andere niet. Ook ik had niet verwacht een Parkway Drive of bijvoorbeeld een Gojira zo geweldig te vinden. Leve de nieuwe ontdekkingen in ons genre. Up The Irons!!
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.677
7.439
Manowar en Sabaton zijn veruit de grootste 2. Helloween, Gammaray en Hammerfall zijn ook nog in de top van het genre, maar powermetal is niet echt een genre voor de ziggodome. Accept is meer heavy metal, maar heeft ook meer powermetalnummers.

Van de nieuwe generatie is Avantasia, Powerwolf en Battle Beast zijn ook goed bezig. Hammerfall zijn komende tour special guests van Powerwolf.

De rest is inderdaad wel een stuk kleiner. Maar de namen Dynazty en ? die andere die hier werd genoemd zijn nog aan de weg aan het timmeren.

Manowar neem ik verder niet serieus, maar genoeg van die andere namen die gewoon onderaan het affiche ergens komen te staan. Powerwolf staat gewoon boven de meeste of misschien wel alle van de “oprichters” van powermetal. Maar zo’n mager jaar voor het genre vind ik het dus niet, staan best wat knallers op het affiche
 
  • Leuk
Waarderingen: Piebe71

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.648
5.104
Ik ben in het algemeen fan van de affiche dit jaar.
Wel één groot hiaat nog: Folkmetal!
Niets, op van ver Svartsot (die ik wel echt goed vind) na.
Nochtans altijd veel volk en machtige feestjes. De tent ontplofte vorig jaar bij Korpiklaani en Vanaheim. Heidevolk, Eluveitie en Finntroll ook dik in orde...

Hopelijk komt dit nog in de laatste worp. Liefst Arkona en Ensiferum bijvoorbeeld. Mag ook iets nieuws zijn zoals Sorcières.

En Zeal&Ardor natuurlijk. Die gaan ze toch niet laten schieten? Hun vorige passage in mijn all time top 5. En ik ga toch al een jaar of 20.
Eens, mag zeker nog wel wat bij, is erg magertjes vergeleken met vorig jaar (idem voor melodic death metal).
Ereb Altor en Kampfar mag je er overigens ook nog wel bijrekenen, beide viking metal, wat net als pagan metal (Vanaheim) toch een mengelmoesje van folk en black metal is.
Ensiferum en Arkona zou ik ook top vinden, evenals Moonsorrow, Equilibrium, Månegarm, Týr, Dalriada, Aktarum.
 
  • Leuk
Waarderingen: duck en Valthys

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.648
5.104
Afgelopen zondag de debuut show van TEMIC gezien op MidWinterProg festival. Laat die maar doorkomen naar Graspop. Zo goed al! (aanrader voor de progliefhebbers op 't forum)
Jaaa, ook net ontdekt na de aankondiging voor de zomereditie in Valkenburg, daar ga ik wel te vinden zijn!

 
  • Leuk
Waarderingen: Reislustig

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.648
5.104
@Piet . Worden wij nu echt oud? Of komt er hier gewoon niemand meer voor ouderwetse Heavy Metal!!!! 😜😜😜
En dat na al mijn superlatieven en pushberichten over Uriah Heep... :cry:
Ook mijn liefde voor Scorpions, Saxon, Iron Maiden, Thin Lizzy toch nooit onder stoelen of banken gestoken. ;)
En van de week nog Iron Allies getipt..

Television Reality GIF by WE tv
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.391
2.903
En dat na al mijn superlatieven en pushberichten over Uriah Heep... :cry:
Ook mijn liefde voor Scorpions, Saxon, Iron Maiden, Thin Lizzy toch nooit onder stoelen of banken gestoken. ;)
En van de week nog Iron Allies getipt..

Television Reality GIF by WE tv
Je moet nou toch inmiddels wel weten dat je mijn reacties soms wel met een zak zout moet nemen. Ik mag graag een beetje prikken. En het komt dus ook wel over😜😜
 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: jasper79 en MetalLimbo

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.648
5.104
Je moet nou toch inmiddels wel weten dat je mijn reacties soms wel met een zak zout moet nemen. Ik mag graag een beetje prikken. En het komt dus ook wel over😜😜
Haha, en jij moet toch inmiddels ook wel weten dat hetzelfde voor mij geldt.. 😜
 
  • Haha
Waarderingen: Piebe71

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.648
5.104
Heb me trouwens iets verder verdiept in Health. Paar fijne nummers erbij maar is het toch niet. Ik had nog een grote mond over Igorrr. Dat is ook voor een ander. Zo experimenteel ben ik dus ook niet🤭
Hehe, told you so.. 😅
Igorrr kom ik dus ook maar niet in, Mr. Bungle kost me tot nu toe eveneens veel moeite..
En het zal wel vloeken in de kerk zijn, maar Polyphia kan ik ook totaal niks mee, integendeel, na een minuutje luisteren raak ik al gestresst en gefrustreerd, het tegenovergestelde gevoel van wat je normaal gesproken met muziek wil bereiken (sorry aan de fans)... 😣

Nervous The Big Bang Theory GIF
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en Piebe71

Nightrage

Randprogramma
13 nov 2022
110
201
Precies. 3 goede namen, waarbij Avantasia veruit bovenuitsteekt, voor mij.
Maar ik mis ook nog wel wat grote namen hoor. Niet alle grote namen touren volgens mij? Helloween, Sabaton, Manowar, Nightwish, Gamma Ray , Battle Beast, Dragonforce, Firewind, Masterplan, Dream Evil.
Het is dit jaar wel een beetje matig. Maar dat vind ik ook bij de nu-metal.
Metalcore/progressieve metal wint terrein heb ik het idee.
Het is juist een zeldzaam top jaar voor power metal, vooral vergeleken met vorig jaar toen er niks was. Er komen eindelijk wat echte klassiekers en niet alleen party power metal zoals Alestorm/ Gloryhammer.
Avantasia is erg uniek, once in a lifetime, Kamelot en Blind Guardian zie je ook niet vaak.
Amaranthe, Iron Alies, Tarja, Judas Priest, ook prima gerelateerde bands. Niks te klagen, vooral voor Graspop, dat power metal vaak gewoon negeert.

Voor Nu Metal heb je Limb Bizkit en POD, en volgens de Kamelot poster ook nog Mudvayne. Niet enorm veel maar de pool aan nu metal bands is nu eenmaal ook niet zo groot.
 
  • Leuk
  • Winning
Waarderingen: won666 en Loek123

pisser

Gouden Tip
26 mrt 2019
296
80
Hehe, told you so.. 😅
Igorrr kom ik dus ook maar niet in, Mr. Bungle kost me tot nu toe eveneens veel moeite..
En het zal wel vloeken in de kerk zijn, maar Polyphia kan ik ook totaal niks mee, integendeel, na een minuutje luisteren raak ik al gestresst en gefrustreerd, het tegenovergestelde gevoel van wat je normaal gesproken met muziek wil bereiken (sorry aan de fans)... 😣

Nervous The Big Bang Theory GIF
Gelukkig ben niet de enige... Uit liefde voor faith no more heb ik mr.bungle echt de kans gegeven maar is en blijft het slechtste dat ik in jaren heb gehoord. Echt jammer
 

MarcoReusel

Gouden Tip
29 okt 2022
408
695
Probeer beetje in borknagar te komen maar het is me niet gelukt.
Winter thrice en true north kan.ik wel hebben maar het oudere werk pak me niet.
Nieuwe nummer ook niet slecht maar boeien doet het me ook niet.
#Borknagar
#gmm24
#vrijdag
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.391
2.903
Het is juist een zeldzaam top jaar voor power metal, vooral vergeleken met vorig jaar toen er niks was. Er komen eindelijk wat echte klassiekers en niet alleen party power metal zoals Alestorm/ Gloryhammer.
Avantasia is erg uniek, once in a lifetime, Kamelot en Blind Guardian zie je ook niet vaak.
Amaranthe, Iron Alies, Tarja, Judas Priest, ook prima gerelateerde bands. Niks te klagen, vooral voor Graspop, dat power metal vaak gewoon negeert.

Voor Nu Metal heb je Limb Bizkit en POD, en volgens de Kamelot poster ook nog Mudvayne. Niet enorm veel maar de pool aan nu metal bands is nu eenmaal ook niet zo groot.
Helaas...... Mudvayne heeft de Tour afgezegd. Komen dus niet.
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.391
2.903
Hehe, told you so.. 😅
Igorrr kom ik dus ook maar niet in, Mr. Bungle kost me tot nu toe eveneens veel moeite..
En het zal wel vloeken in de kerk zijn, maar Polyphia kan ik ook totaal niks mee, integendeel, na een minuutje luisteren raak ik al gestresst en gefrustreerd, het tegenovergestelde gevoel van wat je normaal gesproken met muziek wil bereiken (sorry aan de fans)... 😣

Nervous The Big Bang Theory GIF
Mr. Bungle vind ik dan weer geweldig. Het laatste album raast regelmatig door de auto heen🤘
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Slyder73x

Gouden Tip
4 jun 2022
340
607
Hehe, told you so.. 😅
Igorrr kom ik dus ook maar niet in, Mr. Bungle kost me tot nu toe eveneens veel moeite..
En het zal wel vloeken in de kerk zijn, maar Polyphia kan ik ook totaal niks mee, integendeel, na een minuutje luisteren raak ik al gestresst en gefrustreerd, het tegenovergestelde gevoel van wat je normaal gesproken met muziek wil bereiken (sorry aan de fans)... 😣

Nervous The Big Bang Theory GIF
Ik heb een beetje het zelfde,

Hoorde een enorme enthousiasme over Bungle e.d. maar ja,.. sorry ik krijg er de verkeerde vibe bij
 

thesummoning

Playlistbediener
18 jun 2019
44
115
Eens, mag zeker nog wel wat bij, is erg magertjes vergeleken met vorig jaar (idem voor melodic death metal).
Ereb Altor en Kampfar mag je er overigens ook nog wel bijrekenen, beide viking metal, wat net als pagan metal (Vanaheim) toch een mengelmoesje van folk en black metal is.
Ensiferum en Arkona zou ik ook top vinden, evenals Moonsorrow, Equilibrium, Månegarm, Týr, Dalriada, Aktarum.
Kampfar sowieso op het must see lijstje. Ereb Altor zou een Bathory set spelen, nog maar eens snel beluisterd, moet ik nog verder checken.
Die andere namen absoluut ook welkom inderdaad. Hopelijk komt er nog wat bij. Nu, twee jaar geleden waren er ook maar een paar Folkmetal bands en vorig jaar kon het niet op. Blijkbaar wisselen ze een beetje af. Want bij de melodic death ook opvallend inderdaad: wat een weelde vorig jaar en hoe magertjes nu.

Over de Power metal. Zelf mega fan van Manowar hier (al snap ik de terechte kritiek op hun afzeggingen natuurlijk) maar verwacht ze niet op Grapop. Een Helloween of Hammerfall ware wel nog meer dan welkom ook, want naar Blind Guardian kijk ik enorm uit, maar de rest van de bands vallen tegen. Kamelot precies helemaal niets voor mij na een eerste korte luisterbeurt, Brothers of Metal ook maar bwah en vrees voor Avantasia hetzelfde, maar moet die ook wel nog een kans geven.

Black metal (zowat mijn favoriete genre, alleszins de meeste kleinere optredens die ik doe) uiteindelijk wel heel mooi vertegenwoordigd. In tegenstelling tot een eerdere post waarin ik aangaf dat het vorig jaar beter leek. Is nu gewoon al twee jaar na elkaar heel sterk. Tot mijn eigen scha en schande moet ik bv. vaststellen dat ik een klassieker zoals Emperor nog nooit echt deftig beluisterd had, maar dat is al een optreden waar ik enorm naar uitkijk. Mijn complimenten aan de organisatie. Want in tegenstelling tot bv. Folkmetal is de opkomst in de tenten vaak een stuk kleiner.
 

imac

Gouden Tip
1 jul 2019
336
289
  • Haha
Waarderingen: TNFke en MetalLimbo

Gebruikers die dit onderwerp bekijken