Graspop Metal Meeting 2024

Somekindofdylan

Support act
26 jun 2022
890
990
Volgens mij is het tot nu toe altijd heel goed gegaan en was er weinig tot geen overlap tussen Alcatraz en Graspop.
Waarschijnlijk ook juist omdat ze ver uit elkaar zitten.

Persoonlijk was ik aan het overwegen om na Graspop ook nog naar Alcatraz te gaan, met als grootste reden Architects, nu is die kans vrij klein aangezien Ik Architects toch al ga zien.
Ben vast niet de enige die zo denkt.

Architects is op Graspop een van veel grote bands, terwijl het op Alcatraz in mijn ogen de grote publiekstrekker is.
Daarnaast is het bij Graspop ook gewoon weer herhaling en hadden ze beter het geld uit kunnen geven aan een band die er langer niet is geweest komt als festival ook beter over.

Als Iron Maiden twee jaar na elkaar komt is het altijd met een compleet nieuwe set. Architects speelt volgens mij weer veel van hetzelfde.
Vorige keer dat dit voorviel was twisted sister tijdens hun afscheidstour. Alcatraz kon ze toen ook pas bekend maken nadat Graspop afgelopen was. Ze waren op beide festivals headliner. Nu was alcatraz eerder met Architects.
Lijkt toch echt een noodoplossing...
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.199
7.450
Goed plan, bij deze ...

DONDERDAG :
Must see: Megadeth (blijft gewoon leuk), Tool, Alice Cooper
Misschien: Night Verses, Shadow of intent, Heart (omdat ik ook 48 ben)
Als ik niks te doen heb: Asinhell, Bleed from Within, BabyMetal
nog checken: Crosses, Ne Oblviscaris

VRIJDAG:
Must see : Biohazard, Borknagar, Vltimas, Nile
Misschien : Dying Fetus, Bruce Dickinson,
Als ik niks te doen heb: Corrosion of conformity, Avantasia

ZATERDAG:
Must see: Pestilence, Suffocation, I am Morbid, Abbath, Limp Bizkit (hilarisch), Wolfmother
Misschien : Rotting Christ, Brutus, Pain, Steel Panther, Mr Bungle
Als ik niks te doen heb : BMTH
Nog checken: Batushka

ZONDAG:
Must see: Machine Head, Ihsahn, Emperor, Dark Funeral, BodyCount
Misschien: Deep Purple, Extreme, Sanguisugabogg, Slaughter to prevail
Als ik niks te doen heb : Ereb Altor, Crystal Lake
Nog checken: Crownshift, Of Mice & Men, Black Dahlia Murder, Thy Art is Murder
Ik vind je muzieksmaak heel moeilijk in te schatten, je hebt van zowat ieder subgenre er wel wat er tussen staan.
Brand of Sacrifice zou ik zeker checken, denk dat dat wel in je straatje ligt.

Aangezien je toch wat metalcore in je lijstje hebt is wellicht Ice Nine KIlls leuk om te gaan kijken als ze niet clashen, is wel een unieke thematische band met bijpassende liveshow. Of Mice & Men lijkt me niet jouw ding, want het lijkt erop dat je meer van het hardere werk bent. wellicht iets als Fit For A King eens checken, is wel metalcore met wat meer hardere stukken erin. Check bijvoorbeeld het nummer 'Reaper' van ze eens.

Als je power metal wat vind zou ik Kamelot en Blind Guardian wel checken, zijn toch bands die niet jaarlijks te zien zijn in België
Ik neem aan dat je niks met symfonic hebt, anders Amaranthe en Tarja
Als je iets hebt met nu-metal (gezien limp bizkit, bodycount) wellicht P.O.D. (hebben wel paar leuke hitjes), liveshows op youtube zien er nog goed uit

Alien Weaponry kan je ook nog checken, wel aparte muziek

Er staat ook wel wat prog in je lijstje, zoals Night verses en Tool. Wellicht kunnen anderen je hier nog wat tips voor geven, ik ben niet zo bekend met het genre nog. Voor death/black geldt hetzelfde.
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

gmm033

Campingartiest
20 nov 2018
90
167
Lijstje

Donderdag
Zeker weten: Heart en Ne Obliviscaris
Check: Shadow of Intent, Textures, Megadeth en Kverlertak

Vrijdag
Zeker weten: Borknagar, en Vltimas
Check: Eisbrecher, Corrosion Of Conformity, Fear Factory, FuManchu, High on Fire, Graveyard, Kadaver, Judas Priest, Biohazard, Svartshot en Vintage Caravan

Zaterdag
Zeker weten: Abbath, Brutus, Suffocation, Vola, Kampfar, Pestilence en Rotting C
Check: I am Morbid, MrBungle, Pain en Pest Control

Zondag
Zeker weten: Body Count, Dark Funeral, Ereb Altor, EMPEROR, Ihsahn en Igorrr
Check: Malevolence, Scorpions, Skynd, Thy art is murder en Sanguisugabogg

Zeker weten=zeker weten
Check=eigenlijk zeker weten, alleen gaan de zeker weten voor bij een clash

En de rest van de tijd drink ik een biertje in de zon, met waarschijnlijk een metalcore band als muzikale omlijsting erbij
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.518
3.017
Architects is op Graspop een van veel grote bands, terwijl het op Alcatraz in mijn ogen de grote publiekstrekker is.
Daarnaast is het bij Graspop ook gewoon weer herhaling en hadden ze beter het geld uit kunnen geven aan een band die er langer niet is geweest komt als festival ook beter over.

Als Iron Maiden twee jaar na elkaar komt is het altijd met een compleet nieuwe set. Architects speelt volgens mij weer veel van hetzelfde.
Het is dit jaar wel erger dan vorige jaren geloof ik. Even een onderzoekje (DJ sets niet meegerekend):
2024 en 2023: 4 (Architects, Machine Head, Ice Nine Kills, Mammoth WVH)
2023 en 2022: 1 (Spiritbox)
2022 en 2019: 8 (Beartooth, While She Sleeps, Eisbrecher, Gloryhammer, Phil Campbell, Sabaton, Whitesnake, Within Tempation; deze vergelijking gaat natuurlijk enigszins mank)
2019 en 2018: 2 Eisbrecher, The Raven Age
2018 en 2017: 3 (Avatar, Baroness, The Raven Age)
2017 en 2016: 2 (Gojira, The Raven Age)
2016 en 2015: 3 (Bliksem <BEL>, Tremonti, Your Highness<BEL>)

The Raven Age stond er van 2016 t/m 2019 onafgebroken. Dat zal wel een record zijn denk ik.

Het gevoel klopt dus wel al is de constante factor dat het nooit voorkomt dat er geen enkele band op herhaling komt.
 

MarcoReusel

Gouden Tip
29 okt 2022
408
695
Weet niet of het al gepost is maar heart 20 juni in Antwerpen met cheap trick?
Neem aan dat dit graspop is?
Zou ik wel leuk vinden cheap trick.😉
#vandaag
#rolator
 

Bijlagen

  • Screenshot_20240130_120226_X.jpg
    Screenshot_20240130_120226_X.jpg
    423,8 KB · Weergaven: 51

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.199
7.450
Het is dit jaar wel erger dan vorige jaren geloof ik. Even een onderzoekje (DJ sets niet meegerekend):
2024 en 2023: 4 (Architects, Machine Head, Ice Nine Kills, Mammoth WVH)
2023 en 2022: 1 (Spiritbox)
2022 en 2019: 8 (Beartooth, While She Sleeps, Eisbrecher, Gloryhammer, Phil Campbell, Sabaton, Whitesnake, Within Tempation; deze vergelijking gaat natuurlijk enigszins mank)
2019 en 2018: 2 Eisbrecher, The Raven Age
2018 en 2017: 3 (Avatar, Baroness, The Raven Age)
2017 en 2016: 2 (Gojira, The Raven Age)
2016 en 2015: 3 (Bliksem <BEL>, Tremonti, Your Highness<BEL>)

The Raven Age stond er van 2016 t/m 2019 onafgebroken. Dat zal wel een record zijn denk ik.

Het gevoel klopt dus wel al is de constante factor dat het nooit voorkomt dat geen enkele band op herhaling komt.
Het valt wel op dat het dit keer allemaal logo bands of headliners zijn die op herhaling komen, in tegenstelling tot de grotendeels kleine bandjes van de voorgaande jaren, dat is wel jammer. Vooral Architects en Mammoth is moeilijk te verdedigen.

Toch heb ik het idee dat er ook wat meer exclusieve of nieuwe bands staan ten opzichte van de jaren ervoor.
Redelijk veel logo bands die er heel lang niet stonden of nog nooit stonden, hierdoor is dat gevoel van herhaling bij mij wat minder aanwezig
Vooral de donderdag en vrjdag voelen erg verfrissend aan dit jaar. de zaterdag en zondag wat minder.
Bands die er niet veel staan:
Donderdag: Tool, Heart, Babymetal, Polyphia (4 van de 6)
Vrijdag: Turnstile, Electric Callboy, Avantasia, Pendulum, Bruce Dickinson (5 van de 7)
Zaterdag: BMTH, Mr Bungle
Zondag: Corey Taylor, Extreme

En dan heb je nog een hoop kleinere bands die ook wel uniek of speciaal aanvoelen zoals Kamelot en Blind Guardian. Er werd afgelopen jaar hier nog veel geklaagd dat Graspop te weinig van die oude legendarische powermetal bands boekt en vervolgens boeken ze in 1 jaar Kamelot, Blind Guardian en Avantasia
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.199
7.450
Weet niet of het al gepost is maar heart 20 juni in Antwerpen met cheap trick?
Neem aan dat dit graspop is?
Zou ik wel leuk vinden cheap trick.😉
#vandaag
#rolator
Toen ik de poster zag dacht ik even dat ze nog een zaalshow erbij deden in België
maar is inderdaad gewoon Graspop :p
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.199
7.450
424563343_934123888070148_6881868969620343310_n.jpg


Ik hoop nog vooral op As Everything Unfols en Imminence van deze poster, zouden fijne toevoegingen zijn
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

Jeroen

Campingartiest
9 feb 2015
90
83
Ik vind je muzieksmaak heel moeilijk in te schatten, je hebt van zowat ieder subgenre er wel wat er tussen staan.
Brand of Sacrifice zou ik zeker checken, denk dat dat wel in je straatje ligt.

Aangezien je toch wat metalcore in je lijstje hebt is wellicht Ice Nine KIlls leuk om te gaan kijken als ze niet clashen, is wel een unieke thematische band met bijpassende liveshow. Of Mice & Men lijkt me niet jouw ding, want het lijkt erop dat je meer van het hardere werk bent. wellicht iets als Fit For A King eens checken, is wel metalcore met wat meer hardere stukken erin. Check bijvoorbeeld het nummer 'Reaper' van ze eens.

Als je power metal wat vind zou ik Kamelot en Blind Guardian wel checken, zijn toch bands die niet jaarlijks te zien zijn in België
Ik neem aan dat je niks met symfonic hebt, anders Amaranthe en Tarja
Als je iets hebt met nu-metal (gezien limp bizkit, bodycount) wellicht P.O.D. (hebben wel paar leuke hitjes), liveshows op youtube zien er nog goed uit

Alien Weaponry kan je ook nog checken, wel aparte muziek

Er staat ook wel wat prog in je lijstje, zoals Night verses en Tool. Wellicht kunnen anderen je hier nog wat tips voor geven, ik ben niet zo bekend met het genre nog. Voor death/black geldt hetzelfde.
Ice Nine werd ik ook niet heel warm van. Fit voor a King ken ik nog niet echt, zal ik kijken. Qua Powermetal: geen groot fan van. Kamelot en Blind Guardian komen bij mij in het vakje als ik echt niks te doen heb, maar muzikaal mwoah.
Alien weaponry gisteren even gecheckt, maar iets teveel eenheidsmeuk, niet mijn ding. En POD ken ik de hitjes uiteraard van, maar ben bang dit niet vol te houden....
Night verses is voor mij nog een misschien hoor, moet het nog wat luisterbeurten geven, Tool is een no-brainer, dat is voor mij een top3 klant.
Ik heb ook zeker een gevarieerde smaak, maar wel met accent op het zwaardere, de Death/blackened kant. Sta best voor veel open, maar zie ook genoeg acts waar ik dan een en ander op spotify zoek, en toch denk, nee.. wordt 'm niet. Heb bv Ne Obliviscaris gezien als voorprogramma van ik geloof Cradle, en vond ze live wel erg overtuigend, terwijl ik die op spotify ook skip.
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns en Loek123

prins

Dagopener
9 nov 2019
522
628
Het is dit jaar wel erger dan vorige jaren geloof ik. Even een onderzoekje (DJ sets niet meegerekend):
2024 en 2023: 4 (Architects, Machine Head, Ice Nine Kills, Mammoth WVH)
2023 en 2022: 1 (Spiritbox)
2022 en 2019: 8 (Beartooth, While She Sleeps, Eisbrecher, Gloryhammer, Phil Campbell, Sabaton, Whitesnake, Within Tempation; deze vergelijking gaat natuurlijk enigszins mank)
2019 en 2018: 2 Eisbrecher, The Raven Age
2018 en 2017: 3 (Avatar, Baroness, The Raven Age)
2017 en 2016: 2 (Gojira, The Raven Age)
2016 en 2015: 3 (Bliksem <BEL>, Tremonti, Your Highness<BEL>)

The Raven Age stond er van 2016 t/m 2019 onafgebroken. Dat zal wel een record zijn denk ik.

Het gevoel klopt dus wel al is de constante factor dat het nooit voorkomt dat er geen enkele band op herhaling komt.
als the raven age er zo vaak stonden, waarom dit jaar dan niet ? :ROFLMAO:
ik denk dat graspop het zelf ook niet ideaal vind, bands op herhaling. machine head was volgens mij vorig jaar gewoon een noodoplossing.
het is ook maar net welke bands beschikbaar zijn, als maiden, volbeat of sabaton dit jaar beschikbaar waren dan was alice cooper of FFDP nooit headliner geworden.
 

Elf

Campingartiest
3 mrt 2023
83
104
Was even de setlist van Heart aan het afspelen van hun laatste optreden en ben ik even weggeblazen door de the Battle of Everymore cover van Led Zeppelin. Natuurlijk een parel qua song. Trouwens, Led Zeppelin die mogen ook nog komen om een gaatje op te vullen, nummer 1 van mijn bucketlist van nog nooit gezien groepen 😉
 
  • Haha
Waarderingen: TNFke

MasterJub

Randprogramma
12 okt 2022
208
455
Ik heb al een eerste gedachte ook bij wat ik graag wil zien :)

Donderdag
Moet ik heen: Erra, Tool, Crosses
Wil ik ook graag zien: Bury Tomorrow, Megadeth, Polyphia, Bleed from Within

Vrijdag
Moet ik heen: Electric Callboy, Pendulum, Turnstile
Wil ik ook graag zien: Brand of Sacrifice, Silverstein, Judas Priest, Fear Factory, Fit for a King

Zaterdag
Moet ik heen: Bring me the Horizon, While She Sleeps, Limp Bizkit, Architects
Wil ik ook graag zien: Ice Nine KIlls, Avenged Sevenfold, Mr Bungle

Zondag
Moet ik heen: niets eigenlijk :eek:
Wil ik ook graag zien: Bodycount feat Ice-T, Corey Taylor, Future Palace, Machine Head, Of Mice & Men, Slaughter to Prevail, Thy Art is Murder, Deep Purple

Dit is in elk geval wat de voorkeur heeft. Vind nog veel andere dingen leuk, maar hier kijk ik toch wel naar uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.680
7.442
Ik heb de huidige poster (2024) eens vergeleken met die van vorig jaar. Heb alle bands, opgesplitst in small, medium, big (logo bands) en headliner. Alle headliners zijn al bekend gemaakt dus hier komt niets meer bij. Heb rekening gehouden dat er een maximum capaciteit van 36 bands per dag is.
Dan kom ik uit op dit lijstje (resterend 22 bands)
  • 1 big/logo name (1 Thursday)
  • 5 medium names (3 Thursday, 1 Saturday, 1 Sunday)
  • 16 small names (4 Thursday, 3 Friday, 5 Saturday, 4 Sunday)
Ik vermoed dat er nog verschuivingen kunnen gebeuren, zoals plots Ice Nine Kills en Mammoth wvh een logo band zijn geworden. Neem het dus zeker met een korreltje zout aangezien ik gewoon wat vergeleken heb met vorig jaar en gemiddeld aantal bands per categorie in rekening heb genomen.

Heb deze nog even weer opgezocht. Die kleine namen voor de vrijdag, voornamelijk mainstage namen? Ik kom naast Dynazty op de onderste regel niet verder dan meteen verspringen naar de bovenste regel onder de logo's voor de mainstage.

Vooral naar de logische mainstage namen gekeken. De 4 clashfinders van verschillende forumleden verwachten over t algemeen ook in ieder geval nog wel 1 mainstage naam daar, maar Biohazard / Fear Factory lijkt me niet per se een mainstage naam. P.O.D. kan wel denk ik?
 

Nutellica

Campingartiest
3 apr 2023
93
269
Ik ga dit jaar alleen op donderdag en zaterdag (ja, handig, ik weet het). Mijn happy list is als volgt

Donderdag:

Must sees: TOOL (!), Babymetal (gewoon beniewd), Ne Obliviscaris, Bury Tomorrow
Would likes: Textures, Erra, Alien Weaponry, Alice Cooper
Interested to see: HEALTH, Crosses, Underoath, Megadeth, Comeback Kid

Zaterdag:

Must sees: BMTH, Limp Bizkit, While She Sleeps, Brutus
Would likes: A7X, Kamelot, Ice Nine Kills, Defects, Blind Guardian, Uriah Heep
Interested to see: Architects, Mr Bungle,

Vooral de zaterdag wordt n uitdaging. Er gaan ongetwijfeld nare clashes komen....

#luxeprobleem #prayforme
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.649
5.113
Goed plan, bij deze ...

DONDERDAG :
Must see: Megadeth (blijft gewoon leuk), Tool, Alice Cooper
Misschien: Night Verses, Shadow of intent, Heart (omdat ik ook 48 ben)
Als ik niks te doen heb: Asinhell, Bleed from Within, BabyMetal
nog checken: Crosses, Ne Oblviscaris

VRIJDAG:
Must see : Biohazard, Borknagar, Vltimas, Nile
Misschien : Dying Fetus, Bruce Dickinson,
Als ik niks te doen heb: Corrosion of conformity, Avantasia

ZATERDAG:
Must see: Pestilence, Suffocation, I am Morbid, Abbath, Limp Bizkit (hilarisch), Wolfmother
Misschien : Rotting Christ, Brutus, Pain, Steel Panther, Mr Bungle
Als ik niks te doen heb : BMTH
Nog checken: Batushka

ZONDAG:
Must see: Machine Head, Ihsahn, Emperor, Dark Funeral, BodyCount
Misschien: Deep Purple, Extreme, Sanguisugabogg, Slaughter to prevail
Als ik niks te doen heb : Ereb Altor, Crystal Lake
Nog checken: Crownshift, Of Mice & Men, Black Dahlia Murder, Thy Art is Murder
Als liefhebber van black metal moet je zeker ook Kampfar checken, die heb ik ook pas ontdekt en staat inmiddels bij mijn must-sees.
Kvelertak zou ik ook absoluut niet overslaan, spelen zogenaamde 'black 'n' roll', wordt een feestje!

Andere genres waarvan je meerdere namen noemt:
heavy/hardrock --> Uriah Heep, Brian Downey's Alive And Dangerous (= Thin Lizzy)
thrash/groove --> Fear Factory, Flotsam And Jetsam, Pest Control
deathcore --> Brand Of Sacrifice
progressive --> Vola, Karnivool, Textures, Avenged Sevenfold
experimental --> Empire State Bastard, Igorrr

Wellicht ook nog Svartsot, folk metal met stevige grunts?

Verder zou ik ook Turnstile eens checken (ondanks dat je eigenlijk alleen Biohazard als hardcore band noemt), is toch bepaald geen 'standaard' hardcore, maar hebben een frisse eigen sound. Aardig wat hype ook rond die band, en goede live reputatie, dus kan best een van de beste shows van het weekend worden.
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.518
3.017
Als liefhebber van black metal moet je zeker ook Kampfar checken, die heb ik ook pas ontdekt en staat inmiddels bij mijn must-sees.
Kvelertak zou ik ook absoluut niet overslaan, spelen zogenaamde 'black 'n' roll', wordt een feestje!

Andere genres waarvan je meerdere namen noemt:
heavy/hardrock --> Uriah Heep, Brian Downey's Alive And Dangerous (= Thin Lizzy)
thrash/groove --> Fear Factory, Flotsam And Jetsam, Pest Control
deathcore --> Brand Of Sacrifice
progressive --> Vola, Karnivool, Textures, Avenged Sevenfold
experimental --> Empire State Bastard, Igorrr

Wellicht ook nog Svartsot, folk metal met stevige grunts?

Verder zou ik ook Turnstile eens checken (ondanks dat je eigenlijk alleen Biohazard als hardcore band noemt), is toch bepaald geen 'standaard' hardcore, maar hebben een frisse eigen sound. Aardig wat hype ook rond die band, en goede live reputatie, dus kan best een van de beste shows van het weekend worden.
Over Turnstile gesproken: ik zag ze een paar jaar geleden op Rock Werchter. Ze zouden zo ongeveer op elk moment van hun dag spelen maar door diverse annuleringen werd Turnstile op het allerlaatste moment op de subheadliner positie geplaatst, voor Metallica. Ik werd compleet weggeblazen door de band. Terwijl dit helemaal niet "mijn muziek" is normaal gesproken. Ik zou ze zéker een kans geven als het niet clasht met een must see voor jou.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.455
4.618
Weet niet of het al gepost is maar heart 20 juni in Antwerpen met cheap trick?
Neem aan dat dit graspop is?
Zou ik wel leuk vinden cheap trick.😉
#vandaag
#rolator
voor hen zal antwerpen al niet ver liggen zeker? maar zeker mooie vooruitzichten
 

JK79

Dagopener
11 sep 2021
501
1.233
Must see: Tool & Machine Head en voor de rest ga ik alleen nog bepalen wat ik echt niet wil zien (pijn aan mijn oren) en zie ik gedurende het weekend wel wat het gaat worden waarbij ik uiteraard een lijstje heb met wat ik eventueel de moeite waard vind.
Ik merk dat zo'n relaxtere aanpak me toch wat meer plezier geeft in plaats van met een lijstje van podium naar tent, naar toiletten, naar catering te rennen de hele dag.
 

won666

Support act
17 mei 2019
1.176
1.237
Straks al eens
voor hen zal antwerpen al niet ver liggen zeker? maar zeker mooie vooruitzichten
Eigenlijk is Dessel in de provincie Antwerpen dus als inwoner van de provincie Antwerpen (maar niet van de stad. Ik woon. 8 km ten zuiden van Antwerpen. Dessel is nog wel ongeveer 70 km west van de stad Antwerpen) kan ik het heb vergeven. Zolang ze maar niet Brussel zeggen tegen Hasselt. Want zo heb ik al wel bands geweten. Eminem op Pukkelpop. Slipknot heeft ook al van die fratsen uitgehaald.
.

Ik wou het even over Turnstile hebben. Eigenlijk echt verbaast hoe hoog die staat. Zelfs nog voor Electric Callboy. Wat technisch gezien betekent dat ze Alcatraz zouden kunnen headlinenen. Ik zag ze ook op die ene show waarover Rockbeer het heeft en heb toen ook van die show genoten zonder ze te goed te kennen. Misschien op Graspop dat ik ze nog eens check.


Straks Slaughter To Prevail in Antwerpen. Iemand die graag nadien een review leest in aanloop naar hun Graspop show?
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken