De truc is om een goede middenweg te vinden ja. Helemaal geen voorbereiding of lijstjes hebben zou ik ook niet relaxt vinden, omdat ik dan bang zou zijn mooie dingen mis te lopen. Maar er moet zeker ook ruimte voor ontspanning en spontaniteit zijn tussendoor. Dat maakt dat je kunt genieten van het moment, in plaats van alleen maar bezig bent met het volgende item op je planning. Of aan het einde van je dag zo uitgeput bent, dat iets wat een hoogtepunt zou moeten worden nauwelijk meer binnenkomt (ik bij Ayreon in 2018 na de hele dag van hot naar her te hebben gerend, nog steeds spijt van).Must see: Tool & Machine Head en voor de rest ga ik alleen nog bepalen wat ik echt niet wil zien (pijn aan mijn oren) en zie ik gedurende het weekend wel wat het gaat worden waarbij ik uiteraard een lijstje heb met wat ik eventueel de moeite waard vind.
Ik merk dat zo'n relaxtere aanpak me toch wat meer plezier geeft in plaats van met een lijstje van podium naar tent, naar toiletten, naar catering te rennen de hele dag.
Vorige editie was voor mij nog steeds iets te vol gepland eigenlijk. Met name op zaterdag en zondag werd dat merkbaar, vanwege de energie die op begint te raken. Gelukkig toen gewoon lekker wat dingen uit mijn schema laten varen en wat meer rust gepakt. Halve zaterdagmiddag met @MarcoReusel zitten praten onder de boompjes bij de Jupiler Stage bijvoorbeeld, dat soort ontmoetingen zijn me net zo veel waard als een mooie show.
Dit jaar zal het ook weer makkelijker zijn om mijn eigen planning nog wat relaxter te maken, omdat er net wat minder top namen staan. Ieder nadeel heb z’n voordeel