Graspop Metal Meeting 2024

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.649
5.112
Uiteraard hoort ook muziek die tegen de metal aanschurkt op een metalfestival, maar het valt moeilijk te ontkennen dat dat segment steeds een grotere hap uit het Graspop-geheel begint te nemen. De moeilijkere, specifiekere niches worden opzij geduwd (als Belgen hebben we geluk dat we ook nog Alcatraz hebben waar dat allemaal naar toe kan), terwijl de hard rock, de "alternative" metal en de toegankelijke metalcore zich steeds breder begint uit te spreiden over de affiches.

Het hart van het festival schuift heel stilletjes steeds meer op naar het midden van het rockcentrum waarvan de metal zich dan een zijkant bevindt. Kwaliteit heb je over het hele spectrum van muziek, dus dat betekent niet dat er nu meer bagger staat, maar hoe dichter bij het centrum, hoe meer eenheidsworst je begint te krijgen en op een bepaald moment staan er gewoon te veel identiek klinkende bands en dat is jammer voor een festival met metal in de naam, een genre met een ronduit indrukwekkende waaier aan radicaal verschillende geluiden en innovaties.

Op zich vind ik Heart daar ook wel een voorbeeld van. Zeker niet slecht, maar ondertussen wel een band die aanleunt tegen een andere band die aanleunt tegen een andere band die aanleunt tegen metal. Mogen die er staan? Zeker. En volgend jaar staan er 2 Hearts. En het jaar erna 3 Hearts en iets wat nog wat lichter is, maar wel aanleunt tegen Heart. Als dat voor de organisatoren een manier is (of de enige manier) om succesvol te blijven, om grote bands te boeken of om uit te verkopen, kan je hen dat niet verwijten, maar de "metal-puristen" die dan beginnen te zuchten, zijn dan ook geen aanstellers, maar hebben gewoon een punt.
Ik zie het probleem dat jij schetst niet zo.
Komend en de laatste jaren staat/stond er altijd maar 1 of hoogstens 2 'Hearts' (zuivere hardrock bands, die niet ook een beetje metal zijn), dus er is geen sprake van een opgaande trend daarin, of een verwachting dat dat de komende jaren gaat gebeuren.

Ook vind ik dat je zeker niet kunt spreken van eenheidsworst. Integendeel, GMM is door de jaren heen alleen maar meer en meer verschillende genres gaan programmeren, waardoor de variatie juist is toegenomen.
Kijk alleen maar al naar de kleurrijke waaier aan bands die op de nieuwe poster staan:
Alien Weaponry, Avantasia, Avenged Sevenfold, Babymetal, Body Count, Bring Me The Horizon, Brothers Of Metal, Brutus, Crosses, DeathbyRomy, Electric Callboy, Future Palace, Igorrr, Hanabie., HEALTH, Karnivool, Kvelertak, Mr. Bungle, Ne Obliviscaris, Night Verses, Pendulum, Polyphia, Skynd, Solence, Svartsot, Tool, Turnstile, Vola, Vukovi, Wargasm, Wolfmother, etc.

Je zou pas echt een eenheidsworst krijgen als je het aantal dagen en podia zou uitbreiden, maar nog steeds alleen maar dezelfde oude metalgenres zou blijven programmeren: heavy, thrash, death, black, doom, power, etc. Dat zou een behoorlijk saaie bedoening worden, en bovendien een zware uitdaging voor de organisatie om ieder jaar weer te zorgen voor een frisse, kwalitatief goede line-up zonder al te veel herhaling of (zoals jij vreest) identiek klinkende bands.

Als er al een genre zou gaan zorgen voor eenheidsworst, dan is dat m.i. niet hardrock, maar metalcore (en andere cores in mindere mate), gezien het grote aantal afgelopen en komend jaar. Maar je kunt tegenwoordig ook absoluut niet om dat genre heen als metalfestival, zeker niet als je de jonge generatie metalheads wil lokken en binden.

In mijn ogen is er helemaal geen hap uit het Graspop-geheel genomen, maar is de Graspop-taart gewoon een flink stuk groter geworden, met meer chocola, slagroom, en andere toevoegingen.
Daardoor kan het lijken alsof andere genres langzaam 'verdrongen' worden, maar volgens mij valt dat allemaal wel mee.
Ook in vroegere edities had je niet per se (veel) meer thrash of death of black metal of wat dan ook. Relatief natuurlijk wel, maar qua absolute aantallen niet echt.
Om maar eens een willekeurig jaar erbij te pakken:

1706388839590.png

Als je hier zou gaan tellen binnen alle verschillende genres (wat ik misschien ooit wel eens ga doen als ik meer tijd en zin heb ;) ), dan kom je waarschijnlijk min of meer op zelfde aantallen uit als bij de moderne line-ups, alleen moet je bij die laatste nog wat extra categorieën erbij maken.
Overigens stond in 2009 dus ook gewoon een 'Heart-band' op het affiche: Journey.
En verder staat ook deze line-up propvol met alternative/nu-metal, metal-/hardcore, en zelfs de nodige power metal.

Ik denk dan ook dat het gevoel van 'vroeger was alles beter en meer metal' vooral voortkomt uit romantisering, en dat ook met de huidige line-ups van GMM iedere metalfan nog volop aan zijn trekken moet kunnen komen.
 
Laatst bewerkt:

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.649
5.112
Ik had nog nooit van Avantasia gehoord, maar die zijn wel erg populair hier, dus dat zal wel aan mijn blinde vlek voor symfonische / power metal liggen. Tegen de verwachtingen in vind ik het nog best prima. Soms iets té glad en zoetsappig voor mijn smaak, maar genoeg momenten die wel aanslaan. Het valt mij op dat vrijwel elk album bol staat van de features, wat kan je live daarvan verwachten? Nemen ze een pallet aan muzikanten mee om daar invulling aan te geven of is het live anders?
Avantasia live is een epische ervaring, waar je met een permanente dikke smile naar staat te kijken, regelrechte feelgood in je bakkes. 🙂
Sommige nummers zijn inderdaad wel wat zoetsappig of cheesy, maar dat maakt ze ook juist weer leuk (af en toe mag je als die-hard metalhead ook best wel eens uit je steenharde, zwarte schulp komen, toch? 😉 ).

Voor wie ze nog (beter) wil leren kennen, begin eens met onderstaande (niet zo zoetsappige) nummers, als die je niet kunnen overtuigen, dan kun je wellicht beter ergens anders naar toe gaan:


 

won666

Support act
17 mei 2019
1.176
1.237
Avantasia live is een epische ervaring, waar je met een permanente dikke smile naar staat te kijken, regelrechte feelgood in je bakkes. 🙂
Sommige nummers zijn inderdaad wel wat zoetsappig of cheesy, maar dat maakt ze ook juist weer leuk (af en toe mag je als die-hard metalhead ook best wel eens uit je steenharde, zwarte schulp komen, toch? 😉 ).

Voor wie ze nog (beter) wil leren kennen, begin eens met onderstaande (niet zo zoetsappige) nummers, als die je niet kunnen overtuigen, dan kun je wellicht beter ergens anders naar toe gaan:


The Raven Child. Ik hoop zo hard dat ze dat nummer spelen. Maar ik vrees ervoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: knalboon en MetalLimbo

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.639
3.282
Matige headliners? Dan gaan we voor een geweldige undercard. Daarom staan er:
1. Dimmu Borgir
2. Ne Obliviscaris
3. Moonspell
2. Zeal & Ardor
3. Wardruna
(die 1e lijkt me wat minder zekerheid)

Maar verdere aanvulling voor de undercard:
1. Emperor
2. Enslaved
3. Alien Weaponry (het moet er toch ooit eens van komen)
Kan de rest van mijn gecombineerd wensenlijstje in de laatste aankondigingen nog toegevoegd worden dan? Die 3 op 8 moet beter kunnen. 😅
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.649
5.112
The Raven Child. Ik hoop zo hard dat ze dat nummer spelen. Maar ik vrees ervoor.
Hm, ik vrees er ook voor, ja. Blijkbaar hebben ze die alleen maar in 2019, na het uitkomen van het album Moonglow, live gespeeld, en daarna niet meer.. 🙁
Ik heb ze toen wel nog live gehoord in Oberhausen op 14 april, de dag na onze bruiloft. Was wel een bijzonder concertje voor ons dus, er werd zelfs een nummer van Avantasia tijdens onze ceremonie gespeeld (The Story Ain't Over, over zoetsappig gesproken.. 😁).
In augustus dat jaar hebben we ook nog de headlineshow op Alcatraz, maar toen speelden ze dat nummer vreemd genoeg niet.

Toch is het een geweldig nummer, hoop dat ze het toch nog eens oppikken.
 
  • Leuk
Waarderingen: JamesBourbon en won666

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.649
5.112
Het staat je vrij om 'helemaal alleen' linksvoor te gaan staan, maar je kan ook voor gezelligheid bij ons kiezen. Dat heb je op Bospop prima overleefd in de tent dus zal op Graspop ook wel lukken 😉
Rechtsvoor in de Metal Dome is logisch.
In de Marquee echter niet, aangezien de bar zich daar aan de linkerkant (buiten om de hoek) bevindt.. ;)🍺
 
Laatst bewerkt:

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.649
5.112
Hi, guys. I have one question. Is BMTH headlining the South Stage?
Yes.
Headliners on the left side of poster play South Stage (which is on the right), headliners on the right play North Stage (which is on the left). No questions left, right? ;)

422934945_931122928645663_8357475781265203541_n.jpg
 
Laatst bewerkt:

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.639
3.282
In de Marquee echter niet, aangezien de bar zich daar aan de linkerkant (buiten om de hoek) bevindt.. ;)🍺
Het is in de marquee meestal veel makkelijker naar voor geraken langs rechts, en vaak meer ruimte. Dus op dat vlak zou links in de metal dome eigenlijk ook slimmer zijn, al is het daar meestal wel goed te doen, tenzij ze daar iets als, ik zeg maar wat, Lorna Shore of Sleep Token plaatsen :D
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.649
5.112
Het is in de marquee meestal veel makkelijker naar voor geraken langs rechts, en vaak meer ruimte. Dus op dat vlak zou links in de metal dome eigenlijk ook slimmer zijn, al is het daar meestal wel goed te doen, tenzij ze daar iets als, ik zeg maar wat, Lorna Shore of Sleep Token plaatsen :D
Was ook eigenlijk maar een grapje. ;)
Hoewel ik nu ik erover nadenk wel meestal links vooraan sta (in Marquee, Metal Dome en bij North Stage, rechts vooraan bij South en Jupiler Stage).
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.639
3.282
aan de north geldt die afspraak ook niet, we gaan niet tot tegen het hek wringen, maar komen daar ook gewoon niet zo heel vaak besef ik nu en al helemaal niet vaak vooraan (vorig jaar met Epica en Gojira, ik kan me geen andere keer herinneren dat we daar met een aantal stonden) hahaha.
Het geldt vooral voor de 2 tenten, verklaart waarom we jou dus nooit ontmoeten...
 
  • Haha
Waarderingen: MetalLimbo

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.649
5.112
Aangezien we nu wel in de laatste fase van de aankondigingen zijn beland (nog maar ~20), en we waarschijnlijk geen al te grote namen meer hoeven te verwachten, wil ik nog wel wat kleine(re) namen opperen, die voor mij stuk voor stuk fantastische toevoegingen en instant must-sees zouden zijn (niet overal naar de beschikbaarheid/waarschijnlijkheid gekeken):
 

Davidov90

Campingartiest
21 nov 2023
77
142
Ik zie het probleem dat jij schetst niet zo.
Komend en de laatste jaren staat/stond er altijd maar 1 of hoogstens 2 'Hearts' (zuivere hardrock bands, die niet ook een beetje metal zijn), dus er is geen sprake van een opgaande trend daarin, of een verwachting dat dat de komende jaren gaat gebeuren.

Ook vind ik dat je zeker niet kunt spreken van eenheidsworst. Integendeel, GMM is door de jaren heen alleen maar meer en meer verschillende genres gaan programmeren, waardoor de variatie juist is toegenomen.
Kijk alleen maar al naar de kleurrijke waaier aan bands die op de nieuwe poster staan:
Alien Weaponry, Avantasia, Avenged Sevenfold, Babymetal, Body Count, Bring Me The Horizon, Brothers Of Metal, Brutus, Crosses, DeathbyRomy, Electric Callboy, Future Palace, Igorrr, Hanabie., HEALTH, Karnivool, Kvelertak, Mr. Bungle, Ne Obliviscaris, Night Verses, Pendulum, Polyphia, Skynd, Solence, Svartsot, Tool, Turnstile, Vola, Vukovi, Wargasm, Wolfmother, etc.

Je zou pas echt een eenheidsworst krijgen als je het aantal dagen en podia zou uitbreiden, maar nog steeds alleen maar dezelfde oude metalgenres zou blijven programmeren: heavy, thrash, death, black, doom, power, etc. Dat zou een behoorlijk saaie bedoening worden, en bovendien een zware uitdaging voor de organisatie om ieder jaar weer te zorgen voor een frisse, kwalitatief goede line-up zonder al te veel herhaling of (zoals jij vreest) identiek klinkende bands.

Als er al een genre zou gaan zorgen voor eenheidsworst, dan is dat m.i. niet hardrock, maar metalcore (en andere cores in mindere mate), gezien het grote aantal afgelopen en komend jaar. Maar je kunt tegenwoordig ook absoluut niet om dat genre heen als metalfestival, zeker niet als je de jonge generatie metalheads wil lokken en binden.

In mijn ogen is er helemaal geen hap uit het Graspop-geheel genomen, maar is de Graspop-taart gewoon een flink stuk groter geworden, met meer chocola, slagroom, en andere toevoegingen.
Daardoor kan het lijken alsof andere genres langzaam 'verdrongen' worden, maar volgens mij valt dat allemaal wel mee.
Ook in vroegere edities had je niet per se (veel) meer thrash of death of black metal of wat dan ook. Relatief natuurlijk wel, maar qua absolute aantallen niet echt.
Om maar eens een willekeurig jaar erbij te pakken:

Bekijk bijlage 7819

Als je hier zou gaan tellen binnen alle verschillende genres (wat ik misschien ooit wel eens ga doen als ik meer tijd en zin heb ;) ), dan kom je waarschijnlijk min of meer op zelfde aantallen uit als bij de moderne line-ups, alleen moet je bij die laatste nog wat extra categorieën erbij maken.
Overigens stond in 2009 dus ook gewoon een 'Heart-band' op het affiche: Journey.
En verder staat ook deze line-up propvol met alternative/nu-metal, metal-/hardcore, en zelfs de nodige power metal.

Ik denk dan ook dat het gevoel van 'vroeger was alles beter en meer metal' vooral voortkomt uit romantisering, en dat ook met de huidige line-ups van GMM iedere metalfan nog volop aan zijn trekken moet kunnen komen.
Het is hier volgens mij al eens aangehaald, maar (naar mijn gevoel) is er toch een kleine verschuiving geweest tussen de Belgische festivals. RW is door de jaren heen meer pop geworden, waardoor de rock liefhebbers meer naar GMM zijn beginnen gaan (waaronder ikzelf). Als je ziet dat een Dua Lipa op RW staat bvb. Op Pukkelpop dat kan ik nog begrijpen. Het kan natuurlijk ook dat mijn smaak gewoon harder is geworden zonder dat ik dat per se doorheb en ik dus automatisch meer richting GMM werd getrokken, wie zal het zeggen. In ieder geval, chance dat Alcatraz dan nog bestaat voor anderen, waar het naar mijn gevoel toch nog iets extremer is.
 

prins

Dagopener
9 nov 2019
522
628
arjan lukassen heeft ook weer een oud/nieuw project: plan nine,
op 17 mei komt het album uit, 1ste nummer klinkt een beetje blues rock (inglorious)
maar mag van mij er wel bij.

 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.199
7.450
Het is hier volgens mij al eens aangehaald, maar (naar mijn gevoel) is er toch een kleine verschuiving geweest tussen de Belgische festivals. RW is door de jaren heen meer pop geworden, waardoor de rock liefhebbers meer naar GMM zijn beginnen gaan (waaronder ikzelf). Als je ziet dat een Dua Lipa op RW staat bvb. Op Pukkelpop dat kan ik nog begrijpen. Het kan natuurlijk ook dat mijn smaak gewoon harder is geworden zonder dat ik dat per se doorheb en ik dus automatisch meer richting GMM werd getrokken, wie zal het zeggen. In ieder geval, chance dat Alcatraz dan nog bestaat voor anderen, waar het naar mijn gevoel toch nog iets extremer is.
Is hier natuurlijk niet het juiste topic voor maar dua lipa is toch gewoon de soort boeking die je kunt verwachten van een festival als Werchter? die hebben ieder jaar een combinatie van pop en andere genres, ook in de headliners. Ik heb persoonlijk niet het idee dat Graspop of Werchter ineens anders is gaan boeken qua genres dus wellicht dat je muzieksmaak inderdaad is veranderd.
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.304
6.506
arjan lukassen heeft ook weer een oud/nieuw project: plan nine,
op 17 mei komt het album uit, 1ste nummer klinkt een beetje blues rock (inglorious)
maar mag van mij er wel bij.

Heel graag zelfs! Maar gezien de podiumvrees van Lucassen en zijn volledige aandacht op studiomateriaal zie ik dit zeker niet verschijnen op festivals. Misschien als ze de volgende keer weer een Ayreon show gaan maken kunnen ze weer in de Marquee spelen als laatste act, wat was dat goed he in 2018 :love:
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Gebruikers die dit onderwerp bekijken