Graspop Metal Meeting 2024

gmm033

Campingartiest
20 nov 2018
90
167
Heb je de line-ups van Alcatraz en Prophecy Fest gezien? Allebei in augustus, maar ik denk dat dat ook de affiches zijn waar jij blij van zou worden.
Zeker! Zien er beiden fijn uit!

Ik zit door een nieuwe baan alleen wat minder in de vakantiedagen volgend jaar en mijn gezin ziet me door m'n vele bezoekjes aan De Kuip al zo weinig. Ik denk dat de zomervakantie frustreren (Alcatraz) of het begin van het schooljaar topzwaar maken (Prophecy) tot een echtscheiding en een magere omgangsregeling met mijn kids gaat leiden....😅

Graveland daarentegen zou moeten kunnen. Na het voetbalseizoen, dichtbij opa en oma. Ik denk dat ik dat maar eens in de groep gooi.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.404
6.690
Zeker! Zien er beiden fijn uit!

Ik zit door een nieuwe baan alleen wat minder in de vakantiedagen volgend jaar en mijn gezin ziet me door m'n vele bezoekjes aan De Kuip al zo weinig. Ik denk dat de zomervakantie frustreren (Alcatraz) of het begin van het schooljaar topzwaar maken (Prophecy) tot een echtscheiding en een magere omgangsregeling met mijn kids gaat leiden....😅

Graveland daarentegen zou moeten kunnen. Na het voetbalseizoen, dichtbij opa en oma. Ik denk dat ik dat maar eens in de groep gooi.
Haha, nog een mede Feyenoordfan ook! Zo stijg je wel heel snel op mijn sympathieladder. ;)

Maar ik snap wat je zegt. Het is elk jaar weer een grote puzzel om te leggen, met al het aanbod wat er is. Luxeproblemen, natuurlijk. Maar soms verrekte frustrerend.
 

jasper79

Randprogramma
1 dec 2022
229
396
Dit exact. Music for the masses, generiek is exact het woord waar ik naar zocht. Heel veel veilige, makkelijke, rock-achtige bands en heel veel metalcore. Vrijdag en zaterdag heb ik werkelijk geen 3 bands per dag waar ik écht enthousiast van word en dat heb ik nog nooit eerder meegemaakt op Graspop.

Het zal vast ook mijn eigen schuld zijn (en die van dit forum!! shame on you!!) doordat ik door mooie ontdekkingen dieper in grotten van bizarre subgenres word gelokt, maar ik moet eerlijk bekennen dat er me een kleine paniekaanval trof toen ik die gelekte affiche bekeek. Met nog 40 namen te gaan had ik goeie hoop dat er nog een heleboel pareltjes op ons gingen afkomen, maar dat voelde gisteren dus als plastic en glas in plaats van parelmoer en kristal.
Op zich het toch nog wel mee met 15 metalcore bands en maar 4x deathcore. Met bijv 6 stoner en 6 prog bands zijn die al beter bezet dan de Deathcore ( ik heb de nieuwe poster even niet meegenomen omdat die nog niet bevestigd is 😉)
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.199
7.450
Het kan soms ook gewoon net zo vallen dat de ene band je wel aanspreekt en de andere niet. Ik wil best wel wat verschillen proberen te duiden.

Headliners:
Tool wint overduidelijk van GnR, dus wat dat betreft is de donderdag dit jaar beter dan vorig jaar. Vandaar dat ik er waarschijnlijk op donderdag gewoon ben.
Maar als ik dan Gojira als nieuwe headliner vergelijk met FFDP, dan vind ik Gojira gewoon vele malen interessanter. Denk ook niet dat dat heel veel uitleg behoeft en veel mensen dat ook met me eens zijn.
Vervolgens kun je denk ik ook Parkway Drive en Bring me the Horizon met elkaar vergelijken, als de twee grootste core bands. Beiden zet ik thuis nooit op, maar PWD pakt me wel meer, door hun energie en hun onwijs gave productie. Niet meer dan terecht dat BMTH headliner is, maar ik koop er zelf geen ticket voor.
Machine Head was vorig jaar super exclusief, na tien jaar geen festivals en de enige Europese show die ze deden. Die komen nu op herhaling, wat gelijk een stuk van de magie wegneemt.

Nieuwe ontdekkingen:
Sleep Token, Molybaron, Greg Puciato en Antimatter kende ik voor hun aankondiging op GMM '23 nog niet, maar hebben me gigantisch overtuigd tijdens het inluisteren. Daar werd ik ontzettend enthousiast van en is voor mij ook altijd Graspop geweest: ontdekken van nieuwe parels. De '24 line-up heeft zulke bands gewoon nog niet. In de genres die ik leuk vind, zijn (nog) geen bands aangekondigd die ik nog niet kende. Dat kan nog komen, als ik het hele affiche door ben gegaan. Ik vind Svartsot, Night Verses en All Them Witches wel tof, trouwens. Die kende ik ook nog niet. Maar geven me (nog) niet het wow gevoel wat ik bij de vier genoemde nieuwe ontdekkingen van '23 had. Mocht iemand tips hebben en ik heb ze in dit betoog nog niet genoemd, noem ze gerust!

Favorieten:
'23 had een aantal van mijn favoriete bands op het affiche. My Dying Bride, Epica, Draconian (die cancel doet nog steeds pijn), Insomnium, Haken, Katatonia, Hippotraktor, Gojira, Ghost (klote clash met MDB) en Soen zijn allemaal bands die ik al (meerdere malen) gezien heb, die me eigenlijk altijd overtuigen en waar ik allemaal ook kaarten voor losse concerten voor heb gekocht. '24 heeft wat dat betreft Tool, Brutus, Karnivool, Ihsahn en Blind Guardian (die me tegenvielen op Alcatraz, dit jaar). Een flink verschil dus.

Eindelijk eens live zien:
Als groot bewonderaar van Lorna Shore en iemand die Pain Remains het beste album van 2022 vond, keek ik ongelooflijk uit om hun eindelijk eens live te gaan zien. Dat is zo gaaf, als je al een tijdje veel naar een band luistert, ze nog nooit live gezien hebt en ze worden aangekondigd voor het festival waar je toch al naartoe zou gaan. En dan was er ook Pantera met hun reünie. Echt nooit gedacht dat ik die nog eens in een propere uitvoering live zou kunnen zien. Symphony X had ik ook nog nooit live gezien en keek ik ook naar uit. Russel Allen, wat een baas! Voor komend jaar valt enkel Borknagar in die categorie.

Leuk om mee te pakken:
In deze categorie zitten de meeste overeenkomsten en ontlopen de affiches elkaar niet veel. Ik ga niet alle bands opnoemen, want dan wordt dit boekwerk wel heel fors. Maar dit zijn dus de 'zeventjes' waar ik het eerder in een post al over had. Bands die me zeker gaan vermaken, maar waar ik op voorhand niet van verwacht dat ze me weg gaan blazen. Hoewel je altijd verrast kan worden, natuurlijk. Een Cradle of Filth viel vorig jaar in deze categorie, maar waren uiteindelijk één van de beste acts die ik op GMM '23 heb gezien.

Wat betreft dat laatste: er zullen altijd bands verrassen en tegenvallen als je er eenmaal bent. Haken en Symphony X vielen me bijvoorbeeld uiteindelijk tegen, maar dat heeft verder niet zoveel te maken met de hype vooraf. En dat is het punt wat ik probeer te maken. Als ik de mustsees van beide edities bij elkaar optel, is dit de eindscore: GMM '23: 20. GMM: '24: 7. Dat is op een heel weekend echt een gigantisch verschil. En ik vrees dat de laatste aankondigingen dit verschil niet gaan goedmaken.
Mooie uitgebreide post, heel duidelijk waar voor jou de verschillen liggen. Ik heb zelf het geluk dat de boekingen van 2024 juist meer aansluiten bij mijn muzieksmaak, waar nu-metal en metalcore toch wel favorieten zijn bij mij. Daarnaast doen de headliners het ook wel goed hier. 7 must sees over een heel weekend is inderdaad niet echt de moeite, dus ik begrijp je terughoudendheid.

Een kleine side note, Ik denk niet dat Parkway Drive en BMTH elkaar heel erg ontlopen in de show en energie aspecten. Wel verwacht ik dat de muziek van Parkway Drive beter aan zal sluiten bij een metal audience als die van BMTH.

Ben trouwens benieuwd of we Draconian nog kunnen verwachten.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.199
7.450
Sepultura stop ermee na 40 jaar! (😢)

Zojuist ook aangekondigd voor Rock Circus, dus die verwacht ik of dit jaar of volgend jaar op graspop (denk dat volgend jaar realistischer is)
Als die volgend jaar november een afscheidstour doen zou ik ze helemaal niet meer op graspop verwachten eerlijk gezegd

EDIT: Oeps ik zie nu dat ze het hebben over de next 18 months
dan lijkt me graspop 2025 wel een zekerheidje inderdaad.
 
Laatst bewerkt:

Akephalos

Gouden Tip
1 jul 2019
267
541
Op zich het toch nog wel mee met 15 metalcore bands en maar 4x deathcore. Met bijv 6 stoner en 6 prog bands zijn die al beter bezet dan de Deathcore ( ik heb de nieuwe poster even niet meegenomen omdat die nog niet bevestigd is 😉)
15 Metalcore bands zijn voor mij er 14 teveel. Ik snap dat dit een kwestie van smaak is natuurlijk maar mijn hemel, ik probeer naar de verschillende bands te luisteren maar krijg er geen 1 gevonden die er echt uitspringt voor mij. Klinkt echt allemaal als een eenheidsworst. Als ik naar de line-up van Alcatraz kijk is het vele malen spannender en diverser.

Een groot deel is bijvoorbeeld heel erg blij met een band als A Day To Remember, maar mij doet die muziek dus meteen denken aan de Crabcore-meme van Attack Attack. Is precies ook de reden waarom ik nooit naar Jera ga, want daar staat heel veel van dat genre. Maar nu lijkt Graspop dat wel redelijk over te nemen.

Waar is Avantasia? Waar is Dimmu Borgir? Jane's Addiction? Exhorder? Heidevolk? Heart? ZZ Top? Greta Van Fleet? (Ja is heel generiek, maar het is tenminste geen metalcore en een keer wat anders).

Er zit zeker wel wat leuks in de lineup tussen, maar eigenlijk voor mij nog geen 1 band die ik echt moet zien. Wat @nikita ook al zegt, ik kan op zaterdag denk ik maximaal 4 bands vinden, en dan houd het redelijk op. De rest is ''leuk om mee te pakken'' maar daar ga ik eigenlijk niet voor. En wat ik al eerder hier benoemd had heeft Graspop naast de lineup geen reet te doen. Ik wacht de officiële aankondigingen nog even af, maar de combiticket voor GMM is er echt nog niet. Die van Alcatraz daarentegen wel. Want daar is het precies andersom voor mij dat ik misschien 4 bands over het hele weekend kan vinden die mij niet boeien.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.680
7.442
Want daar is het precies andersom voor mij dat ik misschien 4 bands over het hele weekend kan vinden die mij niet boeien.

Ben wel benieuwd of dat dan precies de 4 bands zijn die ik wil zien.
Al zijn er voor mij wel meer bands die prima zijn en misschien ook wel meer must sees.

Maar als ik het bij 4 bands zou houden: Europe, Beast in Black, Dokken en Feuerschwanz
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.404
6.690
Mooie uitgebreide post, heel duidelijk waar voor jou de verschillen liggen. Ik heb zelf het geluk dat de boekingen van 2024 juist meer aansluiten bij mijn muzieksmaak, waar nu-metal en metalcore toch wel favorieten zijn bij mij. Daarnaast doen de headliners het ook wel goed hier. 7 must sees over een heel weekend is inderdaad niet echt de moeite, dus ik begrijp je terughoudendheid.

Een kleine side note, Ik denk niet dat Parkway Drive en BMTH elkaar heel erg ontlopen in de show en energie aspecten. Wel verwacht ik dat de muziek van Parkway Drive beter aan zal sluiten bij een metal audience als die van BMTH.

Ben trouwens benieuwd of we Draconian nog kunnen verwachten.
Thanks! Ik vind het trouwens ook echt geen slecht affiche, objectief gezien. De headliners zijn een beetje hit or miss, maar dat komt doordat er gewoon een matig aanbod aan headliners is. Zie je overal. Maar daar onder staan er echt wel veel grote namen en ook een hoop bands die je normaal niet vaak ziet op Graspop. En waar ze bij jou (en hopelijk vele anderen) net wel binnen je straatje vallen, vallen ze er bij mij net buiten, helaas. En ik had ook met dit affiche een paar jaar terug direct een ticket gekocht. Maar door het maken van nieuwe vrienden het afgelopen jaar, zijn er ook opeens meer festivals een optie geworden. Er zijn jaren geweest dat ik enkel mensen enthousiast kreeg voor Graspop. Wat verder totaal geen straf was. Maar ik ben voor komend jaar wel selectiever. Ik kan helaas niet alles bezoeken wat ik zou willen en dan ga je automatisch wat kritischer kijken naar alle affiches. Zeker als er binnen m'n vriendengroep animo is om samen een deurtje verder te kijken.

Over PWD en BMTH ben ik het op zich wel met je eens. Ik heb vorig jaar al beelden van BMTH hun headlineshow zitten bekijken, omdat ik een tijdje dacht dat zij de meest logische optie waren om de vrijdag te headlinen. Meer dan uitstekende show, terechte headliner. Maar ook veel nummers die me qua sound niet liggen. PWD ligt inderdaad iets gemakkelijker in het gehoor, als je normaal gezien niet echt van de core bent. Desondanks ga ik zeker bij de show van BMTH kijken als ik toch op Graspop ben en ze niet clashen met een mustsee.

Wat betreft Draconian: ik hoop echt dat ze alsnog komen. Of anders naar Alcatraz of desnoods ergens in een zaal. Was de band waar ik vorig jaar het meest naar uitkeek, omdat ze sinds 2008 al bovenaan mijn wishlist voor Graspop staan. Ik heb ze weliswaar al een paar keer gezien (en dat was geweldig), maar zeker nu Lisa weer terug is, wil ik ze ontzettend graag weer gaan zien. Dus fingers crossed!
 

Akephalos

Gouden Tip
1 jul 2019
267
541
Ben wel benieuwd of dat dan precies de 4 bands zijn die ik wil zien.
Al zijn er voor mij wel meer bands die prima zijn en misschien ook wel meer must sees.

Maar als ik het bij 4 bands zou houden: Europe, Beast in Black, Dokken en Feuerschwanz
Die 4 zou ik juist wel willen zien. Beast in Black dan misschien nog het minste omdat die ook al op Rock Circus stonden, maar live wel degelijk.

Heb nog eens de Alcatraz lijst bekeken en heb denk ik zelfs moeite met 4 vinden die ik echt niet boeiend vind. Maargoed, dat ligt denk ik meer aan mijn smaakontwikkeling. En ik heb gewoon echt een bloedhekel aan de meeste metalcore.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Koekdoos

jeroooo

Playlistbediener
16 dec 2019
16
28
Die 4 zou ik juist wel willen zien. Beast in Black dan misschien nog het minste omdat die ook al op Rock Circus stonden, maar live wel degelijk.

Heb nog eens de Alcatraz lijst bekeken en heb denk ik zelfs moeite met 4 vinden die ik echt niet boeiend vind. Maargoed, dat ligt denk ik meer aan mijn smaakontwikkeling. En ik heb gewoon echt een bloedhekel aan de meeste metalcore.
Er staan nochtans wel meer dan een handje vol metalcore bands ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.391
2.903
Maar zoals al zo vaak aangehaald hier. De organisatie van Graspop zal hun stinkende best hebben gedaan voor de huidige lineup.
Alle kwartjes moeten maar net de goede kant op vallen voor de "ideale" lineup.
Ik ga me volgend jaar in ieder geval weer goed vermaken. 5 a 6 must sees per dag vind ik voor mijzelf sowieso al ruim voldoende. Wij zijn niet van het rennen om maar 20 bands per dag te kunnen zien🤗
 

Akephalos

Gouden Tip
1 jul 2019
267
541
Ben wel benieuwd of dat dan precies de 4 bands zijn die ik wil zien.
Al zijn er voor mij wel meer bands die prima zijn en misschien ook wel meer must sees.

Maar als ik het bij 4 bands zou houden: Europe, Beast in Black, Dokken en Feuerschwanz
Ik heb nog eens goed gekeken, Hatebreed, Danko Jones, Fleddy Melculy, Cradle of Filth.
Hatebreed en Cradle echt al 28x gezien. Danko is gewoon niet zo m'n ding maar zou het ook weer niet gaan vermijden. Fleddy Melculy weet ik dat heel veel mensen dat fantastisch vinden maar ik kan daar niks mee. Uiteraard zullen er ook namen staan die ik gewoonweg niet ken, maar dat valt mij daar een stuk minder op omdat er snel 40 staan die ik sowieso wel wil zien.
 

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
483
1.533
Voor mij is het festival met de beste line-up volgend jaar, zonder twijfel, "Tons of Rock", Fantastische bands, alle genres van bluesrock tot metalcore aanwezig. Chapeau voor die organisatie!
Ik vind het op zich wel een goede line-up, maar qua prijs/kwaliteit vind ik het niet al te best. Een weekendticket kost omgerekend zo'n €375 en daarvoor heb je 12-14 bands per dag, dus weinig alternatieven als iets je ding niet is. Ook zijn de meest interessante namen pas geprogrammeerd vanaf een uur of 17:00 als ik naar de voorgaande jaren kijk, dan heb je altijd nog risico op clashes, en eindigt een festivaldag uiterlijk om 23:00 uur. Ter vergelijking is Graspop (of Alcatraz) voor mij dan de onbetwiste winnaar.
 

jbj

Dagopener
11 okt 2022
537
734
Sepultura stop ermee na 40 jaar! (😢)

Zojuist ook aangekondigd voor Rock Circus, dus die verwacht ik of dit jaar of volgend jaar op graspop (denk dat volgend jaar realistischer is)
Zal inderdaad '25 zijn gezien de tour in november.
Wat mij opvalt: net als Slayer eindigen met een festivaltour. Is daar een reden voor? Iemand die dit weet?
Ook wel benieuwd of die een hogere spot gaan kunnen claimen als laatste belgisch optreden. Als je nu om 17u op Alcatraz speelt verwacht ik geen plotse sub bijvoorbeeld.
 

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
305
633
Zal inderdaad '25 zijn gezien de tour in november.
Wat mij opvalt: net als Slayer eindigen met een festivaltour. Is daar een reden voor? Iemand die dit weet?
Ook wel benieuwd of die een hogere spot gaan kunnen claimen als laatste belgisch optreden. Als je nu om 17u op Alcatraz speelt verwacht ik geen plotse sub bijvoorbeeld.

Headliner in de Marquee? (als ze dat zelf accepteren dan)
 

graspop200

Randprogramma
8 dec 2017
121
166
Als het afgiche uberhaupt waar is, zouden er wel veel revolutionaire namen staan..iets wat van mij niet perse hoeft.

Ik vind TOAD wel gaaf.

Ook Breaking Benjamin (Halo 2 nostalgie)

BFMV is gewoon de Europese tegenhanger van A7x. Zeker een.mooie naam.

Ook Limp Bizkit, Mudvayne, ADTR, Amaranthe, en Atreyuzijn zeker welkom
 
  • Leuk
Waarderingen: sven.cr en PreFXDesigns

won666

Support act
17 mei 2019
1.176
1.237
Ik wil geen domper zijn op de feestvreugde, maar Sepultura heeft het over hun Europese farewell tour op de affiche. Dus ik denk niet dat die nog te verwachten zijn op Graspop 2025. Graspop 2024 zou nog kunnen maar volgens de geleakte affiche staan Max en igorr ook al op de line up.


409035371_900763838072454_1605163959543566297_n.jpg
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken