Graspop Metal Meeting 2024

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.404
6.693
Is Mr Bungle niet wat voor jullie?
Jawel, maar ligt bij hen ook grotendeels aan hun setlist. Op hun recente setlists zie ik vooral veel van hun death metal songs en covers van oa Slayer en Sepultura. Da's vermakelijk, maar voor mij niet enorm memorabel.
 

Ceeweb

Campingartiest
1 jun 2023
87
165
Best dom van Kamelot om zo'n approval affiche te lekken.
Maar langs de andere kant, denk ik wel dat de logobands in elk geval juist zijn.
Voor de lay-out ten eerste al omdat het ene logo toch weer wat groter, hoger, breder is dan het andere, dus om alles wat mooi uit te lijnen, lijkt mij dat de logo's wel zouden moeten kloppen.
Maar ook langs de kant van Kamelot die de affiche zouden moeten goedkeuren, hun management zou toch moeten kunnen vergelijken hoe de andere logo's er op staan en of er geen foute groepen voor hun vermeld worden.

Maar ook op vlak van de getypte namen, de lay-out kan daar toch ook niet ineens veranderen van 5 letters naar 15 letters, en waarom dan een lay-out maken met zelf gekozen groepen en niet met 'plaatsvuller' of 'lorem ipsum' of 'band 1' of ...
Heel gek deze lek. (maar ook wel hoopvol)
 

lieven

Randprogramma
22 jul 2020
126
187
Dit exact. Music for the masses, generiek is exact het woord waar ik naar zocht. Heel veel veilige, makkelijke, rock-achtige bands en heel veel metalcore. Vrijdag en zaterdag heb ik werkelijk geen 3 bands per dag waar ik écht enthousiast van word en dat heb ik nog nooit eerder meegemaakt op Graspop.

Het zal vast ook mijn eigen schuld zijn (en die van dit forum!! shame on you!!) doordat ik door mooie ontdekkingen dieper in grotten van bizarre subgenres word gelokt, maar ik moet eerlijk bekennen dat er me een kleine paniekaanval trof toen ik die gelekte affiche bekeek. Met nog 40 namen te gaan had ik goeie hoop dat er nog een heleboel pareltjes op ons gingen afkomen, maar dat voelde gisteren dus als plastic en glas in plaats van parelmoer en kristal.
Bij mij identiek hetzelfde gevoel, enorm ontgoocheld, de zaterdag slechts 2 bands die me interesseren.
 

VeelVeelVeel

Playlistbediener
7 dec 2023
12
30
En wat me echt heel erg verbaasd is dat Limp Bizkit opeens als derde naam op de poster staat. Hoe krijgen die lui dat toch voor elkaar met 1 goede cd 20 jaar geleden? Ik ga er weer heerlijk van genieten maar is voor mij echt een naam voor ff knallen om 16 uur op de mainstage maar toch geen sub op Graspop? Gekkigheid.
Die compenseren hun gebrek aan degelijk nieuw materiaal natuurlijk door hun zeer inconsistente live-reputatie.
 

VeelVeelVeel

Playlistbediener
7 dec 2023
12
30
Dit exact. Music for the masses, generiek is exact het woord waar ik naar zocht. Heel veel veilige, makkelijke, rock-achtige bands en heel veel metalcore. Vrijdag en zaterdag heb ik werkelijk geen 3 bands per dag waar ik écht enthousiast van word en dat heb ik nog nooit eerder meegemaakt op Graspop.

Het zal vast ook mijn eigen schuld zijn (en die van dit forum!! shame on you!!) doordat ik door mooie ontdekkingen dieper in grotten van bizarre subgenres word gelokt, maar ik moet eerlijk bekennen dat er me een kleine paniekaanval trof toen ik die gelekte affiche bekeek. Met nog 40 namen te gaan had ik goeie hoop dat er nog een heleboel pareltjes op ons gingen afkomen, maar dat voelde gisteren dus als plastic en glas in plaats van parelmoer en kristal.

Je kan je afvragen of een festival zijn doelgroep enkel makkelijke, laagdrempelige crowdpleasers moet voorschoten of dat ze hun publiek ook wat mogen "opvoeden" en wat uitdagen en hen dus nieuwe dingen moeten leren kennen. Je zou verwachten dat een festival met 5 podia en 140 bands meer dan voldoende ruimte heeft om beide te doen, maar ze slaan nogal zwaar door naar het eerste.

Nu zal dat ongetwijfeld ook voor een deel het gevolg zijn van het aanbod van wat er tourt en dus mogelijk is, maar 't evolueert zeker de verkeerde kant uit. En als er al eens een "bizar subgenre" wat meer aandacht krijgt, dan is dat zeker niet ten koste van de middle-of-the-road (hard) rock of van de metalcore, nee, dan betalen de andere onderbelichte genres die prijs. Zou het nu echt zo erg zijn als er slechts 15 metalcore bands staan in plaats van 25?
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.649
5.116
Breaking Benjamin kennen de meeste waarschijnlijk van HALO.
Theory of a deadman is meer een peiler of er ooit meer "Nickelbackachtige" bands kunnen op gmm. Staat wel op mijn lijstje, maar of het echt op gmm tot zijn recht komt?
Dacht ik dus even dat GMM nog een dubbele naam met Alcatraz had, maar die hebben dus Rituals Of The Dead Hand, lekker verwarrend.. 😝
 

Ghostattack

Gouden Tip
21 feb 2023
292
743
Hier iemand die vanavond naar Lorna Shore in Oberhausen wil? Het is uitverkocht en ik heb een (fysiek) ticket. Mijn oude kat heeft helaas een terugval en ik durf niet zo lang weg van huis.

Aangezien het een fysiek ticket is, moet deze wel opgehaald worden... Ik bied iets onmogelijks aan denk ik, maar wie weet. Ticket bevindt zich in Beneden-Leeuwen dus relatief dicht bij de Duitse grens haha

Heb er €47 voor betaald incl verzendkosten, het is een Duits handgeschreven ticket (no joke). Als niemand hem kan komen ophalen, dan neem ik mijn verlies en zie ik het als een investering in Lorna Shore.

Ik baal onwijs want ik zou heel graag gaan, maar ik durf het gewoonweg niet aan.
Ik citeer hem hier ook even, gezien hier wel wat fans zitten geloof ik :) Sorry voor de offtopic spam!
 
  • Leuk
  • Wow
Waarderingen: RubenJS en Loek123

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.649
5.116
Dat betekent dat ze echt meelezen! Maar ben er bang voor met Night Ranger dan, maar toch ff een middag goede hoop gehad
Theorie:
Zou het misschien vaak zo lang duren met de aankondigingen omdat ze van hun werk worden gehouden door het lezen van al die honderden pagina's van dit topic, en dat we daardoor zelf mede schuldig daaraan zijn? :unsure:
Dat zou wel aardig ironisch zijn... 😂😜
 

Somekindofdylan

Support act
26 jun 2022
890
990
Je kan je afvragen of een festival zijn doelgroep enkel makkelijke, laagdrempelige crowdpleasers moet voorschoten of dat ze hun publiek ook wat mogen "opvoeden" en wat uitdagen en hen dus nieuwe dingen moeten leren kennen. Je zou verwachten dat een festival met 5 podia en 140 bands meer dan voldoende ruimte heeft om beide te doen, maar ze slaan nogal zwaar door naar het eerste.

Nu zal dat ongetwijfeld ook voor een deel het gevolg zijn van het aanbod van wat er tourt en dus mogelijk is, maar 't evolueert zeker de verkeerde kant uit. En als er al eens een "bizar subgenre" wat meer aandacht krijgt, dan is dat zeker niet ten koste van de middle-of-the-road (hard) rock of van de metalcore, nee, dan betalen de andere onderbelichte genres die prijs. Zou het nu echt zo erg zijn als er slechts 15 metalcore bands staan in plaats van 25?
Kan je beter naa Alcatraz gaan. Graspop is livenation en livenation moet opbrengen. Als ze 10-15 bands programmeren waar niemand al van gehoord heeft, 200 maandelijkse luisteraars, brengt dat niet op. Er zal niemand daar speciaal een ticketje voor kopen. Voor die metalcore bands wel vaker. Zeker doordat het er zoveel zijn, kopen veel mensen toch ticketjes omdat ze een paar bands van een genre kunnen zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Chronicbias

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.199
7.450
Vervelend om te lezen dat er toch aardig wat mensen zijn die niet aan hun trekken komen met deze line up. Hopelijk wordt er bij de volgende drop toch nog het een en ander toegevoegd dat iedereen aan zijn trekken komt en een mooi weekend heeft.

Ik vraag me ook af waar het verschil in zit als je bijvoorbeeld 2023 en 2024 vergelijkt. Er staat inderdaad weer een shit ton aan metalcore maar dat was in 2023 ook al wel vrij aanwezig. Welke genres zijn er in 2024 dan bijvoorbeeld meer aanwezig en welke minder?

Zoals een aantal zeiden staat er denk ik wat meer rock en wat minder prog, waar een groot deel van zal balen. Verder andere opvallende verschillen?
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.199
7.450
Een band die ik weinig voorbij zie komen is Mudvayne. Ik ben niet heel bekend met deze band maar wel groot fan van nu-metal dus na dat ze verschenen op de poster heb ik het eens opgezet en ik moet zeggen dat ik nu al groot fan ben haha

Echt heerlijke muziek voor mij, en ook een vrij unieke boeking als ze er daadwerkelijk staan. Als ik het goed zie hebben die nooit op graspop gestaan en hebben ze in 2003 voor het laatst in België opgetreden?

Nadeel van zo'n poster leak is dat ik nu alweer zeer teleurgesteld ga zijn als ze uiteindelijk niet komen terwijl ik het 24 uur geleden nog nooit had geluisterd
 

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
483
1.533
Kan je beter naa Alcatraz gaan. Graspop is livenation en livenation moet opbrengen. Als ze 10-15 bands programmeren waar niemand al van gehoord heeft, 200 maandelijkse luisteraars, brengt dat niet op. Er zal niemand daar speciaal een ticketje voor kopen. Voor die metalcore bands wel vaker. Zeker doordat het er zoveel zijn, kopen veel mensen toch ticketjes omdat ze een paar bands van een genre kunnen zien.
Alcatraz moet, zoals elk festival, ook opbrengen, anders is er geen festival meer. Hoe jij het nu verwoordt is het standpunt vertekenen, niemand bepleit om obscure bands met 200 maandelijkse luisteraars te boeken. Wel zijn er bands, groot en klein, met veel hype in de extremere metal subgenres die (soms al jaren) ontbreken. Dit jaar staat er bijvoorbeeld vrijwel geen doom of symfonische metal, vorig jaar waren er 2-3 power metal bands en nog geen handvol black metal bands, en zo zijn er ieder jaar enkele subgenres onderbelicht die wel degelijk kaarten schuiven.
 

won666

Support act
17 mei 2019
1.176
1.237
Een band die ik weinig voorbij zie komen is Mudvayne. Ik ben niet heel bekend met deze band maar wel groot fan van nu-metal dus na dat ze verschenen op de poster heb ik het eens opgezet en ik moet zeggen dat ik nu al groot fan ben haha

Echt heerlijke muziek voor mij, en ook een vrij unieke boeking als ze er daadwerkelijk staan. Als ik het goed zie hebben die nooit op graspop gestaan en hebben ze in 2003 voor het laatst in België opgetreden?

Nadeel van zo'n poster leak is dat ik nu alweer zeer teleurgesteld ga zijn als ze uiteindelijk niet komen terwijl ik het 24 uur geleden nog nooit had geluisterd
Juist! Die zouden ook op mijn must see lijst komen. Al jaren fan van maar Amerikaanse band die zo weinig aandacht krijgt dat hij bij mij ook in de vergetelheid geraakt
 
  • Leuk
Waarderingen: festivalryo en Loek123

prins

Dagopener
9 nov 2019
522
628
Vervelend om te lezen dat er toch aardig wat mensen zijn die niet aan hun trekken komen met deze line up. Hopelijk wordt er bij de volgende drop toch nog het een en ander toegevoegd dat iedereen aan zijn trekken komt en een mooi weekend heeft.

Ik vraag me ook af waar het verschil in zit als je bijvoorbeeld 2023 en 2024 vergelijkt. Er staat inderdaad weer een shit ton aan metalcore maar dat was in 2023 ook al wel vrij aanwezig. Welke genres zijn er in 2024 dan bijvoorbeeld meer aanwezig en welke minder?

Zoals een aantal zeiden staat er denk ik wat meer rock en wat minder prog, waar een groot deel van zal balen. Verder andere opvallende verschillen?
voor mij nog steeds weinig power metal ( had gehoopt op hammerfall, avantasia), en de thrash metal mag ook meer.
 
  • Geweldig
Waarderingen: dogsoldierspoon

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.455
4.618
Wat extra vreemd is dat fear factory er zelfs niet op staat terwijl die wel 100% komen
 
  • Leuk
Waarderingen: Jone69

Gebruikers die dit onderwerp bekijken