Graspop Metal Meeting 2024

won666

Support act
17 mei 2019
1.176
1.237
2018 combiXL (4 dagen): 245 euro
2019 combi (3 dagen): 210 euro
2022 combi (4 dagen): 245 euro (gekocht in 2019 voor 2020, corona)
2023 combi (4 dagen): 299

Best wel een intense stijging zo ja!
Per dag (met combi ticket zodus wel te verstaan):

2018: 245/4 = 61,25
2019: 210/3 = 70
2022: 245/4 = 61,25
2023: 299/4 = 74,75
2024: 309/4 = 77,25
 

jbj

Dagopener
11 okt 2022
537
734
Ik heb dit nu heel vaak gezegd zien worden, maar dan kom ik gewoon terug op mijn mening dat GMM gewoon niet 4 dagen moet zijn. Als er 2 jaar op rij moeite is met headliners boeken, niet vanwege geld, maar omdat RW ook bestaat en dus meesnoept van het Metal genre (maar GMM niet andersom) dan is dat voor mij overduidelijk een teken dat Graspop gewoon 3 dagen zou moeten zijn.

Er is zat op tour, en bands als LoG of Megadeth als headliner zetten had ik nog meer begrepen dan 2 jaar hetzelfde.
Dan gaan de ticketprijzen uiteindelijk weer omhoog en krijgen we terug kleinere bands. Zal er ook weer gezaag zijn. Die vierde dag brengt gewoon heel wat financiële voordelen met zich mee. Als je kijkt naar de prijs 2018 vs 2019, dan kreeg je die extra dag erbij voor 35 euro.
Je kan zeggen dat de prijs voor 3 dagen nog steeds lager zal zijn dan voor 4 maar blijkbaar is er toch een draagvlak voor een vierdaags festival.
Misschien iets minder vanuit persoonlijk ooghoek schrijven en iets meer met feiten werken 😉
 
  • Winning
Waarderingen: Ghostattack

saurus

Dagopener
4 feb 2019
541
640
Ik merk dit jaar toch enigsinds wat commentaar op de steeds stijgende prijzen, de mindere headliners voor hun en het minder goede eten vorig jaar.
Allemaal doorwinterde graspopgangers die al minstens 10 jaar aanwezig zijn.
Andere jaren hakt er sporadisch eens eentje af of komt er weer een ander terug bij.
Dit jaar denk ik dat we nog 7-8 overblijven waar we in 2022 nog met een 30tal waren.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en stengels

won666

Support act
17 mei 2019
1.176
1.237
Dit schreef ik reeds in het Werchter topic.


"Nu Metallica volledig uitgesloten is voor Graspop, hoop ik eigenlijk dat Werchter nog een Boutique versie gaat doen. Ze hebben zelf gezegd (Metallica) dat er nog twee festivals bijkomen, Hellfest is al 100 percent zeker (bevestigd door Zegut en bevestigd door een kameraad van me die werkt voor bands als Epica en Sabaton, en daardoor ook bij Metallica en Hellfest goede bronnen heeft).


Zou zaterdag 1 juni 2023 geen mooie datum zijn voor Werchter Boutique?


Of zou toch Graspop een extra dag organiseren voor Metallica zoals ze deden met Ac/Dc enkele jaren geleden?"


Mag ook hier wel staan denk ik, maar nog een extra vraag die ik mezelf stel maar moeilijk mee weg kan in het Werchter topic: zouden we dan bands verliezen op Graspop aan Boutique? In 2012 stonden Gojira, Mastodon, Channel Zero en nog enkelen toen mee op die affiche. Als we die lijn door trekken naar 2024 zie ik het niet als onmogelijk dat bands als Corey Taylor, Baby Metal, Parkway Drive of Sum 41 daar zullen eindigen?
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.169
4.316
Dit schreef ik reeds in het Werchter topic.


"Nu Metallica volledig uitgesloten is voor Graspop, hoop ik eigenlijk dat Werchter nog een Boutique versie gaat doen. Ze hebben zelf gezegd (Metallica) dat er nog twee festivals bijkomen, Hellfest is al 100 percent zeker (bevestigd door Zegut en bevestigd door een kameraad van me die werkt voor bands als Epica en Sabaton, en daardoor ook bij Metallica en Hellfest goede bronnen heeft).


Zou zaterdag 1 juni 2023 geen mooie datum zijn voor Werchter Boutique?


Of zou toch Graspop een extra dag organiseren voor Metallica zoals ze deden met Ac/Dc enkele jaren geleden?"


Mag ook hier wel staan denk ik, maar nog een extra vraag die ik mezelf stel maar moeilijk mee weg kan in het Werchter topic: zouden we dan bands verliezen op Graspop aan Boutique? In 2012 stonden Gojira, Mastodon, Channel Zero en nog enkelen toen mee op die affiche. Als we die lijn door trekken naar 2024 zie ik het niet als onmogelijk dat bands als Corey Taylor, Baby Metal, Parkway Drive of Sum 41 daar zullen eindigen?
Dat denk ik dan wel ja. Behalve misschien een Belgische band onderaan het affiche, die alsnog op beide festivals staat. Sowieso vind ik dat Fleddy Melculy en Metallica op hetzelfde podium een keer horen te staan.

Denk dat een Metallica op Boutique meer metalnamen ‘opeist’, dan als ze op RW staan.
 
  • Leuk
Waarderingen: won666

lieven

Randprogramma
22 jul 2020
126
187
Prijzen vallen reuze mee, ze hebben dit jaar enkel de index toegepast, ik koop altijd vip tickets en die zijn ook maar 10€ duurder. Ben ook zeer content met de headliners, enkel BMTH & de Scorpions zal ik skippen. Hoop ook dat ze blijven vasthouden aan het 4-daags formaat, voor mij mogen ze zelfs overschakelen naar 2 weekends of 6 dagen zoals Tomorrowland. Maar dan liefst 12 verschillende headliners en geen Scorpions of Within Temptation meer...😁
 
  • Leuk
Waarderingen: MeisterV27 en joris313

joris313

Gouden Tip
28 nov 2019
259
159
Dit schreef ik reeds in het Werchter topic.


"Nu Metallica volledig uitgesloten is voor Graspop, hoop ik eigenlijk dat Werchter nog een Boutique versie gaat doen. Ze hebben zelf gezegd (Metallica) dat er nog twee festivals bijkomen, Hellfest is al 100 percent zeker (bevestigd door Zegut en bevestigd door een kameraad van me die werkt voor bands als Epica en Sabaton, en daardoor ook bij Metallica en Hellfest goede bronnen heeft).


Zou zaterdag 1 juni 2023 geen mooie datum zijn voor Werchter Boutique?


Of zou toch Graspop een extra dag organiseren voor Metallica zoals ze deden met Ac/Dc enkele jaren geleden?"


Mag ook hier wel staan denk ik, maar nog een extra vraag die ik mezelf stel maar moeilijk mee weg kan in het Werchter topic: zouden we dan bands verliezen op Graspop aan Boutique? In 2012 stonden Gojira, Mastodon, Channel Zero en nog enkelen toen mee op die affiche. Als we die lijn door trekken naar 2024 zie ik het niet als onmogelijk dat bands als Corey Taylor, Baby Metal, Parkway Drive of Sum 41 daar zullen eindigen?
Als er een Werchter Boutique komt hoop ik dat ze daar bands voor boeken als Parkway Drive, die vorig jaar al op Graspop hebben gestaan. Lijkt me misschien zelfs ergens wel slim van Nation om op zo'n manier tourende bands weg te zetten die afgelopen editie op Graspop stonden.
 
  • Leuk
Waarderingen: won666

Jimmeh07

Randprogramma
3 jun 2023
207
278
.. ik koop altijd vip tickets en die zijn ook maar 10€ duurder.
100euro per dag of 200 erbij per combi :oops:


Ik merk dit jaar toch enigsinds wat commentaar op de steeds stijgende prijzen, de mindere headliners voor hun en het minder goede eten vorig jaar.
Allemaal doorwinterde graspopgangers die al minstens 10 jaar aanwezig zijn.
Andere jaren hakt er sporadisch eens eentje af of komt er weer een ander terug bij.
Dit jaar denk ik dat we nog 7-8 overblijven waar we in 2022 nog met een 30tal waren
Ik ga nu toch al even, en kan me daar eigenlijk weinig in vinden in die argumenten.
Wat meeste invloed heeft volgens mij is dat je na 10j wel altijd met een grote herhalingsfactor zit.
De eerste jaren zijn er telkens een pak namen die je nog nooit hebt gezien.

Na 10j moet je het vooral voor de kleinere ("nieuwe") namen doen en de sfeer.
Da's toch mijn beleving.
 
  • Leuk
Waarderingen: saurus

Alma

Campingartiest
16 nov 2023
59
96
Pffff Akephalos ik begin een beetje jeuk van je te krijgen!
Kom je iets te kort?
Aandacht of wellicht een wat intiemere soort aandacht?

Je lijkt mijn ex wel, die wist ook altijd alles beter, maar voerde zelf geen ene zak uit!

Koop je een gameboy en ga je daar even mee amuseren aub?
Hij lijkt misschien een zeikerd, maar hij heeft gedeeltelijk gelijk. Dat er veel herhaling is. Dat is echter logisch bij een genre-festival. Door het wegvallen van Groezrock is GMM wel wat verbreed, maar ligt de kern nog altijd bij metal/hardrock.
Je kunt dus gaan zeuren over het herhalen van namen, maar je weet dat de grote namen beperkt zijn.
Daarnaast heb je ook rockpop festivals die de echte grote commerciele namen als Metallica, Foofighters, Greenday, Bruce Springsteen, RHCP, Rammstein, RATM, SOAD enz. voor zijn rekening neemt.
Dus de vernieuwing die nen zo graag wilt hier, zal van onderaf komen.
Je mag dus best blij zijn met bands als Iron Maiden, Judas Priest, Ozzy en Aerosmith. Want als die wegvallen, krijg je hetzelfde affiche maar wordt een kleinere goedkopere naam opeens headliner.
En de headliner speelt vaak wat langer, thats it. Laat GNR 3 uur spelen, die hebben de hits om het daadwerkelijk te vullen.
Dat kun je van veel toekomstige afsluiters niet zeggen. Ik vind Tool/Machine Head/Gojira/enz. best leuk..maar na 1 uur ben ik er zeker klaar mee
 
  • Leuk
Waarderingen: Piet en Timmy

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.640
3.282
Is ergens de data te vinden van de ticketprijzen van Graspop door de jaren heen?
Mijn mails er eens op nagekeken (wat ik zo meteen kon terugvinden, los van wat je al had);

2014 - 165 euro
2015 - 195 euro (tokens in vvk 100 euro / 40 munten)

En ook mijn fysieke ticketjes (jaja van in den tijd dat we die in een échte winkel gingen kopen en dan zo'n mooi papieren ticket meekregen :ROFLMAO: ik voel me nu heel oldskool);
2006 - 120 euro
2008 - 130 euro (adk 140 euro)

Edit: online nog even gezocht naar oudere data;
2002 (2 dagen) - 50 euro
1999 (1 dag) - 1300 bfr (zo'n 32 euro)

En nog enkele mooie anderen;
Rock Werchter dag 2003 - 50 euro / 2004 - 55 euro
Pukkelpop combi 2005 - 108 euro (adk 125 euro)
 
Laatst bewerkt:

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.520
3.020
Hij lijkt misschien een zeikerd, maar hij heeft gedeeltelijk gelijk. Dat er veel herhaling is. Dat is echter logisch bij een genre-festival. Door het wegvallen van Groezrock is GMM wel wat verbreed, maar ligt de kern nog altijd bij metal/hardrock.
Je kunt dus gaan zeuren over het herhalen van namen, maar je weet dat de grote namen beperkt zijn.
Daarnaast heb je ook rockpop festivals die de echte grote commerciele namen als Metallica, Foofighters, Greenday, Bruce Springsteen, RHCP, Rammstein, RATM, SOAD enz. voor zijn rekening neemt.
Dus de vernieuwing die nen zo graag wilt hier, zal van onderaf komen.
Je mag dus best blij zijn met bands als Iron Maiden, Judas Priest, Ozzy en Aerosmith. Want als die wegvallen, krijg je hetzelfde affiche maar wordt een kleinere goedkopere naam opeens headliner.
En de headliner speelt vaak wat langer, thats it. Laat GNR 3 uur spelen, die hebben de hits om het daadwerkelijk te vullen.
Dat kun je van veel toekomstige afsluiters niet zeggen. Ik vind Tool/Machine Head/Gojira/enz. best leuk..maar na 1 uur ben ik er zeker klaar mee
Dan heb je in het geval van Tool pas 3 nummers gehad...
 
  • Confetti
  • Leuk
Waarderingen: knalboon en SulpherSouls

Ghostattack

Gouden Tip
21 feb 2023
292
743
Mijn mails er eens op nagekeken (wat ik zo meteen kon terugvinden, los van wat je al had);

2014 - 165 euro
2015 - 195 euro (tokens in vvk 100 euro / 40 munten)

En ook mijn fysieke ticketjes (jaja van in den tijd dat we die in een échte winkel gingen kopen en dan zo'n mooi papieren ticket meekregen :ROFLMAO: ik voel me nu heel oldskool);
2006 - 120 euro
2008 - 130 euro (adk 140 euro)

Edit: online nog even gezocht naar oudere data;
2002 (2 dagen) - 50 euro
1999 (1 dag) - 1300 bfr (zo'n 32 euro)

En nog enkele mooie anderen;
Rock Werchter dag 2003 - 50 euro / 2004 - 55 euro
Pukkelpop combi 2005 - 108 euro (adk 125 euro)
Thanks! Ik ga morgen eens wat analyses loslaten, leuk dit hahaha
 

Chronicbias

Randprogramma
1 dec 2022
146
201
Verwachten we echt op woensdag de eerste batch met namen? Of was dit meer een aanname?
Zou het ook morgen / dinsdag kunnen zijn?
Hoeveel acts verwachten jullie dat ze aankondigen?

Blij dat nu 7/8 headliners bekend zijn + ticketprijzen

Ik denk dat er dit jaar wat extra spanning staat door de gestegen prijzen de afgelopen jaren
+ een minder jaar qua headliners
+ verder nog niet veel bekends
+ Alcatraz met een flinke bubs aan aankondigingen die best tof zijn

Over het algemeen is het hele pakketje toch de reden dat Graspop zo sterk maakt en niet alleen de headliners

Met name de vrijdag is wat mij betreft de grootste tegenvaller qua headliners.
Ik denk ook dat dit weleens het jaar kan zijn dat Five Finger Death Punch zich moet gaan bewijzen als headliner of dat ze gaan zakken.
Een act die nog potentie heeft om jaren door te gaan, maar met genoeg controverse dat er ook al mensen zijn afgehaakt.
En men heeft ook al vaak genoeg de mogelijkheid gehad hebben om ze te zien. Dus willen mensen ze nog een keer zien?

Hoop op Urne! Tof album dit jaar uitgebracht en opgenomen met Joe Duplantier van Gojira
Net een toffe live sessie op Bloodstock uitgebracht! Zou Graspop de sessies ook uploaden op youtube?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
305
633
Tijdens een evening with machine Head vlogen die drie uur zo voorbij.

De optredens bij de Burn My Eyes 25th Anniversary Tour waren nog langer.

Dat album wordt volgend jaar trouwens 30, Machine Head, ik meld het maar even (die lezen hier ongetwijfeld mee).
 
  • Leuk
Waarderingen: Paddy

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
305
633
Dat zou voor mij trouwens een herhaling acceptabel(er) maken, als een band dan iets speciaals doet en bijvoorbeeld een album in zijn volledigheid speelt. Gewoon 2 keer exact dezelfde setlist zou wel matig zijn, hoop dat Machine Head dat niet doet.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken