Graspop Metal Meeting 2024

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.807
5.458
De topics Pinkpop en Rock Werchter hebben per stuk ook dik in de 200 pagina's. Het is dus niet zo dat het alleen hier heel veel leesvoer is.
Zeker niet, alleen lees ik die andere topics niet, dus daar moet iemand anders zich maar druk om maken. 😅

Ik vind het wel echt lastig om voor elk bericht te moeten nadenken waar ik het zou willen plaatsen. We hebben hier een select gezelschap dat rondom de aankondigingregen heel erg actief is. Deze zouden dus lekker kunnen blijven 'ouwehoeren' met elkaar in een 'slowchat'. Maar wat als er dan eindelijk een aankondiging is. Dan kan er niet gejuicht (of oer-hollands geklaagd) worden in de slowchat (of we moeten alles dubbel gaan plaatsen in de topics).
Eigenlijk heel simpel:

GMM-hoofdtopic
  • Je checkt of er een nieuwe aankondiging van GMM (of een ander festival), inside info, ander nieuws of een leuke/interessante discussie is.
  • Je plaatst een nieuwe aankondiging van GMM (of een ander festival), inside info, ander nieuws.
  • Je geeft je mening over iets nieuws, je start/mengt je in een discussie, speculeert over of plaatst een wishlist van realistische namen.
  • Je reageert op een aankondiging (juichend of balend), bespreekt nieuwe namen, geeft luistertips, plaatst een playlist, linkt naar een bandintroductie.
  • Je linkt naar een post/discussie in de slowchat, of stelt voor daar verder te praten (eventueel m.b.v. tags).
  • Etc.
GMM-slowchat
  • Je roept: "Vandaag is de dag!"
  • Je vraagt je af op welke dag en/of hoe laat er een aankondiging gaat komen, en wie je denkt of hoopt dat er bekend gemaakt gaat worden.
  • Je gooit een of andere bandnaam op, zonder echte reden om aan te nemen dat die band ook daadwerkelijk een kanshebber is.
  • Je lult wat over weetjes, concerten, nieuwe albums van artiesten die aangekondigd zijn of mogelijk aangekondigd gaan worden.
  • Je leeft toe naar een mogelijke aankondiging.
  • Je baalt als er geen aankondiging komt.
  • Je juicht/baalt na als er wel een aankondiging is geweest.
  • Je linkt naar een relevante post/discussie in het hoofdtopic, of stelt voor daar verder te praten (eventueel m.b.v. tags).
  • Etc.
Er is nu al een onderscheid gemaakt tussen Graspop en reguliere metal. Nog meer versnippering zorgt denk ik ervoor dat het spontane ervan afgaat.
Ik denk van niet, maar dat is natuurlijk van beide kanten lastig te voorspellen.
Bij opsplitsing krijg je echter in ieder geval ook weer meer reacties van bepaalde (vaste) leden die de afgelopen tijd juist (deels) afgehaakt zijn.

Ik zie in elk geval niet graag dat van deze slowchat er e.e.a. verloren gaat. Juist de combinatie van alles door elkaar heen maakt dat ik rondom de aankondigingen zeer actief kijk hier en met plezier. Dus als er wat onderscheid komt, dan zie ik het liefst dat de slowchat blijft zoals die is. En dat kan alleen maar door ook hier de aankondigingen te blijven noemen.
Aankondigingen en andere relevante info kunnen net zo goed in de slowchat genoemd worden, zolang ze ook maar in het hoofdtopic staan.

Misschien dat de techniek het toestaat om 'kenmerken' mee te geven aan een bericht? Dan kun je voor jezelf daarop filteren en zijn we er ook al volgens mij. Maar dit zal waarschijnlijk een brug te ver zijn.
Er is natuurlijk al een zoekfunctie die best handig en veelzijdig is.
En uiteraard zouden er bepaalde woorden/kenmerken (hashtags?) aan een bericht kunnen worden toegevoegd om deze zoekfunctie nog optimaler te laten werken.
 

L110Midnight

Playlistbediener
16 nov 2023
14
32
Hey allemaal! Na ongeveer een jaar meelezen toch maar een account gemaakt.

Even een wild schot hoor, ik weet dat Architects op Alcatraz staat, maar lees al een paar keer dat 'uitzonderingen mogelijk zijn'. Zij touren samen met het M-woord, net als 5FDP. Ook Mammoth tourt met hen. Hun tourschema's zijn nog erg leeg dat weekend, zou dat geen optie kunnen zijn?
Aangezien Architects in Januari ook al in de lotto arena staan lijkt mij dat onwaarschijnlijk.

Maar er is nog een band op tour met het M woord in die periode met nog een plaatsje in hun tourshema tijdens GMM: Ice Nine Kills. Zou het helemaal niet erg vinden moesten ze 2 jaar oprij komen. (En dan ergwns met meer plaats dan de jupiler)
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.807
5.458
Nu snap ik wel dat de grens tussen hardrock en rock bijvoorbeeld klein is.
Journey zit tegen de grens aan, maar er is een (denkbeeldige) grens niet voor niks.
Er zijn geen duidelijke grenzen tussen rock en hardrock, of tussen hardrock en heavy metal, maar overlappende gebieden.
Een band als Journey zit dan ook niet tegen een grens aan, maar bevindt zich in een overlap (net als een venn-diagram).
Kijk bv. op Wikipedia bij een band als Ayreon, daar vind je zowel de tags progressive rock als progressive metal.
 
  • Leuk
Waarderingen: Slayyyyyer

mcrockz

Playlistbediener
15 nov 2023
44
44
Mij lijkt dit toch met een groot vleugje humor een aankondiging dat hun volgende tour net wél binnenkort aangekondigd wordt?
Dit lijkt me 100% ironisch bedoeld ja, juist een dikke hint dat er binnenkort iets aangekondigd gaat worden
@jvandeweyer @Dr. Hannibal daarom plaatste ik het ook vond het wel grappig dat wij hier op A7X aankondiging wachten (terwijl we allemaal al weten dat ze komen) en dan blijkt shadows lekker komies op twitter bezig tezijn :)
heren soms mijn post met een koreltje zout ;)
Als ik nog iets mag aanvullen over de discussie van Life is but a Dream van Avenged, eerder deze middag. Voor de mensen die zeggen dat het geen Avenged album is, die opmerking snap ik eigenlijk niet. Natuurlijk hebben ze een eigen sound. Maar Avenged Sevenfold, en dat vind ik echt fantastisch aan deze band, doet elk album weer iets anders. Ze kijken elke keer weer naar nieuwe ontwikkelingen, niet invalshoeken en willen nooit zichzelf herhalen. Daarom past dit album juist bij A7x en is misschien daardoor het meest kenmerkende Avenged album ooit. Het is zo'n unieke sound, zo'n reis van voor naar achter. Ik ben geen fan van elk nummer op het album, maar na het luisteren wil ik het album gewoon weer opnieuw aanzetten omdat het al mijn zintuigen prikkelt.

Uiteraard geen album wat iedereen ligt, maar dat is eerder ook gebeurt (denk aan HTTK). Maar kort gezegd voor mij, misschien wel hun beste en het meest typerende Avenged album.

Krijgt over het algemeen hele goede reviews ook, juist van mensen die het niet hadden verwacht :)
Oke ja je hebt een punt voor veel mensen zal het een goed album blijven, en er zitten echt wel een paar leuke songs tussen en diamond in the rough was wel oké.

maar kijk alleen al naar de streams hun mees populaire shit is toch echt van:
hail to the king , nightmare , Avenged Sevenfold (de self entiteld album) , city of evil.

En je merkt ook dat bij hun live shows ze toch nog veel terug vallen op deze albums
 

mcrockz

Playlistbediener
15 nov 2023
44
44
En dan nog een klein postje
Voor de bon Jovi haters

IK HOOP OP BON JOVI MAIN STAGE!
en je zal zien dat her veld gewoon vol staat en iedereen hard mee zingt, ik in iedergeval
 
  • Haha
Waarderingen: Piebe71

mvl1980

Gouden Tip
10 apr 2020
288
599
Maak anders een nieuw topic waar alleen de 'verified' mensen als Jimmy mogen posten ofzo. Maar telkens elk klein gerucht of voorstel de grond in stampen vind ik maar flauw en daar is in mijn ogen een forum ook niet voor. En als iets als een Discord meer orde in de zaal kan scheppen, dan wordt er toch een Discord aangemaakt? Ik ga ook niet op Twitter klagen dat het kut is en meer als Reddit zou moeten zijn. Dan ga ik namelijk gewoon naar Reddit.

Ik weet zelf ook dat bijna 80% van wat ik hier neer zet ook complete onzin is en ook regelmatig afdwaal van het topic. Dat is ook omdat ik dit jaar pas meer actief ben en ook wel langzaam leer wat wel en niet kan of leuk is. Maar zoals nu het 'absurde' gerucht rond gaat dat AC/DC kanshebber zou zijn... tja... dat is te verwachten toch als er op meer plekken geruchten gaan voor deze zomer? En dat mensen uitgesproken meningen hebben over bepaalde bands, ook heel begrijpelijk naar mijn mening in dit genre. Geen persoon zo kritisch en kieskeurig als de metalhead volgens mij.

En ik heb voor vorige week geen één keer de namen Tool of FFDP voorbij zien komen. Dus volgens mij tast 99% hier in het duister. Dat er al 8x over dezelfde band is begonnen is ook niet raar. Weken lang roept de ene helft hier: ''BAND X GAAT NIET FESTIVALS DOEN DIT JAAR!'' En dan surprise-surprise, band X gaat toch een festival of 3 doen. Tadaa.
Ik geloof best dat Jimmy goede bronnen of info heeft. Maar dat wil niet zeggen dat de rest maar minderwaardig is en zijn/haar waffel moet houden.
FFDP is toch echt vaker genoemd als mogelijke headliner hoor. Ik was er ook al bang voor zelfs, ben ook open geweest over mijn FFDP-fobie (of aversie, zo je wilt). Tool is wel echt een verrassing, daar had niemand op durven wedden. Maar FFDP komt echt niet uit de lucht vallen hoor.
 

TheStrangestMan

Playlistbediener
16 nov 2023
9
18
Maak anders een nieuw topic waar alleen de 'verified' mensen als Jimmy mogen posten ofzo. Maar telkens elk klein gerucht of voorstel de grond in stampen vind ik maar flauw en daar is in mijn ogen een forum ook niet voor. En als iets als een Discord meer orde in de zaal kan scheppen, dan wordt er toch een Discord aangemaakt? Ik ga ook niet op Twitter klagen dat het kut is en meer als Reddit zou moeten zijn. Dan ga ik namelijk gewoon naar Reddit.

Ik weet zelf ook dat bijna 80% van wat ik hier neer zet ook complete onzin is en ook regelmatig afdwaal van het topic. Dat is ook omdat ik dit jaar pas meer actief ben en ook wel langzaam leer wat wel en niet kan of leuk is. Maar zoals nu het 'absurde' gerucht rond gaat dat AC/DC kanshebber zou zijn... tja... dat is te verwachten toch als er op meer plekken geruchten gaan voor deze zomer? En dat mensen uitgesproken meningen hebben over bepaalde bands, ook heel begrijpelijk naar mijn mening in dit genre. Geen persoon zo kritisch en kieskeurig als de metalhead volgens mij.

En ik heb voor vorige week geen één keer de namen Tool of FFDP voorbij zien komen. Dus volgens mij tast 99% hier in het duister. Dat er al 8x over dezelfde band is begonnen is ook niet raar. Weken lang roept de ene helft hier: ''BAND X GAAT NIET FESTIVALS DOEN DIT JAAR!'' En dan surprise-surprise, band X gaat toch een festival of 3 doen. Tadaa.
Ik geloof best dat Jimmy goede bronnen of info heeft. Maar dat wil niet zeggen dat de rest maar minderwaardig is en zijn/haar waffel moet houden.

Volg dit draadje al een tijdje maar mocht er animo zijn voor een Discord is er al de Graspop 2024 Discord waar een beetje hetzelfde als hier wordt besproken, ik zal de link niet direct delen omdat ik pas net een account hebt aangemaakt maar bij interesse deel ik hem graag
 

Akephalos

Gouden Tip
1 jul 2019
330
685
Durbuy Rock Festival komt met nieuwe namen: Candlemass, Delain, Tardigrad, The Raven Age en Xandria. Is 10/11 mei in Wallonië, dus die kunnen we allemaal doorstrepen neem ik aan?
 

won666

Geliefde act
17 mei 2019
1.278
1.351
Vandaag uit betrouwbare bron vernomen. Sabaton gaat pas in 2025 de festivals af, omdat ze nu focussen op een nieuw album dat eind 2024 zal uitkomen en waarmee ze dan langs de Europese festivals willen. Wie hoopte op een 25 years anniversary show (vooral ik eigenlijk denk ik) is er aan voor de moeite.
Dezelfde bron wist te bevestigen dat Metallica op Hellfest speelt, maar weet niet of ze ook op Graspop staan. Als ze er staan dan weten ze het in elk geval goed geheim te houden.

Daarmee verdwijnt bij mij eigenlijk eerlijk gezegd de hoop op een deftige headliner nog naast Priest en Tool (sorry voor de FFDP headliners). Bring Me The Horizon is wel een leuke band maar Avenged Sevenfold is echt niet m'n ding (maar wel nog steeds deftiger dan FFDP). Ik heb nog een heel ijdele hoop dat het Metallica is. Maar ik zet mijn joker al in voor Sum 41 en Helloween (die laatste heeft nog niks aangekondigd maar Duitse band en wat nog niet is kan nog komen), of een headliner op herhaling. Parkway Drive of Machine Head. Met ondermeer Megadeth, Baby Metal, Corey Taylor, Electric Callboy, Bad Omens, While She Sleeps en Bruce Dickinson in de buurt is het althans denk ik zeker mogelijk om coole combo's te maken als het nodig is (zoals Guns N' Roses - Soufly - Channel Zero destijds bv). Ik zou zeker niet neen zeggen tegen Helloween - Baby Metal - Megadeth - Corey Taylor op de north stage op één dag bv. Wat ik ook nog zie gebeuren evt is een try out show van Epica met hun orkest. Geen idee of dat headlinerwaardig is, geen idee of dat financieel mogelijk is, maar als niet al te grote Epica fan zou ik het wel een goede zet vinden. Ayreon verwacht ik eigenlijk best wel in de marquee als een van de headliners trouwens, om even binnen dezelfde school te blijven.

Ik geef ook nog eens even statistieken mee: het gaat vooruit. Het ENORM VOORUIT. Zaten we enkele dagen geleden nog op lage snelheid, zitten we nu op topsnelheid. Pagina 337 bereikten we vorig jaar pas op 22 november. 1300 pagina's dit jaar ligt binnen handbereik. Worden het er misschien wel 1500 of 1666? ;-)

Edit: ik bedoelde uiteraard Slash met Channel Zero en Soufly :ROFLMAO:
 
Laatst bewerkt:

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.725
3.559
Een willekeurige video of foto van afgelopen jaar met "Who do you want to see next year?". Het kost allemaal ook 10 minuten werk ofzo. Plan het in, zet het weg, doei. Maargoed, ik probeer mij er niet aan te ergeren (lukt heel slecht).
Die post is er toch gewoon geweest... Of moeten ze die meerdere keren doen dan, dat zou pas lachwekkend worden.
Maar bon, mij storen de beperkte social media berichten allerminst, integendeel zelfs. Die mooie aftermovie vind ik dan weer wel heel leuk, maar elke week een interactief postje met je volgers, ik zie de meerwaarde daar niet van in. Besteed dat geld maar aan line-up en wc's voor op de camping.
 

TheStrangestMan

Playlistbediener
16 nov 2023
9
18
Die post is er toch gewoon geweest... Of moeten ze die meerdere keren doen dan, dat zou pas lachwekkend worden.
Maar bon, mij storen de beperkte social media berichten allerminst, integendeel zelfs. Die mooie aftermovie vind ik dan weer wel heel leuk, maar elke week een interactief postje met je volgers, ik zie de meerwaarde daar niet van in. Besteed dat geld maar aan line-up en wc's voor op de camping.
Een beetje interactiviteit of extra communicatie houdt de mensen een beetje warm, niet iedereen zit op een forum als dit maar willen wel een beetje in de cirkel blijven van GMM, af en toe een vraag zoals "noem je favorieten moment van 2023" of "Wat zijn je favorieten GMM herinneringen" zorgen voor leuke verhalen maar nog belangrijker, voor een beetje hype.
Intresseert mij niet veel of ze hier meer of minder werk van willen maken, ik heb eerder met social media gewerkt waar we dat soort posts moesten maken en er zit best veel waarden in want mensen klagen bijvoorbeeld ook vaak in de comments over bepaalde dingen die management dan weer meeneemt om te verbeteren.
 

Chronicbias

Randprogramma
1 dec 2022
147
203
Vandaag uit betrouwbare bron vernomen. Sabaton gaat pas in 2025 de festivals af, omdat ze nu focussen op een nieuw album dat eind 2024 zal uitkomen en waarmee ze dan langs de Europese festivals willen. Wie hoopte op een 25 years anniversary show (vooral ik eigenlijk denk ik) is er aan voor de moeite.
Dezelfde bron wist te bevestigen dat Metallica op Hellfest speelt, maar weet niet of ze ook op Graspop staan. Als ze er staan dan weten ze het in elk geval goed geheim te houden.

Daarmee verdwijnt bij mij eigenlijk eerlijk gezegd de hoop op een deftige headliner nog naast Priest en Tool (sorry voor de FFDP headliners). Bring Me The Horizon is wel een leuke band maar Avenged Sevenfold is echt niet m'n ding (maar wel nog steeds deftiger dan FFDP). Ik heb nog een heel ijdele hoop dat het Metallica is. Maar ik zet mijn joker al in voor Sum 41 en Helloween (die laatste heeft nog niks aangekondigd maar Duitse band en wat nog niet is kan nog komen), of een headliner op herhaling. Parkway Drive of Machine Head. Met ondermeer Megadeth, Baby Metal, Corey Taylor, Electric Callboy, Bad Omens, While She Sleeps en Bruce Dickinson in de buurt is het althans denk ik zeker mogelijk om coole combo's te maken als het nodig is (zoals Guns N' Roses - Soufly - Channel Zero destijds bv). Ik zou zeker niet neen zeggen tegen Helloween - Baby Metal - Megadeth - Corey Taylor op de north stage op één dag bv. Wat ik ook nog zie gebeuren evt is een try out show van Epica met hun orkest. Geen idee of dat headlinerwaardig is, geen idee of dat financieel mogelijk is, maar als niet al te grote Epica fan zou ik het wel een goede zet vinden. Ayreon verwacht ik eigenlijk best wel in de marquee als een van de headliners trouwens, om even binnen dezelfde school te blijven.

Ik geef ook nog eens even statistieken mee: het gaat vooruit. Het ENORM VOORUIT. Zaten we enkele dagen geleden nog op lage snelheid, zitten we nu op topsnelheid. Pagina 337 bereikten we vorig jaar pas op 22 november. 1300 pagina's dit jaar ligt binnen handbereik. Worden het er misschien wel 1500 of 1666? ;-)
Ik vind het al stil qua Sabaton.
Dat gerucht van Metallica op Hellfest krijgt steeds meer bronnen.
Nog geen enkele heeft Graspop bevestigd, dus ik vrees er voor.

Dan hebben we een flinke inhaalactie uitgehaald rond de aankondigingen (klopt ook wel een beetje met m'n gevoel dat er meer te lezen was hier)

ik vind het neerzetten van Greta van Fleet als sub-headliner bij een ander festival (Tons of Rock dacht ik) interessant om weer een act te laten doorgroeien in een genre waarbij de meeste bands ouder worden terwijl Greta nog steeds aan het groeien is. Ik hoop dat festivals daar nu ook een beetje op inzetten zodat we in de toekomst hopelijk meer opties qua headliners hebben. Een Babymetal zie ik ook nog groeipotentieel in. Net als Electric Callboy en Bad Omens
 
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: Slayyyyyer en won666

TNFke

Dagopener
16 jan 2014
738
675
Mensen weten Graspop wel te vinden, hoeven ze hun social media niet voor te spammen. Het verkoopt niet snel, maar wel volledig uit, dus online marketeers inhuren is weggegooid geld: ze kunnen aan het einde van de rit geen ticket meer verkopen dan ze al doen.
En een voltijds medewerker kost veel geld, kan je al een mooie band mee booken of wat pyro voor aankopen!
 
  • Winning
Waarderingen: Dr. Hannibal

won666

Geliefde act
17 mei 2019
1.278
1.351
Ik vind het al stil qua Sabaton.
Dat gerucht van Metallica op Hellfest krijgt steeds meer bronnen.
Nog geen enkele heeft Graspop bevestigd, dus ik vrees er voor.

Dan hebben we een flinke inhaalactie uitgehaald rond de aankondigingen (klopt ook wel een beetje met m'n gevoel dat er meer te lezen was hier)

ik vind het neerzetten van Greta van Fleet als sub-headliner bij een ander festival (Tons of Rock dacht ik) interessant om weer een act te laten doorgroeien in een genre waarbij de meeste bands ouder worden terwijl Greta nog steeds aan het groeien is. Ik hoop dat festivals daar nu ook een beetje op inzetten zodat we in de toekomst hopelijk meer opties qua headliners hebben. Een Babymetal zie ik ook nog groeipotentieel in. Net als Electric Callboy en Bad Omens
Toevallig over Sabaton ook vandaag een artikel nog gelezen, gaan begin 2024 de studio in.
Greta Van Fleet is headliner op Tons Of Rock. Ik vind het zelf heerlijke muziek maar denk niet dat Graspop het aandurft hen als headliner te zetten. Ik zou het zelf ook niet durven. Is een Lotto Arena band maar volgens mij verkopen ze die niet uit. Beetje als Dream Theater denk ik, gesloten ringen. Maar ben er niet zeker van. Hoewel ik ook niet denk dat Helloween de Lotto Arena zou uitverkopen, ook beetje als Dream Theater
 
  • Leuk
Waarderingen: Chronicbias

Gebruikers die dit onderwerp bekijken