Graspop Metal Meeting 2024

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
305
633
Lijkt me eerder iets voor Alcatraz als headliner, komen ook uit de streek.

Anderzijds is post-metal of post-rock of post-wat dan ook het genre waarin de moderne Belgische (Vlaamse) bands uitblinken, misschien moet dan uitgerekend Graspop er eens mee ophouden om dat genre grotendeels te negeren. "Onze" bands geraken sneller op Hellfest dan dat ze op Graspop raken, ronduit genante situatie is dat.
 

MasterJub

Randprogramma
12 okt 2022
208
455
Wat een prachtige recensies weer, zóveel zin in GMM al hierdoor. Nu ga ik over 2 dagen naar Lowlands en de voorpret hiervoor is echt heel anders dan voor Graspop haha.
Muzikaal gezien ga ik in een zwart gat vallen (nee hoor er is ook best veel leuks).
Ik ga Beartooth voor het eerst zien en als dat bevalt (gok het wel) hoop ik ze op GMM 24 te mogen verwelkomen 😎
 

Somekindofdylan

Support act
26 jun 2022
890
990
Anderzijds is post-metal of post-rock of post-wat dan ook het genre waarin de moderne Belgische (Vlaamse) bands uitblinken, misschien moet dan uitgerekend Graspop er eens mee ophouden om dat genre grotendeels te negeren. "Onze" bands geraken sneller op Hellfest dan dat ze op Graspop raken, ronduit genante situatie is dat.
Denk dat het aan enkele factoren kan liggen en niet enkel dat de graspop organisatie ze negeert.
Ze spelen op zowat elk Belgisch festival, dus als ze op Graspop zouden staan zouden de reacties dan weer zijn dat iedereen ze al gezien heeft. Kostprijs en andere voorwaarden(plaats op timetable, stage,...) kunnen een factor zijn.
Heb geen inside info ofzo, zeg gewoon dat het kan.
Als graspop de jupiler stage een dagje Belgisch zou maken, dan heb je daar wel een meer uitstekende dag.
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.640
3.282
Denk dat het aan enkele factoren kan liggen en niet enkel dat de graspop organisatie ze negeert.
Ze spelen op zowat elk Belgisch festival, dus als ze op Graspop zouden staan zouden de reacties dan weer zijn dat iedereen ze al gezien heeft. Kostprijs en andere voorwaarden(plaats op timetable, stage,...) kunnen een factor zijn.
Heb geen inside info ofzo, zeg gewoon dat het kan.
Als graspop de jupiler stage een dagje Belgisch zou maken, dan heb je daar wel een meer uitstekende dag.
Sowieso zijn de plaatsen voor Belgische artiesten op graspop erg beperkt. Lijkt me inderdaad een groot stuk te gaan om niets te plaatsen wat je overal kan zien.
Wat ik van Psychonaut weet is dat ze er graag willen spelen. Ik kan me ook niet voorstellen dat ze, gezien hun plaats op Alcatraz dit jaar, voorwaarden zouden stellen wat betreft positie op gmm én ook kostprijs kan het probleem niet zijn.
Ik achtte de kans voor 2023 heel groot nadat zowel Brutus als Psychonaut een geweldige plaat hadden uitgebracht die zeer goed werd onthaald. Vandaar dat ik de keuze voor Hippotraktor ook erg verrassend vond, al kregen we met hen gelukkig wel een Belgische schone uit het genre.
Het moet er alleszins wel eens van komen ja... Volgend jaar dan maar eindelijk 1 (of beide) van die langverwachte parels?
 

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
305
633
Denk dat het aan enkele factoren kan liggen en niet enkel dat de graspop organisatie ze negeert.
Ze spelen op zowat elk Belgisch festival, dus als ze op Graspop zouden staan zouden de reacties dan weer zijn dat iedereen ze al gezien heeft. Kostprijs en andere voorwaarden(plaats op timetable, stage,...) kunnen een factor zijn.
Heb geen inside info ofzo, zeg gewoon dat het kan.
Als graspop de jupiler stage een dagje Belgisch zou maken, dan heb je daar wel een meer uitstekende dag.

Mja, ik blijf het toch raar vinden. Men wil vernieuwen (ga ervan uit dat dit ruimer is dan alleen de headliners en voor alle niveaus geldt) en de meest voor de hand liggende opties laten ze liggen. Lokaal, vermoedelijk niet al te duur, enthousiast, populair, stuk voor stuk een goede livereputatie.

En die "ze staan overal" kan je natuurlijk ook beschouwen als een "waarom zijn we die boot aan het missen?".

Al is 't natuurlijk ook wel zo dat een Hellfest sowieso iets meer aandacht heeft voor het extremere of minder toegankelijke segment van de harde muziek en dat Graspop voor commerciëlere of het beter behapbare segment gaat.
 

johanra

Playlistbediener
13 sep 2021
29
84
Lijkt me eerder iets voor Alcatraz als headliner, komen ook uit de streek.
In 2017 stonden ze op twee na laatste en in 2022 als voorlaatste in de Marquee, dan is Marquee headliner zeker een mogelijkheid in de toekomst.
De Swamp op Alcatraz hebben ze al afgesloten. Afsluiter Prison op Alcatraz zou ook nog wel kunnen in een constructie als op de Lokerse dit jaar.
 

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
476
516
Metallica is niet te duur, die spelen gwn liever op RW
Als GMM meer geld biedt, staat metallica daar gewoon hoor. Vrij logisch dat het management van Metallica liever de band op Werchter zet. Vaak hebben dat soort festivals ook meer winst, dus meer te besteden. Graspop maakt ook genoeg winst, maar een miljoen extra uitgifte is nogal een hap uit je budget.
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.394
2.913
Als GMM meer geld biedt, staat metallica daar gewoon hoor. Vrij logisch dat het management van Metallica liever de band op Werchter zet. Vaak hebben dat soort festivals ook meer winst, dus meer te besteden. Graspop maakt ook genoeg winst, maar een miljoen extra uitgifte is nogal een hap uit je budget.
Het is toch geen boerenmarkt? Metallica vraagt een prijs en die moet betaald worden. Opbieden heeft toch geen zin? Zoals eerder aangemerkt door mensen hier op het Forum die er veel meer verstand van hebben als ik; die tournee is toch al maanden of jaren vantevoren geboekt. Heeft er toch niks mee te maken of Graspop of Werchter dan een ton meer biedt. Het gaat volgens mij echt niet per veiling
 
  • Leuk
Waarderingen: Paddy en Loek123

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.199
7.450
Ja Livenation gaat lekker tegen zichzelf zitten opbieden, dat klinkt als een geweldig plan

Metallica zal echt niet meer of minder geld krijgen als Livenation ze overtuigd om op Graspop te staan in plaats van Werchter.

Is hier al meerdere keren door insiders bevestigd dat die mannen gewoon graag op Werchter spelen, heeft echt niet met geld te maken
 
  • Winning
  • Leuk
Waarderingen: Piebe71 en nikita

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
476
516
Het is toch geen boerenmarkt? Metallica vraagt een prijs en die moet betaald worden. Opbieden heeft toch geen zin? Zoals eerder aangemerkt door mensen hier op het Forum die er veel meer verstand van hebben als ik; die tournee is toch al maanden of jaren vantevoren geboekt. Heeft er toch niks mee te maken of Graspop of Werchter dan een ton meer biedt. Het gaat volgens mij echt niet per veiling
Het is ook geen veiling. Maar festivals onderhandelen ver vooraf met namen, zeker de grote namen. Iedere band (of beter gezegt management) heeft eisen. Ook iedere band (of eigenlijk het management) wil zo min mogelijk reistijd en zoveel mogelijk verdienen.
De eisen van bands en festivals gaan over en weer, tot er een overeenstemming komt. Een festival kan bijv eisen dat er in een straal van x km geen optreden plaats vindt, een band kan de gekste eisen stellen..van geluidsniveau (Manowar) tot welke kleur de m&m's moeten zijn (dit laatste heb ik daadwerkelijk meegemaakt bij een band).
Als je denkt dat een bedrijf als metallica niet uit is op zoveel mogelijk winst, ben je op zijn minst naief te noemen. Dit soort bands zijn geen 4 mannen met hun tourbusje, hier werken tientallen mensen (van managers tot lichtmannen)
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.199
7.450
Het is ook geen veiling. Maar festivals onderhandelen ver vooraf met namen, zeker de grote namen. Iedere band (of beter gezegt management) heeft eisen. Ook iedere band (of eigenlijk het management) wil zo min mogelijk reistijd en zoveel mogelijk verdienen.
De eisen van bands en festivals gaan over en weer, tot er een overeenstemming komt. Een festival kan bijv eisen dat er in een straal van x km geen optreden plaats vindt, een band kan de gekste eisen stellen..van geluidsniveau (Manowar) tot welke kleur de m&m's moeten zijn (dit laatste heb ik daadwerkelijk meegemaakt bij een band).
Als je denkt dat een bedrijf als metallica niet uit is op zoveel mogelijk winst, ben je op zijn minst naief te noemen. Dit soort bands zijn geen 4 mannen met hun tourbusje, hier werken tientallen mensen (van managers tot lichtmannen)
We hebben het over 2 Livenation festivals, deze hele discussie is totaal niet relevant
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.169
4.316
Het is ook geen veiling. Maar festivals onderhandelen ver vooraf met namen, zeker de grote namen. Iedere band (of beter gezegt management) heeft eisen. Ook iedere band (of eigenlijk het management) wil zo min mogelijk reistijd en zoveel mogelijk verdienen.
De eisen van bands en festivals gaan over en weer, tot er een overeenstemming komt. Een festival kan bijv eisen dat er in een straal van x km geen optreden plaats vindt, een band kan de gekste eisen stellen..van geluidsniveau (Manowar) tot welke kleur de m&m's moeten zijn (dit laatste heb ik daadwerkelijk meegemaakt bij een band).
Als je denkt dat een bedrijf als metallica niet uit is op zoveel mogelijk winst, ben je op zijn minst naief te noemen. Dit soort bands zijn geen 4 mannen met hun tourbusje, hier werken tientallen mensen (van managers tot lichtmannen)
Natuurlijk wil Metallica geld zien. Maar het hele punt is, dat het niet alleen om geld gaat. Werchter is hun favoriete festival, staat symbool voor hun doorbraak naar het grote publiek. Dat zeggen insiders, dat zegt de band zelf.
 
  • Leuk
Waarderingen: Piebe71

duck

Gouden Tip
8 jan 2019
336
582
Bij mij wordt het ook de eerste keer. En die ultima ratio wordt hier georganiseerd door Biebob (dus Graspop). Als het aan mij zou liggen, laten ze gewoon die hele affiche afzakken naar graspop 2024!
Ik ben jaloers. Door de week naar een optreden gaan lukt me zo goed als nooit :cry:.
Graspop en Alcatraz zijn de 2 uitzonderingen die ik een jaar op voorhand vastleg en waarvan iedereen weet dat die dagen in mijn agenda een no go zijn.
 

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
305
633
Begrijp niet waarom Primordial niet populairder is. En met populairder bedoel ik niet dat ze hoger op affiches moeten staan, maar heb die eens op Graspop en eens op Alcatraz gezien en dat was 2 keer in een bijzonder matig gevulde tent. Terwijl iedereen die er een beetje bekend mee is, het wel goed vindt. Om één of andere reden heeft men bij die band zelden zin om het te leren kennen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

Jimmeh07

Randprogramma
3 jun 2023
207
278
Weet je wat? als Metallica naar RW gaat volgend jaar, koop ik ook per direct tickets :p
Als metallica niet naar graspop komt, brengen we gewoon graspop naar metallica :geek:
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken