Dat kan best kloppen. Ik weet nog dat ze onder een miljoen kwamen. Toen zaten Rammstein en Metallica daar al boven.Maar even googlen leert dat Iron Maiden op een startbedrag van 2 tot 2,5 miljoen zit. Zou AC/DC dan naar de 3 of 4 gaan?
Sindsdien is alles duurder geworden. Logistiek, vliegtickets, loonkosten, algemene inflatie. Dus dat live-acts duurder gaan worden is logisch.
Helemaal als je bedenkt dat de eerste generatie grote namen schaars wordt. Black Sabbath, Velvet Revolver, Motörhead, Twisted Sister en Slayer zijn al definitief gestopt. Nu is BS ook wel verreweg de grootste naam daartussen, maar het waren allemaal voormalige of potentiele headliners.
Kiss, Aerosmith, Scorpions, Manowar, Motley Crue en Ozzy hebben ook eerder gezegd te stoppen. Al beleeft Scorpions momenteel zijn 2e jeugd en kan Manowar het niet laten om te touren en vervolgens ruzie te maken met de festivalorganisatoren. Motley Crue zal wel een eenmalig iets zijn geweest, nu men heeft kunnen horen van Vince nogsteeds is afgeschreven (Toldya).
Ik zie hier ook wenslijsten waarin Powerwolf en Alestorm als headliners worden gevraagd...maar dan denk ik persoonlijk dat je beter bij Dynamo of Alcatraz kunt gaan kijken. Hoewel de kloof tussen grootschalige en middelgrote festivals kleiner zal worden, vraag ik mij af of Graspop deze 2 bands binnen korte tijd zal promoveren. Nu zijn er wel factoren die dit waar kunnen maken hoor.
De 2 Mainstages is natuurlijk een voorbode geweest van het verbreden van het programma. Bij 2 mainstages horen ook 2 'hoofdacts', die dus steeds minder van betekenis worden. Er zijn ook al eerder kleinere acts als hoofdact geboekt, denk aan King Diamond, Soulfly, In Flames, Rob Zombie, Gojira...dus wie weet.