Graspop Metal Meeting 2024

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
480
521
Maar even googlen leert dat Iron Maiden op een startbedrag van 2 tot 2,5 miljoen zit. Zou AC/DC dan naar de 3 of 4 gaan?
Dat kan best kloppen. Ik weet nog dat ze onder een miljoen kwamen. Toen zaten Rammstein en Metallica daar al boven.
Sindsdien is alles duurder geworden. Logistiek, vliegtickets, loonkosten, algemene inflatie. Dus dat live-acts duurder gaan worden is logisch.
Helemaal als je bedenkt dat de eerste generatie grote namen schaars wordt. Black Sabbath, Velvet Revolver, Motörhead, Twisted Sister en Slayer zijn al definitief gestopt. Nu is BS ook wel verreweg de grootste naam daartussen, maar het waren allemaal voormalige of potentiele headliners.
Kiss, Aerosmith, Scorpions, Manowar, Motley Crue en Ozzy hebben ook eerder gezegd te stoppen. Al beleeft Scorpions momenteel zijn 2e jeugd en kan Manowar het niet laten om te touren en vervolgens ruzie te maken met de festivalorganisatoren. Motley Crue zal wel een eenmalig iets zijn geweest, nu men heeft kunnen horen van Vince nogsteeds is afgeschreven (Toldya).
Ik zie hier ook wenslijsten waarin Powerwolf en Alestorm als headliners worden gevraagd...maar dan denk ik persoonlijk dat je beter bij Dynamo of Alcatraz kunt gaan kijken. Hoewel de kloof tussen grootschalige en middelgrote festivals kleiner zal worden, vraag ik mij af of Graspop deze 2 bands binnen korte tijd zal promoveren. Nu zijn er wel factoren die dit waar kunnen maken hoor.
De 2 Mainstages is natuurlijk een voorbode geweest van het verbreden van het programma. Bij 2 mainstages horen ook 2 'hoofdacts', die dus steeds minder van betekenis worden. Er zijn ook al eerder kleinere acts als hoofdact geboekt, denk aan King Diamond, Soulfly, In Flames, Rob Zombie, Gojira...dus wie weet.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
480
521
Aanvulling:
Aerosmith Peace Out Tour: bijna zeker GMM (een soort farewelltour).
Avenged Sevenfold: Album is uit (bijna zeker GMM)
Within Temptation, Judas Priest, Deep Purple, Dream Theater, King Diamond Europe, Helloween, Rob Zombie, Saxon and Hammerfall, (new album 2023/2024)
Bring Me The Horizon zou als headliner kunnen of Electric Callboy als grote naam.
Cavallera ook maar eens toevoegen in een of andere vorm. Hebben een rerelease uitgebracht, kan dus wel.

Wat met verjonging die er geen is. Ik bedoel Megadeth als headliner. Is een nieuwe headliner, maar geen verjonging uiteraard
Megadeth is al eerder geboekt als Mainstage 2 headliner in 2014. Ze moesten toen echter annuleren omdat David Ellefson net zijn broer had verloren.
Rob Zombie is toen Mainstage 2 headliner geworden.
Guns en Slipknot zijn ook 2 grootheden
En een Europe exclusive van een headliner die voor het eerst in meer dan 10jaar op een festival speelt, zal ook niet goedkoop zijn
In verhouding zal Rammstein en System of A Down duurder zijn lijkt mij. SOAD staan al een tijd stil, maar zijn daardoor wel een stuk exclusiever. Ze waren in 2005 iig voor het laatst op GMM, toen waren ze een stuk populairder dan Slipknot. Ik weet ook zeker dat als SOAD nu een zaalshow zou spelen in het Gelredome, ze het zouden uitverkopen..dat gaat Slipknot niet lukken....ook over 5 a 10 jaar waarschijnlijk niet.
Ik denk dat Slipknot door vele lichtelijk wordt overschat. Het is een grote naam, maar ze zullen zeker niet tussen bijv. de grootste 5 namen staan die hebben afgesloten.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en Piebe71

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.237
7.515
Ik denk dat Slipknot door vele lichtelijk wordt overschat. Het is een grote naam, maar ze zullen zeker niet tussen bijv. de grootste 5 namen staan die hebben afgesloten.
Hmm interessante discussie

GNR en Rammstein zullen ver bovenaan staan

Dan op 3 en 4 denk ik Maiden en SOAD.

Denk dan toch dat Slipknot of Black Sabbath de 5e en 6e zullen zijn. Iets groters hebben ze niet echt gehad toch of mis ik een band? Misschien onderschat ik Aerosmith nog.

1. GNR
2. Rammstein
3. Iron Maiden
4. System of a down
5. Black Sabbath, Slipknot, Aerosmith?

Kiss, Sabaton, Volbeat zullen ook wel kans maken voor de top 10. Spelen allemaal in ziggodome/Sportpaleis

Vandaag de dag zou Rammstein ver bovenaan staan, maar denk niet dat Rammstein in 2017 groter was dan GNR.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.466
4.635
Nog een naam die al lang geleden is maar volgens mij gewoon kan subben of main 2 headlinen: Alice in chains. Zou een mooie naam zijn om op zondag te hebben. Of ben ik ze nu aan het overschatten?

Edit: nevermind 2019 was hun laatste keer Europa en toen stonden ze helemaal niet zo hoog op de festivals. Al zou ik ze nog altijd graag nog eens zien.
 
Laatst bewerkt:

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.290
3.875
Nog een naam die al lang geleden is maar volgens mij gewoon kan subben of main 2 headlinen: Alice in chains. Zou een mooie naam zijn om op zondag te hebben. Of ben ik ze nu aan het overschatten?

Edit: nevermind 2019 was hun laatste keer Europa en toen stonden ze helemaal niet zo hoog op de festivals. Al zou ik ze nog altijd graag nog eens zien.
In 2014 stonden ze ergens in de late middag op één van de mainstages. Fantastisch optreden toen. Daarna Soundgarden, Paradise Lost, Rob Zombie, Meshuggah en Black Sabbath (en Architects toen helaas moeten missen). Was voor mij de perfecte GMM festivaldag.
 

Jimmeh07

Randprogramma
3 jun 2023
216
296
Ben meestal blij dat het er zondag wat rustiger tegenaan gaat want tegen dan heb ik toch niet al te veel energie meer :sleep:
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.424
2.970
Ik ga meestal op zondag naar huis, maar dat ligt meer aan het feit dat ik maar 3 dagen volle bak bier kan drinken. Plus het feit dat de zondag voor mij ook vaak wat minder interessant is 😉
Volgens mij zijn we de aankomende editie sowieso aan een partij metal toe gelijk aan jouw naam. Laat de Nu-metal bands maar komen. De revival is bezig, dus dan ook maar op Graspop
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.748
7.567
KBS en Johan Cruyff Arena.

Ja, denk je? Stonden voor de 2020 editie wel op Graspop gepland, al werd dat los van corona volgens mij ook gecanceld eerst door een Las Vegas residentie en daarna was het nog een rehab ook. Maar zou het niet eerder formaat Gelredome zijn als het geen festival is?
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken