Graspop Metal Meeting 2023

banzai

Campingartiest
24 jun 2019
93
100
Vier dagen Graspop en volgende bands krijgen van mij een grote onderscheiding:
- Papa Roach: al 3 keer gezien en stellen ook deze keer niet teleur. Wat een overgave!
- Agnostic Front: heerlijke hardcore en de moshpits waren dikke fun
- Sick of it All: wat een explosie van energie! De moshpits waren nog harder dan bij Agnostic en ik sta vol blauwe plekken maar ik maal er totaal niet om. Heerlijk!
- Fever333: die zanger is zo gek als een deur en de bassiste had volgens mij haar vibrerend ei er nog insteken maar wat een show was dat! Top!
- Municipal Waste: ik had niet zo hoge verwachtingen maar wat een vette set hebben die gasten afgeleverd. Thrash metal van de bovenste plank!
- Cyclone: zie Municipal Waste. Ook hier geen al te hoge verwachtingen maar dat was volledig onterecht. Deze oudjes zijn nog altijd retestrak. Later op de dag zag ik Dark Angel maar de kwaliteit was een stuk lager.
- Pantera: absolute topprestatie van zowel Zakk als Phil.
- Parkway Drive: wat een show! De wei stond letterlijk in vuur en vlam. Wat een sfeer! Domper was Darker Still. Dat klonk niet best maar dat is dan ook echt het enige puntje van kritiek. De rest was genieten van begin tot eind. Wat een feest!
- Hellmut goes metal: wie er niet bij was heeft het grootste feest van het festival gemist. Klassiekers en meezingers all the way. De tent ging uit z'n dak. Hellmut heeft een geweldige stem en de muzikanten die hij bij had waren absoluut voortreffelijk. Vooral de lead-gitarist was ronduit schitterend!
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.776
12.447
En dan zit je weer thuis. Moe, tevreden, melancholisch. Overwegend of je toch niet een biertje moet nemen om het af te leren. Natuurlijk al wat berichten hier geschreven de afgelopen dagen maar wat waren het weer ongelofelijk vette dagen. Echt ultiem vermaakt. Graspop onderscheid zich echt met de unieke gemoedelijke sfeer, elk optreden dat je goed wilt zien kun je goed zien en sta je tussen liefhebbers. Wat een verademing na de toch wat rottige ervaring met het publiek bij Bruce Springsteen. Ook heel vet om zoveel mede forumleden tegen te komen en met elkaar een aantal hele mooie shows mogen meemaken. Dit maakt de beleving alleen maar mooie. Happiness is only real when shared. Daarom ook heel blij dat de misses er weer bij was, ondanks alle ellende met het overlijden van haar oma en de begrafenis op de donderdag. Programma ook een beetje afgesteld op haar smaak dit jaar want het is toch het leukst om zoveel mogelijk samen te doen (en bijna bij alle concerten die ik alleen deed stonden de forummensen klaar voor me, geweldig!).

Algemeen
  • Veld was grotendeels hetzelfde maar wat was de Jupiler Stage een ongelofelijke verbetering! Dit is een groot volwaardig buitenpodium met veel schaduwplekken door de bomen. Heel prettig. Voor mij is het terrein zo af. Enige verbeterpunt is nog dat we niet over de camping hoeven te lopen naar de bussen, is voor niemand leuk.
  • Helaas zijn de foodtrucks hierdoor wel grotendeels geslachtofferd, bleef weinig spannende keuze over.
  • Het eten was overall matig tot oke. Heb op Graspop al veel beter gegeten. En laten we het over de prijs maar niet hebben. Festivals worden een dure hobby. Een Karmeliet voor 1.7 token viel me dan wel weer mee.
  • En nogmaals een shoutout naar het publiek, wat was het gezellig. En wat liepen sommige mensen er heerlijk als zichzelf bij of belachelijk verkleed. Ik heb weer gelachen om sommige shirt (of weer die gasten op de laatste dag in de dinopakken) en sowieso is bandshirts kijken op metalfestivals al een bezigheid opzich.


Donderdag

  • My Dying Bride (9.5). Motionless in White helaas bijna niks meer van mee kunnen krijgen dus hier echt begonnen. Het hoge cijfer komt niet alleen door de opluchting dat ik er eindelijk was. Wat waren ze goed. Geluid perfect afgesteld en de muziek raakte diep. Misschien maar 4 minuten gezien van de show en voor de rest met de ogen dicht genieten. Ook gelijk @Dr. Hannibal, @Jamel en @nikita hier getroffen. Prachtige start!
  • Guns ’n Roses (2). Beschamend. Wat klonk het vreselijk. Hopelijk is het nu wel klaar met die band want voor mij zijn ze echt hun legacy aan het verkloten hiermee.
  • Cradle of Filth (8.5). En nog een tweede topshow om dit korte dagje mee af te sluiten. Met name de nummers waar de zangeres meer in mocht zingen zoals Nymphetamine (Fix) en Her Ghost in the Fog waren van een unieke schoonheid. Danni was ook erg goed bij stem. Overtuigende show!

Vrijdag
  • Blind Channel (7.5). Leuke energieke opener die hun muziek rechtstreeks uit de 90’s gestolen hebben. Veel energie met 2 zangers en hoe vaak krijg je nou de kans om op een metalfestival een nummer te horen waarop je gestemd heb voor het Songfestival?
  • Fatal Move (4.5). Vond ik geen sterke set. Schreeuwerig, breaks die me niet aanspraken. Kon er niet veel mee helaas.
  • Any Given Day (9). Hele overtuigende show die we meegemaakt hebben vanaf de eerste rij en ik later in de pit. Frontman is zeer overtuigend live en de juiste verhouding kleerkast en knuffeldier. Het gezamenlijk opdrukken voor de wall of death gaf een mooi beeld. Volle Metal Dome at uit de hand van deze band met de juiste mix stevige metalcore en cleane zanglijnen. Bij de volgende doorkomst staat deze band terecht een stuk hoger.
  • Crowbar (7.5). Degelijke set van deze vedettes. Pas aan het einde begon het me echt te overtuigen vanaf Planets Collide. Blij ze eens goed gezien te hebben.
  • Blackgold (5.5). Krappe voldoende, lag mogelijk ook aan mijn energieniveau op dat moment. Opzich speelde ze met energie maar was niet veel volk en niet alle nummers zijn even sterk. Nog een paar nummers zoals On Another Level en mogelijk komen ze er dan wel.
  • Asking Alexandria (7). Uiteindelijk ongepland hier maar beland omdat Heidevolk verdomd vol stond. En ik moet zeggen dat dit gewoon best goed was! Ook de misses genoot ervan. Volgende doorkomst misschien wat meer aandacht aan besteden van tevoren.
  • Finntroll (8.5). Collectief feestmoment met het forum. Hele rare band. Is het een black metal band of een folk band? Waarom niet gewoon allebei tegelijk! Heerlijk hoe dit van hoempapa blijheid naar blastbeats kan gaan en weer terug. Het treurige nieuws is wel dat mijn festivalbroek die ik sinds Sziget 2006 draag dit optreden niet heeft overleefd.
  • Behemoth (7.5). Beetje zitten uitpuffen hier. Behemoth speelde echt strak en sterk. Dezelfde set zou in het donker of in de Marque tot een van de hoogtepunten gerekend worden. Op deze manier niet.
  • Amon Amarth (5). Mijn eerste echte tegenvaller die ik niet zag aankomen aangezien ik een Amon Amarth fan ben. Ik vond een routineuze en bijna saaie set. Precies dezelfde show als vorig jaar in AFAS Live die afgedraaid werd. De band was zeker niet slecht, verre van. Maar ik miste een stuk bezieling, bij mij sloeg de vonk niet over. Bij anderen gelukkig wel.
  • Disturbed (8.5). Sterke set maar ik maak me zorgen om David Draiman. Die zit echt niet goed in zijn veel en een zeer emotionele speech na Reason To Fight met zelfs de mededeling dat hij 4,5 maand geleden zelf bijna zelfmoord pleegde. Na die speech werd zijn zang wel sterker en werd de set sterk uitgespeeld. En ja, Sound of Silence was magistraal.
  • Gojira (9.5). Een beest van een headliner show, dit zijn headliners voor een metal festival! Het was een eer om Gojira in het donker op een groot veld met zo’n overdonderende productie te mogen zien. Met name de kwaliteit van de productie zag ik niet aankomen. Dat er nog vele jaren mogen volgen waar ze dit mogen blijven herhalen. Gezien de opkomst bij deze show zal dit gelukkig niet de laatste keer zijn.
  • Machine Head (9.5). Ja en dan komt één van je favoriete bands daar nog eens achterna. Dr. Hannibal kunnen overtuigen om mee naar voren te gaan en heerlijk staan genieten in de pit daar. En alles wat ik bij Gojira schreef is hier ook waar, zo ongelofelijk blij om dit in de buitenlucht te hebben mogen ervaren. Ook zo veel blije mensen vooraan en Halo is één van de beste metalsongs ooit gemaakt en een beest van een afsluiter.

Zaterdag
  • Vended (6.5). Alweer een prima start van de dag, goed geprogrammeerd die eerste bands van de organisatie.. Speelde met energie maar eigenlijk missen ze nog een beetje echt goede nummers merk ik. Antibody blijft hangen maar de andere nummers zijn wat inwisselbaar.
  • Nothing More (8). Deze band was een echte verrassing. Vond het op plaat als best oke maar nog wat te glad. Live was de sound zeer dik aangezet met oa een 8snarige gitaar. Resulteerde ook in een sound die in het hoekje van djent en metalcore zat. Zanger overtuigde live ook waar het op plaat nog wel eens bleekjes klinkt. Ook eentje waar ik bij de volgende doorkomst meer aandacht aan ga besteden én op een goede plek ga bekijken. Mijn nominatie voor één van de topnamen over enkele jaren.
  • Skindred (7). uiteindelijk minder van gezien dan ik wilde door honger en Antimatter kriebels. Wat we hoorden klonk heel energiek en tof.
  • Antimatter (9). Gedurfde maar briljante zet om deze band te boeken, geen typische Graspop naam. Vanaf de eerste rij intens staan genieten van deze topmuzikanten. Muziek stond goed afgesteld en de zang was prachtig. Maar vooral de muzikale passages overtuigden. Paranova als afsluiter was het hoogtepunt en sowieso wordt dit langzaam aan één van mijn favoriete nummers. Maar elk nummer was eigenlijk een hoogtepunt op zichzelf. Hopelijk trekt de organisatie deze lijn van programmeren door.
  • The Ghost Inside (7.5). Ja dit was lekker hoor! Erg dikke sound heeft deze band, vooral tijdens de breaks. Fijne interactie ook met het publiek.
  • Halestorm/ Suicidal Angels (-). Van beide een kwartier gezien dus geen cijfer. Halestorm knalde gelijk hun hits erdoorheen wat leidde tot een toffe start. En Suicidal Angels was de Marque aan het afbreken. Heel fijn dat ze eindelijk dit podium krijgen!
  • Sleep Token (9). Met een groot deel van het forum dit spektakel mogen aanschouwen. Waren veel klachten over een overstuurde bas maar gelukkig om onze spot vooraan rechts geen last van. Zou zelfs zeggen dat de muziek perfect stond en de breaks echt machtig hard binnen kwamen. Drie achtergrondzanger(essen?, moeilijk te zien onder de maskers) erbij was een mooie toevoeging aan de livesound. Metal Dome stond terecht op zijn kop. Vore was een heerlijk scherp nummer halverwege de set. Deze band gaat hard groeien. Hopelijk volgende keer Marque!
  • Architects (8.5). Met de misses vooraan naar gaan kijken en ik werd er blij van! Zijn dan ook fan van het nieuwe werk en nummers als Animals en When we were young waren ook live echte bangers. Maar absoluut hoogtepunt (misschien wel van het festival) was het gastoptreden van zanger Parkway Drive bij Impermanence. Daar kwam me een partij energie vanaf zeg.
  • Rancid (-). Geef ze uiteindelijk geen cijfer aangezien ik 40 minuten van hun show heb liggen tukken. Klonk aardig, niets meer en niets minder.
  • Eivor (6.5). Wij kwamen er helaas niet helemaal in. Zong zuiver en muzikaal erg mooi maar het miste voor ons op dat moment een bepaalde dimensie, net dat ene dat je in vervoering brengt. Op een ander moment of met een andere energie had het een hoogtepunt kunnen zijn.
  • Pantera (9). Op een bepaalde manier dankbaar dat Eivor voor ons tegenviel want daarmee wel één van de grootste verrassingen van het festival gezien. Dat Pantera zo’n dikke show zou neerzetten had niemand kunnen vermoeden. Hele dikke sound live en Phil was fenomenaal bij stem. Zakk speelde fantastisch en volledig in dienst van de band, duidelijk een fan die dankbaar was hier te mogen staan. Om Walk over de weide te horen knallen was prachtig. Paar van de groep kwamen hier met natte oogjes van terug. Die hadden niet voor mogelijk gehouden dit nog mee te mogen maken na 25 jaar geleden Pantera voor het laatst gezien te hebben.
  • Parkway Drive (10). Een 10 is een zeldzaamheid bij mij, maar dit optreden was ook een zeldzaamheid voor mij. Gedreven door de adrenaline van Pantera was dit één van de meest euforische shows die ik ooit heb meegemaakt. Mijn verwachtingen waren al hoog voor mijn eerste keer PWD live maar alsnog overtrof het alles. Ze hebben de songs, de show maar wat deze show onderscheidend maakte was de frontman. Wat een dankbaarheid en energie straalde daar vanaf. En een heel tof stuk tussen het publiek in met een circle pit om hem heen. Een show voor de boeken. Volgende show van hen in NL ben ik sowieso bij.
  • Slipknot (5.5). Helaas een tegenvaller voor mij. De start klonk rommelig en de setlist sprak me ook een stuk minder aan. Pas bij The Heretic Anthem kwam er wat vaart in en klonk het geluid beter. Daarbij vond ik de productie veel te strak voor Slipknot, dat hoort rommelig en ruig te zijn. Wel een vol veld trouwens.

Zondag
  • Eclipse (7.5). Een blije start van de dag, niets meer en minder. Lekker ff meezingen in de regen (dat opdroogde op je shirt waar je bijstond). Hebben toch een paar lekkere nummertjes die gasten zoals Viva la Victoria. Circle pitje erbij rondom wat dino’s op het veld. Leuke start!
  • Hippotraktor (7). Van achter in de Marque op de grond ff goed van genoten. Kwam er alleen niet volledig in om van een topoptreden te kunnen spreken.
  • Polaris (7.5). Wow! Showtje geven deze mannen weg hoor. Mooi plekje in een zeer volle tent voor een knaller van een metalcore show. Kende hun songs helaas niet goed genoeg (zijn me bij het inluisteren niet echt opgevallen en verschenen pas op de radar na bekendmaking blokkenschema) maar bij een volgende show ga ik het anders aanpakken. Ook nu al overtuigend.
  • Dieth (7.5). Uiteindelijk minder van gezien dan ik wilde want honger en moeiig. Maar klonk strak en David Ellefson blijkt nog echt te kunnen zingen ook. Walk With me Forever vond ik erg mooi live.
  • Bloodywood (7.5). Schrok 4 minuten voor de start wakker en kon verrassend genoeg nog een prima plekje voor de PA pakken met de misses. Ja ik heb genoten en ja wat een energie hebben die gasten naast een paar erg aanstekelijke nummers. Maar het viel me (negatief) op hoe ingestudeerd hun show is. Van begin tot eind zit er geen spontaniteit in. En natuurlijk is dat niet gek als beginnende band en komt dat met ervaring wel. Of misschien volgende keer niet half slaapdronken staan kijken.
  • Dirkschneider (7). Een van de artiesten die ik vooraf echt niet hoefde te zien. Maar we hadden behoefte op dag 4 aan ff een vast plekje bij de main met ruimte en eten en drinken om ons heen. Toen bleek schuurpapier Dirk nog een half uur te moeten spelen en eerlijk is eerlijk, ik heb er goed van genoten. Goede muzikanten en wat is hij nog goed bij stem. En er komen best een paar toffe klassiekers langs. Kortom: mening over Dirk is bijgesteld. Onverwacht.
  • Avatar (7). Avatar was Avatar en leverde een solide show af. vanaf het kleedje met de misses heerlijk op meegezongen. Waarom dan een 7? De sound verzoop bij ¾ van de nummers volledig in bas, doodzonde. Was vooral bij het nieuwere werk het geval, nieuwe basgitaar voor gebruikt? Dat moeten ze wel echt fixen.
  • Three Days Grace (8). Dit vond ik een erg leuke set! Terwijl 30.000 man zich probeerde in de Metal Dome te proppen voor Hellmut stond de andere helft van de bezoekers hier mee te zingen. Deze mannen hebben de show, productie én de hits om nog wat stapjes hoger te kunnen staan. Ik vond het een sterke show.
  • Generation Sex (1). Toch ff blijven plakken om Billy Idol in actie te zien. Maar wat een verschrikkelijke aanfluiting was dit. Erger dan GnR want daar speelde nog een degelijke band. Zelden zo’n futloos optreden gezien waar werkelijk geen enkele energie in zat. Ze leken zichzelf ook af te vragen waarom deze samenwerking een goed idee leuk een tijdje terug. Sloeg nergens op.
  • The Halo Effect (8). En wederom een overtuigende set van deze mannen! Heel blij dat we nu eigenlijk twee In Flames hebben die beide weer in vorm zijn. Ook wat nieuwe nummers die ik zeer sterk vond.
  • Lorna Shore (9). Eerder al hier gezegd maar dit was de definitie van een zegetocht. Overvolle Metal Dome at vanaf seconde 1 uit hun hand. Ik geloof de zanger meteen toen hij aan het einde zei dat dit hun beste optreden ooit was. Geluid was om door een ringetje te halen want een prestatie is met die muziek. Deze show trilde nog ff na.
  • Eluveitie (8). Nog een half uurtje van gezien met festival anthem Inis Mona als afsluiter. Band was enthousiast en fijne sfeer in de zaal. Een show precies zoals je het bij hen verwacht.
  • Motley Crue (-). Max een kwartier van gezien maar wil wel even meegeven dat dit boven verwachting goed was. Goed geluid, stevige productie. Wat er live was van wat je hoorde geen idee maar het klonk wel goed! MC bewees een waardige headliner te zijn.
  • Monster Magnet (8). Wat een heerlijk einde gaven deze legendes mijn Graspop. Het beste stonerfeestje van deze Graspop editie. Natuurlijk hebben ze enkele onverwoestbare klassieker (Spacelord Motherf*cker!) waarvan het heerlijk meebleren is maar de hele set was één grote trip. Blij om ze eindelijk eens live gezien te hebben!

De Grote Eindconclusie
  1. Parkway Drive
  2. Machine Head
  3. Gojira
  4. My Dying Bride
  5. Antimatter
  6. Lorna Shore
  7. Sleep Token
  8. Pantera
  9. Any Given Day
  10. Finntroll
  11. Architects
  12. Disturbed
  13. Cradle of Filth
  14. Monster Magnet
  15. Three Days Grace
  16. Nothing More
  17. The Halo Effect
  18. Eluveitie
  19. Eclipse
  20. Blind Channel
  21. Polaris
  22. The Ghost Inside
  23. Behemoth
  24. Crowbar
  25. Dieth
  26. Bloodywood
  27. Avatar
  28. Asking Alexandria
  29. Hippotraktor
  30. Dirkschneider
  31. Skindred
  32. Eivor
  33. Vended
  34. Slipknot
  35. Blackgold
  36. Amon Amarth
  37. Fatal Move
  38. Guns ’n Roses
  39. Generation Sex
 

charlottekos

Randprogramma
7 jan 2019
225
369
Bij deze het verslag van mijn Graspop!

 Woensdag
Dit is de eerste keer dat ik alleen en met het OV richting Graspop ging. De reis ging soepel. Er waren veel mensen die me even een handje gaven met mn spullen bij het overstappen, en een vriendelijke conducteur die me alvast veel plezier wenste. Op station Mol heb ik ruim een uur staan wachten op een shuttle, en daarna nog een uur in die shuttle gezeten voordat ik er dan eindelijk was. Ik ben blij dat ik woensdag verder geen plannen had, maar het was wel een beetje onhandig al die wegwerkzaamheden. Mn tentje stond vrij vlug. Daarna kon ik nog een uur in de rij staan voor mn bandje, en toen was het tijd voor een eerste drankje. Ik heb geprobeerd om naar de forummeeting te gaan die avond, maar ik kon niemand vinden. (En ik heb zelfs het hele weekend niemand met een 'vandaag is de dag' shirt gezien).

Donderdag
Na eigenlijk best wel goed te hebben geslapen was het dan toch eindelijk zo ver. Ik ben begonnen bij Molybaron in de Metal Dome. In het begin was het even inkomen maar na de wall of death zat de sfeer er goed in, en kwamen ook de nummers die ik kende. Daarna heb ik heb vanaf een afstandje naar Beast in Black zitten luisteren, en die klinken altijd wel leuk. Toen was het tijd voor Haken. Heb ze eerder dit jaar ook al live gezien, toen waren ze echt fantastisch. Het geluid was hier toch iets minder goed dan 013, maar het was nog steeds tof. Na haken ben ik gaan kijken bij Spiritbox. Daar had ik niet echt hoge verwachtingen van, ik dacht dat het niet zo mijn ding was, maar ik was echt verbaasd hoe goed ze waren. Vooral die vrouw, ik wist niet dat zij ook unclean vocals deed. Het is maar goed dat ik daar tot het einde ben gebleven, want Butcher Babies klonk echt nergens naar haha. Tom Morello was cool, vooral met Slash erbij. Daarna ben ik bij Epica gaan kijken. Dit is nou zo'n band waar ik verbaasd over ben dat ik er eigenlijk nooit naar luister en dat ik ze nog niet eerder had gezien, want het past precies in mijn straatje. Op dit punt was ik ook aardig aangeschoten haha. Normaal drink ik helemaal niet zo veel, maar dat cashless systeem maakte het toch wel heel makkelijk om skullies uit te geven. Epica was erg nice om te zien, maar ik ben toch eerder weggegaan om het laatste stukje van The Raven Age mee te pakken, en die waren ook echt heel goed. Ik vind Fleur de Lis gewoon echt een goed nummer, die heeft in de aanloop naar Graspop veel in mn hoofd gezeten. Daarna ben ik in de schaduw van de boompjes bij de Jupiler gaan zitten luisteren naar Unearth. Moet bekennen dat het niet is blijven hangen, maar ik vond het wel fijn dat je wat meer schaduw had daar. Daarna naar septicflesh in de Marquee, wat een fijne band is dat. Ik dacht altijd dat het niks voor mij was, maar bij het inluisteren ging ik al goed op hun muziek en live was het top. Even gechilled bij arch enemy om door te gaan naar my dying bride. Wat een heerlijke band, echt genoten. Kwam hier ook een man tegen naast wie ik blijkbaar al stond tijdens molybaron en heb een aardig praatje met hem gemaakt. Hij kwam al 20 jaar en heeft zn beide kinderen op Graspop verwekt haha. Ik ben de beste man daarna nog meerdere keren tegengekomen, en iedere keer groette hij me vrolijk met 'ha Charlot!', maar ik moet eerlijk bekennen dat ik zijn naam niet verstaan heb... Daarna ging ik naar At the gates. Dit was een band waar ik erg naar uitkeek, maar uiteindelijk niet zo indrukwekkend was als ik had gehoopt. Het was vrij druk, en in het begin stonden we allemaal echt bovenop elkaar. Toen er wat meer ruimte was bleef de man achter me wel steeds met zn kruis tegen mn kont aan staan. Ik dacht eerst dat het toeval was, maar steeds als ik een stukje verschoof schoof hij mee, terwijl er nu toch genoeg ruimte was. Ben uiteindelijk een stuk verhuisd en heb nog een tijdje crowdsurfers staan tillen. Heb het toen verder naar mn zin gehad. Cradle of filth klinkt altijd wel leuk, maar daarna ben ik nog een uur gaan knallen bij Carpenter brut. Wat een heerlijke band, en wat fijn dat ze dit keer laat savonds stonden. Meer van dit soort bands laat in de metal dome alsjeblieft. Laatste uurtje guns n Roses viel tegen, terwijl het in 2018 juist een hoogtepunt was.

Vrijdag
's ochtends op de camping kwam ik bekenden tegen die blijkbaar vlak bij me op de camping stonden, dus dat was gezellig. Ik heb lang getwijfeld of ik blind channel of black mirrors wilde zien, maar ik ben naar black mirrors gegaan en dat was een erg fijne band. Kwam daar de beste man wiens naam ik niet heb verstaan weer tegen en we hebben nog een drankje gedaan samen. Volgens hem had ik de juiste keuze gemaakt. Daarna ging ik naar vanaheim, en ze waren wel leuk maar ze waren geen saltatio mortis, waar ik echt heel erg naar uit had gekeken. Daarna ging ik nog naar het laatste deel van any given day. Pfoe wat was de metal dome warm. Ik wist niet dat ze daar ook aan pyro deden, aangezien de schermen al genoeg vuur effecten kunnen, maar het hielp niet met de temperatuur daar binnen. Het was wel tof. Daarna door naar crowbar gevolgd door Legion of doom, en daar kon ik echt even helemaal in opgaan. Jammer dat ze overlapten, maar zeker crowbar was wel echt heel nice. Bij heidevolk heb ik een andere vriend van me opgezocht. We stonden wat verder naar achter in de Marquee, maar die achterste speakers stonden niet aan, en dat was wel jammer. Het was wel grappig maar wist me op dat moment niet echt te grijpen. De rest van de dag ben ik met die vriend op pad geweest. We hebben heerlijk bijgepraat bij Planet of Zeus, waar hij me onder het genot van een jointje (zoals het hoort) alles vertelde over hoe hij gepakt was door een drugshond haha. Wat is planet of Zeus een heerlijke band. Daarna ben ik even naar behemoth gaan kijken. Dit is zon band die bewijst dat mijn muzieksmaak heel erg is veranderd de afgelopen paar jaar. Ik vond dit vroeger dus niks, maar vind de muziek nu heel erg tof. Helaas kon het me niet goed grijpen in het zonlicht, denk toch echt dat ze beter tot hun recht komen in het donker, dus ik ben doorgegaan naar Orange Goblin. Daarna een stukje Amon amarth vanuit het gras om door te gaan naar Clutch. Wat is clutch lekker! Vorige keer had ik ze geskipt (ik denk voor disturbed? Aldus die vriend van me staan ze altijd tegelijk haha) Maar heel blij dat ik er dit keer bij was. Heb het laatste stukje disturbed nog wel gezien, en dat klonk wel beter dan de vorige keer. Ik wilde namelijk echt een goede plek hebben voor gojira. Een band waar ik de vorige keer heel erg naar uitkeek, maar me toen ook niet echt kon vastpakken. Maar ooohh wat zijn ze goed. Zo gaaf in het donker, ik kon er helemaal in opgaan. Die headline spot is meer dan verdiend. Ik wilde ook nog moshen maar de moshpit was vol met 2m+ mannen en ik kreeg net iets te veel stoten in mn keel, dus daar was ik vrij snel weer weg. Ik ben daarna nog in mn eentje helemaal los gegaan op machine Head. Ik kende eigenlijk alleen Halo echt, en dan daarmee afsluiten met die vuurwerkshow maakte de dag helemaal af. Wat een topdag was dit, ik denk dat dit mn favoriete dag was alles bij elkaar.

Zaterdag
Deze dag wilde ik vooral rustig aandoen om al mijn energie te sparen voor parkway drive. Ik heb zittend bij Vended gekeken. Daarna naar Nothing More. Ik heb 1 nummer van hun vroeger op repeat gedraaid en verder kende ik ze niet, maar die waren wel leuk om naar te kijken. Vervolgens kwam Skindred en dat was wel echt een feestje. Erg lekkere band. Ik zou eigenlijk blijven hangen voor I prevail, maar in plaats daarvan ben ik even wat gaan eten en heb ik toch de laatste 2 nummers van antimatter meegepakt. En toen had ik spijt dat ik niet eerder naar antimatter ben gegaan, want dat klonk eigenlijk heel goed! Ik had alleen gedacht dat de overgang van skindred naar antimatter niet zou werken qua vibe. Antimatter wil ik dus echt nog wel een keer zien. Daarna ging ik naar the ghost inside. Ik heb die ooit gezien als headliner van impericon festival in Amsterdam, vlak voordat ze dat heftige ongeluk kregen. Maar in de tussentijd was ik vergeten hoe goed zij eigenlijk zijn! Ik voelde me ook echt weer 16 ofzo, was echt wel leuk. Ik bedacht me achteraf nog dat ik ergens onderin mn kledingkast nog een (wit) shirt van ze heb liggen, die had ik eigenlijk moeten meenemen, maar ik was helemaal vergeten dat ik ooit fan was haha. Tijdens impericon toen was ik een beetje stervende op de voorste rij, en de zanger had me nog gevraagd of het allemaal goed ging toen, dat was me eigenlijk nog het meeste bijgebleven. Maar ik snap nu weer waarom ze vroeger in een adem met parkway drive werden genoemd. Daarna ben ik in het gras gaan doezelen bij Halestorm, en zittend kijken naar In Flames. In flames klonk eigenlijk best wel goed, terwijl ik die meestal ook vrij gemiddeld vind. Ik ben daarna doorgegaan naar Soen. Ik weet hoe tof de sfeer daar kan zijn, maar er waren wat geluidsproblemen met speakers die feedback gaven, en ik kon me er niet overheen zetten, dus ik ben toch eerder weggegaan daar. De eerste volgende echt grote verassing was eivor. Ik wist dat ik het tof zou gaan vinden, maar ik had niet heel veel ingeluisterd. Wat was dat hypnotiserend! Wat een gave zangeres, die drums, en throat singing. Echt heel tof. Ik ben toen op tijd richting parkway drive vertrokken met die vriend van me voor een goede plek. Heb daardoor het laatste stukje Pantera nog gezien. Dat stond eigenlijk niet op de planning, maar ik kwam precies aan bij Walk, en eigenlijk was het toch wel tof om een keer gezien te hebben, al heb ik echt niks met die dude. Parkway drive was zoals verwacht het absolute hoogtepunt van het hele weekend. Wat zijn ze gaaf. Ze zijn al sinds de eerste keer dat ik ze ooit heb gezien mijn favoriete live band. Die vriend van me kende ze niet. Hij had maar een half nummer nodig om in mn oor te schreeuwen hoe gaaf het was. Maar goed ook, want na 1 nummer was ik hem kwijt. Die hele show was een grote moshpit. Ik kan ook eindelijk crowdsurfen bij parkway drive van mn lijstje strepen. Ik heb de hele avond, en ochtend lopen gillen tegen iedereen die maar wilde luisteren hoe gaaf het wel niet was. Die vriend van me ziet het ook als het hoogtepunt. Enige dingetje is dat Winston zn clean vocals bij darker still niet overtuigend zijn, maar dat maakte me niet uit want ik kon tenminste even op adem komen. De rugzak die ik al 4 jaar meesleept naar Graspop heeft het ook begeven bij parkway drive, terwijl die al zo veel moshpits en crowdsurfen overleefd had haha. Ik zat (zit) compleet onder de blauwe plekken. Het was fantastisch. Ik wil ook nog even een shoutout geven naar iedereen die zo goed op elkaar let. Toen er een man naar me toe kwam om me te knuffelen ofzo en ik zoiets had van 'nee' kreeg hij geeneens een 2e kans om aan me te zitten, omdat er meteen een dude naast me was die hem bij me weg hield. Als vrouw alleen op een festival krijg je toch af en toe aandacht, maar ik voel me toch nooit onveilig op Graspop. Ohja en toen was slipknot nog, die waren ook wel leuk. Heb ze van een afstandje gekeken terwijl ik een beetje bijkwam.

Zondag
Ik werd dus wakker en wilde verder gillen over hoe gaaf parkway drive was haha. Maar het was tijd voor de laatste dag. Ik was heel benieuwd naar paledusk. Mn vriend (die dit jaar niet kwam helaas) wilde ook heel graag weten hoe het was. Ik weet nog steeds niet waar ik nou precies naar heb geluisterd, maar het ging hard. Mn armen waren niet blij met de moshpit, want die waren al beurs. Ik had niet verwacht dat ik energie zou hebben, maar ik ging toch echt los. Gekke jappanners. Daarna ben ik gaan kijken bij hippotraktor, en die waren ook echt heel erg nice. Ik wilde kijken bij Polaris, maar de metaldome was zo vol dat het niet comfortabel was (wat ik wel meer heb gezien trouwens), dus ik ben niet lang gebleven en op tijd naar de Marquee gegaan om helemaal vooraan te staan bij Dieth. Ik wist niet goed wat ik moest verwachten, maar het was echt wel gaaf. Later ben ik naar bloodywood gegaan. Dit was het eerste echte optreden dat ik op de nieuwe Jupiler heb gekeken. Ik stond rechts van dat techniekgeluidtentje, in het smalle stuk bij de eettentjes. Wat was het vol! Er er kwamen steeds crowdsurfers van achter me?? Ik begon me op dat punt echt zorgen te maken of het veld wel groot genoeg zou zijn voor Billy Talent die avond. Bloodywood was wel lachen. Ik ben op de balustrade van dat tentje gaan zitten zodat ik eigenlijk nog best goed zicht had terwijl we ver naar achter stonden en eigenlijk tegen de camera aankeken. Daarover, ik hoop echt dat ze volgend jaar schermen ophangen bij de Jupiler (en de metaldome meer ruimte geven). Daarna door naar deathstars, das ook wel een lekkere band. Ik krijg er een beetje eisbrecher vibes van. De vriend met wie ik was ging ook echt helemaal los. Daarna alvast een goede plek zoeken voor three days grace (sorry Hellmut, maar dit is gewoon jeugdsentiment dat ik niet kan overslaan). Schuin naar avatar gekeken (wat ben ik toch fan van de dubbele mainstage), maar toen viel me al op dat het geluid niet top was op de mainstage die dag. De bas/drum/lage tonen stonden veel te hard in verhouding. Het was ook niet de beste keer dat ik three days grace heb gezien, maar eerlijk gezegd maakt het niet uit want het is gewoon heerlijk om met zijn allen de lyrics mee te brullen en los te gaan. Ik heb ook die vriend van me overtuigd dat hij prima kan crowdsurfen als grote man (hij is niet de grootste en zeker niet de dikste die ik heb zien of voelen crowdsurfen haha) ben blij dat hij dat ook heeft kunnen ervaren. Daarna ben ik bij voivod gaan kijken, maar eerlijk, dat vond ik dus helemaal niks. The halo effect daarentegen was wel weer erg tof. Er stonden weer veel te veel bands die ik in theorie had willen zien deze dag. Ik heb Lorna shore maar overgeslagen omdat het te veel werd. Van eluveitie had ik niet te veel verwachtingen omdat ik die eerder dit jaar al had gezien en ze toen wat minder klonken, maar die waren gewoon weer hardstikke goed. Echt leuk. Ik overwoog om eerder weg te gaan voor een goede plek bij Billy talent, maar ik ben blij dat ik dat niet heb gedaan (en ik had meer dan genoeg tijd om een goede plek te vinden). En toen waren we opeens bij de laatste band. Billy talent, in het donker, in de regen. Vorige keer waren die zo gaaf... En dit keer ook, of misschien zelfs meer! Crowdsurfen door de regen is ook een ervaring. En er waren zoveel mensen, op een gegeven moment had ik 4 mensen tegelijkertijd op mn schouders liggen haha. Het was echt een gave afsluiter. Daarna nog even wat vrienden opgezocht voor een laatste foto, en doorgegaan om rustig nog even te genieten van de atmosfeer op de camping. Rustig zittend tegen een boom de vuurwerkshow nog gezien. Wat een prachtig festival is dit toch. Graspop is echt voeding voor mijn ziel.

 Maandag
Grappig verhaal. Ik droomde dus dat ik op een festival was in Amerika, en dat het publiek daar met geweren rondliep, en dat ze de hele dag door overal met rubberen kogels schoten. En ik snapte echt niet waarom. En toen werd ik voor de laatste keer wakker in mijn tentje. Ik draaide me om... En mn rug, schouders en bovenarmen voelden allemaal alsof ze waren beschoten met rubberen kogels hahaha. Ik ben zo kapot, maar ik ga er zo goed op. Ik was vergeten hoe erg het afzien op een festival er voor mij eigenlijk bij hoort. Ik vind het heerlijk om schreeuwend dikke mannen te proberen te tillen als vrouw in een te wilde crowd. Ik vind het vieze en het ruwe eigenlijk zo gaaf. Mag ik nog een keer naar Graspop? Is het echt al weer voorbij voor dit jaar? Tentje opruimen ging soepel. De shuttle en trein sloten net niet aan dus ik had een uur op antwerpen centraal om rustig te lunchen. Ondertussen ben ik al weer bijna thuis. Vanavond heb ik een heerlijke date met de badkuip van mijn ouders. Morgen zie ik mijn vriend weer. Dan kan ik tegen hem gillen hoe gaaf parkway drive was.

Volgend jaar staat uiteraard weer in mijn agenda.

Edit: nu alleen nog hopen dat het hoestje dat ik nu heb niet weer corona blijkt te zijn
 
Laatst bewerkt:

won666

Geliefde act
17 mei 2019
1.365
1.444
Gisteren halverwege de set van Eclipse komen aandraven. Viva La Victoria was het enige nummer dat ik kende en wist dat dit meer in het einde zou zijn van de set. Kon nog makkelijk een plekje vooraan bereiken. De muziek vind ik wat braaf maar was leuk om de dag mee te starten' een vermakelijk optreden.


Dan Kissin' Dynamite. Ook zij speelde een leuke set in het begin maar ik besloot toch op tijd te vertrekken om van voor te staan bij een van mijn must see's van het weekend. Dieth.


Ik kwam daardoor wel in een vervelende positie. ik heb namelijk nog met de gitarist van Hippotraktor in de klas gezeten en de zanger van Hippotraktor heb ik 10 a 15 jaar geleden eens geboekt voor een show met zijn andere band Psychonaut. Ik heb Hippotraktor al vaak gezien en vind het een topband (en dat zeg ik niet uit vriendjespolitiek). Maar ik wou nu gewoon liever eens Eclipse en KD zien. Kom ik daar natuurlijk toe aan het eind van die show van Hippotraktor. Nog een foto trekken. Oke geen probleem, ik zag ze al eerder, ik ben wel van fan enzo dus ik poseer wel mee. Maar dan kom ik daar toch wel geen andere ex klasgenoot tegen die ook mee in die klas met de gitarist zat 🫣😵. "En Jaimy, wat vond ge van de show"? "Euh joa euh ..."


Maat goed. De reden dat ik hier dus was. Dieth. Heeeeerrrrrrlllkiijke show. Beukte onmiddelijk. En dat nummer met David op zang was gewoon ZO goed en paste eigenlijk perfect in de set. Eigenlijk kan ik niks negatief bedenken aan deze show.


Daarna blijven staan voor Carnation. Leuk om het nieuwe nummer live te horen waar in hij clean zingt. Ik vond de show dit maal wel wat aan vaart verloren gaan in tegenstelling tot andere keren dat ik ze zag maar de band zelf was in topvorm gelukkig.


Dan even rustig aan een kwartiertje op voorhand mij gepositioneerd voor HLGM. Ik vond het vermakelijk en leuk om eens mee te maken. Helmut zorgde ook voor enkele verrassingen. Die cover van Motörhead met Elvis vocals was weird as fuck. Maar het nummer dat hij speciaal schreef voor dit optreden was wel leuk. Wel nog wat werk aan. Maar dit kan zomaar even de aanzet zijn naar een groots album. De cover van Tiritomba die hij deed klonk ook zeer leuk.


Iets vroeger vertrokken (tijdens Paradise City) want dat nummer had ik reeds gehoord door pro Axl himself live (allee ja op Werchter Boutique he). En ik wou niet in de volksverhuizing zitten die Helmutt ging veroorzaken en al zeker niet het risico lopen dat ik geen stuk kon zien van 3DG door deze volksverhuizing


Eigenlijk maar één reden dat ik Three Days Grace wou zien. Omdat ik alles van u haat. 🤣
Maar ik zag ook enkele anders nummers live en vond het saai. Zelfs IHEAY kon mij niet overtuigen. Sorry. Ik was toch beter bij Helmutt gebleven


Even rustig aan en dan het besluit genomen om alles wat ik nog wou zien (The Halo Effect het liefst maar besloten vlak voor het festival toch maar Anti Flag te doen wegens dichter bij de dome)toch maar te skippen voor goede plaats bij Lorna Shore


Ik stond op de tweede rij en dit optreden was gewoon perfect. Heerlijk. Vele zeeën aan crowdsurfers en constant georganiseerde chaos. De band genoot er van en het publiek ook. Alleen vind ik het wel jammer dat een crowdsurfer die een steward mee deed vallen niet even keek of die steward wel ok was en alleen maar met haar zelf bezig was.

Even rusten en nog een stukje Motley Crue wat verder op de wei. Was ze speciaal al gaan zien in Mönchengladbach omdat ze nu overlapte met Kreator waarvan ik geen enkel Belgisch optreden sinds 2018 miste en dat wil aanhouden. Ik zal dan ook niet teveel schrijven over MC.


Dan Kreator dus. Die kwamen. Die zagen. En die overwonnen. WTF was dit. Ik het festival zo af te sluiten. Heerlijk. Band was in topvorm en het publiek at uit hun hand. Ook constant georganiseerde chaos zoals je hoort. Op het einde nog een heerlijke wall of death en dan off to Neverland.


Tot volgend jaar!
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.971
8.903
En dan zit je weer thuis. Moe, tevreden, melancholisch. Overwegend of je toch niet een biertje moet nemen om het af te leren. Natuurlijk al wat berichten hier geschreven de afgelopen dagen maar wat waren het weer ongelofelijk vette dagen. Echt ultiem vermaakt. Graspop onderscheid zich echt met de unieke gemoedelijke sfeer, elk optreden dat je goed wilt zien kun je goed zien en sta je tussen liefhebbers. Wat een verademing na de toch wat rottige ervaring met het publiek bij Bruce Springsteen. Ook heel vet om zoveel mede forumleden tegen te komen en met elkaar een aantal hele mooie shows mogen meemaken. Dit maakt de beleving alleen maar mooie. Happiness is only real when shared. Daarom ook heel blij dat de misses er weer bij was, ondanks alle ellende met het overlijden van haar oma en de begrafenis op de donderdag. Programma ook een beetje afgesteld op haar smaak dit jaar want het is toch het leukst om zoveel mogelijk samen te doen (en bijna bij alle concerten die ik alleen deed stonden de forummensen klaar voor me, geweldig!).

Algemeen
  • Veld was grotendeels hetzelfde maar wat was de Jupiler Stage een ongelofelijke verbetering! Dit is een groot volwaardig buitenpodium met veel schaduwplekken door de bomen. Heel prettig. Voor mij is het terrein zo af. Enige verbeterpunt is nog dat we niet over de camping hoeven te lopen naar de bussen, is voor niemand leuk.
  • Helaas zijn de foodtrucks hierdoor wel grotendeels geslachtofferd, bleef weinig spannende keuze over.
  • Het eten was overall matig tot oke. Heb op Graspop al veel beter gegeten. En laten we het over de prijs maar niet hebben. Festivals worden een dure hobby. Een Karmeliet voor 1.7 token viel me dan wel weer mee.
  • En nogmaals een shoutout naar het publiek, wat was het gezellig. En wat liepen sommige mensen er heerlijk als zichzelf bij of belachelijk verkleed. Ik heb weer gelachen om sommige shirt (of weer die gasten op de laatste dag in de dinopakken) en sowieso is bandshirts kijken op metalfestivals al een bezigheid opzich.


Donderdag

  • My Dying Bride (9.5). Motionless in White helaas bijna niks meer van mee kunnen krijgen dus hier echt begonnen. Het hoge cijfer komt niet alleen door de opluchting dat ik er eindelijk was. Wat waren ze goed. Geluid perfect afgesteld en de muziek raakte diep. Misschien maar 4 minuten gezien van de show en voor de rest met de ogen dicht genieten. Ook gelijk @Dr. Hannibal, @Jamel en @nikita hier getroffen. Prachtige start!
  • Guns ’n Roses (2). Beschamend. Wat klonk het vreselijk. Hopelijk is het nu wel klaar met die band want voor mij zijn ze echt hun legacy aan het verkloten hiermee.
  • Cradle of Filth (8.5). En nog een tweede topshow om dit korte dagje mee af te sluiten. Met name de nummers waar de zangeres meer in mocht zingen zoals Nymphetamine (Fix) en Her Ghost in the Fog waren van een unieke schoonheid. Danni was ook erg goed bij stem. Overtuigende show!

Vrijdag
  • Blind Channel (7.5). Leuke energieke opener die hun muziek rechtstreeks uit de 90’s gestolen hebben. Veel energie met 2 zangers en hoe vaak krijg je nou de kans om op een metalfestival een nummer te horen waarop je gestemd heb voor het Songfestival?
  • Fatal Move (4.5). Vond ik geen sterke set. Schreeuwerig, breaks die me niet aanspraken. Kon er niet veel mee helaas.
  • Any Given Day (9). Hele overtuigende show die we meegemaakt hebben vanaf de eerste rij en ik later in de pit. Frontman is zeer overtuigend live en de juiste verhouding kleerkast en knuffeldier. Het gezamenlijk opdrukken voor de wall of death gaf een mooi beeld. Volle Metal Dome at uit de hand van deze band met de juiste mix stevige metalcore en cleane zanglijnen. Bij de volgende doorkomst staat deze band terecht een stuk hoger.
  • Crowbar (7.5). Degelijke set van deze vedettes. Pas aan het einde begon het me echt te overtuigen vanaf Planets Collide. Blij ze eens goed gezien te hebben.
  • Blackgold (5.5). Krappe voldoende, lag mogelijk ook aan mijn energieniveau op dat moment. Opzich speelde ze met energie maar was niet veel volk en niet alle nummers zijn even sterk. Nog een paar nummers zoals On Another Level en mogelijk komen ze er dan wel.
  • Asking Alexandria (7). Uiteindelijk ongepland hier maar beland omdat Heidevolk verdomd vol stond. En ik moet zeggen dat dit gewoon best goed was! Ook de misses genoot ervan. Volgende doorkomst misschien wat meer aandacht aan besteden van tevoren.
  • Finntroll (8.5). Collectief feestmoment met het forum. Hele rare band. Is het een black metal band of een folk band? Waarom niet gewoon allebei tegelijk! Heerlijk hoe dit van hoempapa blijheid naar blastbeats kan gaan en weer terug. Het treurige nieuws is wel dat mijn festivalbroek die ik sinds Sziget 2006 draag dit optreden niet heeft overleefd.
  • Behemoth (7.5). Beetje zitten uitpuffen hier. Behemoth speelde echt strak en sterk. Dezelfde set zou in het donker of in de Marque tot een van de hoogtepunten gerekend worden. Op deze manier niet.
  • Amon Amarth (5). Mijn eerste echte tegenvaller die ik niet zag aankomen aangezien ik een Amon Amarth fan ben. Ik vond een routineuze en bijna saaie set. Precies dezelfde show als vorig jaar in AFAS Live die afgedraaid werd. De band was zeker niet slecht, verre van. Maar ik miste een stuk bezieling, bij mij sloeg de vonk niet over. Bij anderen gelukkig wel.
  • Disturbed (8.5). Sterke set maar ik maak me zorgen om David Draiman. Die zit echt niet goed in zijn veel en een zeer emotionele speech na Reason To Fight met zelfs de mededeling dat hij 4,5 maand geleden zelf bijna zelfmoord pleegde. Na die speech werd zijn zang wel sterker en werd de set sterk uitgespeeld. En ja, Sound of Silence was magistraal.
  • Gojira (9.5). Een beest van een headliner show, dit zijn headliners voor een metal festival! Het was een eer om Gojira in het donker op een groot veld met zo’n overdonderende productie te mogen zien. Met name de kwaliteit van de productie zag ik niet aankomen. Dat er nog vele jaren mogen volgen waar ze dit mogen blijven herhalen. Gezien de opkomst bij deze show zal dit gelukkig niet de laatste keer zijn.
  • Machine Head (9.5). Ja en dan komt één van je favoriete bands daar nog eens achterna. Dr. Hannibal kunnen overtuigen om mee naar voren te gaan en heerlijk staan genieten in de pit daar. En alles wat ik bij Gojira schreef is hier ook waar, zo ongelofelijk blij om dit in de buitenlucht te hebben mogen ervaren. Ook zo veel blije mensen vooraan en Halo is één van de beste metalsongs ooit gemaakt en een beest van een afsluiter.

Zaterdag
  • Vended (6.5). Alweer een prima start van de dag, goed geprogrammeerd die eerste bands van de organisatie.. Speelde met energie maar eigenlijk missen ze nog een beetje echt goede nummers merk ik. Antibody blijft hangen maar de andere nummers zijn wat inwisselbaar.
  • Nothing More (8). Deze band was een echte verrassing. Vond het op plaat als best oke maar nog wat te glad. Live was de sound zeer dik aangezet met oa een 8snarige gitaar. Resulteerde ook in een sound die in het hoekje van djent en metalcore zat. Zanger overtuigde live ook waar het op plaat nog wel eens bleekjes klinkt. Ook eentje waar ik bij de volgende doorkomst meer aandacht aan ga besteden én op een goede plek ga bekijken. Mijn nominatie voor één van de topnamen over enkele jaren.
  • Skindred (7). uiteindelijk minder van gezien dan ik wilde door honger en Antimatter kriebels. Wat we hoorden klonk heel energiek en tof.
  • Antimatter (9). Gedurfde maar briljante zet om deze band te boeken, geen typische Graspop naam. Vanaf de eerste rij intens staan genieten van deze topmuzikanten. Muziek stond goed afgesteld en de zang was prachtig. Maar vooral de muzikale passages overtuigden. Paranova als afsluiter was het hoogtepunt en sowieso wordt dit langzaam aan één van mijn favoriete nummers. Maar elk nummer was eigenlijk een hoogtepunt op zichzelf. Hopelijk trekt de organisatie deze lijn van programmeren door.
  • The Ghost Inside (7.5). Ja dit was lekker hoor! Erg dikke sound heeft deze band, vooral tijdens de breaks. Fijne interactie ook met het publiek.
  • Halestorm/ Suicidal Angels (-). Van beide een kwartier gezien dus geen cijfer. Halestorm knalde gelijk hun hits erdoorheen wat leidde tot een toffe start. En Suicidal Angels was de Marque aan het afbreken. Heel fijn dat ze eindelijk dit podium krijgen!
  • Sleep Token (9). Met een groot deel van het forum dit spektakel mogen aanschouwen. Waren veel klachten over een overstuurde bas maar gelukkig om onze spot vooraan rechts geen last van. Zou zelfs zeggen dat de muziek perfect stond en de breaks echt machtig hard binnen kwamen. Drie achtergrondzanger(essen?, moeilijk te zien onder de maskers) erbij was een mooie toevoeging aan de livesound. Metal Dome stond terecht op zijn kop. Vore was een heerlijk scherp nummer halverwege de set. Deze band gaat hard groeien. Hopelijk volgende keer Marque!
  • Architects (8.5). Met de misses vooraan naar gaan kijken en ik werd er blij van! Zijn dan ook fan van het nieuwe werk en nummers als Animals en When we were young waren ook live echte bangers. Maar absoluut hoogtepunt (misschien wel van het festival) was het gastoptreden van zanger Parkway Drive bij Impermanence. Daar kwam me een partij energie vanaf zeg.
  • Rancid (-). Geef ze uiteindelijk geen cijfer aangezien ik 40 minuten van hun show heb liggen tukken. Klonk aardig, niets meer en niets minder.
  • Eivor (6.5). Wij kwamen er helaas niet helemaal in. Zong zuiver en muzikaal erg mooi maar het miste voor ons op dat moment een bepaalde dimensie, net dat ene dat je in vervoering brengt. Op een ander moment of met een andere energie had het een hoogtepunt kunnen zijn.
  • Pantera (9). Op een bepaalde manier dankbaar dat Eivor voor ons tegenviel want daarmee wel één van de grootste verrassingen van het festival gezien. Dat Pantera zo’n dikke show zou neerzetten had niemand kunnen vermoeden. Hele dikke sound live en Phil was fenomenaal bij stem. Zakk speelde fantastisch en volledig in dienst van de band, duidelijk een fan die dankbaar was hier te mogen staan. Om Walk over de weide te horen knallen was prachtig. Paar van de groep kwamen hier met natte oogjes van terug. Die hadden niet voor mogelijk gehouden dit nog mee te mogen maken na 25 jaar geleden Pantera voor het laatst gezien te hebben.
  • Parkway Drive (10). Een 10 is een zeldzaamheid bij mij, maar dit optreden was ook een zeldzaamheid voor mij. Gedreven door de adrenaline van Pantera was dit één van de meest euforische shows die ik ooit heb meegemaakt. Mijn verwachtingen waren al hoog voor mijn eerste keer PWD live maar alsnog overtrof het alles. Ze hebben de songs, de show maar wat deze show onderscheidend maakte was de frontman. Wat een dankbaarheid en energie straalde daar vanaf. En een heel tof stuk tussen het publiek in met een circle pit om hem heen. Een show voor de boeken. Volgende show van hen in NL ben ik sowieso bij.
  • Slipknot (5.5). Helaas een tegenvaller voor mij. De start klonk rommelig en de setlist sprak me ook een stuk minder aan. Pas bij The Heretic Anthem kwam er wat vaart in en klonk het geluid beter. Daarbij vond ik de productie veel te strak voor Slipknot, dat hoort rommelig en ruig te zijn. Wel een vol veld trouwens.

Zondag
  • Eclipse (7.5). Een blije start van de dag, niets meer en minder. Lekker ff meezingen in de regen (dat opdroogde op je shirt waar je bijstond). Hebben toch een paar lekkere nummertjes die gasten zoals Viva la Victoria. Circle pitje erbij rondom wat dino’s op het veld. Leuke start!
  • Hippotraktor (7). Van achter in de Marque op de grond ff goed van genoten. Kwam er alleen niet volledig in om van een topoptreden te kunnen spreken.
  • Polaris (7.5). Wow! Showtje geven deze mannen weg hoor. Mooi plekje in een zeer volle tent voor een knaller van een metalcore show. Kende hun songs helaas niet goed genoeg (zijn me bij het inluisteren niet echt opgevallen en verschenen pas op de radar na bekendmaking blokkenschema) maar bij een volgende show ga ik het anders aanpakken. Ook nu al overtuigend.
  • Dieth (7.5). Uiteindelijk minder van gezien dan ik wilde want honger en moeiig. Maar klonk strak en David Ellefson blijkt nog echt te kunnen zingen ook. Walk With me Forever vond ik erg mooi live.
  • Bloodywood (7.5). Schrok 4 minuten voor de start wakker en kon verrassend genoeg nog een prima plekje voor de PA pakken met de misses. Ja ik heb genoten en ja wat een energie hebben die gasten naast een paar erg aanstekelijke nummers. Maar het viel me (negatief) op hoe ingestudeerd hun show is. Van begin tot eind zit er geen spontaniteit in. En natuurlijk is dat niet gek als beginnende band en komt dat met ervaring wel. Of misschien volgende keer niet half slaapdronken staan kijken.
  • Dirkschneider (7). Een van de artiesten die ik vooraf echt niet hoefde te zien. Maar we hadden behoefte op dag 4 aan ff een vast plekje bij de main met ruimte en eten en drinken om ons heen. Toen bleek schuurpapier Dirk nog een half uur te moeten spelen en eerlijk is eerlijk, ik heb er goed van genoten. Goede muzikanten en wat is hij nog goed bij stem. En er komen best een paar toffe klassiekers langs. Kortom: mening over Dirk is bijgesteld. Onverwacht.
  • Avatar (7). Avatar was Avatar en leverde een solide show af. vanaf het kleedje met de misses heerlijk op meegezongen. Waarom dan een 7? De sound verzoop bij ¾ van de nummers volledig in bas, doodzonde. Was vooral bij het nieuwere werk het geval, nieuwe basgitaar voor gebruikt? Dat moeten ze wel echt fixen.
  • Three Days Grace (8). Dit vond ik een erg leuke set! Terwijl 30.000 man zich probeerde in de Metal Dome te proppen voor Hellmut stond de andere helft van de bezoekers hier mee te zingen. Deze mannen hebben de show, productie én de hits om nog wat stapjes hoger te kunnen staan. Ik vond het een sterke show.
  • Generation Sex (1). Toch ff blijven plakken om Billy Idol in actie te zien. Maar wat een verschrikkelijke aanfluiting was dit. Erger dan GnR want daar speelde nog een degelijke band. Zelden zo’n futloos optreden gezien waar werkelijk geen enkele energie in zat. Ze leken zichzelf ook af te vragen waarom deze samenwerking een goed idee leuk een tijdje terug. Sloeg nergens op.
  • The Halo Effect (8). En wederom een overtuigende set van deze mannen! Heel blij dat we nu eigenlijk twee In Flames hebben die beide weer in vorm zijn. Ook wat nieuwe nummers die ik zeer sterk vond.
  • Lorna Shore (9). Eerder al hier gezegd maar dit was de definitie van een zegetocht. Overvolle Metal Dome at vanaf seconde 1 uit hun hand. Ik geloof de zanger meteen toen hij aan het einde zei dat dit hun beste optreden ooit was. Geluid was om door een ringetje te halen want een prestatie is met die muziek. Deze show trilde nog ff na.
  • Eluveitie (8). Nog een half uurtje van gezien met festival anthem Inis Mona als afsluiter. Band was enthousiast en fijne sfeer in de zaal. Een show precies zoals je het bij hen verwacht.
  • Motley Crue (-). Max een kwartier van gezien maar wil wel even meegeven dat dit boven verwachting goed was. Goed geluid, stevige productie. Wat er live was van wat je hoorde geen idee maar het klonk wel goed! MC bewees een waardige headliner te zijn.
  • Monster Magnet (8). Wat een heerlijk einde gaven deze legendes mijn Graspop. Het beste stonerfeestje van deze Graspop editie. Natuurlijk hebben ze enkele onverwoestbare klassieker (Spacelord Motherf*cker!) waarvan het heerlijk meebleren is maar de hele set was één grote trip. Blij om ze eindelijk eens live gezien te hebben!

De Grote Eindconclusie
  1. Parkway Drive
  2. Machine Head
  3. Gojira
  4. My Dying Bride
  5. Antimatter
  6. Lorna Shore
  7. Sleep Token
  8. Pantera
  9. Any Given Day
  10. Finntroll
  11. Architects
  12. Disturbed
  13. Cradle of Filth
  14. Monster Magnet
  15. Three Days Grace
  16. Nothing More
  17. The Halo Effect
  18. Eluveitie
  19. Eclipse
  20. Blind Channel
  21. Polaris
  22. The Ghost Inside
  23. Behemoth
  24. Crowbar
  25. Dieth
  26. Bloodywood
  27. Avatar
  28. Asking Alexandria
  29. Hippotraktor
  30. Dirkschneider
  31. Skindred
  32. Eivor
  33. Vended
  34. Slipknot
  35. Blackgold
  36. Amon Amarth
  37. Fatal Move
  38. Guns ’n Roses
  39. Generation Sex
Wat vet geschreven! En respect dat je nu alweer energie hebt voor zo'n epistel. Ik ga er van de week wel even voor zitten, haha.
Mooi ook dat ik jouw volledig top-8 ook heb gezien. En hoewel ik er nog even echt voor moet gaan zitten en het allemaal rustig moet nabeschouwen weet ik zeker dat veel van die bands, zo niet allemaal, ook in mijn top-10 terecht gaan komen. Wat een shows waren me dat.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.681
6.854
Bij deze het verslag van mijn Graspop!

 Woensdag
Dit is de eerste keer dat ik alleen en met het OV richting Graspop ging. De reis ging soepel. Er waren veel mensen die me even een handje gaven met mn spullen bij het overstappen, en een vriendelijke conducteur die me alvast veel plezier wenste. Op station Mol heb ik ruim een uur staan wachten op een shuttle, en daarna nog een uur in die shuttle gezeten voordat ik er dan eindelijk was. Ik ben blij dat ik woensdag verder geen plannen had, maar het was wel een beetje onhandig al die wegwerkzaamheden. Mn tentje stond vrij vlug. Daarna kon ik nog een uur in de rij staan voor mn bandje, en toen was het tijd voor een eerste drankje. Ik heb geprobeerd om naar de forummeeting te gaan die avond, maar ik kon niemand vinden. (En ik heb zelfs het hele weekend niemand met een 'vandaag is de dag' shirt gezien).

Donderdag
Na eigenlijk best wel goed te hebben geslapen was het dan toch eindelijk zo ver. Ik ben begonnen bij Molybaron in de Metal Dome. In het begin was het even inkomen maar na de wall of death zat de sfeer er goed in, en kwamen ook de nummers die ik kende. Daarna heb ik heb vanaf een afstandje naar Beast in Black zitten luisteren, en die klinken altijd wel leuk. Toen was het tijd voor Haken. Heb ze eerder dit jaar ook al live gezien, toen waren ze echt fantastisch. Het geluid was hier toch iets minder goed dan 013, maar het was nog steeds tof. Na haken ben ik gaan kijken bij Spiritbox. Daar had ik niet echt hoge verwachtingen van, ik dacht dat het niet zo mijn ding was, maar ik was echt verbaasd hoe goed ze waren. Vooral die vrouw, ik wist niet dat zij ook unclean vocals deed. Het is maar goed dat ik daar tot het einde ben gebleven, want Butcher Babies klonk echt nergens naar haha. Tom Morello was cool, vooral met Slash erbij. Daarna ben ik bij Epica gaan kijken. Dit is nou zo'n band waar ik verbaasd over ben dat ik er eigenlijk nooit naar luister en dat ik ze nog niet eerder had gezien, want het past precies in mijn straatje. Op dit punt was ik ook aardig aangeschoten haha. Normaal drink ik helemaal niet zo veel, maar dat cashless systeem maakte het toch wel heel makkelijk om skullies uit te geven. Epica was erg nice om te zien, maar ik ben toch eerder weggegaan om het laatste stukje van The Raven Age mee te pakken, en die waren ook echt heel goed. Ik vind Fleur de Lis gewoon echt een goed nummer, die heeft in de aanloop naar Graspop veel in mn hoofd gezeten. Daarna ben ik in de schaduw van de boompjes bij de Jupiler gaan zitten luisteren naar Unearth. Moet bekennen dat het niet is blijven hangen, maar ik vond het wel fijn dat je wat meer schaduw had daar. Daarna naar septicflesh in de Marquee, wat een fijne band is dat. Ik dacht altijd dat het niks voor mij was, maar bij het inluisteren ging ik al goed op hun muziek en live was het top. Even gechilled bij arch enemy om door te gaan naar my dying bride. Wat een heerlijke band, echt genoten. Kwam hier ook een man tegen naast wie ik blijkbaar al stond tijdens molybaron en heb een aardig praatje met hem gemaakt. Hij kwam al 20 jaar en heeft zn beide kinderen op Graspop verwekt haha. Ik ben de beste man daarna nog meerdere keren tegengekomen, en iedere keer groette hij me vrolijk met 'ha Charlot!', maar ik moet eerlijk bekennen dat ik zijn naam niet verstaan heb... Daarna ging ik naar At the gates. Dit was een band waar ik erg naar uitkeek, maar uiteindelijk niet zo indrukwekkend was als ik had gehoopt. Het was vrij druk, en in het begin stonden we allemaal echt bovenop elkaar. Toen er wat meer ruimte was bleef de man achter me wel steeds met zn kruis tegen mn kont aan staan. Ik dacht eerst dat het toeval was, maar steeds als ik een stukje verschoof schoof hij mee, terwijl er nu toch genoeg ruimte was. Ben uiteindelijk een stuk verhuisd en heb nog een tijdje crowdsurfers staan tillen. Heb het toen verder naar mn zin gehad. Cradle of filth klinkt altijd wel leuk, maar daarna ben ik nog een uur gaan knallen bij Carpenter brut. Wat een heerlijke band, en wat fijn dat ze dit keer laat savonds stonden. Meer van dit soort bands laat in de metal dome alsjeblieft. Laatste uurtje guns n Roses viel tegen, terwijl het in 2018 juist een hoogtepunt was.

Vrijdag
's ochtends op de camping kwam ik bekenden tegen die blijkbaar vlak bij me op de camping stonden, dus dat was gezellig. Ik heb lang getwijfeld of ik blind channel of black mirrors wilde zien, maar ik ben naar black mirrors gegaan en dat was een erg fijne band. Kwam daar de beste man wiens naam ik niet heb verstaan weer tegen en we hebben nog een drankje gedaan samen. Volgens hem had ik de juiste keuze gemaakt. Daarna ging ik naar vanaheim, en ze waren wel leuk maar ze waren geen saltatio mortis, waar ik echt heel erg naar uit had gekeken. Daarna ging ik nog naar het laatste deel van any given day. Pfoe wat was de metal dome warm. Ik wist niet dat ze daar ook aan pyro deden, aangezien de schermen al genoeg vuur effecten kunnen, maar het hielp niet met de temperatuur daar binnen. Het was wel tof. Daarna door naar crowbar gevolgd door Legion of doom, en daar kon ik echt even helemaal in opgaan. Jammer dat ze overlapten, maar zeker crowbar was wel echt heel nice. Bij heidevolk heb ik een andere vriend van me opgezocht. We stonden wat verder naar achter in de Marquee, maar die achterste speakers stonden niet aan, en dat was wel jammer. Het was wel grappig maar wist me op dat moment niet echt te grijpen. De rest van de dag ben ik met die vriend op pad geweest. We hebben heerlijk bijgepraat bij Planet of Zeus, waar hij me onder het genot van een jointje (zoals het hoort) alles vertelde over hoe hij gepakt was door een drugshond haha. Wat is planet of Zeus een heerlijke band. Daarna ben ik even naar behemoth gaan kijken. Dit is zon band die bewijst dat mijn muzieksmaak heel erg is veranderd de afgelopen paar jaar. Ik vond dit vroeger dus niks, maar vind de muziek nu heel erg tof. Helaas kon het me niet goed grijpen in het zonlicht, denk toch echt dat ze beter tot hun recht komen in het donker, dus ik ben doorgegaan naar Orange Goblin. Daarna een stukje Amon amarth vanuit het gras om door te gaan naar Clutch. Wat is clutch lekker! Vorige keer had ik ze geskipt (ik denk voor disturbed? Aldus die vriend van me staan ze altijd tegelijk haha) Maar heel blij dat ik er dit keer bij was. Heb het laatste stukje disturbed nog wel gezien, en dat klonk wel beter dan de vorige keer. Ik wilde namelijk echt een goede plek hebben voor gojira. Een band waar ik de vorige keer heel erg naar uitkeek, maar me toen ook niet echt kon vastpakken. Maar ooohh wat zijn ze goed. Zo gaaf in het donker, ik kon er helemaal in opgaan. Die headline spot is meer dan verdiend. Ik wilde ook nog moshen maar de moshpit was vol met 2m+ mannen en ik kreeg net iets te veel stoten in mn keel, dus daar was ik vrij snel weer weg. Ik ben daarna nog in mn eentje helemaal los gegaan op machine Head. Ik kende eigenlijk alleen Halo echt, en dan daarmee afsluiten met die vuurwerkshow maakte de dag helemaal af. Wat een topdag was dit, ik denk dat dit mn favoriete dag was alles bij elkaar.

Zaterdag
Deze dag wilde ik vooral rustig aandoen om al mijn energie te sparen voor parkway drive. Ik heb zittend bij Vended gekeken. Daarna naar Nothing More. Ik heb 1 nummer van hun vroeger op repeat gedraaid en verder kende ik ze niet, maar die waren wel leuk om naar te kijken. Vervolgens kwam Skindred en dat was wel echt een feestje. Erg lekkere band. Ik zou eigenlijk blijven hangen voor I prevail, maar in plaats daarvan ben ik even wat gaan eten en heb ik toch de laatste 2 nummers van antimatter meegepakt. En toen had ik spijt dat ik niet eerder naar antimatter ben gegaan, want dat klonk eigenlijk heel goed! Ik had alleen gedacht dat de overgang van skindred naar antimatter niet zou werken qua vibe. Antimatter wil ik dus echt nog wel een keer zien. Daarna ging ik naar the ghost inside. Ik heb die ooit gezien als headliner van impericon festival in Amsterdam, vlak voordat ze dat heftige ongeluk kregen. Maar in de tussentijd was ik vergeten hoe goed zij eigenlijk zijn! Ik voelde me ook echt weer 16 ofzo, was echt wel leuk. Ik bedacht me achteraf nog dat ik ergens onderin mn kledingkast nog een (wit) shirt van ze heb liggen, die had ik eigenlijk moeten meenemen, maar ik was helemaal vergeten dat ik ooit fan was haha. Tijdens impericon toen was ik een beetje stervende op de voorste rij, en de zanger had me nog gevraagd of het allemaal goed ging toen, dat was me eigenlijk nog het meeste bijgebleven. Maar ik snap nu weer waarom ze vroeger in een adem met parkway drive werden genoemd. Daarna ben ik in het gras gaan doezelen bij Halestorm, en zittend kijken naar In Flames. In flames klonk eigenlijk best wel goed, terwijl ik die meestal ook vrij gemiddeld vind. Ik ben daarna doorgegaan naar Soen. Ik weet hoe tof de sfeer daar kan zijn, maar er waren wat geluidsproblemen met speakers die feedback gaven, en ik kon me er niet overheen zetten, dus ik ben toch eerder weggegaan daar. De eerste volgende echt grote verassing was eivor. Ik wist dat ik het tof zou gaan vinden, maar ik had niet heel veel ingeluisterd. Wat was dat hypnotiserend! Wat een gave zangeres, die drums, en throat singing. Echt heel tof. Ik ben toen op tijd richting parkway drive vertrokken met die vriend van me voor een goede plek. Heb daardoor het laatste stukje Pantera nog gezien. Dat stond eigenlijk niet op de planning, maar ik kwam precies aan bij Walk, en eigenlijk was het toch wel tof om een keer gezien te hebben, al heb ik echt niks met die dude. Parkway drive was zoals verwacht het absolute hoogtepunt van het hele weekend. Wat zijn ze gaaf. Ze zijn al sinds de eerste keer dat ik ze ooit heb gezien mijn favoriete live band. Die vriend van me kende ze niet. Hij had maar een half nummer nodig om in mn oor te schreeuwen hoe gaaf het was. Maar goed ook, want na 1 nummer was ik hem kwijt. Die hele show was een grote moshpit. Ik kan ook eindelijk crowdsurfen bij parkway drive van mn lijstje strepen. Ik heb de hele avond, en ochtend lopen gillen tegen iedereen die maar wilde luisteren hoe gaaf het wel niet was. Die vriend van me ziet het ook als het hoogtepunt. Enige dingetje is dat Winston zn clean vocals bij darker still niet overtuigend zijn, maar dat maakte me niet uit want ik kon tenminste even op adem komen. De rugzak die ik al 4 jaar meesleept naar Graspop heeft het ook begeven bij parkway drive, terwijl die al zo veel moshpits en crowdsurfen overleefd had haha. Ik zat (zit) compleet onder de blauwe plekken. Het was fantastisch. Ik wil ook nog even een shoutout geven naar iedereen die zo goed op elkaar let. Toen er een man naar me toe kwam om me te knuffelen ofzo en ik zoiets had van 'nee' kreeg hij geeneens een 2e kans om aan me te zitten, omdat er meteen een dude naast me was die hem bij me weg hield. Als vrouw alleen op een festival krijg je toch af en toe aandacht, maar ik voel me toch nooit onveilig op Graspop. Ohja en toen was slipknot nog, die waren ook wel leuk. Heb ze van een afstandje gekeken terwijl ik een beetje bijkwam.

Zondag
Ik werd dus wakker en wilde verder gillen over hoe gaaf parkway drive was haha. Maar het was tijd voor de laatste dag. Ik was heel benieuwd naar paledusk. Mn vriend (die dit jaar niet kwam helaas) wilde ook heel graag weten hoe het was. Ik weet nog steeds niet waar ik nou precies naar heb geluisterd, maar het ging hard. Mn armen waren niet blij met de moshpit, want die waren al beurs. Ik had niet verwacht dat ik energie zou hebben, maar ik ging toch echt los. Gekke jappanners. Daarna ben ik gaan kijken bij hippotraktor, en die waren ook echt heel erg nice. Ik wilde kijken bij Polaris, maar de metaldome was zo vol dat het niet comfortabel was (wat ik wel meer heb gezien trouwens), dus ik ben niet lang gebleven en op tijd naar de Marquee gegaan om helemaal vooraan te staan bij Dieth. Ik wist niet goed wat ik moest verwachten, maar het was echt wel gaaf. Later ben ik naar bloodywood gegaan. Dit was het eerste echte optreden dat ik op de nieuwe Jupiler heb gekeken. Ik stond rechts van dat techniekgeluidtentje, in het smalle stuk bij de eettentjes. Wat was het vol! Er er kwamen steeds crowdsurfers van achter me?? Ik begon me op dat punt echt zorgen te maken of het veld wel groot genoeg zou zijn voor Billy Talent die avond. Bloodywood was wel lachen. Ik ben op de balustrade van dat tentje gaan zitten zodat ik eigenlijk nog best goed zicht had terwijl we ver naar achter stonden en eigenlijk tegen de camera aankeken. Daarover, ik hoop echt dat ze volgend jaar schermen ophangen bij de Jupiler (en de metaldome meer ruimte geven). Daarna door naar deathstars, das ook wel een lekkere band. Ik krijg er een beetje eisbrecher vibes van. De vriend met wie ik was ging ook echt helemaal los. Daarna alvast een goede plek zoeken voor three days grace (sorry Hellmut, maar dit is gewoon jeugdsentiment dat ik niet kan overslaan). Schuin naar avatar gekeken (wat ben ik toch fan van de dubbele mainstage), maar toen viel me al op dat het geluid niet top was op de mainstage die dag. De bas/drum/lage tonen stonden veel te hard in verhouding. Het was ook niet de beste keer dat ik three days grace heb gezien, maar eerlijk gezegd maakt het niet uit want het is gewoon heerlijk om met zijn allen de lyrics mee te brullen en los te gaan. Ik heb ook die vriend van me overtuigd dat hij prima kan crowdsurfen als grote man (hij is niet de grootste en zeker niet de dikste die ik heb zien of voelen crowdsurfen haha) ben blij dat hij dat ook heeft kunnen ervaren. Daarna ben ik bij voivod gaan kijken, maar eerlijk, dat vond ik dus helemaal niks. The halo effect daarentegen was wel weer erg tof. Er stonden weer veel te veel bands die ik in theorie had willen zien deze dag. Ik heb Lorna shore maar overgeslagen omdat het te veel werd. Van eluveitie had ik niet te veel verwachtingen omdat ik die eerder dit jaar al had gezien en ze toen wat minder klonken, maar die waren gewoon weer hardstikke goed. Echt leuk. Ik overwoog om eerder weg te gaan voor een goede plek bij Billy talent, maar ik ben blij dat ik dat niet heb gedaan (en ik had meer dan genoeg tijd om een goede plek te vinden). En toen waren we opeens bij de laatste band. Billy talent, in het donker, in de regen. Vorige keer waren die zo gaaf... En dit keer ook, of misschien zelfs meer! Crowdsurfen door de regen is ook een ervaring. En er waren zoveel mensen, op een gegeven moment had ik 4 mensen tegelijkertijd op mn schouders liggen haha. Het was echt een gave afsluiter. Daarna nog even wat vrienden opgezocht voor een laatste foto, en doorgegaan om rustig nog even te genieten van de atmosfeer op de camping. Rustig zittend tegen een boom de vuurwerkshow nog gezien. Wat een prachtig festival is dit toch. Graspop is echt voeding voor mijn ziel.

 Maandag
Grappig verhaal. Ik droomde dus dat ik op een festival was in Amerika, en dat het publiek daar met geweren rondliep, en dat ze de hele dag door overal met rubberen kogels schoten. En ik snapte echt niet waarom. En toen werd ik voor de laatste keer wakker in mijn tentje. Ik draaide me om... En mn rug, schouders en bovenarmen voelden allemaal alsof ze waren beschoten met rubberen kogels hahaha. Ik ben zo kapot, maar ik ga er zo goed op. Ik was vergeten hoe erg het afzien op een festival er voor mij eigenlijk bij hoort. Ik vind het heerlijk om schreeuwend dikke mannen te proberen te tillen als vrouw in een te wilde crowd. Ik vind het vieze en het ruwe eigenlijk zo gaaf. Mag ik nog een keer naar Graspop? Is het echt al weer voorbij voor dit jaar? Tentje opruimen ging soepel. De shuttle en trein sloten net niet aan dus ik had een uur op antwerpen centraal om rustig te lunchen. Ondertussen ben ik al weer bijna thuis. Vanavond heb ik een heerlijke date met de badkuip van mijn ouders. Morgen zie ik mijn vriend weer. Dan kan ik tegen hem gillen hoe gaaf parkway drive was.

Volgend jaar staat uiteraard weer in mijn agenda.

Edit: nu alleen nog hopen dat het hoestje dat ik nu heb niet weer corona blijkt te zijn
Wat een heerlijk verhaal om te lezen! Jammer dat we elkaar niet zijn tegengekomen, terwijl we toch zo van dezelfde dingen genoten hebben. Daarom extra leuk om je verslag hier te zien. Volgend jaar weer een kans om je bij de forum groep aan te sluiten, echt een fijne ervaring, heb bij een heel aantal van de shows die je noemt met een fijne groep mensen samen staan genieten 🖤
 

mvl1980

Gouden Tip
10 apr 2020
290
601
De Grote Eindconclusie
  1. Parkway Drive
  2. Machine Head
  3. Gojira
  4. My Dying Bride
  5. Antimatter
  6. Lorna Shore
  7. Sleep Token
  8. Pantera
  9. Any Given Day
  10. Finntroll
  11. Architects
  12. Disturbed
Mooi stuk! Was er enkel vrijdag en zaterdag, kan je top 3 helemaal onderschrijven, allemaal spot-on! Pantera ook erg goed, niks op aan te merken! Van dagprogramma vond ik The Amity Affliction en Suicidal Angels erg goed, bij de laatste vooraan gestaan en maximaal meegemaakt! Ice Nine Kills was ook leuk, heel erg Amerikaans maar dat weet je bij een band die Hollywood-Horror als thema pakt. Hatebreed en Municipal Waste waren ook fijn om tussen mijn 'must-sees' mee te pikken. Slipknot was iets minder dan de voorgaande keren dat ik ze zag, wat vlakker en meer op de automatische piloot leek wel. Toch altijd solide.

Architects met Winston als gastzanger was een magisch moment. Heb ze nu al 6 keer gezien, ook dit was weer een solide optreden.

Verder nog andere bands gezien, over het algemeen erg leuk om te zien. Enige 'mwa' (of 'meh' zo je wilt) voor mij was Vended. Plek op mainstage, ondanks het vroege (eerste) slot was toch nog te hoog gegrepen. Zanger is echt Corey jr., zang, voorkomen en zelfs wat hij zegt (zowel woordkeuze als intonatie) is een kopie van zijn pa! Verder muzikaal nog teveel op Slipknot gebaseerd. Band met potentie en moeten nog de nodige meters maken, mainstage vond ik niet terecht en lijkt aan de kruiwagen van Slipknot te danken.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.738
8.653
En dan zit je weer thuis. Moe, tevreden, melancholisch. Overwegend of je toch niet een biertje moet nemen om het af te leren. Natuurlijk al wat berichten hier geschreven de afgelopen dagen maar wat waren het weer ongelofelijk vette dagen. Echt ultiem vermaakt. Graspop onderscheid zich echt met de unieke gemoedelijke sfeer, elk optreden dat je goed wilt zien kun je goed zien en sta je tussen liefhebbers. Wat een verademing na de toch wat rottige ervaring met het publiek bij Bruce Springsteen. Ook heel vet om zoveel mede forumleden tegen te komen en met elkaar een aantal hele mooie shows mogen meemaken. Dit maakt de beleving alleen maar mooie. Happiness is only real when shared. Daarom ook heel blij dat de misses er weer bij was, ondanks alle ellende met het overlijden van haar oma en de begrafenis op de donderdag. Programma ook een beetje afgesteld op haar smaak dit jaar want het is toch het leukst om zoveel mogelijk samen te doen (en bijna bij alle concerten die ik alleen deed stonden de forummensen klaar voor me, geweldig!).

Algemeen
  • Veld was grotendeels hetzelfde maar wat was de Jupiler Stage een ongelofelijke verbetering! Dit is een groot volwaardig buitenpodium met veel schaduwplekken door de bomen. Heel prettig. Voor mij is het terrein zo af. Enige verbeterpunt is nog dat we niet over de camping hoeven te lopen naar de bussen, is voor niemand leuk.
  • Helaas zijn de foodtrucks hierdoor wel grotendeels geslachtofferd, bleef weinig spannende keuze over.
  • Het eten was overall matig tot oke. Heb op Graspop al veel beter gegeten. En laten we het over de prijs maar niet hebben. Festivals worden een dure hobby. Een Karmeliet voor 1.7 token viel me dan wel weer mee.
  • En nogmaals een shoutout naar het publiek, wat was het gezellig. En wat liepen sommige mensen er heerlijk als zichzelf bij of belachelijk verkleed. Ik heb weer gelachen om sommige shirt (of weer die gasten op de laatste dag in de dinopakken) en sowieso is bandshirts kijken op metalfestivals al een bezigheid opzich.


Donderdag

  • My Dying Bride (9.5). Motionless in White helaas bijna niks meer van mee kunnen krijgen dus hier echt begonnen. Het hoge cijfer komt niet alleen door de opluchting dat ik er eindelijk was. Wat waren ze goed. Geluid perfect afgesteld en de muziek raakte diep. Misschien maar 4 minuten gezien van de show en voor de rest met de ogen dicht genieten. Ook gelijk @Dr. Hannibal, @Jamel en @nikita hier getroffen. Prachtige start!
  • Guns ’n Roses (2). Beschamend. Wat klonk het vreselijk. Hopelijk is het nu wel klaar met die band want voor mij zijn ze echt hun legacy aan het verkloten hiermee.
  • Cradle of Filth (8.5). En nog een tweede topshow om dit korte dagje mee af te sluiten. Met name de nummers waar de zangeres meer in mocht zingen zoals Nymphetamine (Fix) en Her Ghost in the Fog waren van een unieke schoonheid. Danni was ook erg goed bij stem. Overtuigende show!

Vrijdag
  • Blind Channel (7.5). Leuke energieke opener die hun muziek rechtstreeks uit de 90’s gestolen hebben. Veel energie met 2 zangers en hoe vaak krijg je nou de kans om op een metalfestival een nummer te horen waarop je gestemd heb voor het Songfestival?
  • Fatal Move (4.5). Vond ik geen sterke set. Schreeuwerig, breaks die me niet aanspraken. Kon er niet veel mee helaas.
  • Any Given Day (9). Hele overtuigende show die we meegemaakt hebben vanaf de eerste rij en ik later in de pit. Frontman is zeer overtuigend live en de juiste verhouding kleerkast en knuffeldier. Het gezamenlijk opdrukken voor de wall of death gaf een mooi beeld. Volle Metal Dome at uit de hand van deze band met de juiste mix stevige metalcore en cleane zanglijnen. Bij de volgende doorkomst staat deze band terecht een stuk hoger.
  • Crowbar (7.5). Degelijke set van deze vedettes. Pas aan het einde begon het me echt te overtuigen vanaf Planets Collide. Blij ze eens goed gezien te hebben.
  • Blackgold (5.5). Krappe voldoende, lag mogelijk ook aan mijn energieniveau op dat moment. Opzich speelde ze met energie maar was niet veel volk en niet alle nummers zijn even sterk. Nog een paar nummers zoals On Another Level en mogelijk komen ze er dan wel.
  • Asking Alexandria (7). Uiteindelijk ongepland hier maar beland omdat Heidevolk verdomd vol stond. En ik moet zeggen dat dit gewoon best goed was! Ook de misses genoot ervan. Volgende doorkomst misschien wat meer aandacht aan besteden van tevoren.
  • Finntroll (8.5). Collectief feestmoment met het forum. Hele rare band. Is het een black metal band of een folk band? Waarom niet gewoon allebei tegelijk! Heerlijk hoe dit van hoempapa blijheid naar blastbeats kan gaan en weer terug. Het treurige nieuws is wel dat mijn festivalbroek die ik sinds Sziget 2006 draag dit optreden niet heeft overleefd.
  • Behemoth (7.5). Beetje zitten uitpuffen hier. Behemoth speelde echt strak en sterk. Dezelfde set zou in het donker of in de Marque tot een van de hoogtepunten gerekend worden. Op deze manier niet.
  • Amon Amarth (5). Mijn eerste echte tegenvaller die ik niet zag aankomen aangezien ik een Amon Amarth fan ben. Ik vond een routineuze en bijna saaie set. Precies dezelfde show als vorig jaar in AFAS Live die afgedraaid werd. De band was zeker niet slecht, verre van. Maar ik miste een stuk bezieling, bij mij sloeg de vonk niet over. Bij anderen gelukkig wel.
  • Disturbed (8.5). Sterke set maar ik maak me zorgen om David Draiman. Die zit echt niet goed in zijn veel en een zeer emotionele speech na Reason To Fight met zelfs de mededeling dat hij 4,5 maand geleden zelf bijna zelfmoord pleegde. Na die speech werd zijn zang wel sterker en werd de set sterk uitgespeeld. En ja, Sound of Silence was magistraal.
  • Gojira (9.5). Een beest van een headliner show, dit zijn headliners voor een metal festival! Het was een eer om Gojira in het donker op een groot veld met zo’n overdonderende productie te mogen zien. Met name de kwaliteit van de productie zag ik niet aankomen. Dat er nog vele jaren mogen volgen waar ze dit mogen blijven herhalen. Gezien de opkomst bij deze show zal dit gelukkig niet de laatste keer zijn.
  • Machine Head (9.5). Ja en dan komt één van je favoriete bands daar nog eens achterna. Dr. Hannibal kunnen overtuigen om mee naar voren te gaan en heerlijk staan genieten in de pit daar. En alles wat ik bij Gojira schreef is hier ook waar, zo ongelofelijk blij om dit in de buitenlucht te hebben mogen ervaren. Ook zo veel blije mensen vooraan en Halo is één van de beste metalsongs ooit gemaakt en een beest van een afsluiter.

Zaterdag
  • Vended (6.5). Alweer een prima start van de dag, goed geprogrammeerd die eerste bands van de organisatie.. Speelde met energie maar eigenlijk missen ze nog een beetje echt goede nummers merk ik. Antibody blijft hangen maar de andere nummers zijn wat inwisselbaar.
  • Nothing More (8). Deze band was een echte verrassing. Vond het op plaat als best oke maar nog wat te glad. Live was de sound zeer dik aangezet met oa een 8snarige gitaar. Resulteerde ook in een sound die in het hoekje van djent en metalcore zat. Zanger overtuigde live ook waar het op plaat nog wel eens bleekjes klinkt. Ook eentje waar ik bij de volgende doorkomst meer aandacht aan ga besteden én op een goede plek ga bekijken. Mijn nominatie voor één van de topnamen over enkele jaren.
  • Skindred (7). uiteindelijk minder van gezien dan ik wilde door honger en Antimatter kriebels. Wat we hoorden klonk heel energiek en tof.
  • Antimatter (9). Gedurfde maar briljante zet om deze band te boeken, geen typische Graspop naam. Vanaf de eerste rij intens staan genieten van deze topmuzikanten. Muziek stond goed afgesteld en de zang was prachtig. Maar vooral de muzikale passages overtuigden. Paranova als afsluiter was het hoogtepunt en sowieso wordt dit langzaam aan één van mijn favoriete nummers. Maar elk nummer was eigenlijk een hoogtepunt op zichzelf. Hopelijk trekt de organisatie deze lijn van programmeren door.
  • The Ghost Inside (7.5). Ja dit was lekker hoor! Erg dikke sound heeft deze band, vooral tijdens de breaks. Fijne interactie ook met het publiek.
  • Halestorm/ Suicidal Angels (-). Van beide een kwartier gezien dus geen cijfer. Halestorm knalde gelijk hun hits erdoorheen wat leidde tot een toffe start. En Suicidal Angels was de Marque aan het afbreken. Heel fijn dat ze eindelijk dit podium krijgen!
  • Sleep Token (9). Met een groot deel van het forum dit spektakel mogen aanschouwen. Waren veel klachten over een overstuurde bas maar gelukkig om onze spot vooraan rechts geen last van. Zou zelfs zeggen dat de muziek perfect stond en de breaks echt machtig hard binnen kwamen. Drie achtergrondzanger(essen?, moeilijk te zien onder de maskers) erbij was een mooie toevoeging aan de livesound. Metal Dome stond terecht op zijn kop. Vore was een heerlijk scherp nummer halverwege de set. Deze band gaat hard groeien. Hopelijk volgende keer Marque!
  • Architects (8.5). Met de misses vooraan naar gaan kijken en ik werd er blij van! Zijn dan ook fan van het nieuwe werk en nummers als Animals en When we were young waren ook live echte bangers. Maar absoluut hoogtepunt (misschien wel van het festival) was het gastoptreden van zanger Parkway Drive bij Impermanence. Daar kwam me een partij energie vanaf zeg.
  • Rancid (-). Geef ze uiteindelijk geen cijfer aangezien ik 40 minuten van hun show heb liggen tukken. Klonk aardig, niets meer en niets minder.
  • Eivor (6.5). Wij kwamen er helaas niet helemaal in. Zong zuiver en muzikaal erg mooi maar het miste voor ons op dat moment een bepaalde dimensie, net dat ene dat je in vervoering brengt. Op een ander moment of met een andere energie had het een hoogtepunt kunnen zijn.
  • Pantera (9). Op een bepaalde manier dankbaar dat Eivor voor ons tegenviel want daarmee wel één van de grootste verrassingen van het festival gezien. Dat Pantera zo’n dikke show zou neerzetten had niemand kunnen vermoeden. Hele dikke sound live en Phil was fenomenaal bij stem. Zakk speelde fantastisch en volledig in dienst van de band, duidelijk een fan die dankbaar was hier te mogen staan. Om Walk over de weide te horen knallen was prachtig. Paar van de groep kwamen hier met natte oogjes van terug. Die hadden niet voor mogelijk gehouden dit nog mee te mogen maken na 25 jaar geleden Pantera voor het laatst gezien te hebben.
  • Parkway Drive (10). Een 10 is een zeldzaamheid bij mij, maar dit optreden was ook een zeldzaamheid voor mij. Gedreven door de adrenaline van Pantera was dit één van de meest euforische shows die ik ooit heb meegemaakt. Mijn verwachtingen waren al hoog voor mijn eerste keer PWD live maar alsnog overtrof het alles. Ze hebben de songs, de show maar wat deze show onderscheidend maakte was de frontman. Wat een dankbaarheid en energie straalde daar vanaf. En een heel tof stuk tussen het publiek in met een circle pit om hem heen. Een show voor de boeken. Volgende show van hen in NL ben ik sowieso bij.
  • Slipknot (5.5). Helaas een tegenvaller voor mij. De start klonk rommelig en de setlist sprak me ook een stuk minder aan. Pas bij The Heretic Anthem kwam er wat vaart in en klonk het geluid beter. Daarbij vond ik de productie veel te strak voor Slipknot, dat hoort rommelig en ruig te zijn. Wel een vol veld trouwens.

Zondag
  • Eclipse (7.5). Een blije start van de dag, niets meer en minder. Lekker ff meezingen in de regen (dat opdroogde op je shirt waar je bijstond). Hebben toch een paar lekkere nummertjes die gasten zoals Viva la Victoria. Circle pitje erbij rondom wat dino’s op het veld. Leuke start!
  • Hippotraktor (7). Van achter in de Marque op de grond ff goed van genoten. Kwam er alleen niet volledig in om van een topoptreden te kunnen spreken.
  • Polaris (7.5). Wow! Showtje geven deze mannen weg hoor. Mooi plekje in een zeer volle tent voor een knaller van een metalcore show. Kende hun songs helaas niet goed genoeg (zijn me bij het inluisteren niet echt opgevallen en verschenen pas op de radar na bekendmaking blokkenschema) maar bij een volgende show ga ik het anders aanpakken. Ook nu al overtuigend.
  • Dieth (7.5). Uiteindelijk minder van gezien dan ik wilde want honger en moeiig. Maar klonk strak en David Ellefson blijkt nog echt te kunnen zingen ook. Walk With me Forever vond ik erg mooi live.
  • Bloodywood (7.5). Schrok 4 minuten voor de start wakker en kon verrassend genoeg nog een prima plekje voor de PA pakken met de misses. Ja ik heb genoten en ja wat een energie hebben die gasten naast een paar erg aanstekelijke nummers. Maar het viel me (negatief) op hoe ingestudeerd hun show is. Van begin tot eind zit er geen spontaniteit in. En natuurlijk is dat niet gek als beginnende band en komt dat met ervaring wel. Of misschien volgende keer niet half slaapdronken staan kijken.
  • Dirkschneider (7). Een van de artiesten die ik vooraf echt niet hoefde te zien. Maar we hadden behoefte op dag 4 aan ff een vast plekje bij de main met ruimte en eten en drinken om ons heen. Toen bleek schuurpapier Dirk nog een half uur te moeten spelen en eerlijk is eerlijk, ik heb er goed van genoten. Goede muzikanten en wat is hij nog goed bij stem. En er komen best een paar toffe klassiekers langs. Kortom: mening over Dirk is bijgesteld. Onverwacht.
  • Avatar (7). Avatar was Avatar en leverde een solide show af. vanaf het kleedje met de misses heerlijk op meegezongen. Waarom dan een 7? De sound verzoop bij ¾ van de nummers volledig in bas, doodzonde. Was vooral bij het nieuwere werk het geval, nieuwe basgitaar voor gebruikt? Dat moeten ze wel echt fixen.
  • Three Days Grace (8). Dit vond ik een erg leuke set! Terwijl 30.000 man zich probeerde in de Metal Dome te proppen voor Hellmut stond de andere helft van de bezoekers hier mee te zingen. Deze mannen hebben de show, productie én de hits om nog wat stapjes hoger te kunnen staan. Ik vond het een sterke show.
  • Generation Sex (1). Toch ff blijven plakken om Billy Idol in actie te zien. Maar wat een verschrikkelijke aanfluiting was dit. Erger dan GnR want daar speelde nog een degelijke band. Zelden zo’n futloos optreden gezien waar werkelijk geen enkele energie in zat. Ze leken zichzelf ook af te vragen waarom deze samenwerking een goed idee leuk een tijdje terug. Sloeg nergens op.
  • The Halo Effect (8). En wederom een overtuigende set van deze mannen! Heel blij dat we nu eigenlijk twee In Flames hebben die beide weer in vorm zijn. Ook wat nieuwe nummers die ik zeer sterk vond.
  • Lorna Shore (9). Eerder al hier gezegd maar dit was de definitie van een zegetocht. Overvolle Metal Dome at vanaf seconde 1 uit hun hand. Ik geloof de zanger meteen toen hij aan het einde zei dat dit hun beste optreden ooit was. Geluid was om door een ringetje te halen want een prestatie is met die muziek. Deze show trilde nog ff na.
  • Eluveitie (8). Nog een half uurtje van gezien met festival anthem Inis Mona als afsluiter. Band was enthousiast en fijne sfeer in de zaal. Een show precies zoals je het bij hen verwacht.
  • Motley Crue (-). Max een kwartier van gezien maar wil wel even meegeven dat dit boven verwachting goed was. Goed geluid, stevige productie. Wat er live was van wat je hoorde geen idee maar het klonk wel goed! MC bewees een waardige headliner te zijn.
  • Monster Magnet (8). Wat een heerlijk einde gaven deze legendes mijn Graspop. Het beste stonerfeestje van deze Graspop editie. Natuurlijk hebben ze enkele onverwoestbare klassieker (Spacelord Motherf*cker!) waarvan het heerlijk meebleren is maar de hele set was één grote trip. Blij om ze eindelijk eens live gezien te hebben!

De Grote Eindconclusie
  1. Parkway Drive
  2. Machine Head
  3. Gojira
  4. My Dying Bride
  5. Antimatter
  6. Lorna Shore
  7. Sleep Token
  8. Pantera
  9. Any Given Day
  10. Finntroll
  11. Architects
  12. Disturbed
  13. Cradle of Filth
  14. Monster Magnet
  15. Three Days Grace
  16. Nothing More
  17. The Halo Effect
  18. Eluveitie
  19. Eclipse
  20. Blind Channel
  21. Polaris
  22. The Ghost Inside
  23. Behemoth
  24. Crowbar
  25. Dieth
  26. Bloodywood
  27. Avatar
  28. Asking Alexandria
  29. Hippotraktor
  30. Dirkschneider
  31. Skindred
  32. Eivor
  33. Vended
  34. Slipknot
  35. Blackgold
  36. Amon Amarth
  37. Fatal Move
  38. Guns ’n Roses
  39. Generation Sex
Zo jij bent er vroeg bij met je verslag. ben nog aan het bijkomen van die zaterdag.
Erg mooi om te lezen dat je zoveel hebt genoten van Parkway Drive :)
Ik ga ergens komende week eens rustig zitten voor een verslag
1 ding is zeker, hier staat Parkway Drive ook op 1 en Machine head ook op 2.
 

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
4.065
5.421
Boek incoming

Fantastisch festival!!! Zoveel echte topoptredens op 1 weekend! De Jupiler Stage is ook heel mooi geworden en ook meteen extra schaduw. De headlineshows van de grotere bands, die normaal overdag op de main zouden gestaan hebben, werkten ook goed hier. Ook het scherm ik de Metal Dome vond ik een meerwaarde voor de shows die het goed gebruikten. (In 2019 was dit er nog niet). Daarnaast merci aan alle forumleden voor de leuke meeting(s). Ook vooral fijn om bepaalde optredens te kunnen genieten met wat anderen en ook even samen te kunnen nagenieten en onze lof voor het optreden uit te kunnen spreken.
Minpunt was wel echt het eten. Dure bonnen, extra kunnen vragen door die decimalen achter de komma en de pasta aan de mains en de pokebowl waren op in 3 happen. Ook al heel snel op de dag dat er bepaalde dingen niet meer beschikbaar waren, zoals sauzen bij metalgrass om 14u al.

Donderdag:
Vroeg uit mijn tent gebrand, dus om 10u was ik wel al klaar om even de metal market te verkennen en daarna meteen het festivalterrein op te gaan. Alles verkend en kwam ik ook nog even @Koekdoos tegen met @InsaniTiny. Meteen de eerste mini-meeting achter de rug.

Molybaron
Ik vond het een fijne opener, ze speelden best goed en ik herkende wel wat nummers. Ik had er uiteindelijk wel meer van verwacht van deze mannen.

Beast In Black
Vanachter op de wei gezet maar vond het verschrikkelijk. Ik kan echt niets met de stem van die man.

Orbit Culture
Eerste hoogtepunt van mijn dag. Ik stond vrij ver vanvoor te genieten en er was best veel sfeer. De band was ook duidelijk onder de indruk van de opkomst en gooide er hun beste beentje voor.

Spiritbox
Het was niet slecht, maar er was zo weinig sfeer vanvoor. Circle with me en het gastoptreden van die van Stray From The Path waren wel zeer fijn.

Tom Morello + meeting
Zeer veel volk komen opdagen, waardoor met iedereen praten spijtig genoeg onmogelijk was. Ook erna nog een deel mensen tegengekomen bij andere optredens. Tom Morello klonk ook wel goed, spijtig dat hij de rechten niet heeft om ook te mogen zingen op de RATM-nummers.

The Raven Age
Fijne band, maar is me niet echt bijgebleven. Was gewoon oké.

Papa Roach
Stukje gekeken vanop de tribune. Ik was blij om te horen dat de zanger goed bij stem was. In 2018 op Pukkelpop was dit niet het geval. Uiteindelijk maar door naar de marquee.

Septicflesh
Geen spijt dat ik deze keuze heb gemaakt. Ook dit optreden was een nieuw hoogtepunt van de dag. Ze speelden een strakke set en het publiek was ook mee. Doordat ze de voor mij interessantste nummers in het midden van hun set hadden gebald (Neuromancer, The Vampires from Nazareth, Martyr, A Desert Throne...), kon ik zonder spijt wat sneller door om vanvoor te gaan staan voor Arch Enemy.

Arch Enemy
Het begin was goed, maar wel nog wat aftastend, dit was ook te merken in het publiek. Uiteindelijk brak het los en mag toch gesproken worden van een geslaagde set.

Alter Bridge
Aan de North Stage blijven zitten voor de set van deze mannen. Ik vond het een beetje saai en dus best veel spijt dat ik niet voor MiW ben gegaan. Alhoewel Blackbird wel een absolute knaller is en ik dan ook blij ben om dit eindelijk live te hebben kunnen horen. Moet ze nu wel niet meer zien in de toekomst na dit nummer live meegemaakt te hebben.

Ghost
Ik had een mooie plaats vanvoor tussen veel fans, die net als ik zeer veel konden meezingen. Ook het podium en de lichtshow (door dat verdomde guns niet in het donker) zorgden voor een mooie aanvulling op de show. Dit was voor mij het beste optreden van de dag. Ik baal wel dat ik My Dying Bride gemist heb.

Guns N´ Roses (Part 1)
Vanachter even neergezet, maar toen hij Slither begon te verneuken, ben ik toch al maar naar de Jupiler Stage vertrokken.

As I Lay Dying
Het was goed druk, veel mensen dachten blijkbaar hetzelfde over het prachtige kattenkoor op de main. Kwartier te laat door vertraagde soundcheck begon As I Lay Dying. Geluid stond niet goed afgesteld, wat toch wel teleurstellend was. De zanger kon zichzelf niet horen, wat ook te merken was aan zijn harsh vocals. Er was wel zeer veel sfeer, maar ben toch iets sneller weer afgezakt naar de main om Civil War mijn favoriete Guns-nummer live te horen.

Guns N´ Roses
Tot mijn opluchting klonk dit nummer wel oké en het laatste deel van de show was niet goed te noemen, maar doordat het vooral de hits waren en ik ze nog nooit heb gezien toch blijven hangen. Nu kan ik tenminste zeggen dat ik Guns N´ Roses heb gezien.

Vrijdag:
Langs de metal market geweest en een souvenir gekocht voor mijn vriendin, die spijtig genoeg examens had. Daarna de wei op en de tijd liggen doden, een fijn gesprek gehad met een man die heel erg uitkeek naar Gojira en daarnaast ook naar RW gaat voor oa Stormzy. Altijd leuk zo´n uitgebreide muzieksmaak. Mss nog wel iemand van het forum zelfs, want hij ging naar Mimi Barks, maar vergeten vragen.

Blind Channel
Neergezet links vooraan in het gras en was een vermakelijk showtje. Muzikaal niet zo hoogstaand als vele andere dingen, maar dat moet niet altijd. Opeens herkende ik dat EuroSong nummer, wist niet dat het dezelfden waren.

Fatal Move
Hier kon ik heel weinig mee, dus maar even de schaduw opgezocht en gebruik gemaakt om water bij te vullen met hen op de achtergrond.

Any Given Day
De sfeer die hier heerste, was geweldig en daarnaast speelden ze ook gewoon een zeer strakke set. Ook maakten ze zeer goed gebruik van de schermen en ook nog eens van echte pyro. Het publiek at uit de band hun hand en er ontstond op bepaalde momenten een pit tot aan de PA. Nooit gedacht dat ik Diamonds in the sky zou staan meekwelen op GMM. Ik dacht toen nog dat hier geen (of toch heel weinig) bands gingen overgeraken, naïeve ik.

Loathe
Kwam buiten uit de Dome en meteen een plaats vanvoor gezocht. Klonkt zeer goed. De hitte maakte iedereen wel wat tam denk ik. Het was wel raar om na een hard nummer opeens die zanger met een dik Brits accent te horen praten.

Fever 333
Tja ik ben uiteraard grote fan en kon alles zelf luid meeroepen. Ik heb er weer van genoten. Bijlange na niet zo goed als die legendarische set op de Jupiler Stage, of als in de barn of de lift. Jason schreeuwde ook meer dan anders, terwijl het normaal toch veel meer gecontroleerd schreeuwen is. Oude samenstelling had een uniekere uitstraling, maar nu zullen we het hiermee doen.

Heidevolk
Leuke set, maar ik zat even in het dipmomentje, waardoor ik er niet ten volle van heb genoten.

Airbourne
Speelden een fijne set onder het eten. Hebben toch heel wat meezingers.

The Answer
Even binnengelopen en gaan zitten vanachter tot Palaye Royale begon. Er was heel weinig publiek, maar deze band speelde echt wel een dijk van een set. Ik wilde toch wel heel graag naar Palaye Royale, dus toch maar sneller door gegaan.

Palaye Royale
Een buitenbeentje op de line up, dus daar moeten we wel heen uiteraard. Speelden een heel fijne set en het publiek dat er wel was, genoot hier ook van.

Behemoth
Vanvoor gezeten aan de zijkant in het gras en heel erg genoten van deze band. Ze klonken veel beter dan ik ze op plaat vind. Ik vind het ook wel heel graaf dat zo´n band op dat uur op de Main kan staan en een volle wei heeft. Nadeel is dat het in het donker wel beter zou werken.

Amon Amarth
Veel showelementen, die het even wel cool maakten om naar te kijken, maar uiteindelijk naar achteren verplaatst en neergezeten. Ik had er meer van verwacht, slecht was het wel niet. Uiteindelijk 15 min sneller vertrokken om bij INK vanvoor te geraken.

Ice Nine Kills
Ik stond op een mooi plaatsje en dook al snel de pit in. Na het bijna omslaan van mijn voet toch maar besloten om de rest van het weekend dit niet meer te proberen. Spijtig dat die nog steeds een zwak punt is op zo´n festival. Dan maar aan de rand van de pit vanvoor verder genoten van het optreden. De zanger zei ziek te zijn, maar daar merkte je niks van. Enorm veel sfeer en iedereen zong alles mee. Ook de hele show was perfect uitgedacht en een meerwaarde. Hier ging de eerste band al over Any Given Day.

Disturbed
Nog een zeer groot deel meegepikt vanaf The Sound Of Silence aan de North Stage en klonk inderdaad minder goed dan 2019. Down With The Sickness zorgde ook voor sfeer aan onze kant van de mains.

Gojira
En toen sprong er een band helemaal naar de top van de ranglijst. Er stond echt heel veel volk vanvoor, wat me ook meteen zeer blij maakte. Wat een mooie productie hadden ze mee en de wei, die was ook mee. Ook de setlist keuze vond ik goed, de nieuwe nummers passen perfect in het geheel. Gedurende het concert eigenlijk heel de tijd meer naar voor geraakt zonder dat het echt de bedoeling was door zware crowdsurfers te dragen, waarvoor mensen liever aan de kant gingen dan te helpen.

Machine Head
Knaller van een einde. Rechts vrij vanvoor geraakt met veel gemak. De band had het duidelijk naar zijn zin. Een paar knallers van nummers, maar had nog heel graag mijn favoriet: Is there anybody out there? en van het nieuwe album become the firestorm gehoord. Ook deze mannen hadden daarnaast een zeer grave productie mee.
Mijn voeten waren wel echt kapot aan het einde van deze dag, want had bijna geen rust gepakt.

Zaterdag:
Tijd doden duurde nu wel het langste omdat ik met niemand een gesprek heb gevoerd.

Vended
Zouden ze al op die main staan zonder de connecties. Wellicht niet nee, maar ze speelden wel een goede show. Inderdaad zoals sommigen zeiden, blijft er niet echt iets steken qua nummers. Ik vind het echter wel fijne muziek.

Noctem
Even rechtgestaan, maar snel besloten om vanachter te gaan zitten en de voeten te sparen voor de avond. Goede keuze, heb me neergelegd en mijn ogen gesloten. Hierdoor kwam ik goed in de muziek terecht en heb ik 3 kwartier genoten.

Heriot
Heel weinig volk. Ik zat tegen de middelste ventilatieschacht en had nog perfect zicht. Snel weer afgebold, want vond er niet veel aan.

Skindred
Met metalgrass met stoofvlees (voordeel dat de andere sauzen op waren, moest ik geen 4,2 bonnen daarvoor neerleggen). Sfeermakers wellicht, hebben wat toffe nummers. Ik stoorde me er op de duur wel aan, dat ze zoveel praatten.

I Prevail
Hier vooraan gaan staan tussen de menigte. Het drukste dat ik het heb geweten vooraan overdag. De clean zang was niet helemaal top, maar ikzelf en anderen die meezongen, losten dit probleem snel op. Ook weer gek veel crowdsurfers. Zeker een goed concert en ze hebben toch catchy nummers hoor.

The Ghost Inside
Eerste optreden in België sinds 2015 zei de zanger geloof ik. Ze speelden een dijk van een set. Daarnaast kan je enkel respect hebben voor hoe deze band omgaat en is omgegaan met de pech, die ze gekend hebben. Aftermath vind ik een bangelijk goed nummer.

Infected Rain
Nog een groot deel van meegepikt. Stond echt heel luid, maar met oordoppen in was het zeker nog een fijn optreden.

Sleep Token (+minimeeting)
Dat nieuwe album veel geluisterd en ik keek dan ook uit naar hun optreden in een volle Metal Dome. Samen staan genieten rechtsvoor van een heerlijke set. Vore knalde lekker weg. The Summoning uiteraard fantastisch live en geen last gehad van slecht geluid. Fijn om daarna even samen de loftrompet boven te halen.

The Chats
Na ST even nood aan rust, dus dat besliste mijn clash in het voordeel van deze punkers. Daarnaast had ik Architects al in het voorprogramma gezien van Metallica met een zeer vergelijkbare set. The Chats knalden er lekker tegenaan. Ze speelden op 3kwartier 25(!) nummers volgens setlist.fm, waarvan ik er een groot deel kon meeschreeuwen. Gisteren sprak ik nog met iemand, die zei dat het hem aan de manier waarop The Ramones knalden deed denken. Top optreden!

Rancid
Ook die knalden er lekker tegenaan. Van vanachter op de wei meegepakt en zeer zeker van genoten. De paar nummers die ik ken lekker liggen meezingen.

Pantera
Vanvoor klaar gaan zitten voor Pwd en terwijl Pantera meegepakt. Die speelden een ongelooflijk goed optreden. Zoals al veel is vermeld toonden deze oudjes even aan hoe het moet aan niet nader genoemde voorgangers dat weekend (tip: VS en bloemen). Phil zeer goed bij stem en zeker de bekendere nummers zorgden ook voor een goede sfeer waar ik zat aan de andere main.

Parkway Drive
Tja wat kan ik nog toevoegen. De show van het weekend ook voor mij. Elk nummer euforisch staan meezingen links bijna helemaal vooraan. De wisselwerking tussen enthousiast publiek en enthousiaste band maakten dat dit enkel nog meer tot uiting kwam. Ze hadden er duidelijk heel veel zin in en ik geloofde deze keer Winston ook echt toen hij zei, beste show ooit. Vaak klinkt het niet gemeend en vooral om het publiek mee te krijgen, maar dit klonk oprecht. Ze worden enkel beter trouwens: RW19 was al ongelooflijk goed, net als Vorst. Dit was echter echt wel nog veel beter.

Slipknot
Ik vond ze goed, maar niet zo goed als in 2019, ook al ken ik er nu veel meer nummers van. Zeker het begin was nogal rommelig. Uiteindelijk toch nog goedgekomen en door weeral crowdsurfers te dragen uiteindelijk nog tot aan het verharde gedeelte geraakt (deze keer was het wel de bedoeling oeps). Ook een gezellig sfeertje bij dit optreden (maar quasi bij elk optreden).

Zondag:
Een beetje al de tent opruimen om daarna naar de wei te gaan en een smos hesp te gaan halen (merci @Joslittel). Opeens kom ik een vriend van mijn ouders tegen, waarmee ik al heel veel op reis ben gegaan vroeger. Met hem en zijn vrienden onder de tent aan de JS gekropen en was wel tof. Dan op tijd naar de marquee en in het naar voren lopen, hoor ik opeens mijn naam. Zaten daar @MarcoReusel, @Koekdoos en @InsaniTiny dus even gezellig bijgezet en dan naar voren. Daar stond opeens de rest van het forum. Eigenlijk bij bijna elke show in de marquee nog die dag.

Hippotraktor
Een tweede kans voor deze band. In de AB stond de zang nog veel te zacht, waardoor de clean vocals niet doorkwamen en de gitarist met het brilletje en die ook de achtergrondzang doet, was toen geblesseerd, waardoor hij enkel kwam zingen. Deze show was zeer geslaagd. Intens genoten van hun zeer strak gespeelde show.

Polaris
Ook deze mannen speelden een goede show, kende er niet zo veel van doordat ze pas bij de release van de timetable in mijn oor waren gesprongen. De Metal Dome was in elk geval goed gevuld.

Dieth
Door @won666 zijn enthousiasme na Polaris een kijkje gaan nemen. Vanachter in de Marquee gelegd, maar ik kwam niet in de muziek. De stem paste voor mij niet echt bij het instrumentale deel van de muziek ofzo, waardoor ik er niet echt in kon komen.

Greg Puciato
Heel weinig volk inderdaad hier, maar ook geen gemakkelijke muziek uiteraard. Mij neergezet tegen de middelste ventilatieschacht en perfect zicht nog op het podium. Ik vond ze zeer goed spelen, maar wel sneller vertrokken om bij Bloodywood een mooi plaatsje te hebben.

Bloodywood
Die mix aan Indische ritmes in de metal die ze brengen, maakt het voor mij zeer fijne muziek. Ik heb genoten van hun set en ze probeerden het publiek ook veel op te zwepen, wat aardig lukte.

Deathstars
Na 2 nummers ben ik weer weggegaan, vond het niet heel goed en dan maar gaan zitten aan de main.

Dirkschneider
Doordat hij bijna 10min te lang doorging nog een groot deel meegepikt. Balls to the wall was wel leuk om te horen. De rest is voor mij te hoog gezongen. Al kan deze bejaarde toch nog een pakje zingen hoor.

Avatar
Ik had er meer van verwacht. Ik had een mooi plekje tussen veel fans en zelf ook wel meegezongen, dus me zeker vermaakt. Ik stoorde me echter wel aan de iets te uitgebreide praatjes tussendoor. Op de duur dacht ik: speel nu maar gewoon. Tijdens het laatste nummer door om bij Hellmut binnen te geraken, maar dat werd em toch niet, dus ben ik maar in de marquee uit de regen gaan zitten.

Katatonia
Weer rechtsvoor gaan staan en heel erg genoten van deze band. Echt iedereen was aan het genieten ook rondom mij. Nadien ook weer even nagenieten met een deel van het forum.

Generation Sex
Na Pretty Vacant had ik het gezien, dan maar al een plekje voor Lorna Shore op gaan zoeken.

Voivod
Heel lege tent en me vanachter neergelegd en mijn oordoppen zo diep mogelijk gestoken. Hier vond ik werkelijk waar niets aan.

Lorna Shore
Naar rechtsvoor gegaan en uiteraard kwam ik daar weer een heel aantal mensen tegen. Show van het weekend nummer 2. Al voor het optreden begon gonsde het in de tent van de spanning. 5 minuten voor beginuur scandeerde men al hun naam, wat ik nergens anders heb gehoord (wel tijdens of na het optreden, maar niet ervoor). Dit resulteerde dan ook in een topshow. De hele tent at uit hun hand met een zee van crowdsurfers tot gevolg. Gelukkig stonden we daar net buiten, want bij deze mannen wilde ik gewoon van de muziek genieten en dan vooral van die Pain Remains trilogy zonder om te moeten kijken. Bij het einde van into the hellfire kippenvel en tranen bij de trilogy. Nooit gedacht te wenen bij een fucking deathcore band.

Mötley Crue
Half uur vanachter op de wei meegepikt. Klonk in ieder geval niet heel vals, maar mijn muziek gaat het nooit worden.

Billy Talent
Ik had ze op de main verwacht, maar dankzij de upgrade van de Jupiler Stage stond de wei hier goed vol voor deze mannen. Ze speelden een zeer sterke show met sfeer tot ver achteraan. De regen gaf het ook nog iets extra zeker tijdens Rusted from the rain. De twee laatste nummers van de zijkant meegepikt achter de bomen en zelfs daar was bijna iedereen aan het dansen en meezingen.

Kreator
Laatste half uur meegenomen. Het stond kei hard en ze speelden ook kei hard. Van vanachter in de marquee meegepakt en vond het nog een goed deel.

Daarna door, want uiteindelijk toch nog de avond zelf naar huis gegaan en moest de tent nog afbreken. Tijdens dit intensieve klusje hoorde je de wei goed. Def Leppard klonk goed op de camping, maar ik vind het persoonlijk nogal saaie nummers en in 2019 toch al live gezien, dus geen spijt van.
 
Laatst bewerkt:

festivalryo

Support act
9 feb 2019
870
1.724
My favourites out of the 33 acts I've watched over the weekend:

Gojira
Pantera
Code Orange
Machine Head

I also want to shout out Motley Crue, the show was way better than expected. I had so much fun singing these songs and partying with some beautiful people 🫶🏻

Overall another fantastic edition, I will definitely return for my fourth Graspop in 2024. GMM has quickly become my favourite festival. It really feels like a family meeting and that's just as important as the legendary line-ups.

Looking forward to another year of speculation in this forum, you guys rock 🔥🤘🏻
 

pickatchu

Playlistbediener
29 mei 2023
13
21
Hoi hoi,
Ffe mijn top, flop en gemist lijstjes delen... ze staan niet noodzakelijk in volgorde en vond het jammer dat ik door verschillende redenen geen meeting heb meegemaakt. Volgend jaar beter, dan ben ik wat meer thuis op het forum 😃😃😃
Top: gojira, testament, skid row, slipknot en generation sex (vond deze een aangename verrassing, sorry)
Flop: GnR, disturbed, halestorm, sleep token en def leppard
Gemist: tom morello (keek ik naar uit maar was nog onderweg van een begrafenis😔), hellmut (vanwege te vol), lorna shore, heidevolk en ice nine kills
Heb ik veel gemist?
 

La Hormiga 93

Gouden Tip
30 jun 2022
420
520
Hoi hoi,
Ffe mijn top, flop en gemist lijstjes delen... ze staan niet noodzakelijk in volgorde en vond het jammer dat ik door verschillende redenen geen meeting heb meegemaakt. Volgend jaar beter, dan ben ik wat meer thuis op het forum 😃😃😃
Top: gojira, testament, skid row, slipknot en generation sex (vond deze een aangename verrassing, sorry)
Flop: GnR, disturbed, halestorm, sleep token en def leppard
Gemist: tom morello (keek ik naar uit maar was nog onderweg van een begrafenis😔), hellmut (vanwege te vol), lorna shore, heidevolk en ice nine kills
Heb ik veel gemist?

Vooral Parkway Drive 🇦🇺🐨🦘
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Nu_metal90

Randprogramma
19 sep 2021
107
309
Wat een topjaar was dit qua line up zeg… ik vind het erg lastig om alles te ranken, want erg veel goede sets gezien.

Voor mij sprongen eruit:
1. Parkway Drive: fier op een!! Wat een energie
2. Machine Head / Any Given Day: allebei steengoed
3. Architects / papa roach
4. I prevail
5. Orbit culture / As I Lay Dying: reden beiden op 5 komt doordat het geluid niet goed was afgesteld. Ondanks dat toch genoten van de show!

Grootste verassing, omdat het niet helemaal mijn genre is: Airbourne!!
 

La Hormiga 93

Gouden Tip
30 jun 2022
420
520
Nu ff tijd nemen om mijn review van de zondag te doen.

Begonnen met Hippotraktor.
Weinig kennis ervan maar was wel aangenaam verrast, vond het wel een kruising tussen Psychonaut (zelfde zanger dus wat dus al logisch is dan) en Amenra.
Leuke kennismaking.

Naar forummeeting gegaan met metalgrass in de hand,helaas weinig volk gezien.

Dacht ff om Elegant Weapons mee te pikken,maar ben toch maar patches gaan halen voor op mijn jacket die ik volgend jaar zal aanhebben.

Bij terugkomst was Skid Row al bezig maar stonden sowieso niet op mijn schema al vind het ik wel toffe band.
Naar de Jupiler stage gegaan voor Bloodywood,stond goed vol.
Veel energie die mannen,was wel geslaagd in mijn ogen.
Moet toch ook wel in de buurt gestaan hebben van @charlottekos als ik haar plaatsbeschrijving lees.

Naar de main gegaan in afwachting van Avatar en dus het slot van DirkSchneider meegepikt.
Balls To The Walls werd toch goed meegezongen.
Over Avatar zelf :
Ik vond het wel leuk optreden,heeft toch wel goed improvisatievermogen en gevoel voor humor.
Kan begrijpen dat het soms wat te lang duurde maar toch vond ik het niet storen.
Bloody Angel en Hail The Apocalypse de hoogtepunten al vond ik de verrassing Tower (had dit niet in hun setlist verwacht)
Wel maar lauwtjes ontvangen door het publiek.

Bij het wegwandelen,collega tegengekomen wat gepraat en zo toch van in het achterveld Three Days Grace meegepikt.
Nostalgische trip,meezingers a volonte eigenlijk.
Mijn collega is totaal geen fan van dit genre.

Was totaal niet van plan om Generation Sex mee te pikken,maar door met collega op te trekken toch maar blijven staan aan de main.
Wel wat bijgetankt met een frietje en wat drankjes.

Toen afscheid genomen van collega en zijn gezelschap want die gingen naar Lorna Shore en Eluveitie.
Ik ben gebleven voor The Hollywood Vampires.
Zie Alice Cooper liever onder zijn eigen naam bezig.
Geen slecht optreden,maar vond dat er weinig punch in zat.

Mötley Crüe
Vreesde even voor een herhaling van Guns 'N Roses maar deze hielden wel stand.
Aangenaam verrast eigenlijk.

Def Leppard niet echt aandachtig meegepikt en dan toch maar iets vroeger naar huis vertrokken.


Slotconclusie
Top:
De hele zaterdagprogrammatie aan de main stages (uitgezonderd Rancid) paste in mijn straatje.
Vended, Architects, I Prevail, The Ghost Inside, In Flames (had ikgraag op het rancid tijdslot gezien) en het afsluitend drieluik Pantera,Parkway Drive & Slipknot.
Ook de vrijdag was line up gewijs uitstekend spek voor mijn bek
Asking Alexandria, Amon Amarth, Hatebreed, Disturbed, Airbourne,Behemoth (wel beetje vreemde eend in het rijtje) ,Gojira ,Machine Head.
Die tweedaagse is voor mij persoonlijk moeilijk te overtreffen,maar de organisatie may prove me wrong.

andere hoogtepunten:
Orbit Culture, Ghost, Papa Roach,Motionless in White, Any Given Day.

Tegenvallers:
Guns 'N Roses , Cane Hill, Butcher Babies en een beetje de catering.
Niet dat het slecht was,maar ben beter gewend.
De clash van Ice Nine Kills met Amon Amarth / Disturbed vond ik spijtig.
Had graag ook The Amity Affliction,Life Of Agony, Testament ,Landmvrks , Delain, Kreator, Haken, My Dying Bride, Cradle Of Filth,, Septicflesh en Billy talent willen aanschouwen,maar door programmatie keuzes moeten maken.


Volgend jaar normaal weer op de afspraak.
Dat hangt af van het financiële kaartje.
 

InsaniTiny

Gouden Tip
5 jan 2023
352
1.056
Wat leuk om iedereen's uitgebreide verslagen te lezen van afgelopen weekend! Zo blijft de hype nog even hangen 😄
Ik heb de eerste werkdag alweer achter de rug, gaat toch niet zo lekker op een paar uur slaap! Maar energie om een eigen verslagje te schrijven heb ik gelukkig nog wel.

Content warning: dit is een erg lang stuk. Excuus / graag gedaan!

Donderdag

's Ochtends vroeg al in de auto, met als resultaat dat we op P1 stonden en direct door de ticketcontrole konden zonder rij. Ideaal! Rustig de Metal Market over gelopen op zoek naar Epica LP's, helaas zonder succes. Daarna rustig over het terrein gelopen en wachten totdat de hekken open gingen. Meerdere "shirtgenoten" tegengekomen al wat meteen heel leuk was. De verplaatsing van de foodtrucks vond ik meteen al geniaal, nu was er een hele strook schaduw op de wei waar je kan zitten, en de Jupiler Stage krijgt echt veel ruimte en lucht zo. Toen de hekken opengingen en @Koekdoos een volle sprint inzette naar frontrow BiB heb ik op mijn gemak een wandeling gemaakt richting de eerste band van de dag.

Beast In Black (8/10)
Dankzij de sprint (of marathon) van @Koekdoos stond ik helemaal frontrow. Wat een geweldig begin van de dag! Yannis was goed bij stem (vergeleken met voorprogramma Nightwish) en ze hadden enorm veel energie op het podium. Voor mij zat de sfeer er meteen helemaal in. Leuke nummers, lekker synchroon gitaar spelen, hard schreeuwen en feestvieren! BiB blijft voor mij een top-band!

Mammoth WVH (-/10)
En meteen door naar de andere kant van de mainstage voor- Oh never mind ik zie dat de signeersessie van Beast In Black precies tijdens de forum-meeting valt. Deze band hebben we even laten schieten om plastic bekers te verzamelen in de hoop 1 of 2 fastlane-tickets voor deze signeersessie te winnen, zodat we niet de meeting hoefden te missen.

Tom Morello / Forum-meeting (-/10)
Wauw, ik had niet verwacht zoveel mensen van het forum bij elkaar te zien! Ik heb helaas gehoorbescherming die alles blokkeert (niet alleen harde muziek) dus heel veel luisteren/praten ging voor mij niet. Maar wat een gezelligheid alsnog! Tom Morello zelf heb ik hierdoor niet goed meegekregen, maar klonk prima. Tussendoor even BiB laten signeren (tijdens de fotosessie), maar dankzij de fastlane tickets optijd terug voor de 2e fotosessie :p De forum-moshpit tijdens Killing In The Name was wel echt een hoogtepuntje.

Epica (9/10)
De enige reden dat ik dit niet op een 10/10 zet is doordat ze zo vroeg op de dag stonden. Oprecht, dit was een waardige headline-show geweest. Al fan sinds ik een verse tiener ben maar had ze nog nooit live gezien. Mijn god wat zijn ze goed! Simone zingt prachtig en er komt zoveel energie vanaf. Vuurspuwende dansers, gigantische cobra's en een setlist om U tegen te zeggen. Na even uitgerust te hebben, heb ik de leden van Epica nog kort mogen ontmoeten bij de signeersessie.

Motionless In White (7/10)
Vanaf de nieuwe tribune deze meegepakt. Veel nummers ken ik niet maar het klonk goed van een afstand. Persoonlijk vond ik het jammer dat ze Werewolf niet deden, had deze wel verwacht. Misschien te zacht voor op Graspop? Hier ook weer een mini-forummeeting gehad, en het was een lekker uitrust-moment.

Ghost (8,5/10)
Na MiW nog best ver vooraan gekomen bij Ghost. Een verdiende headliner vind ik! Jammer dat ze in het licht speelden want juist deze show krijgt er zoveel meerwaarde van. De show was visueel helemaal geweldig. De Ghouls zagen er episch uit, en Tobias was geweldig charismatisch. Ik heb me kapot gelachen bij Miasma, zelfs al verwacht je het, het blijft geniaal! Ik hou zo van shows die visueel sterk zijn.

Guns n' Roses (4/10)
Oef... Stiekem keek ik hier best wel naar uit, de laatste keer op Graspop was het nog best een feest. Maar yikes Axl mag afgevoerd worden hoor. Ik heb het een dik uur volgehouden, maar ik heb uiteindelijk @Koekdoos laten staan en ben naar de andere kant van het terrein gelopen.

Carpenter Brut (-/10)
In mijn wandeling weg van het gejammer van Axl ben ik voor de Dome beland, waar Carpenter Brut speelde. Ik ben niet de tent in gegaan maar heb op de bankjes ervoor geluisterd (vandaar geen rating). Het klonk erg goed, en de lichtshow was zelfs vanuit mijn positie indrukwekkend. Het publiek ging ook goed mee!

Na nog even in het Classic Rock Café gezeten te hebben totdat GnR af was ben ik tevreden uitgeput weer huiswaarts gegaan. Epica was voor mij echt het hoogtepunt van de dag, op de voet gevolgd door Ghost.

Vrijdag
Uitgeslapen

Zaterdag
De was gedaan

Zondag
Daar gaan we weer! Zelfde trucje: vroeg vertrekken, P1, geen rijen. Het enige verschil was dat het nu regende toen we aankwamen. En het was koud! Had ik geen rekening gehouden in mijn t-shirt en mini-broekje... Ik heb de regen ontweken door in de Metal Dome te zitten totdat de eerste band begon.

Paledusk (3/10)
Wat een... bijzondere band. De gitaristen leken wel windmolens met hun dansmoves, en alles bij elkaar kon ik het alleen maar raar vinden. Ik kwam er niet in en heb snel de overstap gemaakt naar een andere stage.

Hippotraktor (-/10)
Na gevlucht te zijn uit de Dome heb ik het begin van Hippotraktor meegeluisterd. Ik kan niet zeggen dat dit helemaal mijn stijl is, maar het klonk zeker niet verkeerd. Wat wel bijzonder blijft is een zanger die overgaat van dikke zangstem naar een Vlaams accent tussendoor. Dat haalt mij dus helemaal uit de sfeer :LOL: Eerder weggegaan om richting Kissin' Dynamite te gaan, dus geen rating.

Kissin' Dynamite / Forum-meeting (-/10)
Onderweg naar de North Stage had ik meteen al door dat het voor mij te hard regende om op de wei te staan. Ik ben lekker onder de overkapping gaan chillen, eten gehaald en later naar de meeting gegaan. Wat ik van een afstand hoorde klonk wel retestrak. Ze hadden er duidelijk zin in, en er was geen valse noot te horen. Als het zonnig was geweest had ik er zeker gestaan!

Skid Row (7/10)
Dankzij @Virp konden we vrijwel frontrow komen. @Koekdoos had me al heel enthousiast gemaakt hiervoor, vooral door de energie van de nieuwe (jongere) zanger. En dat klopte! Ik kende verrassend veel nummers, en de zanger ging helemaal los. Het publiek ook trouwens! Vroeg op de dag verwachtte ik dat niet helemaal, maar er werd aardig gemosht en gecrowdsurfd. Alle crowdsurfers gingen perfect langs ons heen, zodat ik echt van het optreden kon genieten.

Dirkschneider (6,5/10)
Van een afstand meegepakt met een vroeg diner, omdat we flink optijd in de Dome wilden/moesten zijn. Sjeeeemig wat een stem heeft deze gast nog zeg! Kunnen andere oudjes (kuch, Axl) wat van leren. Wat een sloopkogel! Dat hij 10min langer doorging was geen straf, maar ik had ook weer niet persé vooraan hoeven staan.

Hellmut Lotti Goes Metal (9/10)
Hahahaaaa wat een gigantisch feest! Het was maar goed dat we vanaf het eind van Deathstars al in de Dome stonden, want anders waren we niet eens binnen gekomen. Ik las eerder dat iemand nog nooit had meegemaakt dat er 10min voor aanvang de bandnaam geschreeuwd werd (bij Lorna Shore). Ik doe er een schepje bovenop, want bij Hellmut begonnen ze zijn naam te schreeuwen een halfuur voor aanvang! Van tevoren was ik van plan om eerder weg te gaan voor Three Days Grace, maar ik kon echt niet weggaan hier (en niet alleen doordat dat fysiek niet ging). Een uur lang metal- en rock-klassiekers, die de hele tent zo hard meeschreeuwt dat het lijkt alsof ik mijn gehoorbescherming niet eens in had. Schreeuwen, springen, crowdsurfen, alles erop en eraan. Hier kun je alleen maar energie van krijgen! Kleine sidenote: ik ben wel blij dat ik naast de nooduitgang stond, waar nog iets van frisse lucht was. Het was flink benauwd geweest anders.

Three Days Grace (-/10)
Dankzij Hellmut heb ik hier maar 2 nummers van mee kunnen pakken (het duurde wel even voordat we de tent uit waren, oef!). Maar zoals altijd bij deze band klonk het super. De laatste nummers zijn sowieso altijd meezingers, dus ik heb van achteren op de wei nog even lekker mee-geschreeuwd. Let's start a riot! A riot!!!

Generation Sex (1/10)
Aan het eind hiervan zat ik op de wc, en toen zag ik een sticker hangen. "Scan deze QR-code als er sprake is van grensoverschrijdend gedrag, dan komt iemand van de crew je helpen". Ik heb die meteen maar ff gescand, want ik hoorde dat op de North Stage "My Way" werd verkracht.

Hollywood Vampires (7/10)
Voor de helft vanaf de tribune, voor de helft vanaf de North Stage meegepakt. Alice Cooper was beter bij stem dan afgelopen jaar, het klonk lekker! Niks heel speciaals verder, maar het blijft gewoon een goede, charismatische en leuke supergroep die ik altijd zal meepakken op een festival.

Mötley Crüe (7,5/10)
Ik had deze band nog nooit live gezien, en kende hun show alleen van de live-dvd van hun afscheidstour. Ik had er dus heel veel zin in, en van tevoren zei ik dat ik zo ver vooraan wilde staan dat ik "het vuur kan voelen". Beetje een deceptie voor mij dus dat er helemaal geen vuur was. Of vuurwerk. Of ondersteboven drumsolo. Ach, er waren in ieder geval lasers en opblaaspoppen. De zang klonk wel goed, en de energie was er volledig. We stonden tussen de moshpits en onder de crowdsurfers. Daar ben ik zelf geen fan van, maarja het hoort er ook een beetje bij. Al met al, goede headlineshow, zeker voor hun leeftijd, maar ik had er meer van verwacht.

Def Leppard (7,5/10)
Door moeheid en pijnlijke voeten vond ik het prima om deze mee te pakken vanaf een rustige North Stage, zodat we in ieder geval geen crowdsurfers hoefden te tillen. Door de moeheid heb ik niet zo van het optreden kunnen genieten als het had verdiend. Ze waren namelijk flink goed! Joe laat Axl even zien hoe je dat doet, een stage afsluiten als rollator-zanger. Hij is echt nog goed bij stem. En je kan zien dat ze het naar hun zin hebben op het podium. Geen knaller van een afsluiter, maar wel lekker meeblèren op alle bekende nummers.

Terwijl Photograph nog bezig was zijn we al zingend teruggelopen naar de auto. Vrijwel meteen in slaap gevallen in de bijrijdersstoel en nu net weer een beetje bijgekomen. Het hoogtepunt van de dag was zonder twijfel Hellmut Lotti. Ik hoop echt dat hij nog een tour doet, dan ga ik 100% weer. Ik heb nu al weer zin in volgend jaar!
 

MarcoReusel

Dagopener
29 okt 2022
504
900
Net uit m'n graspopslaap maar zal ook wat proberen.
Als eerste heerlijke sfeer en leuk om mensen van het forum te ontmoeten.
Donderdag.
1.my dying bride
2. Haken
3. Marduk
Meevaller molybaron.
Heb verder stukjes van Alter bridge en papa roach gezien maar dat kon me niet echt bekoren.
Vrijdag.
1.amon amarth
2.asking alexandria
3.landmarks
Meevaller crowbar , behemoth.
Stukjes guns & roses en disturbed meegepikt maar vond bijde zeer matig.
Zaterdag.
1.testament
2.sleep token
3.antimatter
Meevaller cane hill , pantera.
Stukjes architects , soen meegepikt maar kon er niet in komen.
Zondag.
1.Kreator
2.katatonia
3.Lorna shore
Verrassing Insomnium erg lekker.
Verder show van polaris gezien.Niet slecht maar kon er niet lekker inkomen.
Stuk motley crue en van skid row meegepikt was wel ff grappig.
Dit is hoe ik het een beetje beleefd heb voor m'n gevoel nu en kan volgende week nog wel iets veranderen.
Heb voor m'n gevoel best een hoop gezien maar ook heel veel niet. Gun iedereen z'n smaak en festival plezier. Vond het een geweldige editie en hopelijk volgend jaar weer thanks peeps🤟
 
Laatst bewerkt:

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.496
8.742
Dit jaar twee dagen Graspop, zoals gezegd door het gebrekkige programma op vrijdag en zaterdag voor onze smaak.

Donderdag
We zijn vroeg vertrokken om zeker te weten dat we niks zouden missen, dus om iets voor 7.00 zaten we in de auto. Zeker na alle verhalen van lange wachtrijen op de woensdag dachten we dat dit nodig ging zijn, maar gelukkig konden we zo doorlopen en hadden we binnen een minuut alles geregeld. Daardoor waren we uiteindelijk, na een korte trip over de festival fair/market op zoek naar een van dé Epica LPs (zonder succes), rond 10.15 op het festival terrein.

Wachten in de schaduw en wachten voor de dranghekken richting mainstage totdat het eindelijk open ging. In deze tijd in ieder geval met @theblackmadness gesproken, een oud basisschool-klasgenoot gesproken en potentieel nog iemand (?). Uiteindelijk iets vertraagd door de storing bij het cashless systeem gingen toch de hekken open. Een volle sprint ingezet om het eerste doel van het festival te behalen: frontrow bij Beast in Black. Dat is gelukt, maar dat veld is langer dan je denkt en mijn conditie kon dat niet volhouden...

Beast in Black (8.5)
Wat is de muziek van Beast in Black toch geweldig. Ze waren in topvorm en hadden weer wat variatie in de setlist. Meteen een hoogtepunt al vroeg op de dag, al is met mijn manier van plannen elk optreden dat ik wil zien een hoogtepunt. Wel apart dat geen enkele title track / eerste single per album live gespeeld werd deze keer, maarja, dat krijg je met zo veel geweldige nummers. Korte groet aan @xRoossie en @Ghostattack hier.

Mammoth WVH (-)
Niet actief naar geluisterd en een beetje op de achtergrond meegepakt. Klonk goed, maar kan er geen cijfer aan geven en kan me er ook verder niks van herinneren. Tijdens dit optreden bezig met het verzamelen van bekertjes om de Ducks of Trash voor fastlane tickets voor zowel Beast in Black als Epica. Met enorm veel pech geen enkele keer een 3-duck eruit gevist en dus pech voor de fastlane, een poging om alles in te wisselen voor één fastlane ticket werkte niet en toen ik zei "oh dan is t prima zo" en weg wilde lopen zonder gadgets, vond de GMM-crewmember het sneu en kregen we alsnog twee fastlane tickets (zonder dat dat mijn intentie was, hoefde daadwerkelijk niet nog meer gadgets, hebben er door de jaren heen al te veel verzameld). Tussendoor een wafel gehaald en wederom een "Vandaag is de dag"-shirt gevonden bij de wafel-stand (@jasper79 denk ik?)

de meeting (10)
Tom Morello lekker op de achtergrond bij de meeting. Wat een groot feest. Eigenlijk een van de dingen waar ik het meest naar uitkeek. Niet de beste in gesprekken voeren, maar vind het altijd lekker om gewoon lekker te luisteren naar wat iedereen te vertellen heeft. Zoals altijd (één keer eerder) het fotomoment gemist door de signing met Beast in Black, daar baalde ik wel even van, maar gelukkig met de overgebleven mensen nog even snel een extra moment gepakt voor een foto, die nu mooi op ons ticketprikbord hangt. Volgende keer hopelijk geen signing session tegelijkertijd. Wederom een hoogtepunt in ieder geval.

Epica (7.5)
Geen specifieke fan van Epica, maar @InsaniTiny wel, dus zo ver mogelijk vooraan gaan staan. Het openingsnummer kan ik sowieso goed waarderen, die heb ik natuurlijk ook bewust meegemaakt dat het is uitgebracht (Abyss of Time). Normaal gesproken moeite om concerten vol te houden waar ik niks verder van ken, maar prima show en nergens last van, dus mooie 7.5. Genoeg vlammen en showelement ook om hoger te moeten staan. Ook samen met @Pauly Robin naar de show gekeken. Hier op de terugweg @SulpherSouls tegengekomen met badeend Bert? Kan ook later op de dag zijn geweest, niet de laatste keer dat we hem tegen zijn gekomen.

rustperiode met signeersessie van Epica met het tweede fastlane ticket. InsaniTiny mocht hier als groot fan van Epica de LP laten signeren en ik ging bij Beast in Black in de rij om de discography weer compleet gesigneerd te krijgen.

Motionless in White (6.5)
Door de aanpassingen aan het terrein konden we voor het eerst echt rustig een optreden aan de Jupiler Stage bekijken door de toevoeging van de tribune en de uitbreiding aan ruimte. Nou hadden we hiervoor sowieso niet echt een band die we wilden zien op de stage, maar dat ter zijde. De eerste helft van het optreden op de tribune gekeken, even snel naar het toilet om vervolgens de tweede helft bij @Jamel en @Dr. Hannibal te zitten op de tribune. Gezellige mini-meeting. Jammer dat Werewolf niet in de setlist zat, want daar zaten we er eigenlijk voor.

Ghost (9.0)
Daar waar de meerderheid van het forum voor My Dying Bride leek te kiezen, gingen wij naar Ghost. Heerlijk die toevoeging van de vernevelaars.
Had eigenlijk gehoopt op Jesus He Knows Me in de setlist, maar denk dat die gesneuveld is door de kortere setlist door de drie uur durende set van GNR.
Maar het hele theatrale van Ghost is precies wat ik gaaf vind, Kiss, Powerwolf, Alice Cooper, allemaal doen ze het, en allemaal doen ze het goed. Zo ook Ghost. Met inmiddels een knaller van een setlist en weer wat nieuwe toevoegingen aan de props die gebruikt worden ten opzichte van de vorige show.
Geweldig! Headliner van de dag

GNR (5.0)
Een jammerlijk optreden, Axl was niet goed, Duff had er ogenschijnlijk geen zin in en Slash deed gewoon z'n ding. Hoogtepunt was You Could Be Mine, waar het publiek helemaal los ging. Civil War, Sweet Child O Mine en sommige wat lagere nummers waren prima, maar Absurd en alle hoge nummers waren niks. Jammer dat de reputatie van oudjes zo er niet beter op wordt.

Vrijdag & zaterdag = rustdag

Zondag

Geen signeersessies vandaag. De dag begon met kou en regen, maar werd uiteindelijk nog een heerlijk dagje.

Paledusk (-)
Kort 10 minuutjes meegepakt, maar ik kon dit echt niet serieus nemen. Vertrokken naar de Marquee in afwachting van Hippotraktor

Hippotraktor (-)
Wederom kort even theblackmadness gezien. Nummertje of drie meegepakt, maar de zang pakt me niet, ik versta het niet en voor mij toch belangrijk om dat wel te kunnen. Vertrokken naar de eerste act met potentie.

Kissin' Dynamite (7.0)
De eerste paar nummers ver voorin gestaan en het was een groot feest met precies de soort muziek die wel aanslaat. Ongeveer halverwege vertrokken naar de meeting van de zondag. Het was een mini-meeting, maar het was wel weer heel gezellig. Daarna even rust momentje.

Skid Row (8.5)
Helemaal vooraan. Afgelopen maandag ook al gezien in het voorprogramma van Kiss en toen was het ook al goed. Wederom een erg sterk optreden en genoten van hoe de nieuwe, jonge zanger de kwaliteit van vroeger terugbrengt en heel dicht tegen het origineel aan zit, terwijl hij het toch op zijn eigen manier brengt. Willekeurig een plectrum eraan overgehouden, doordat ik dacht dat er een beker op m'n voet viel, bleek het de plectrum in kwestie te zijn. Had niet door dat ie werd gegooid, en zag ineens iedereen in de lucht graaien, waarbij ik in eerste instantie dacht dat het om een crowdsurfer ging.

Dirkschneider (7.0)
Lekker op de tribune gezeten na wederom een ontmoeting met @SulpherSouls. Hij laat Axl mooi even zien hoe het moet, terwijl het leeftijdsverschil enorm (Udo 71, Axl 61). Heerlijk Balls to the Wall erbij. Was even bang op een situatie als UFO een paar jaar terug, omdat hij over zijn tijd heen ging. Gelukkig toch de grootste hit van Accept gehoord in plaats van een afkapping van de show.

Helmut Lotti (9.5)
Ge-wel-dig. Vroeg de tent in gegaan en weer een mini-meeting met @Pauly Robin en de laatste keer @SulpherSouls. Voorafgaand werd de naam Helmut al een paar keer gescandeerd en toen bij opkomst was het vanaf het eerste nummer meteen raak. Ik heb enorm genoten. Ook super vet om te zien hoe vol het stond, hoe hard iedereen mee zong, de crowdsurfers, de foto's van buitenaf. Enige minpuntje was het ontbreken van Kiss - I Was Made For Lovin' You. Als hij die had gespeeld, dan was dit een 10 geworden. Ik zeg: volgend jaar Mainstage.

Generation Sex (drama)

Hollywood Vampires (7.5)

Eerste helft vanaf de tribune meegepakt en de tweede helft vanaf een mooi plekje voor Mötley Crüe aan de North Stage meegepakt. Ik kan hun eigen nummers en de covers wel waarderen (alleen jammer van het afschuwelijke Heroes) en ook de bandintroducties worden altijd perfect uitgevoerd wanneer Alice Cooper dit doet. De combinatie School's Out en Another Brick in the Wall blijft mooi.

Mötley Crüe (8.5)
Tweede keer dat ik ze live zag. De eerste keer bij hun afscheidstour en nu een world tour samen met Def Leppard. De eerste show was een zaalshow en daar werd natuurlijk alles uit de kast gehaald, dus had me er op voorhand al goed op voorbereid dat het nu wat minder over de top zou zijn (de crue coaster bijvoorbeeld). We hebben tijdens Hollywood Vampires al een mooie plek bemachtigd en stonden in het midden relatief ver vooraan. Moshpits om ons heen en meer crowdsurfers dan ik had verwacht. Tweemaal bijna m'n bril verloren, waarbij één van de twee hij daadwerkelijk op de grond belandde terwijl er een crowdsurfer over kwam, maar was er snel genoeg bij dat hij niet vertrapt werd.

De setlist was gewoon geweldig. Alle hits kwamen voorbij en de show vloog voorbij. Vince Neil was goed bij stem als je het vergelijkt met waar men bang voor was. Halverwege had ik het idee dat de backing tracks ook iets harder werden gezet, want er was ineens een moment waar de zang significant sterker werd. Gelukkig na het optreden van GNR geen tweede deceptie en blij om te lezen dat verschillende 'sceptici' bij zowel Mötley als Def Lep aangaven dat het wel gewoon goed was, ook al was het niet hun ding. Home Sweet Home blijft voor mij toch wel speciaal na de afscheidstour en de beelden van de "allerlaatste show" uit 2015. Enige dat ik echt vond ontbreken was vuur en vuurwerk.

Def Leppard (8.5)
Een mooie afsluiter voor het festival. Ook hier geen vuurwerk, maar gelukkig was er nog het festival afsluitende vuurwerk. Net als bij Mötley een setlist met alle hits, al waren er hier 3 nummers van het nieuwe album bij (klonk ook goed). Net als vele anderen wel ermee eens dat Def Leppard natuurlijk eigenlijk niet echt een headliner is voor Graspop en dat ze toch beter van plek hadden kunnen wisselen met Mötley. Maarja, uiteindelijk is het op deze manier ingedeeld en nu bleven uiteindelijk de echte fans over om er een mooi afsluitend feest van te maken. Joe Elliott kon het nog steeds goed en ook de rest van de band was in vorm. Afsluiten met Hysteria, Pour Some Sugar On Me, Rock of Ages én Photograph. Ook weer ge-wel-dig.

Een mooie glam- en classic rockfeest op de zondag. Hopelijk blijven de namen die er nog iets echt goeds van maken nog een paar jaar langer geboekt worden. Def Leppard, Skid Row, Mötley, Dirkschneider, Alice Cooper (Hollywood Vampires): allemaal stuk voor stuk top en meer dan terecht dat zij geboekt zijn.

Op naar volgend jaar.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken