Er wordt hier regelmatig gesproken over het breder boeken op graspop, dan doe ik daar eens aan mee en krijg je weer de melding dat ze beter op werchter staan... hahahaha. Uiteraard passen ze goed op werchter, daar stonden ze dan ook al eerder, maar ik zie geen enkele reden waarom ze niet zouden passen op Graspop.
Ik kwam op werchter van de mainstage bij Noel Gallagher en holde naar de marquee in de hoop nog binnen te geraken bij NIN. Maaaaaannnn, wat een show was dat. Ik was al fan van NIN, maar hen eindelijk live zien heeft me echt omver geblazen. Het kan aan de setting op werchter gelegen hebben, maar ze voelden aan als verschroeiend en loeihard en zouden op geen enkele manier misstaan op Graspop. Ze zouden ook niet de eerste band zijn
Idem voor Tool uiteraard, technisch en geluidstechnisch een van de meest perfecte shows ooit gezien en de fanbase van Tool loopt zeker ook rond op graspop.
Porcupine Tree zou je wat 'soft' kunnen noemen, maar de recente Opeth (al hebben ze live natuurlijk ook hun oude werk), Soen, A perfect circle, 3 doors down - ik vind ze allemaal niet harder dan PT.
Ik vind dus niet dat ik hier uit-de-toon-vallende bands aanhaal, én je moet ze uiteraard ook samen zien op een affiche vol met de standaard graspop namen. Wel zijn het naar mijn gevoel bekendere namen die een heleboel Graspopgangers zouden bekoren en ook de mogelijkheid hebben om de sporadische graspopganger te overtuigen.
Dat was het voor vele mensen (inclusief mezelf) en heel opvallend, in mijn Graspop vrienden-en kennissengroepen ook duidelijk eentje die hen overtuigde om nog eens een dag naar Werchter te gaan.