Bon, Ik heb er na Graspop nog een weekje hangen aan het zwembad in Mallorca bij gedaan, wat een heerlijke manier om te ontspannen na een slopend festival
Bij deze mijn beoordelingen...
Donderdag
Iets later op het terrein geraakt door problemen met de fiets van een van de meegereisde vrienden
Stray from the path: 7/10
Leuk, energiek, maar ook niet meer dan dat voor mij, stond ook meer op de zijkant dus niet helemaal 100% meegemaakt, maar het klonk wel in orde.
Unearth: 8/10
Een van m'n favoriete bands, ik heb ze nog beter geweten dan vandaag op graspop, maar al bij al een strakke set
Agnostic Front: 8.5/10
Het eerste echte feestje van de dag, heel goeie show, en ze hadden er duidelijk zelf echt wel zin in
Arch Enemy: .../10
Snel ff de laatste 2-3 nummers meegepikt, het plan was om halfweg Agnostic Front richting Arch Enemy te gaan, maar het was wat te leuk aan de Jupiler Stage. Wat ik hoorde was uitstekend, het blijft gewoon een heel goeie live band.
At The Gates: .../10
Hier hetzelfde verhaal, wou echt wel MiW zien dus snel 3 nummers gecheckt bij At The Gates. Ook hier een enorm strakke sound, en ik vond het zeer spijtig dat ik weg moest.
Motionless in White: 8.5/10
Een band die ik pas recent echt heb leren kennen en ook wel fan van geworden ben. 1e keer live dus, was een van de hoogtepunten van de dag voor mij, hebben gewoon heel goeie nummers en live staan ze er ook wel.
Sick Of It All: 7.5/10
Veel energie, leuke old-school hardcore, maar de stem van Lou zat er wel wat door naar het einde toe
As I Lay Dying: 5/10
Geluid zat zeer slecht hier, vocals kwamen totaal niet door, nochtans waren de backing vocals wel ok. Teleurstelling voor mij, want ook dit is een band waar ik al zeer lang naar luister en fan van ben.
Vrijdag
Pro-pain: 8/10
Keihard rechtdoor hardcore, goeie start van de dag voor mij
Fever 333: 3/10
Na 3 nummers weggegaan, bassiste was meer haar gitaar aan het droogneuken dan iets anders, voor de rest klonk het ook niet geweldig (ik stond wel redelijk ver)
Blackgold: 6/10
Hier beland in afwachting van Landmvrks. Was best wel ok, geen memorabele songs maar ze deden wel hun best en het was zeker niet slecht.
LANDMVRKS: 9/10
Een van de onverwachte hoogtepunten voor mij, goeie energieke band, geweldige frontman en gewoon ook goeie nummers.
Hatebreed: 8/10
Hatebreed stelt zelden teleur live, en dit was deze keer ook weer zo. Ik stond wel aan de andere stage om wat uit te rusten, maar het kwam goed binnen. Ondertussen heeft de band natuurlijk wel al een serieus repertoire bij elkaar verzameld waar ze uit kunnen putten.
Municipal Waste: 8.5/10
Strak, goed tempo en een band die zich aan het amuseren was, dit was gewoon goed.
Hollywood undead: 3/10
Tegenvaller (vanop de tribune, vooraan leek het wel leuk, maar muzikaal niet m'n ding)
Gojira: 8.5/10
Meegepikt van de andere kant, want ik wou goed staan voor Machine Head, maar zoals hier al aangehaald werd hun statuut als headliner meer dan bevestigd. Ik ken zelf maar enkele nummers van Gojira, en heb me er nooit echt verder in verdiept, misschien toch maar eens doen. Niet enkel hun nummers, maar ook de visuals op het podium waren on point.
Machine Head: 10/10
Voor mij het absolute hoogtepunt van het hele weekend. Ik ben al heel lang fan van Machine Head, en heb ze ook wel al een aantal keer live gezien (zowel op festival als in een zaal), maar deze show komt makkelijk mijn top-5 binnen van beste optredens die ik in m'n leven gezien heb. Ik zou zelfs top-3 durven zeggen. Gewoon van begin tot einde steengoed, heerlijke pyro, en Halo is gewoon een geniale afsluiter.
Zaterdag
The Ghost Inside: 9.5/10
De band waar ik het meest naar uitkeek dit weekend, en ze hebben niet teleurgesteld. Starten met Engine 45, direct de tranen in m'n ogen. Deze band heeft al veel betekend voor me, en het was de 1e keer dat ik ze live zag. Enorm genoten hiervan.
Code Orange: 7/10
Leuke vibe, helaas niet alle nummers even sterk. Al bij al was het wel in orde
In Flames: 8/10
Enkel de laatste nummers gezien door de clash met Code Orange, en aangezien ik In Flames al zo vaak live zag dacht ik wel dat het niet zo erg was, maar wat ik hoorde was wel bij de betere keren dat ik ze zag. Goed bij stem, muzikaal sterk, jammer dat ik niet wat eerder richting de main stage gelopen ben.
Architects: 7/10
Zeker niet slecht, maar iets te veel recenter werk voor mij. Ik ben veel meer fan van hun oudere werk. Deze wel op de tribune gevolgd wegens vermoeidheid (en ook Architects al genoeg live gezien van veel dichter). Mocht ik echt in het volk gestaan hebben hiervoor kon er zeker 0.5 tot 1 punt bij komen.
Rancid: 7.5/10
Ook deze nog op de tribune gecheckt. Klonk leuk, goeie ouderwetse punk. Zelfde verhaal als bij Architects, mocht ik op een betere plek gestaan hebben kon hier zeker nog wat bij gekomen zijn.
Pantera: 9.5/10
Wat een set! geweldig gewoon, van begin tot eind weggeblazen. Nooit het geluk gehad om ze vroeger te zien, maar dit was gewoon dik in orde.
Parkway Drive: 9/10
Nog een band die zijn headlinerstatus meer dan bevestigd heeft. Ook hier persoonlijk meer fan van het ouder werk, dus enorm blij dat Idols & Anchors, Carrion en Wild Eyes er nog bij zijn, maar het nieuwer werk klinkt ook absoluut niet verkeerd live.
Slipknot: 7/10
Ik ben al zeer lang fan van slipknot, heb ze ook al vaak live gezien, maar dit was echt de minste show die ik van hen al gezien heb. Het was allemaal zeer zakelijk, weinig interactie tussen de bandleden ook, tijdens de show zei ik ook tegen mijn maat dat het me niet zou verbazen dat de band niet lang meer zal bestaan. Misschien iets te dramatisch die reactie, maar je merkt wel duidelijk dat het niet goed zit in de band zelf.
Naar het eind toe werd het allemaal wel wat beter, maar toch, niet het Slipknot die ik gewoon ben.
Zondag
Carnation: 8/10
Zonder verwachtingen (of kennis van de band) binnen gaan kijken. Nog een zee van ruimte vooraan, maar ze hadden er duidelijk zin in. Ik heb me goed geamuseerd met hun set, ook al kende ik er helemaal niets van.
Chelsea Grin: 7/10
Niet slecht, niet fantastisch. Ik kan het genre zeker smaken, maar het overtuigde me niet echt.
Lionheart: 9/10
LHHC! Heerlijke hardcore, goeie moshpit, Gewoon een steengoeie band
Anti-Flag: 7/10
Meegepikt vanop de tribune, waardoor het geluid niet optimaal was, maar wel een leuk optreden precies, zag er een feestje uit vooraan.
Lorna Shore: 9.5/10
Nog zo'n band waar ik hard naar uitkeek, en die me ook niet teleurgesteld heeft. Het was krap in de Dome, en ik had graag nog wat dichter geraakt omdat het geluid daar zeker beter zou geweest zijn, maar het was sowieso heel sterk. Deze band zien we zeker nog terug op een veel later tijdstip in de toekomst. En het is niet enkel Will Ramos met z'n geweldige stem, maar ook de rest van de band kan godverdomme een stukje spelen!
Kreator: 7.5/10
Een paar nummers beluisterd en het was best wel goed, maar ik was te moe om het volledig uit te zien.
Persoonlijke top 5
1. Machine head
2. The Ghost Inside
3. Pantera
4. Lorna Shore
5. LANDMVRKS