Graspop Metal Meeting 2023

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.425
8.640
Natuurlijk zijn Parkway Drive, Ghost, Gojira, Sabaton geen formaat GNR, Black Sabbath etc., en dat zullen ze buiten de rock- en metal wereld ook niet meer worden als je kijkt qua algemene populariteit van het genre in de wereld (tenminste dat gevoel heb ik).

Maar over 25 jaar, wanneer de leadsingers van bovenstaande vier bands de gemiddelde leeftijd hebben van de huidige rollators (naast bovenstaande ook namen als Kiss, Motley, Judas Priest en Alice Cooper etc), en ze al ondertussen voor misschien wel de 10e keer gaan headlinen, dan vertellen wij onze kinderen dat wij erbij waren bij die aller eerste keer.

Elke band moet ooit ergens klein beginnen en ooit ergens voor het eerst een headlineshow gespeeld voor 50.000 man.
 

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.511
1.317
Gewoon weg geweldig. De energie in dat kleine wezentje (man-vrouw-x) is zalig.
Zelfs toen er een deugeniet podium op rende bleven ze "rustig" door gaan. Topband dat jaren geleden mijn hart heeft veroverd
Ja, blijft een gave band! Jammer dat ik dat dan weer gemist heb op GMM 😉
 
  • Geweldig
Waarderingen: Wardibal

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.875
5.269
Natuurlijk zijn Parkway Drive, Ghost, Gojira, Sabaton geen formaat GNR, Black Sabbath etc., en dat zullen ze buiten de rock- en metal wereld ook niet meer worden als je kijkt qua algemene populariteit van het genre in de wereld (tenminste dat gevoel heb ik).

Maar over 25 jaar, wanneer de leadsingers van bovenstaande vier bands de gemiddelde leeftijd hebben van de huidige rollators (naast bovenstaande ook namen als Kiss, Motley, Judas Priest en Alice Cooper etc), en ze al ondertussen voor misschien wel de 10e keer gaan headlinen, dan vertellen wij onze kinderen dat wij erbij waren bij die aller eerste keer.

Elke band moet ooit ergens klein beginnen en ooit ergens voor het eerst een headlineshow gespeeld voor 50.000 man.
En ergens denk ik toch dat Parkway drive en vooral Bring me the horizon in dat opzicht nog wel kan verrassen en het wel in hun mars heeft om uit te groeien naar een Sportpaleis/stadium band.
 

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
354
728
En ergens denk ik toch dat Parkway drive en vooral Bring me the horizon in dat opzicht nog wel kan verrassen en het wel in hun mars heeft om uit te groeien naar een Sportpaleis/stadium band.
BMTH heeft dan ook nummers die klinken als Twenty-One Pilots, Chainsmokers of Harry Styles, op zich niet onlogisch dat je dan op dezelfde venues kan mikken. Denk niet dat die in een Sportpaleis veel nummers van Suicide Season gaan spelen. Of dat ze op Graspop met Mother Tongue moeten komen aanzetten.
 

duck

Gouden Tip
8 jan 2019
346
643
Bij deze dan toch nog mijn beoordeling van graspop. Woorden zeggen dit jaar meer dan cijfers denk ik.
Dit zijn de scores op 10.
Om te beginnen wil ik @Special Monkey bedanken voor het voorschieten van de tostie bonnetjes op woensdag en het helpen zoeken naar de merch. @Koekdoos voor het gezelschap bij helmut lotti en epioca. @ikweet niet hoe hij heet voor de nootjes, appels enz op woensdag en anderen die mij hebben getracteerd en ik niet heb kunnen terug tracteren. @Jamel en anderen voor het ontdekken van bands. @duck het is alsof ik je als eerste kende: jaren terug? Hoe heet de luidkeelse zangleraar in metalscreams? Ook hier bedankt. En al de rest voor de leuke meetings.
edit: Ofwel vind je de /10 op je zenuwen werken. haha, ofwel is het een goede of flauwe grap, of je leest er maar doorheen. Het is mijn manier van scores geven dusja...

woensdag
topmeeting, maar veel te duur eten /10

donderdag
molybaron: lalalalala /10
beast in black:
petje halen en leuke achtergrondmuziek /10
haken: vond het ok met ok geluid /10
spiritbox: dacht dat het toen al meeting was. Dan toch maar iets meer naar voor gegaan om ze af te vinken. Leuke achtergrondmuziek /10
meeting: grote hoop gezelligheid /10
epica groot scherm, waternevel, vuur,... @Koekdoos /10
unearth: Heb ik een stukje gezien? /10
septic flesh: waw /10
arch enemy: lekker asian food met hun op de achtergrond /10
symphony x: Na jaren op bucketlist: check /10
alter bridge: nog even kunnen meezingen /10
ghost: nog meer meezingen /10
cradle of filth: topmoment /10
stukje carpenter bruut: topontdekking en dansen /10
guns 'n roses: pffffff /10 (had wel erger verwacht)
bizkit park: I <3 zingen /10

top 2:

meeting 10/10
cradle of filth
9/10 (want was verbaasd dat de zangeres er zo goed stond.)
epica 8,5/10

vrijdag
blind channel: wachten op dat één eurosong nummer /10
vanaheim: leuk feestje /10
stukje loath: merci 2 onbekende gasten die me trakteerden toen we samen aan het genieten waren van de verneveling aan de jupiler stage. verfrissend en uniek /10
Gingen we samen door naar fever 333 klein stukje gezien. cava /10
bekend niet forum volk tegengekomen
samen heidevolk gekeken. Geweldig dansen en meezingen. Ze kenden de groep niet en hadden meteen een bandshirt gekocht. magistralisch /10
Op zoek gegaan naar ander bekend volk en zo de meeting gemist.
hatebreed: amai die klinken kwaad /10
behemoth: da's al iets beter /10
amon amarth: Het wordt nog beter en heter: lekker roeien /10
disturbed: speciaal met bekend volk naar het groot scherm gegaan. leuk meezingen /10
gojira: topmoment /10
machine head: Was moe gestaan, maar bijna even goed /10
slayer coverband: stevig aankomen /10
present danger: waar haal ik die energie nog vandaan /10

top 2
gojira: 10/10 (jammer dat ik niet heel vooraan stond)
machine head 9/10, 9,5 als ik op een goede plek stond.

zaterdag
klop van de hamer
mimi barks: awch mijn oren /10
onverwachts naar noctem met leuk gezelschp oa @duck zoals beloofd: #zo moet het /10
heriot wall: off sound /10
antimatter: opnieuw gezellige festileakers /10
infected rain: lekker stevig tussendoortje /10
meeting niet gevonden :( maar wel een goed plekje voor
sleep token: die worden verdiend grootheden /10
bij legion of the damned: Is het door het wachten op begeleiding om iets te eten te halen dat de muziek te vermoeiend en eentonig voelde? Ik hou het liever bij... rustig zitten /10
soen + pauze + gezelschap niet vinden: heb er te weinig van gezien om een oordeel te kunnen hebben /10
elvor: wat een stem! /10
stukje korpiklaani: feestje bij groot scherm /10
solstafir: mooi --> zitten --> vroeger door /10
klein stukje parkway drive: toch nog goeie encore gezien /10
slipknot: leuke vleeshoop /10
camping

top 2:
slipknot 9/10
elvor: 8,5/10

zondag

paledusk
waw /10
hippotraktor: beste belgen /10 (samen met psychonaut)
mini meeting: gezellig /10
merch kopen van bloodywood (tnx @Special Monkey ) om al vooraan te staan bij stand atlantic: beter dan verwacht /10
en zo dankzij mijn t-shirt en mijn witte stok op de eerste rij in het midden te staan bij bloodywood: Wat een feest en sterke boodschappen /10
stukje deathstars: cava /10
helmut lotti: gezellig meezingen met @Koekdoos /10
merci @Koekdoos voor daarna mee te gaan naar de win for life stand. Heb niks gewonnen dus geen festileaks feestje.
voivod: cava /10
lorna shore: jaaa! en bijna een traantje :eek: /10
veel te lang bekomen en niet beseffen dat ik nog een stukje van enter shikari kon zien. cava /10
letterlijk 10 seconden motley crue gehoord en omgedraaid: Enkel maar om af te vinken /10
stukje eluveiti: mooi op groot scherm /10
billy talent: laatste vleeshoop vanvoor en lekker dansen en meezingen /10
def lepperd: had erger verwacht /10
vuurwerk: toen werd de muziek weer iets beter /10
4 uur 's nachts nog melige nummertjes geluisterd op de camping en gezongen en zalige graspop gehad.
(vleeshoop verwijst naar in de actie zijn zonder een echte moshpit mee te maken)

top 4
bloodywood: 9,5/10 (geluid was niet ideaal)
lorna shore: 9/10
billy talent 9/10
helmut lotti 8,5/10

eindresultaat
1: gojira :eek: :eek: :eek:
2: bloodywood
3: slipknot
Robin is een top kerel!

Ik word elke keer spontaan gelukkig als ik hem tegen kom.
 

Pauly Robin

Support act
18 jan 2016
1.170
1.470
Sorry maar ik snap werkelijk niks van je /10 waarderingssysteem 🤪
Ah leuk, ik heb weer voor verwarring gezorgd. haha :D
Denk gewoon die /10 weg. Dat is gewoon een "parodie" op het feit dat iedereen een score wil geven. Maar als het ene een 10 is, het andere is nog beter en het volgende geef je een 11/10 dan heeft scores geven niet altijd zin. Dus daarmee dat ik met je voeten heb gespeeld.
Weet je: bij 2:13 in deze video zie je één van de voorbeelden waar ik deze /10 beoordeling heb gepikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en mvl1980

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
498
539
Ik vind van niet. Gojira hoort zeker thuis in het rijtje wat jij echte headliners noemt. Parkway Drive inmiddels ook. Ik snap jouw standpunt. Ik ben van '71 dus voor mij zijn de legendarische headliners ook Maiden, Priest en Sabbath. Maar als ik goed naar mijn zoon van 19 heb gekeken, dan zijn de nieuwe generatie headliners absoluut niet minder als de bands waar ik en waarschijnlijk jij mee zijn opgegroeid

Edit: Maar niks ten nadele van jouw keuzes Piet. Ik snap het heel goed. Maar de jonge generatie van dit jaar heeft mij wel weten te overtuigen. Er is toekomst voor onze soort muziek🥳🥳
Haha ik ben zelf nog niet zo oud hoor. Ik luister alleen oudere muziek en ik vind de geschiedenis interessant.
Als je kijkt naar de nieuwe headliners zijn die oke...Gojira zal niet snel mijn ding worden.
Je ziet dat genre ook veel doet.
Slayer en Kreator de grote namen in hun genre, krijgen ondanks hun status ook minder mensen mee dan een grote hardrock/Heavy metal headliner.
Die grote namen als GNR, Black Sabbath, Maiden etc. Stonden niet op ieder middelgroot festival. Parkway Drive staat bijv ook op Jera. Dus wat ik al voor gmm zei, de grens tussen grote en middelgrote festivals wordt kleiner. De headliners en grote namen gaan straks het verschil niet meer maken, eerder het aantal acts/attracties e.a. extras.
 

JK79

Dagopener
11 sep 2021
552
1.309
Slayer en Kreator de grote namen in hun genre, krijgen ondanks hun status ook minder mensen mee dan een grote hardrock/Heavy metal headliner.
Die grote namen als GNR, Black Sabbath, Maiden etc. Stonden niet op ieder middelgroot festival. Parkway Drive staat bijv ook op Jera. Dus wat ik al voor gmm zei, de grens tussen grote en middelgrote festivals wordt kleiner. De headliners en grote namen gaan straks het verschil niet meer maken, eerder het aantal acts/attracties e.a. extras.
Met dat laatste ben ik het zeker eens. De undercard wordt steeds belangrijker t.o.v. de headliners.
 

FredM

Playlistbediener
6 jun 2023
12
43
Geen skullies teruggestort gekregen. Alles netjes opgezopen.

Ik was maar wat blij met mijn keuze voor vrijdag (nog voor het programma bekend was). Vergane glories als G'nR, Def Leppard of Motley Crue hoeven voor mij echt niet.
Vandaar dat ik me helemaal kon vinden in de Disturbed/Gojira/MH line up. Voor mij een schoolvoorbeeld voor een hedendaagse line up van een metal-festival. Want geef toe: Maiden, Priest, Ozzy, G'nR,... enzo hebben we ondertussen allemaal al veeel te vaak gezien en op de -tigste reanimatiepoging zit niemand te wachten. Vandaar: topaffiche op vrijdag.

Gezien (al dan niet volledig):

Hatebreed: begint stilaan 'steeds weer hetzelfde' te worden maar toch niet echt slecht (7,5/10)
Loathe (15min): nooit van gehoord maar verrassend. Leuk tussendoortje tijdens een wandeling over het terrein (7/10)
Pro Pain (30min): gewoon goed. (8,5/10)
Crowbar: idem Pro Pain (8,5/10)
Asking Alexandria (15min): nooit van gehoord en niet echt mijn ding (.../10)
Behemoth (10min): qua muziek wel oké maar ik kan gewoon niet door dat theatrale gedoe kijken. Blijf het eerder lachwekkend dan goed vinden. (.../10)
Disturbed: vrij gewoontjes. Heb ze al energieker/beter gezien. (7,5/10)
Gojira: niet echt mijn favoriete playlist (het zal aan mij liggen maar waarom in godsnaam 'The Chant'?) maar verder gewoon retestrak en goed. (9/10)
Machine Head: openen met een favoriet (Emperium) en daarna een 'greatest hits', strak in't pak, met veel speelplezier, topper (9,5/10)
Binnenkant schaduwtent naast Marquee: (rest vd dag) leuk volk, wandelafstand van de 0,5L drankstand, schaduw (9,5/10)
 

Dovytn

Randprogramma
9 dec 2022
153
353
Bon, Ik heb er na Graspop nog een weekje hangen aan het zwembad in Mallorca bij gedaan, wat een heerlijke manier om te ontspannen na een slopend festival :ROFLMAO:
Bij deze mijn beoordelingen...

Donderdag

Iets later op het terrein geraakt door problemen met de fiets van een van de meegereisde vrienden

Stray from the path: 7/10
Leuk, energiek, maar ook niet meer dan dat voor mij, stond ook meer op de zijkant dus niet helemaal 100% meegemaakt, maar het klonk wel in orde.

Unearth: 8/10
Een van m'n favoriete bands, ik heb ze nog beter geweten dan vandaag op graspop, maar al bij al een strakke set

Agnostic Front: 8.5/10
Het eerste echte feestje van de dag, heel goeie show, en ze hadden er duidelijk zelf echt wel zin in

Arch Enemy: .../10
Snel ff de laatste 2-3 nummers meegepikt, het plan was om halfweg Agnostic Front richting Arch Enemy te gaan, maar het was wat te leuk aan de Jupiler Stage. Wat ik hoorde was uitstekend, het blijft gewoon een heel goeie live band.

At The Gates: .../10
Hier hetzelfde verhaal, wou echt wel MiW zien dus snel 3 nummers gecheckt bij At The Gates. Ook hier een enorm strakke sound, en ik vond het zeer spijtig dat ik weg moest.

Motionless in White: 8.5/10
Een band die ik pas recent echt heb leren kennen en ook wel fan van geworden ben. 1e keer live dus, was een van de hoogtepunten van de dag voor mij, hebben gewoon heel goeie nummers en live staan ze er ook wel.

Sick Of It All: 7.5/10
Veel energie, leuke old-school hardcore, maar de stem van Lou zat er wel wat door naar het einde toe

As I Lay Dying: 5/10
Geluid zat zeer slecht hier, vocals kwamen totaal niet door, nochtans waren de backing vocals wel ok. Teleurstelling voor mij, want ook dit is een band waar ik al zeer lang naar luister en fan van ben.

Vrijdag

Pro-pain: 8/10

Keihard rechtdoor hardcore, goeie start van de dag voor mij

Fever 333: 3/10
Na 3 nummers weggegaan, bassiste was meer haar gitaar aan het droogneuken dan iets anders, voor de rest klonk het ook niet geweldig (ik stond wel redelijk ver)

Blackgold: 6/10
Hier beland in afwachting van Landmvrks. Was best wel ok, geen memorabele songs maar ze deden wel hun best en het was zeker niet slecht.

LANDMVRKS: 9/10
Een van de onverwachte hoogtepunten voor mij, goeie energieke band, geweldige frontman en gewoon ook goeie nummers.

Hatebreed: 8/10
Hatebreed stelt zelden teleur live, en dit was deze keer ook weer zo. Ik stond wel aan de andere stage om wat uit te rusten, maar het kwam goed binnen. Ondertussen heeft de band natuurlijk wel al een serieus repertoire bij elkaar verzameld waar ze uit kunnen putten.

Municipal Waste: 8.5/10
Strak, goed tempo en een band die zich aan het amuseren was, dit was gewoon goed.

Hollywood undead: 3/10
Tegenvaller (vanop de tribune, vooraan leek het wel leuk, maar muzikaal niet m'n ding)

Gojira: 8.5/10
Meegepikt van de andere kant, want ik wou goed staan voor Machine Head, maar zoals hier al aangehaald werd hun statuut als headliner meer dan bevestigd. Ik ken zelf maar enkele nummers van Gojira, en heb me er nooit echt verder in verdiept, misschien toch maar eens doen. Niet enkel hun nummers, maar ook de visuals op het podium waren on point.

Machine Head: 10/10
Voor mij het absolute hoogtepunt van het hele weekend. Ik ben al heel lang fan van Machine Head, en heb ze ook wel al een aantal keer live gezien (zowel op festival als in een zaal), maar deze show komt makkelijk mijn top-5 binnen van beste optredens die ik in m'n leven gezien heb. Ik zou zelfs top-3 durven zeggen. Gewoon van begin tot einde steengoed, heerlijke pyro, en Halo is gewoon een geniale afsluiter.

Zaterdag

The Ghost Inside: 9.5/10
De band waar ik het meest naar uitkeek dit weekend, en ze hebben niet teleurgesteld. Starten met Engine 45, direct de tranen in m'n ogen. Deze band heeft al veel betekend voor me, en het was de 1e keer dat ik ze live zag. Enorm genoten hiervan.

Code Orange: 7/10
Leuke vibe, helaas niet alle nummers even sterk. Al bij al was het wel in orde

In Flames: 8/10
Enkel de laatste nummers gezien door de clash met Code Orange, en aangezien ik In Flames al zo vaak live zag dacht ik wel dat het niet zo erg was, maar wat ik hoorde was wel bij de betere keren dat ik ze zag. Goed bij stem, muzikaal sterk, jammer dat ik niet wat eerder richting de main stage gelopen ben.

Architects: 7/10
Zeker niet slecht, maar iets te veel recenter werk voor mij. Ik ben veel meer fan van hun oudere werk. Deze wel op de tribune gevolgd wegens vermoeidheid (en ook Architects al genoeg live gezien van veel dichter). Mocht ik echt in het volk gestaan hebben hiervoor kon er zeker 0.5 tot 1 punt bij komen.

Rancid: 7.5/10
Ook deze nog op de tribune gecheckt. Klonk leuk, goeie ouderwetse punk. Zelfde verhaal als bij Architects, mocht ik op een betere plek gestaan hebben kon hier zeker nog wat bij gekomen zijn.

Pantera: 9.5/10
Wat een set! geweldig gewoon, van begin tot eind weggeblazen. Nooit het geluk gehad om ze vroeger te zien, maar dit was gewoon dik in orde.

Parkway Drive: 9/10
Nog een band die zijn headlinerstatus meer dan bevestigd heeft. Ook hier persoonlijk meer fan van het ouder werk, dus enorm blij dat Idols & Anchors, Carrion en Wild Eyes er nog bij zijn, maar het nieuwer werk klinkt ook absoluut niet verkeerd live.

Slipknot: 7/10
Ik ben al zeer lang fan van slipknot, heb ze ook al vaak live gezien, maar dit was echt de minste show die ik van hen al gezien heb. Het was allemaal zeer zakelijk, weinig interactie tussen de bandleden ook, tijdens de show zei ik ook tegen mijn maat dat het me niet zou verbazen dat de band niet lang meer zal bestaan. Misschien iets te dramatisch die reactie, maar je merkt wel duidelijk dat het niet goed zit in de band zelf.
Naar het eind toe werd het allemaal wel wat beter, maar toch, niet het Slipknot die ik gewoon ben.

Zondag

Carnation: 8/10
Zonder verwachtingen (of kennis van de band) binnen gaan kijken. Nog een zee van ruimte vooraan, maar ze hadden er duidelijk zin in. Ik heb me goed geamuseerd met hun set, ook al kende ik er helemaal niets van.

Chelsea Grin: 7/10
Niet slecht, niet fantastisch. Ik kan het genre zeker smaken, maar het overtuigde me niet echt.

Lionheart: 9/10
LHHC! Heerlijke hardcore, goeie moshpit, Gewoon een steengoeie band

Anti-Flag: 7/10
Meegepikt vanop de tribune, waardoor het geluid niet optimaal was, maar wel een leuk optreden precies, zag er een feestje uit vooraan.

Lorna Shore: 9.5/10
Nog zo'n band waar ik hard naar uitkeek, en die me ook niet teleurgesteld heeft. Het was krap in de Dome, en ik had graag nog wat dichter geraakt omdat het geluid daar zeker beter zou geweest zijn, maar het was sowieso heel sterk. Deze band zien we zeker nog terug op een veel later tijdstip in de toekomst. En het is niet enkel Will Ramos met z'n geweldige stem, maar ook de rest van de band kan godverdomme een stukje spelen!

Kreator: 7.5/10
Een paar nummers beluisterd en het was best wel goed, maar ik was te moe om het volledig uit te zien.


Persoonlijke top 5

1. Machine head
2. The Ghost Inside
3. Pantera
4. Lorna Shore
5. LANDMVRKS
 

charlottekos

Randprogramma
7 jan 2019
225
369
Ik heb volgens mij echt iets gemist toen ik Lorna Shore heb overgeslagen. Op het moment zelf had ik gewoon niet de energie om mezelf die volle metal dome in te wurmen, maar ik heb toch wel een beetje fomo door alle reviews.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en Joslittel

Dovytn

Randprogramma
9 dec 2022
153
353
Ik heb volgens mij echt iets gemist toen ik Lorna Shore heb overgeslagen. Op het moment zelf had ik gewoon niet de energie om mezelf die volle metal dome in te wurmen, maar ik heb toch wel een beetje fomo door alle reviews.
Ze hebben vandaag een Europese tour aangekondigd dus je krijgt een herkansing :)

355148898_803556687794418_7748675022651645713_n.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Gebruikers die dit onderwerp bekijken