Ik denk dat veel van dit soort inschattingen die we maken vooral ook een kwestie van perceptie zijn, gebaseerd op persoonlijke verwachting, ervaring en/of voorkeur.sommige nieuwe bands trekken dan ook vrij veel volk, skillet heeft onder andere 2 keer de trix uitverkocht op 2 weken tijd, dat is dus al een lotto arena band geworden Powerwolf is een van de hardst werkende bands in het circuit, die touren 10 maanden per jaar, dan is het wel ergens logisch dat hun harde werk beloond wordt, zie je ook wel aan de ticketverkoop van die band.
Ik denk ook dat heel veel mensen onderschatten hoeveel volk er een kaartje koopt voor avenged sevenfold, vorige passage op graspop was er 1 bandshirt prominent aanwezig die dag en het was wel die van hen.
Als je bv. gaat letten op Alestorm-shirts, dan zie je ze ineens overal.
Zo kunnen ook twee mensen die naar hetzelfde optreden hebben staan kijken een compleet andere mening over dat optreden vormen.
Inschatten hoe groot een bepaalde band is, is ook heel moeilijk en subjectief. Je kunt inderdaad naar kaartverkoop kijken, maar ook die is afhankelijk van allerlei factoren als locatie (populariteit van een band kan per land en zelfs per regio verschillen), tijd (valt een optreden samen met een ander populair evenement/optreden), frequentie (een band die je bij wijze van spreken 3x per jaar kunt zien zal over het algemeen minder volk trekken dan een band die al jaren niet meer heeft opgetreden), etc.
En onze persoonlijke voorkeur is misschien nog wel de belangrijkste factor. Onbewust schatten we bepaalde bands groter of juist kleiner in dan ze daadwerkelijk zijn.
Zo zou ik eerder zeggen dat A7X (tenminste in Europa) een onderschatte band is i.p.v. overschat, zoals @graspop200 dat vindt.
En persoonlijk vind ik juist de zaterdag de zwakste dag, maar de kaartverkoop bewijst anders (en misschien onderschat ik dan op mijn beurt weer de populariteit van een band als FFDP).