Graspop Metal Meeting 2022 – Nieuws en Geruchten

Ik heb het idee dat Amon Amarth, Machine Head en Dream Theater ook aardig in het rijtje kunnen wat ik noemde.
Het zijn aardige namen, maar moeten echt wel meer uit de kast trekken om boeiend en vernieuwend te blijven.
De rest zijn nog aan de weg aan het timmeren, ik vraag mij af of je death- en blackmetalbands als headliner kunt blijven plaatsen.
Immortal en King Diamond stonden ooit als afsluiter, Prima bands...maar niet zo commercieel.
Dan heb je de TE commerciele bands naar mijn mening. FFDP vind ik zo'n aanfluiting. Dan is de zanger ziek, dan zat, dan zitten ze te blowen in Amsterdam, dan weigeren ze op herhaling te komen..dan komen ze alsnog. Wat een ''Soap-band''...daar zou ik echt gelijk klaar mee zijn als organisator.

Heel veel bands die inderdaad gaaf zijn en best mogen headlinen. Ik denk dat je de komende 5-6 jaar dit ook wel steeds meer ziet gebeuren. Een paar bands zoals Ghost, Parkway Drive en Gojira hebben al headline posities gekregen en ik denk dat dit zich nog wel gaat doorzetten de komende jaren. Ben heel benieuwd, hoewel ik niet per se fan ban van iedere hier genoemde band (da's ook zo'n beetje onmogelijk) ben ik benieuwd naar hoe dit zich gaat ontwikkelen!

• Leuk
Waarderingen: Loek123
snap dat sabaton voor veel mensen niet warm onthaald wordt, maar vind het toch vreemd dat die altijd uit deze lijstjes ontbreken. Sportpaleis vullende bands zijn als zeldzaam voor graspop, zelfs onder de headliners en die mannen doen het gewoon.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
snap dat sabaton voor veel mensen niet warm onthaald wordt, maar vind het toch vreemd dat die altijd uit deze lijstjes ontbreken. Sportpaleis vullende bands zijn als zeldzaam voor graspop, zelfs onder de headliners en die mannen doen het gewoon.
Ik word altijd blij van Sabaton maar heb ze niet genoemd omdat ze al headliner zijn. Daarom ook WT, Nightwish en Korn niet genoemd.

Ik word altijd blij van Sabaton maar heb ze niet genoemd omdat ze al headliner zijn. Daarom ook WT, Nightwish en Korn niet genoemd.
voor veel mensen een vervang headliner, maar ik denk wel binnen 2 of 3 jaar als ze nog eens komen, dat die gewoon headliner gaan zijn,

Het zijn ook lijstjes voor "nieuwe headliners". Bands als Ghost, Sabaton, In Flames, King Diamond, Nightwish enz. hebben al eens geheadlined.
Deze zijn dus al als het ware met hun promotie bezig. Sabaton is een waardige headliner.

Je ziet ook veel dat landen hun eigen bands naar voren schuiven.
Die Toten Hose, Die Artze, Bohze Nonklez in Duitsland zijn geregeld headliner geweest op Duitse festivals.
In UK zag je o.a. Biffy Clyro, Def Leppard en The Prodigy op Download headlinen.
In de Benelux hebben we dan Channel Zero en Within Temptation (en gedeeltelijk Nightwish)
Ook Ayreon of Floor Jansen solo zou volgens mij niet misstaan als headliner. Vrij exclusief en allebei topacts.

Floor Jansen solo zie ik niet zo snel iets headlinen, zeker niet in België.
Epica zie ik Graspop wel headlinen in de toekomst nog, zeker na hun headline show op Alcatraz

Parkway Drive, Lamb of God en A perfect circle horen dan trouwens ook bij het groepje dat al eens heeft geheadlined.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Om gedoe te voorkomen in de toekomst, zou ik er ook niet wakker van liggen als ze andere Europese bands tot headliners promoveren.
Ik denk hierbij aan bands die de nostalgische kaart kunnen trekken, zoals Helloween Pupkins United, Saxon, Europe, Teutonic Big Four, Avantasia, Accept, InFlames, Channel Zero (Vlaamse trots)...allemaal wellicht kleinere namen..maar als ze een speciale show meebrengen, waarom niet.
Ook zullen op gegeven moment bands ermee kappen. Denk aan vervangers voor Marilyn Manson en Rob Zombie..beide headliners geweest...dat kun je een Europese band ook laten doen..Lordi, Deathstars, Turbonegro, Avatar...Als ze een grote show neerzetten, met wat special guests zoals King Diamond en Doro? Why not.
Leuk 'out of the box' gedacht, maar deze namen lijken me niet heel realistisch als headliner voor GMM.
- Helloween (idem voor Blind Guardian): in Duitsland onbetwist headlinermateriaal, maar ze lijken niet echt een 'match' te hebben met GMM, laatste keer dat ze er stonden was in 2013, en toen stonden ze vrij vroeg op main stage (BG zelfs laatste keer in 2009, als voorlaatste in Marquee).
- Avantasia: idem, headliner in Duitsland (en op Alcatraz, maar GMM is andere koek), maar hebben eveneens geen 'match' met GMM, zoals bekend (ook nog nooit gestaan); als groot fan hoop ik ze misschien toch ooit a la Ayreon de Marquee te zien afsluiten, maar headliner op main stage zie ik niet gebeuren.
- Big Teutonic Four: alleen Kreator zou potentieel nog een subheadliner ofzo kunnen zijn (nog zo'n headliner in Duitsland en op Alcatraz), de andere 3 zijn stukken minder groot, en als geheel zijn ze natuurlijk ook stukken minder dan hun Amerikaanse tegenhangers; Sodom en Destruction zouden heel misschien nog de Marquee kunnen headlinen ofzo, maar Tankard is meer wat voor ergens in de middag ofzo (is een beetje de 'Anthrax' van de 4 ? ).
- Saxon, Accept en (vooral) Europe: zijn allang over hun hoogtepunt heen, op zich nog prima namen, maar zeker geen headliners.
- Channel Zero: ook voor hen gelden op GMM andere wetten dan op Alcatraz, GMM is toch wat te groot geworden om hen als headliner te benoemen, met alle respect.
- Lordi, Deathstars, Turbonegro: uhh, serieus..?? ?
- In Flames: heeft wel potentie om ooit headliner te worden inderdaad, maar kan ook een 'net niet' geval worden.
- Avatar: heel interessant geval, op GMM stonden ze in 2017 en 2018 erbarmelijk vroeg, maar in 2019 gelijk als headliner op Alcatraz (was weliswaar een noodgreep, maar zeer geslaagd naar mijn mening); heeft ook absoluut potentie, maar zullen zich eerst nog wel wat jaartjes moeten bewijzen, zeker op GMM.

• Leuk
Waarderingen: duck en Joslittel
Wellicht is het sowieso wel een idee om te kijken welke (Europese) bands we verwachten als headliners komende x-aantal jaar.
Je ziet in festivalland dat veel namen degraderen of uitsterven. Als je kijkt naar GMM headliners van vorige jaren.
Gedegradeerd tot 'gewone naam": Whitesnake, Alice Cooper. Megadeth, Saxon, Iced Earth, Soulfly, Limp Bizkit, Evanescene,King Diamond,
Bestaat niet meer/stopt: Twisted Sister, Ozzy, Black Sabbath, Kiss, Aerosmith, Slayer, Motorhead, Motley Crue,
Klopt, de spoeling begint wel steeds dunner te worden.
Aerosmith, KISS, (misschien) Ozzy en zelfs Mötley Crüe sluit ik nog niet uit als headliner, de bands uit het eerste rijtje hebben die status inmiddels wel verloren inderdaad.
Overigens bestaat Iced Earth (en Demons & Wizards) ook niet meer, meneertje Schaffer vond het blijkbaar nodig om het hart van zijn democratie te bestormen, en heeft een tijdje in de bajes mogen doorbrengen (waar hij getrakteerd werd op poep- en pies-projectielen van zijn medebewoners). Ook zijn bandleden waren daar allerminst van gecharmeerd..

Mooi rijtje ook wel aardig compleet in mijn ogen, nog een paar waarvan de meeste wel discutabel zijn:
- Disturbed (hierover zei graspop zelf al dat ze ze zagen als toekomstige headliner
- Heaven Shall Burn
- BMTH (discutabel of die nog op graspop horen maar ik zou ze graag zien, hebben een mooie headline show iig)
- Prophets of Rage zou ik ook graag eens op graspop zien, liefst RATM natuurlijk maar dat lijkt me niet realistisch
- Nightwish en Within Temptation heb je niet meegenomen omdat ze al eerder headlinede misschien?
- Dimmu Borgir
- Killswitch Engage
- Blind Guardian (ok echt jong zijn ze niet)

In je onderste rijtje zou ik Trivium nog zetten, hiervan hoop ik ook dat ze doorgroeien tot dat niveau. Heerlijke band. Hetzelfde geld voor Godsmack
EDIT: Oh en Bullet for my Valentine. nog vergeten
Prophets of rage bestaan niet meer? Dus kans op RATM lijkt mij sowieso groter. Al zal die eerder op RW staan, gok ik.

Verder nog SOAD en Tool als headliners.

Goede toevoegingen! Inderdaad Nightwish en WT om die reden niet genoemd. Goede toevoegingen voor rijtje twee, Godsmack wilde ik ook al noemen.
Prima rijtjes, hier nog een paar (meer of minder realistische) namen die nog niet genoemd zijn volgens mij:
- Airbourne
- Deftones
- Emperor
- Faith No More
- Korn
- Heilung
- Mastodon
- Mercyful Fate
- Opeth

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Nightwish en Within Temptation heb je niet meegenomen omdat ze al eerder headlinede misschien?
Goede toevoegingen! Inderdaad Nightwish en WT om die reden niet genoemd.
Een paar bands zoals Ghost, Parkway Drive en Gojira hebben al headline posities gekregen en ik denk dat dit zich nog wel gaat doorzetten de komende jaren.
Het zijn ook lijstjes voor "nieuwe headliners". Bands als Ghost, Sabaton, In Flames, King Diamond, Nightwish enz. hebben al eens geheadlined.
Parkway Drive, Lamb of God en A perfect circle horen dan trouwens ook bij het groepje dat al eens heeft geheadlined.
Gek genoeg is van al deze namen tot nu toe alleen Within Temptation ooit officieel headliner op GMM geweest (Sabaton komt daar dit jaar dus bij als het goed is).
Van de anderen hebben de meesten wel al de Main Stage 2 afgesloten (als subheadliner dus).
Alleen Korn en Gojira hebben nog nooit een podium afgesloten op GMM (voor Korn zal dat waarschijnlijk dit jaar eindelijk wel het geval zijn).

Alleen de volgende namen zijn ooit officeel headliner geweest:

Iron Maiden: 1996, 2000, 2003, 2005, 2007, 2008, 2013, 2016, 2018, (2022)
Slipknot: 2005, 2009, 2011, 2013, 2015, 2019
Judas Priest: 2001, 2004, 2008, 2011, (2022)
KISS: 2008, 2010, 2015, 2019
Scorpions: 2011, 2015, 2017, (2022)
Volbeat: 2014, 2016, 2018
Ozzy Osbourne: 2007, 2012, 2018
Guns N' Roses: 2006, 2012, 2018
Black Sabbath: 1998, 2014, 2016
Aerosmith: 2007, 2010
Within Temptation: 2019
Deep Purple: 2017
Rammstein: 2017
Avenged Sevenfold: 2014
Twisted Sister: 2013
Limp Bizkit: 2012
Soulfly: 2010
Marilyn Manson: 2009
Mötley Crüe: 2009
Motörhead: 2006
Whitesnake: 2006
System Of A Down: 2005
Alice Cooper: 2004
Iced Earth: 2004
Slayer: 2002
Manowar: 1999
Megadeth: 1997
Sabaton: (2022)

Van dit rijtje zijn voor de komende jaren nog realistisch/beschikbaar als headliner:

Om de 2-4 jaar: Slipknot, Avenged Sevenfold, Volbeat, Sabaton, Within Temptation

Idem, maar jaren beginnen te tellen: Iron Maiden, Scorpions

Eens in de 5-10 jaar: Guns N' Roses, Rammstein, System Of A Down

Nog één keer?: Aerosmith, KISS, Ozzy Osbourne, Mötley Crüe

Komen wellicht nog wel, maar waarschijnlijk definitief niet meer als headliner: Deep Purple, Judas Priest

Daarnaast wordt het uiteraard de hoogste tijd dat ze Tool of RATM eens weten te strikken.
En er is ook nog altijd de hypothetische kans op Metallica of AC/DC...

Laatst bewerkt:
Prophets of rage bestaan niet meer? Dus kans op RATM lijkt mij sowieso groter. Al zal die eerder op RW staan, gok ik.

Verder nog SOAD en Tool als headliners.
Is Prophets of Rage echt officieel gestopt dan?
Ik volg die bands ook niet helemaal moet ik e eerlijk zeggen, al zijn ze natuurlijk ook wel erg onvoorspelbaar. Zou het niet kunnen dat RATM na deze tour er gewoon weer mee stopt en dat ze dan weer verder gaan onder Prophets? Of na 2023.

RATM op Graspop zie ik niet echt gebeuren, misschien als ze 2 jaar achter elkaar Europese festivals aan doen want ze zullen natuurlijk eerder op Werchter staan

Er waren in 2019 wat geruchten dat Graspop bezig was om Prophets te boeken als vrijdagheadliner maar dat ging toen niet door omdat RATM ging touren. Vandaar dat ik het vermelde als mogelijkheid

Van dit rijtje zijn voor de komende jaren nog realistisch/beschikbaar als headliner:

Om de 2-4 jaar: Slipknot, Avenged Sevenfold, Volbeat, Sabaton, Within Temptation
Hopelijk kunnen we zo snel mogelijk wat jongere headliners aan dit lijstje toevoegen. Nightwish, Parkway Drive, Gojira, Ghost, In Flames etc.
Al is Graspop niet echt het festival van de gokjes wagen en ook niet het festival van die nieuwe verfrissende headliners
Nog één keer?: Aerosmith, KISS, Ozzy Osbourne, Mötley Crüe
Ik heb een vraag aan jullie, verwachten jullie dat Graspop ooit deze bands niet zal boeken omdat ze gewoon te oud zijn? Of zullen ze ze gewoon blijven boeken tot dat ze echt dood neer vallen? Ik bedoel als je nu gaat boeken voor 2023 of 2024 kan je toch niet serieus denken dat Ozzy nog een goede optie is bijvoorbeeld? Ben toch stiekem wel een beetje bang dat ze die man blijven boeken tot hij niet meer leeft.
Daarnaast wordt het uiteraard de hoogste tijd dat ze Tool of RATM eens weten te strikken.
En er is ook nog altijd de hypothetische kans op Metallica of AC/DC...
Metallica lijkt me 2023 wel het jaar voor eerlijk gezegd, als die weer zouden touren tijdens het volgende festivalseizoen. Aangezien ze dit jaar op Werchter staan, is dat wel de enige manier dat ze ooit op Graspop terecht zouden komen denk ik zo.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Ik zie Graspop de oudjes wel gewoon boeken tot die erbij neervallen hoor, zijn nou eenmaal grote namen die volk trekken. Ozzy mag dan oud en ver over zijn hoogtepunt zijn, maar het zou me niet verbazen als die nog steeds veel meer volk trekt dan Ghost of Parkway Drive.

Voor de geïnteresseerden trouwens, Shinedown heeft net een nieuw nummer uitgebracht, klinkt wel weer lekker

Ik zie Graspop de oudjes wel gewoon boeken tot die erbij neervallen hoor, zijn nou eenmaal grote namen die volk trekken. Ozzy mag dan oud en ver over zijn hoogtepunt zijn, maar het zou me niet verbazen als die nog steeds veel meer volk trekt dan Ghost of Parkway Drive.

Voor de geïnteresseerden trouwens, Shinedown heeft net een nieuw nummer uitgebracht, klinkt wel weer lekker
ja ik ben er ook wel bang voor.

Nieuwe shinedown is weer top inderdaad! Echt zin in hun show.

Ik heb gek genoeg die eerste single gemist, maar die is ook wel lekker, al vind ik die tweede wel beter. Goede liveband ook, kan niet wachten om die weer te zien en dat moet met zulke nummers naast de gebruikelijke nummers wel goedkomen!

• Leuk
Waarderingen: Rockbeer en Loek123
voor mij zal het toch heel moeilijk zijn voor shinedown om attention attention nog eens te overtreffen. Dat was gewoon een fantastisch album van begin tot einde.

Users who are viewing this thread