Graspop Metal Meeting 2021 – Nieuws en geruchten

Joslittel wrote:

Indiaantje89 wrote:
Wat is er al bekend voor die zondag buiten Aerosmith Jos?

Formeel helemaal niets. Maar je kunt oa Deep Purple, Deftones, 3 Doors Down, Dimmu Borgir, Offspring, Sepultura, Skillet en Killswitch Engage als zekerheden opschrijven. Als er niet geschoven gaat worden met dagen natuurlijk.

Ja dat zou dus prima zijn.. heb een dagkaartje voor die dag dus hoop dat die zo goed mogelijk in stand blijft. Maar ben altijd bang voor verschuivingen en dergelijke.
Ik denk dat verschuivingen redelijk beperkt zullen blijven omdat veel van deze bands ook andere optredens gepland hebben tijdens hetzelfde weekend. Zo staan bijvoorbeeld de meeste van de bovenstaande bands ook op Hellfest, en volgens mij waren daar ook weinig verschuivingen dus dan verwacht ik op Graspop ook weinig verschuivingen.

Het enige gevaar is nog dat ze bijvoorbeeld Deep Purple op een andere dag laten headliner, aangezien er mogelijk wel een gebrek is aan headliners en er op de zondag wel gewoon 3 headliners staan in principe (deftones is discutabel maar als je naar Hellfest kijkt is het mogelijk)

Indiaantje89 wrote:

Joslittel wrote:

Indiaantje89 wrote:
Wat is er al bekend voor die zondag buiten Aerosmith Jos?

Formeel helemaal niets. Maar je kunt oa Deep Purple, Deftones, 3 Doors Down, Dimmu Borgir, Offspring, Sepultura, Skillet en Killswitch Engage als zekerheden opschrijven. Als er niet geschoven gaat worden met dagen natuurlijk.

Ja dat zou dus prima zijn.. heb een dagkaartje voor die dag dus hoop dat die zo goed mogelijk in stand blijft. Maar ben altijd bang voor verschuivingen en dergelijke.

Ik denk dat verschuivingen redelijk beperkt zullen blijven omdat veel van deze bands ook andere optredens gepland hebben tijdens hetzelfde weekend. Zo staan bijvoorbeeld de meeste van de bovenstaande bands ook op Hellfest, en volgens mij waren daar ook weinig verschuivingen dus dan verwacht ik op Graspop ook weinig verschuivingen.

Het enige gevaar is nog dat ze bijvoorbeeld Deep Purple op een andere dag laten headliner, aangezien er mogelijk wel een gebrek is aan headliners en er op de zondag wel gewoon 3 headliners staan in principe (deftones is discutabel maar als je naar Hellfest kijkt is het mogelijk)

Mee eens, verwacht ook niet teveel verschuiven. Voor zondag acht ik het wel mogelijk, die dag was bijzonder kopzwaar. Een Deep Purple of Deftones verplaatsen naar bijvoorbeeld donderdag of vrijdag zou niet gek zijn als ze dat niet weten op te vullen met andere namen.

Joslittel wrote:

wenteldave wrote:

Indiaantje89 wrote:
Ik hoop het niet, mijn kaartje vooral gekocht voor Deftones..

Pinkpop ?

Is geen Graspop..

Dat dus, ik vind Deftones ook geen headliner voor Graspop om eerlijk te zijn. Misschien dat hun status in Frankrijk groter is..
Ook mee eens. Zit ook eigenlijk niet zo op Deftones te wachten, maar dat terzijde. Vind het toch een te kleine naam om Graspop te headlinen. Het is niet zo dat iedereen Deftones kent bijvoorbeeld.

Indiaantje89 wrote:

Joslittel wrote:

wenteldave wrote:

Indiaantje89 wrote:

Pinkpop ?

Is geen Graspop..

Dat dus, ik vind Deftones ook geen headliner voor Graspop om eerlijk te zijn. Misschien dat hun status in Frankrijk groter is..

Ook mee eens. Zit ook eigenlijk niet zo op Deftones te wachten, maar dat terzijde. Vind het toch een te kleine naam om Graspop te headlinen. Het is niet zo dat iedereen Deftones kent bijvoorbeeld.

Iedereen die ouder is dan 30 jaar wel hoor. In mijn omgeving is dit een grote naam. Maar wél mee eens dat het geen headliner is voor Graspop, wel perfecte sub. Daarom was huidige positie prima.

Sowieso die dag veel grote namen. The Offspring was ook geen kleintje. Hopelijk komt er nog een leuke vervanger voor Body Count.

wenteldave wrote:

Indiaantje89 wrote:

Joslittel wrote:

wenteldave wrote:

Indiaantje89 wrote:

Pinkpop ?

Is geen Graspop..

Iedereen die ouder is dan 30 jaar wel hoor. In mijn omgeving is dit een grote naam. Maar wél mee eens dat het geen headliner is voor Graspop, wel perfecte sub. Daarom was huidige positie prima.

Had er nog nooit van gehoord inderdaad, wel onder de 30 dan weer, maar scheelt ook weer niet zo heel veel :-P

wenteldave wrote:

Indiaantje89 wrote:

Joslittel wrote:

wenteldave wrote:

Indiaantje89 wrote:

Pinkpop ?

Is geen Graspop..

Ik kan me hier wel in vinden ja, mijn vrienden hadden er nog nooit van gehoord en ik ken de band door mijn vader

Deftones speelt trouwens Vrijdag op Hellfest en zaterdag op Pinkpop dus dat maakt de kans alweer een stuk kleiner dat ze naar een andere dag worden verschoven

EDIT: Ik zie Deftones trouwens zelf ook niet als headliner, ik bedoelde meer aangezien Hellfest het heeft gedaan weet je het maar nooit.
Deep Purple zie ik eerder verschijnen als headliner dan.

Iemand suggereerde dat Billy Talent wel (sub)headliner zou kunnen zijn op Graspop. Persoonlijk zeg ik doen. Maar dit zal niet gebeuren. De Canadezen hebben van nature een veel grotere status in de Duitstalige landen. Enkele jaren geleden bij dat rampjaar voor Rock Am Ring (dag 3 afgelast en dag 2 ernstig gekortwiekt) wilde Red Hot Chili Peppers niet midden in de nacht spelen. Billy Talent nam derhalve de headlinerspot over van RHCP en hoe! Maar op Graspop zou ik al blij zijn als ze Benjamin en co überhaupt opnieuw willen boeken.....

Iemand suggereerde dat Billy Talent wel (sub)headliner zou kunnen zijn op Graspop. Persoonlijk zeg ik doen. Maar dit zal niet gebeuren. De Canadezen hebben van nature een veel grotere status in de Duitstalige landen. Enkele jaren geleden bij dat rampjaar voor Rock Am Ring (dag 3 afgelast en dag 2 ernstig gekortwiekt) wilde Red Hot Chili Peppers niet midden in de nacht spelen. Billy Talent nam derhalve de headlinerspot over van RHCP en hoe! Maar op Graspop zou ik al blij zijn als ze Benjamin en co überhaupt opnieuw willen boeken…..
Toen was ik al naar huis op RAR. Wat een kut jaar was dat. Denk niet dat ze hier sub aankunnen. Maar heb wel zwak voor de band. Op Lowlands waren ze Bravo opener... vreemde populariteit hebben die gasten ook wel ja.

En iets als Puscifer? Staan op Hellfest aardig hoog. Kan totaal niet inschatten hoe die populariteit in de Benelux is.
Niet als headliner of sub overigens, maar gewoon als hoge positie.

Ergens had ik kleine hoop dat vandaag een aankondiging kwam. Helaas zullen we nog even moeten wachten denk ik. Ik weet niet zeker of Puscifer hoog zou komen in België. Ik ken ze ook alleen maar door Tool en A Perfect Circle. Ik heb ook veel klachten gehoord over A Perfect Circle als festival afsluiter (ben ik het overigens helemaal niet mee eens, het was magisch), maar ik denk dus dat zeker geen sub of headliner zijn, maar misschien wel wat later op de middag/begin van de avond

Ik vond de setlist van A Perfect Circle vooral tegenvallen vorige keer op Graspop. Puscifer vind ik wel de minste van de 3. Heb ze gezien op Rock Am Ring en Pinkpop, maar echt indruk maakte het niet. Beetje vreemde show met een worstelring en dergelijke. Het kwartje viel niet bij mij in ieder geval.

Ergens had ik kleine hoop dat vandaag een aankondiging kwam. Helaas zullen we nog even moeten wachten denk ik. Ik weet niet zeker of Puscifer hoog zou komen in België. Ik ken ze ook alleen maar door Tool en A Perfect Circle. Ik heb ook veel klachten gehoord over A Perfect Circle als festival afsluiter (ben ik het overigens helemaal niet mee eens, het was magisch), maar ik denk dus dat zeker geen sub of headliner zijn, maar misschien wel wat later op de middag/begin van de avond

Waren er veel klachten over APC ja? Zoals je zegt, ik vond het werkelijk een magische afsluiter. Heerlijk staan wegdromen en genieten daar.

Nu we het zo over headliners en subheadliners hebben, vraag ik me vooral af hoe festivallen ervoor staan financieel.

Moet een Graspop ook echt serieus nadenken over die "kleine" namen als subheadliner of zelfs headliner, omdat er te weinig geld is? (door het wegvallen van een heel festival-seizoen)
Of gaan we gewoon met grote namen strooien? Omdat er genoeg aanbod is, wederom door het wegvallen van een heel festival seizoen.

Als er genoeg geld is om bands te boeken, dan ga ik er eigenlijk van uit dat er gewoon uit de standaard poule van "grote" namen de (sub)headliners gekozen gaan worden.
Een Deftones zal niet zomaar nu ineens sub worden lijkt me, als er geen grotere problemen onder verstopt liggen.

Nu we het zo over headliners en subheadliners hebben, vraag ik me vooral af hoe festivallen ervoor staan financieel.

Moet een Graspop ook echt serieus nadenken over die “kleine” namen als subheadliner of zelfs headliner, omdat er te weinig geld is? (door het wegvallen van een heel festival-seizoen)
Of gaan we gewoon met grote namen strooien? Omdat er genoeg aanbod is, wederom door het wegvallen van een heel festival seizoen.

Als er genoeg geld is om bands te boeken, dan ga ik er eigenlijk van uit dat er gewoon uit de standaard poule van “grote” namen de (sub)headliners gekozen gaan worden.
Een Deftones zal niet zomaar nu ineens sub worden lijkt me, als er geen grotere problemen onder verstopt liggen.

Deftones is nu toch ook al sub? Staan als derde naam vermeld op de zondag. Kan wel zijn dat ze MS 2 afsluiter zijn en Deep Purple voor Aerosmith speelt, zijn de podia wel wat thematischer.

Wat betreft de financiën is een interessante vraag. Het blijft altijd een kwestie van vraag en aanbod. Alle bands willen en moeten dolgraag touren volgend jaar, ook financieel noodzakelijk voor hen. Het zal een schitterend onderhandelingsspel achter de schermen zijn maar ik denk dat heel weinig bands zullen weigeren als hun minder betaald wordt of een lagere plek geboden zal worden. Er zullen wat festivals omvallen waardoor de beschikbare plekken kleiner worden. Bands hebben denk ik niet de luxe om kieskeurig te zijn.

Moet een Graspop ook echt serieus nadenken over die “kleine” namen als subheadliner of zelfs headliner, omdat er te weinig geld is? (door het wegvallen van een heel festival-seizoen)

Als er genoeg geld is om bands te boeken, dan ga ik er eigenlijk van uit dat er gewoon uit de standaard poule van “grote” namen de (sub)headliners gekozen gaan worden.
Ik denk dat het wel goed mee valt, aangezien veel kosten wegvallen en ze toch veel inkomsten hebben aangezien Graspop al grotendeels was uitverkocht voor de corona crisis begon. Daarnaast geven ze weinig tot geen mogelijkheid tot het aanvragen van een refund.

Zoals Joslittel ook al zegt was Deftones hiervoor ook al sub. De vraag is alleen wat de headliner wordt van donderdag, naast SOAD zie ik niet echt een grote naam die deze positite in zou kunnen nemen, dus ik zie hier ook wel een wat kleinere of jongere band terecht komen dan

Users who are viewing this thread