Graspop Metal Meeting 2021 – Nieuws en geruchten

theblackmadness wrote:

Joslittel wrote:
Ik wil er ook niet teveel op ingaan omdat ik elk jaar Scorpions afschiet als headliner, maar dat zou ik echt een enorme teleurstelling vinden. Met Judas Priest en Aerosmith al twee klassiekers en ook Fnm is niet meer de jongste, gebruik die laatste aub om acts te laten doorgroeien of bands als Soad of Metallica die er niet eerder stonden (oke soad 1 keer).

Parkway drive/ avatar/ gojira zijn de eersten die ik kan bedenken. Misschien architects ook nog, maar wel een serieus verschil met 2019 dan

Dat is het een beetje. Vind dit nou niet echt uitpakken voor je 25e editie. Ook zou het best vreemd zijn om van Iron Maiden naar opeens Parkway Drive te gaan. Maar goed, denk dat mijn mening dat er nu headliners staan die in mijn ogen geen headliner zijn nu wel duidelijk is. (Iedere andere editie met jonge headliners had ik wel toegejuicht).

Van de echt wat jongere generatie nieuwe headliners (Nightwish gaat ook alweer 25 jaar mee) is Parkway Drive denk ik veruit de grootste en beste keuze. Was zeer onder de indruk van hun show op de livestream (stond toen zelf bij Ayreon dus gemist). Erg sterke show en het veld stond echt goed vol. Eens, het is niet echt uitpakken voor je jubileum maar deze act zal niet gaan tegenvallen.

wenteldave wrote:

theblackmadness wrote:

Joslittel wrote:
Ik wil er ook niet teveel op ingaan omdat ik elk jaar Scorpions afschiet als headliner, maar dat zou ik echt een enorme teleurstelling vinden. Met Judas Priest en Aerosmith al twee klassiekers en ook Fnm is niet meer de jongste, gebruik die laatste aub om acts te laten doorgroeien of bands als Soad of Metallica die er niet eerder stonden (oke soad 1 keer).

Parkway drive/ avatar/ gojira zijn de eersten die ik kan bedenken. Misschien architects ook nog, maar wel een serieus verschil met 2019 dan

Dat is het een beetje. Vind dit nou niet echt uitpakken voor je 25e editie. Ook zou het best vreemd zijn om van Iron Maiden naar opeens Parkway Drive te gaan. Maar goed, denk dat mijn mening dat er nu headliners staan die in mijn ogen geen headliner zijn nu wel duidelijk is. (Iedere andere editie met jonge headliners had ik wel toegejuicht).

Van de echt wat jongere generatie nieuwe headliners (Nightwish gaat ook alweer 25 jaar mee) is Parkway Drive denk ik veruit de grootste en beste keuze. Was zeer onder de indruk van hun show op de livestream (stond toen zelf bij Ayreon dus gemist). Erg sterke show en het veld stond echt goed vol. Eens, het is niet echt uitpakken voor je jubileum maar deze act zal niet gaan tegenvallen.
Parkway Drive gaat ook alweer zeventien jaar mee, dus dat zegt ook niet veel. Geen idee waar we de grens trekken met jongere, maar denk dat Nightwish daar dan ook gewoon bij hoort. Ik denk ook niet dat zo'n act tegen zou vallen, alleen dat dit niet het moment is om een jonge headliner te bombarderen. Zou het wel mooi vinden als ze vanaf volgend jaar iedere editie één jonge hond als headliner hebben.

over de nieuwe generatie headliners gesproken, parkway drive, lamb of god, zullen dat in de toekomst wel zijn, gojira weet ik niet (mss eerder headliner hellfest) . zouden bands als amon amarth of trivium dit ook kunnen ? eventueel ms2 afsluiten ?

over de nieuwe generatie headliners gesproken, parkway drive, lamb of god, zullen dat in de toekomst wel zijn, gojira weet ik niet (mss eerder headliner hellfest) . zouden bands als amon amarth of trivium dit ook kunnen ? eventueel ms2 afsluiten ?
Amon Amarth zat afgelopen jaar al tegen afsluiter MS2 aan, ware het niet dat ze Slayer voorrang moesten verlenen. Lamb of God heeft dat afgelopen jaar natuurlijk wel gedaan, dus misschien tijd voor een stapje hoger op? Ik heb Trivium niet heel hoog zitten, dus daar zal ik me niet over uitspreken.
Probeer nog wat andere bands te verzinnen, maar kom er niet zo snel op...

Nu nog wat vroeg, maar fever 333 is ook goed aan het timmeren en als je kijkt naar de reacties op hun show vorig jaar, zie ik hen ook ooit wel tot headliner (of toch hoge spot) uitgroeien

Nu nog wat vroeg, maar fever 333 is ook goed aan het timmeren en als je kijkt naar de reacties op hun show vorig jaar, zie ik hen ook ooit wel tot headliner (of toch hoge spot) uitgroeien
Mogen ze wel iets minder de popkant opgaan. Als ze daarvan afwijken, dan zijn ze in potentie een soort RATM (al is dat natuurlijk een heel voorbarige conclusie). Denk wel dat ze meer in hun mars hebben, maar headliner zie ik dus echt niet voor me.

wenteldave wrote:

theblackmadness wrote:

Joslittel wrote:

Ben het ermee eens dat Parkway Drive één van de betere opties is voor een jongere headliner, ik zou in ieder geval zeker niet klagen. Ik was er in 2018 niet bij helaas maar heb ook het optreden teruggekeken en ik vond het echt een top show.

Trivium vond ik persoonlijk verrassend goed op graspop vorig jaar, alleen zie ik ze nog niet zo snel een mainstage afsluiten.

Ik hoop in ieder geval zelfs als we geen headliner krijgen in dit genre dat er tenminste weer een mainstage 2 afsluiter tussen zit zoals In Flames in 2017, Parkway Drive in 2018 en Lamb of God in 2019.
Wellicht dat Heaven Shall Burn op deze plek gestaan zou hebben in 2020 om de trend voort te zetten?

Joslittel wrote:

wenteldave wrote:

theblackmadness wrote:

Joslittel wrote:

Ben het ermee eens dat Parkway Drive één van de betere opties is voor een jongere headliner, ik zou in ieder geval zeker niet klagen. Ik was er in 2018 niet bij helaas maar heb ook het optreden teruggekeken en ik vond het echt een top show.

Trivium vond ik persoonlijk verrassend goed op graspop vorig jaar, alleen zie ik ze nog niet zo snel een mainstage afsluiten.

Ik hoop in ieder geval zelfs als we geen headliner krijgen in dit genre dat er tenminste weer een mainstage 2 afsluiter tussen zit zoals In Flames in 2017, Parkway Drive in 2018 en Lamb of God in 2019.
Wellicht dat Heaven Shall Burn op deze plek gestaan zou hebben in 2020 om de trend voort te zetten?
Ik heb het flauwe vermoeden dat er nog een grote naam moest komen op die dag. Denk dat die dan de afsluiter van MS2 was geweest met Heaven Shall Burn daarvoor. Powerwolf als sub met Alestorm als afsluiter van de Marquee?

Op welke positie denken jullie dat Soulfly zou staan als ze komen?
Ik zat nog aan Slipknot te denken als eventuele vervanger van maiden maar ik zie dat ze 26 juni 2021 in de US staan dus dat zit er ook niet in denk ik

loek wrote:

Joslittel wrote:

wenteldave wrote:

theblackmadness wrote:

Joslittel wrote:

Ik heb het flauwe vermoeden dat er nog een grote naam moest komen op die dag. Denk dat die dan de afsluiter van MS2 was geweest met Heaven Shall Burn daarvoor. Powerwolf als sub met Alestorm als afsluiter van de Marquee?
ja maar niemand hier kon echt op een band komen die deze spot in kon vullen, voor zover ik me kan herinneren.
Het was vooral hopen op Nightwish maar verder weet ik niet wat deze grote naam had kunnen zijn.

Nu een beetje hetzelfde, als het geen System of a down wordt is het moeilijk te zien welke band de vervanger van maiden kan worden.
Het duurt natuurlijk nog wel 11 maanden voor dat het festival plaats vind maar ik heb het idee dat veel festivals hun affiches al aan het afronden zijn en dat er niet een hele grote naam uit het niets gaat komen later dit jaar (al is dit gevoel misschien niet echt ergens op gebaseerd)

Ik zat nog aan Slipknot te denken als eventuele vervanger van maiden maar ik zie dat ze 26 juni 2021 in de US staan dus dat zit er ook niet in denk ik
18a19uur beginnen ergens.

wenteldave wrote:

duck wrote:

loek wrote:
Ach ja smaken verschillen. Ik zou volbeat, sabaton, nightwish, soad allemaal goede opties vinden maar ik hoop echt niet dat Scorpions komt. Met de overige headliners is er wel nood aan een iets jongere band vind ik en ik zie graag iets als nightwish/sabaton die kans krijgen. Volbeat ben ik ook niet weg van maar zie ik liever komen dan iets als scorpions

Alles beter als Scorpions. Hun laatste optreden op Graspop was verschrikkelijk. Niet normaal hoe slecht.

Niemand kan Iron Maiden vervangen. Het dichtste in de buurt komt Nightwish.

Ik was er niet, dus ben best benieuwd. De mensen die ik ken die waren weg van hun show in de Ziggo Dome, dus wat was er verkeerd aan hun show op Graspop? Neem aan dat dat met z’n stem te maken had, maar zo zijn er wel meer artiesten die een prachtshow wegzetten zonder goed bij stem te zijn. En ook die staan op Graspop en ik denk dat The Scorpions in dat rijtje passen.

Die tweede opmerking snap ik niet helemaal. Dat kan haast niet verder uitelkaar liggen.

Klaus Meine was inderdaad heel slecht bij stem. Bij de eerste nummers was het zelfs ronduit vals.
Mijn vrouw is fan van Scorpions en zij vond het zelfs niet te doen.
Ian Gillan zijn bereik is ook een heel stuk minder. Maar dat stoort me dan weer minder erg.

Mijn opmerking over Maiden / Nightwish is puur persoonlijk. Iron Maiden is mijn favoriete groep sinds Killers. Ik heb net eens opgezocht en dat was in 1981.
Er zijn natuurlijk periodes geweest dat ik even niet mee was, maar over het algemeen staan ze bij mij op 1.
Daarom dat ze persoonlijk niet vervangbaar zijn.
Nightwish heb ik heel goed gevonden tijdens de Tarja periode en niet meer gevolgd toen Anette zangeres was. Toen Floor erbij kwam en ik de live opnames van Wacken zag was ik weer helemaal verkocht. Zo erg dat Nightwish mijn 2de favoriete band is geworden. Vandaar mijn opmerking.

Denk dat dat voor Scorpions dan een incident was. Over het algemeen klinkt ie volgens mij nog best goed live. Vals heb ik zelf nooit gemerkt bij de concerten waar ik bij ben geweest.

Ik geloof dat Slipknot hun gehele Europese tour die ze deze zomer zouden doen daarom ook hebben geannuleerd. Optreden in augustus in Berlijn bijvoorbeeld heeft geen vervangende datum gekregen. Die komen volgende zomer echt niet opeens de oversteek maken.

loek wrote:

Joslittel wrote:

wenteldave wrote:

theblackmadness wrote:

Joslittel wrote:

Alestorm zou echt niet in de marquee hebben gestaan die zou veel te klein zijn bij andere folkbands is deze al te klein!

duck wrote:

wenteldave wrote:

duck wrote:

loek wrote:
Ach ja smaken verschillen. Ik zou volbeat, sabaton, nightwish, soad allemaal goede opties vinden maar ik hoop echt niet dat Scorpions komt. Met de overige headliners is er wel nood aan een iets jongere band vind ik en ik zie graag iets als nightwish/sabaton die kans krijgen. Volbeat ben ik ook niet weg van maar zie ik liever komen dan iets als scorpions

Alles beter als Scorpions. Hun laatste optreden op Graspop was verschrikkelijk. Niet normaal hoe slecht.

Niemand kan Iron Maiden vervangen. Het dichtste in de buurt komt Nightwish.

Ik was er niet, dus ben best benieuwd. De mensen die ik ken die waren weg van hun show in de Ziggo Dome, dus wat was er verkeerd aan hun show op Graspop? Neem aan dat dat met z’n stem te maken had, maar zo zijn er wel meer artiesten die een prachtshow wegzetten zonder goed bij stem te zijn. En ook die staan op Graspop en ik denk dat The Scorpions in dat rijtje passen.

Die tweede opmerking snap ik niet helemaal. Dat kan haast niet verder uitelkaar liggen.

Klaus Meine was inderdaad heel slecht bij stem. Bij de eerste nummers was het zelfs ronduit vals.
Mijn vrouw is fan van Scorpions en zij vond het zelfs niet te doen.
Ian Gillan zijn bereik is ook een heel stuk minder. Maar dat stoort me dan weer minder erg.

Mijn opmerking over Maiden / Nightwish is puur persoonlijk. Iron Maiden is mijn favoriete groep sinds Killers. Ik heb net eens opgezocht en dat was in 1981.
Er zijn natuurlijk periodes geweest dat ik even niet mee was, maar over het algemeen staan ze bij mij op 1.
Daarom dat ze persoonlijk niet vervangbaar zijn.
Nightwish heb ik heel goed gevonden tijdens de Tarja periode en niet meer gevolgd toen Anette zangeres was. Toen Floor erbij kwam en ik de live opnames van Wacken zag was ik weer helemaal verkocht. Zo erg dat Nightwish mijn 2de favoriete band is geworden. Vandaar mijn opmerking.

Denk dat dat voor Scorpions dan een incident was. Over het algemeen klinkt ie volgens mij nog best goed live. Vals heb ik zelf nooit gemerkt bij de concerten waar ik bij ben geweest.

Ik heb Scorpions op de Lokerse feesten gezien in 2019 en zeker gedurende het eerste uur van de show was de zang van Klaus extreem slecht. Beetje vergelijkbaar met het niveau zang van Bon Jovi. De show was verder helemaal prima maar het was erg lastig voor mij door de slechte zang heen te luisteren. Bij Bon Jovi en Axl Rose was ik er op voorbereid en nu niet, dus dat hielp mogelijk ook niet mee qwa verwacht die te hoog lag maar het lijkt dus niet een eenmalig iets te zijn.

Hoe hoog schatten we Turisas en Mono Inc in?
Finse band en Duitse band. In mijn ogen beide ideaal voor de Marquee in de namiddag. Ik luister er zelf redelijk veel naar en ze hebben beiden wel wat shows nu bekend gemaakt. Maar denk niet dat ze bekend genoeg zijn in de buurt ofzo om ze op dit forum voorbij te zien komen.

Turisas is folk metal (battle metal zoals ze het zelf noemen, terug te horen in de muziek) en Mono Inc is Goth-metal.

Mono Inc ken ik niet. Turisas treed nog wel eens in de 013 op. Geen idee hoe hun populariteit in andere landen is. Zou het erg leuk vinden ze nog eens live te zien. Laatste keer was in 2009 in het voorprogramma van Dragonforce dus dat is al een eeuwigheid geleden. Heb nog wel overwogen naar de combi met korpiklaani te gaan in de 013 maar hun muziek trekt me veel minder dus vond dat het geld toch niet waard.

Het is toch eigenlijk best vreemd dat Nightwish nog maar 2 keer ooit op Graspop heeft gestaan. In 2009 en 2016. Sommige bands komen standaard om de twee jaar terug. Nightwish stond al wel veel vaker op Alcatraz. Opmerkelijk.

Het is toch eigenlijk best vreemd dat Nightwish nog maar 2 keer ooit op Graspop heeft gestaan. In 2009 en 2016. Sommige bands komen standaard om de twee jaar terug. Nightwish stond al wel veel vaker op Alcatraz. Opmerkelijk.
Blijft een nicheband voor mijn gevoel. Tenminste, het hele genre is natuurlijk sowieso een niche vergeleken met andere vormen van metal. Enigszings dus begrijpelijk, maar als Graspop net als Alcatraz waren geweest, hadden ze er wel vaker gestaan, ja.

Maar als Within Temptation Graspop kan headlinen dan kan Nightwish dat zeker. Misschien hebben ze wel banden met de organisatie van Alcatraz of juist slechte ervaring met Graspop. Vind het zelf erg jammer dat ze er niet vaak staan. Hopelijk volgend jaar weer.

Ik vind het zeker opmerkelijk. Ze worden alleen maar groter, vooral met Floor is Nightwish alleen maar groter geworden bij het Nederlandstalige publiek denk ik.
Daarnaast hebben ze in mijn mening een heel goed optreden neer gezet als ms2 afsluiter in 2016. Als we het hebben over toekomstige headliners vind ik Nightwish zeker een sterke optie. Het mag dan wel een niche zijn, maar ik heb het idee dat dat genre in Nederland en België veel groter is dan in andere delen van de wereld. Dit is ook te zien aan het feit dat ze Within Temptation hebben neergezet als headliner

Users who are viewing this thread