Graspop Metal Meeting 2020 - Nieuws en geruchten

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.679
5.182
@loek

Nee, de Metal Plaza is wel degelijk het eerste deel van het festivalterrein, direct ná de ingang, waartoe ook Metal Dome, Jupiler Stage en Classic Rock Café behoren (het stuk voor de ingang dat jij bedoelt heet de Metal Boulevard).
Het lijkt me zo goed als zeker dat we een normaal/volledig programma voor Metal Dome en Jupiler Stage krijgen, en een 3 uur ingekort programma voor de Main Stages, waarbij de Marquee (die tevens tot de daadwerkelijke Festival Site behoort) net als in 2018 helaas gesloten zal blijven.
Sowieso zal de Metal Dome geopend zijn, in verband met sponsorbelangen e.d. (Red Bull Metal Dome).
Dat zou dus betekenen dat we zo'n 11 bands (8 voor Marquee, 3 voor Main Stages) zouden gaan missen die dag. Jammer, maar nog te overzien (i.i.g. iets meer dan in 2018).
 

gman1977

Playlistbediener
5 feb 2020
10
8
RATM speelt het GMM weekend al op Firefky festival in USA. Als ze op 1 september naar Parij komen denk ik eerder dat Pukkelpop een kanshebber is. Helaas ...
 

gmm033

Campingartiest
20 nov 2018
95
178
Het wegvallen van Mayhem is toch een beetje een streep door mijn rekening…

Ach ja, ik kan nu wel Mastodon nog eens gaan kijken en daarbij ben ik ook benieuwd hoe John Garcia het er tegenwoordig vanaf brengt. Hij speelt wat Kyuss of op zijn minst op Kyuss geïnspireerd materiaal en daar maak je me altijd blij mee.
Tiamat twijfel ik nog over, maar live zullen ze toch vooral hun eyeliner goth-rock brengen in plaats van het “Wildhoney” spul dat ik een warmer hart toedraag.
Ze hebben met Thy Art is Murder en Suicide Silence nog wat deathcore geprogrammeerd; ze behoren niet tot mijn favoriete deathcore spul (geef mij maar een Fit For An Autopsy als ik zelf te kiezen heb) maar live kan het altijd wel leuk zijn.

Periphery, 3 Doors Down, Skillet…kunnen me niet echt bekoren, maar ik verwacht wel dat deze bands een behoorlijk publiek zullen trekken.
Vooruit dan, 3 Doors Down heeft bij mij dan nog het nostalgische “American Pie 2” gehalte voor op de doorsnee band van hun kaliber. Dat dan weer wel
1f642.svg


Als RATM aangekondigd wordt, spring ik een gat in de lucht, maar ik hoop er niet teveel op.

over Tiamat:
De afgelopen drie decennia heeft Tiamat nooit stilgestaan en deden ze steeds waar ze zin in hadden, maar nooit was hun populariteit groter dan ten tijde van het legendarische ‘Wildhoney’ uit 1994. Om de release daarvan (inmiddels een kwarteeuw geleden!) te vieren, brengt Tiamat ons deze zomer een oldschool set die bestaat uit songs van deze klassieker en van ‘Clouds’, het album dat er de aanloop naar vormde. Een stukje nostalgie dat we zullen koesteren... (#GMM20)
 

PimSp

Geliefde act
15 dec 2014
1.441
666
Gister bij Amaranthe geweest in de Effenaar. Wat blijven die heerlijke shows geven! Heb alweer zin in hun show op GMM!
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.656
11.470
Gister bij Amaranthe geweest in de Effenaar. Wat blijven die heerlijke shows geven! Heb alweer zin in hun show op GMM!
Kan ik me volledig bij aansluiten! Vielen bij Sabaton ook zeker niet tegen. Nu ik even terugdenk aan die show: is Apocalyptica ook geen optie?
Staan de achttiende en negentiende in Slowakije. Is het dan realistisch om te zeggen dat ze er de twintigste of de eenentwintigste zullen staan?
 

kobloodflames

Gouden Tip
11 jan 2018
446
128
Floor Jansen op Pinkpop, zou dit de kans op Nightwish vergroten of verkleinen op Graspop? Ik denk eerlijk gezegd verkleinen helaas
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.225
10.657
Pim wrote:
Gister bij Amaranthe geweest in de Effenaar. Wat blijven die heerlijke shows geven! Heb alweer zin in hun show op GMM!

Kan ik me volledig bij aansluiten! Vielen bij Sabaton ook zeker niet tegen. Nu ik even terugdenk aan die show: is Apocalyptica ook geen optie?
Staan de achttiende en negentiende in Slowakije. Is het dan realistisch om te zeggen dat ze er de twintigste of de eenentwintigste zullen staan?

Zou me niet verbazen als die er nog bijkomen.

Ik vind Amaranthe lekkere muziek hebben, maar elke keer als ik ze live zie valt me op dat ik het live rommelig vind klinken. Zowel muzikaal als qua zang. Als dit wat strakker wordt, dan kunnen ze me echt gaan overtuigen.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.467
4.642
floor jansen op pinkpop zaterdag, geen idee als nightwish op graspop daardoor meer of minder waarschijnlijk wordt
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.656
11.470
wenteldave wrote:

Pim wrote:
Gister bij Amaranthe geweest in de Effenaar. Wat blijven die heerlijke shows geven! Heb alweer zin in hun show op GMM!


Kan ik me volledig bij aansluiten! Vielen bij Sabaton ook zeker niet tegen. Nu ik even terugdenk aan die show: is Apocalyptica ook geen optie?
Staan de achttiende en negentiende in Slowakije. Is het dan realistisch om te zeggen dat ze er de twintigste of de eenentwintigste zullen staan?

Zou me niet verbazen als die er nog bijkomen.

Ik vind Amaranthe lekkere muziek hebben, maar elke keer als ik ze live zie valt me op dat ik het live rommelig vind klinken. Zowel muzikaal als qua zang. Als dit wat strakker wordt, dan kunnen ze me echt gaan overtuigen.
Ik snap wel wat je bedoelt, hoor. Het is af en toe best rommelig, maar hel algehele plaatje geldt voor mij dan toch en dat is dat ze op zich een prima show neerzetten.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.467
4.642
Joslittel wrote:

wenteldave wrote:

Pim wrote:
Gister bij Amaranthe geweest in de Effenaar. Wat blijven die heerlijke shows geven! Heb alweer zin in hun show op GMM!


Kan ik me volledig bij aansluiten! Vielen bij Sabaton ook zeker niet tegen. Nu ik even terugdenk aan die show: is Apocalyptica ook geen optie?
Staan de achttiende en negentiende in Slowakije. Is het dan realistisch om te zeggen dat ze er de twintigste of de eenentwintigste zullen staan?


Zou me niet verbazen als die er nog bijkomen.

Ik vind Amaranthe lekkere muziek hebben, maar elke keer als ik ze live zie valt me op dat ik het live rommelig vind klinken. Zowel muzikaal als qua zang. Als dit wat strakker wordt, dan kunnen ze me echt gaan overtuigen.

Ik snap wel wat je bedoelt, hoor. Het is af en toe best rommelig, maar hel algehele plaatje geldt voor mij dan toch en dat is dat ze op zich een prima show neerzetten.

Dat gevoel had ik ook, ook had ik het gevoel dat de growls en de female vocals het grootste deel waren maar dat de mannelijke clean vocals eigenlijk overbodig waren.

de vocals van de zangeres kwamen al 10x beter over toen ze een paar nummers voor apocalyptica zong, veel helderder.
 

graspoeper

Playlistbediener
11 feb 2020
10
27
Amaranthe is altijd ietwat slordig geweest live, en dat zeg ik als fan vanaf het eerste album. Elize is niet altijd even perfect live, maar ze moet dan ook eens minderen/stoppen met roken als ze de noten wil blijven halen; ze stond op Graspop vorige keer in de coulissen tijdens de solo's en dergelijke een sigaretje of 2 weg te paffen op een show van 45 minuten :lol:. Met Jake E erbij was er meer balans tussen alle stemmen, maar tegenwoordig is de nadruk echt gigantisch verschoven naar Elize, iets wat ik wel jammer vind, Helix is daardoor ook in mijn optiek hun minste album tot nu. Desalniettemin is Amaranthe altijd een geweldig feest live, en zijn het ook fijne mensen buiten de shows om. Elize is super zachtaardig en Johan echt een heerlijke mafklapper.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.225
10.657
Amaranthe is altijd ietwat slordig geweest live, en dat zeg ik als fan vanaf het eerste album. Elize is niet altijd even perfect live, maar ze moet dan ook eens minderen/stoppen met roken als ze de noten wil blijven halen; ze stond op Graspop vorige keer in de coulissen tijdens de solo’s en dergelijke een sigaretje of 2 weg te paffen op een show van 45 minuten :lol:. Met Jake E erbij was er meer balans tussen alle stemmen, maar tegenwoordig is de nadruk echt gigantisch verschoven naar Elize, iets wat ik wel jammer vind, Helix is daardoor ook in mijn optiek hun minste album tot nu. Desalniettemin is Amaranthe altijd een geweldig feest live, en zijn het ook fijne mensen buiten de shows om. Elize is super zachtaardig en Johan echt een heerlijke mafklapper.

Dat laatste viel me ook op toen ze in 2018 in voorprogramma Powerwolf stonden, zag ze toen in de Effenaar. Daarna stond de hele club beneden bij de merchandise lekker te ouwehoeren met iedereen die daar zin in had. Vond ik mooi om te zien, erg benaderbaar.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.679
5.182
@loek

Nee, de Metal Plaza is wel degelijk het eerste deel van het festivalterrein, direct ná de ingang, waartoe ook Metal Dome, Jupiler Stage en Classic Rock Café behoren (het stuk voor de ingang dat jij bedoelt heet de Metal Boulevard).
Het lijkt me zo goed als zeker dat we een normaal/volledig programma voor Metal Dome en Jupiler Stage krijgen, en een 3 uur ingekort programma voor de Main Stages, waarbij de Marquee (die tevens tot de daadwerkelijke Festival Site behoort) net als in 2018 helaas gesloten zal blijven.
Sowieso zal de Metal Dome geopend zijn, in verband met sponsorbelangen e.d. (Red Bull Metal Dome).
Dat zou dus betekenen dat we zo'n 11 bands (8 voor Marquee, 3 voor Main Stages) zouden gaan missen die dag. Jammer, maar nog te overzien (i.i.g. iets meer dan in 2018).
Mijn gok:

Main Stages
Iron Maiden
Alter Bridge
Mercyful Fate (mogelijk afsluiter MS2 na Iron Maiden)
Mastodon
Airbourne
P.O.D.
Phil Campbell and the Bastard Sons
Stake
Exciter

Metal Dome
My Dying Bride
Amaranthe
Death To All
Vltimas
Misþyrming
TBA (uitverkozen band Red Bull Metal Dome)
TBA (uitverkozen band Red Bull Metal Dome)

Jupiler Stage
Slapshot
Deez Nuts
Silverstein
Creeper
Fleddy Melculy
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.655
3.335
De marquee gesloten houden op donderdag zou ik een even grote schande vinden als wat Rock Werchter vorig jaar gelapt heeft op de Pink-dag. De mains 2 bands later starten is 1 ding, maar gewoon een volledig podium gesloten houden kan je toch écht geen volwaardige festivaldag noemen waar je dus hetzelfde voor betaalt als een andere dag?! Als daar nu een band als headliner zou staan die naar festivalnormen buiten budget ligt, kan je dat ook nog kaderen, maar nu... Nee, onbegrijpelijk als ze dat zouden doen.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.679
5.182
Amaranthe is en blijft een heerlijke band, die steeds weer voor een geweldig feestje zorgen. De zuiverheid is daarbij wat mij betreft van ondergeschikt belang (is bij wel meer bands live het geval; mij valt het eerlijk gezegd nauwelijks op). En inderdaad komt de band gewoon zeer symphatiek over, wat ik nooit onbelangrijk vind.
Wel eens dat de mannelijke clean vocalist nogal overschaduwd wordt door de grunts en natuurlijk vooral Elize (om wie het toch eigenlijk gewoon draait). Dat is dan ook een van de redenen is dat Jake E is opgestapt.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.679
5.182
De marquee gesloten houden op donderdag zou ik een even grote schande vinden als wat Rock Werchter vorig jaar gelapt heeft op de Pink-dag. De mains 2 bands later starten is 1 ding, maar gewoon een volledig podium gesloten houden kan je toch écht geen volwaardige festivaldag noemen waar je dus hetzelfde voor betaalt als een andere dag?! Als daar nu een band als headliner zou staan die naar festivalnormen buiten budget ligt, kan je dat ook nog kaderen, maar nu… Nee, onbegrijpelijk als ze dat zouden doen.
Dat vind ik eigenlijk ook, maar alles lijkt er toch op te wijzen..
 

magrathea

Campingartiest
9 feb 2020
66
131
Ik zie eigenlijk nauwelijks hoe je het tijdtechnisch gezien zou moeten bolwerken zonder de Marquee. Dan moeten de eerste bands in de Dome/Jupiler wel heel vroeg starten. 9 bands op de main stages klopt denk ik ook niet, tenzij ze relatief korte sets spelen allemaal. Dat zeg ik op basis van deze clashfinder trouwens: https://clashfinder.com/s/graspop20forecast/?user=0n7ksr.bw

Edit: andere optie is nog dat ze echt tot diep in de nacht doorgaan in de Dome met bands maar dat lijkt me erg sterk
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.655
3.335
Ik zie eigenlijk nauwelijks hoe je het tijdtechnisch gezien zou moeten bolwerken zonder de Marquee. Dan moeten de eerste bands in de Dome/Jupiler wel heel vroeg starten. 9 bands op de main stages klopt denk ik ook niet, tenzij ze relatief korte sets spelen allemaal. Dat zeg ik op basis van deze clashfinder trouwens: https://clashfinder.com/s/graspop20forecast/?user=0n7ksr.bw

Edit: andere optie is nog dat ze echt tot diep in de nacht doorgaan in de Dome met bands maar dat lijkt me erg sterk

Met de op dit moment gekende namen zou dit wel echt kunnen. Even vergeleken met de vrijdag van 2018 (ook Iron Maiden dag) om het even gemakkelijk te maken. Toen 12 bands op mainstages, trek er daar 3 af en je begon rond 13u30, dus misschien nog net een bandje te veel, met 8 begonnen ze om 14u.
De metal dome had 8 gewone bands (dus zonder de coverbands) en begon om 11u15 - daar heb je dus nog een plekje over. Jupiler had er 5, tussen 13 en 21u.

Met nog ongeveer 10-15 namen te gaan, hoop ik dus dat er nog een 6-tal namen bij komen voor die donderdag, waardoor programmatie in de marquee wél doorgaat.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken