Graspop Metal Meeting 2020 - Nieuws en geruchten

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
magrathea wrote:
Ik zie eigenlijk nauwelijks hoe je het tijdtechnisch gezien zou moeten bolwerken zonder de Marquee. Dan moeten de eerste bands in de Dome/Jupiler wel heel vroeg starten. 9 bands op de main stages klopt denk ik ook niet, tenzij ze relatief korte sets spelen allemaal. Dat zeg ik op basis van deze clashfinder trouwens: https://clashfinder.com/s/graspop20forecast/?user=0n7ksr.bw

Edit: andere optie is nog dat ze echt tot diep in de nacht doorgaan in de Dome met bands maar dat lijkt me erg sterk

Met de op dit moment gekende namen zou dit wel echt kunnen. Even vergeleken met de vrijdag van 2018 (ook Iron Maiden dag) om het even gemakkelijk te maken. Toen 12 bands op mainstages, trek er daar 3 af en je begon rond 13u30, dus misschien nog net een bandje te veel, met 8 begonnen ze om 14u.
De metal dome had 8 gewone bands (dus zonder de coverbands) en begon om 11u15 – daar heb je dus nog een plekje over. Jupiler had er 5, tussen 13 en 21u.

Met nog ongeveer 10-15 namen te gaan, hoop ik dus dat er nog een 6-tal namen bij komen voor die donderdag, waardoor programmatie in de marquee wél doorgaat.
Dat hoop ik uiteraard ook, maar zie het eerlijk gezegd niet meer gebeuren.
Ik denk dat we beter kunnen spiegelen aan de donderdag van 2018, waarbij dit jaar de Metal Plaza (MD, JS, CRC) wel een volledige dag geopend zijn, en de Main Stages ook iets eerder openen.

Main Stages: in 2018 7 bands (waarbij je GnR effectief als een dubbel optreden kan rekenen), nu 9 bands.
Marquee: net als in 2018 gesloten.
Metal Dome: in 2018 6 bands (waarvan 3 door Red Bull gekozen bands), nu 7 bands (waarvan 2 door Red Bull gekozen)
Jupiler Stage: net als in 2018 en de meeste andere dagen 5 bands.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.806
12.523

Ik vind dit wel een realistisch verhaal hoor, alleen de optredens starten pas rond 14.30 uur. Onmogelijk om dit allemaal te programmeren zonder Marque. Iron Maiden speelt 2 uur, Mercyfull Fate minimaal 5 kwartier, Alter Bridge komt niet voor minder dan een uur, verwacht eerder ook 5 kwartier en ook Mastodon een uur.

We worden wel genept met deze kortere dag maar die Marque gaat open zijn hoor, kan me echt niets anders voorstellen.
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.912
4.055
Daarbovenop, we zitten aan 107 namen (als ik goed geteld heb) waar ga je de nog minimum 13 extra namen plaatsen als er donderdag niets meer zou bijkomen . De andere dagen zitten ook reeds rond de 30 namen.
Tenzij die 120 gerekend wordt met alle opvulling van dj's en nachtprogramma inbegrepen (wat ik betwijfel).
 

joris313

Gouden Tip
28 nov 2019
259
159
floor jansen op pinkpop zaterdag, geen idee als nightwish op graspop daardoor meer of minder waarschijnlijk wordt

Ik zou het wel heel cool vinden want de vrijdag kan nog echt wel een grote naam gebruiken. In het tourschema van Nightwish lijkt het wel te passen. Dus als het logistiek en qua voorbereidingen/repetities (als dat nodig is) past zou het nog steeds wel erg cool zijn! Echter is het ongebruikelijk dat zo'n grote naam nog zo laat wordt aangekondigd... maar we blijven hopen!
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.258
13.606
Nu we dit forum toch al breder hebben getrokken. Avatar (zijn ze weer (sorry!)) staat op 1 augustus op Faine Misto, Oekraïne. Into the Grave mist nog een naam op de Mainstage op zaterdag 8 augustus. Da's een naam die zou moeten passen tussen Alestorm en Gloryhammer. Zeg ik iets geks, als ik denk dat die laatste ontbrekende naam Avatar zou kunnen zijn? Beetje jammer dat ze voor de rest nog geen data hebben aangekondigd in Europa tijdens het festivalseizoen (op shows met Iron Maiden na dan).
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.790
8.764
Nee, de Metal Plaza is wel degelijk het eerste deel van het festivalterrein, direct ná de ingang, waartoe ook Metal Dome, Jupiler Stage en Classic Rock Café behoren (het stuk voor de ingang dat jij bedoelt heet de Metal Boulevard).
Ik zie dat je gelijk hebt inderdaad.

Maar ik blijf toch wel hoop hebben dat de Marquee gewoon open gaat die dag. Denk dat er nog wel wat bij komt op de donderdag (naast die belgische bandjes in de metal dome)
Ik zie niet hoe alles anders gaat passen zonder de Marquee.
Misschien dat ze hier en daar een bandje minder zetten of dat een paar bands meer speeltijd krijgen maar verwacht toch wel dat de Marquee open gaat die dag.

Verder over de discussie of er nog een grote dag bij komt op de vrijdag, ik begin steeds minder hoop te krijgen op een verschijning van Nightwish ook al zou ik het heel vet vinden. Ik vind trouwens de bovenkant van de zaterdag ook best wel dun. Er staat dan 1 naam meer dan de vrijdag maar daar blijft het bij. er staat in totaal 5 bands met hun eigen logo net als op donderdag. Ik verwacht wel dat hier nog iets bij komt (niet een super grote naam maar wel iets dat groot genoeg is om met hun logo op de affiche te staan
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.806
12.523
Nu we dit forum toch al breder hebben getrokken. Avatar (zijn ze weer (sorry!)) staat op 1 augustus op Faine Misto, Oekraïne. Into the Grave mist nog een naam op de Mainstage op zaterdag 8 augustus. Da’s een naam die zou moeten passen tussen Alestorm en Gloryhammer. Zeg ik iets geks, als ik denk dat die laatste ontbrekende naam Avatar zou kunnen zijn? Beetje jammer dat ze voor de rest nog geen data hebben aangekondigd in Europa tijdens het festivalseizoen (op shows met Iron Maiden na dan).

Oeeh gaaf, dat zou zomaar kunnen! Past er mooi tussen maar had net zo goed zelf de headliner kunnen zijn daar.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.258
13.606
wenteldave wrote:
Nu we dit forum toch al breder hebben getrokken. Avatar (zijn ze weer (sorry!)) staat op 1 augustus op Faine Misto, Oekraïne. Into the Grave mist nog een naam op de Mainstage op zaterdag 8 augustus. Da’s een naam die zou moeten passen tussen Alestorm en Gloryhammer. Zeg ik iets geks, als ik denk dat die laatste ontbrekende naam Avatar zou kunnen zijn? Beetje jammer dat ze voor de rest nog geen data hebben aangekondigd in Europa tijdens het festivalseizoen (op shows met Iron Maiden na dan).

Oeeh gaaf, dat zou zomaar kunnen! Past er mooi tussen maar had net zo goed zelf de headliner kunnen zijn daar.
Mee eens! Dat zou echt een fantastische boeking zijn. En er staat dan ook echt een fantastisch programma. Nou, fingers crossed. Enig idee wanneer de volgende aankondiging (en dus laatste) van ITG komt? Dat zal nog wel even duren, neem ik aan.
 

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
4.137
5.525
theblackmadness wrote:
https://clashfinder.com/s/graspopmm2020/?user=JefB
Ik zou zoiets gokken voor de donderdag

Ik ga me niet mengen in de discussie over tijden, omdat ik daar gewoon bijzonder slecht in ben. Wat ik wel wil doen: zijn de groene namen alle namen die je graag zou willen zien? Dat zijn er nogal wat. Al zal het bij mij ook niet heel veel schelen.

Ik heb gewoon alles aangeduid, wat ik eventueel zou willen zien, dat is idd wat, maar het zijn niet allemaal must-sees. Ik kan dit jaar spijtig genoeg niet gaan, wat toch wel heel erg balen is.
 

JelleCa

Campingartiest
24 okt 2016
88
52
Ik heb ergens gelezen (weet niet meer of het hier was of op eFestivals) dat Nightwish geen festivalshows gaat doen in de Benelux maar enkel zaalshows in het najaar. Ik heb al wel kaarten voor in de Lotto Arena, maar zou ze sowieso ook graag zien op Graspop! Floor Jansen staat wel solo op Pinkpop, maar ik denk niet dat haar soloshow zou passen op Graspop.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.790
8.764
Ik heb ergens gelezen (weet niet meer of het hier was of op eFestivals) dat Nightwish geen festivalshows gaat doen in de Benelux maar enkel zaalshows in het najaar. Ik heb al wel kaarten voor in de Lotto Arena, maar zou ze sowieso ook graag zien op Graspop! Floor Jansen staat wel solo op Pinkpop, maar ik denk niet dat haar soloshow zou passen op Graspop.
Dit is inderdaad een keer gezegd door iemand hier op het forum ja.
En helaas begint het er steeds meer op te lijken dat het ook echt zo is.
Ik zou het zelf wel leuk vinden als Floor Jansen met haar solo act langs komt, maar ik begrijp dat misschien niet iedereen hier op zit te wachten. AL schijnt ze ook wel wat muziek van Nightwish te spelen geloof ik.
Lijkt me ook leuk als Marko Hietala (bassist van nightwish) langs zou kunnen komen met zijn eigen solo project
En wellicht dat het gebrek aan symfonische metal nog een beetje opgevangen kan worden door de toevoeging van Epica zoals hier al eerder werd besproken,
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
Ik heb ergens gelezen (weet niet meer of het hier was of op eFestivals) dat Nightwish geen festivalshows gaat doen in de Benelux maar enkel zaalshows in het najaar. Ik heb al wel kaarten voor in de Lotto Arena, maar zou ze sowieso ook graag zien op Graspop! Floor Jansen staat wel solo op Pinkpop, maar ik denk niet dat haar soloshow zou passen op Graspop.
sledgehammer wrote:

DennisvdBr wrote:
Wat betreft Nightwish… Zo lang er geen aankondiging is op de metalfests tijdens Pinkpop, is de kans voor Nightwish op Pinkpop eigenlijk nog wel aanwezig en nu er hoge spots op de metalfests al ver ingevuld zijn is imo de kans op metalfests kleiner en de kans op Pinkpop juist groter…

Verheug je daar nou maar niet al te veel op. Nightwish doet dit jaar in de Benelux geen festivaloptredens, louter zaalconcerten. Al mag ik mijn bron niet noemen, dus moet je me helaas op mijn woord geloven.

Ah, we hebben nog een goeroe erbij.. ?
Kom op, @sledgehammer, voor de draad ermee! ?
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.790
8.764
Set Abominae wrote:

graspop20 wrote:
Ligt het aan mij, of staat Dimmu Borigr erg laag op het affiche….


Dat ligt waarschijnlijk aan de ‘sterkte’ van de main stages.
Ik verwacht wel dat ze de Marquee afsluiten

dat is 100% zeker:
https://www.graspop.be/nl/bands/dimmu-borgir/
Na deze comment heb ik nog een beetje verder gekeken of er iets in de omschrijving van andere bands staat dat iets zegt over de podiumindeling.

Zo staat bijvoorbeeld bij Heaven Shall Burn:
"Heaven Shall Burn slaagde daarin met vlag en wimpel. Twintig jaar na de release van hun debuut staan de jongens vol overtuiging op diverse hoofdpodia overal ter wereld en weten ze de intensiteit van hun muziek perfect te combineren met een stageshow waar menig headliner bijna jaloers van wordt."

Misschien dat we hieruit kunnen opmaken dat ze toch ms2 afsluiter zijn?

Ook staat er bij Alter Bridge het volgende:
"We mogen zelf zeggen dat ze het bijna tot headline status hebben geschopt."
In veel van de clashfinders stonden ze vlak voor de headliner, Iron Maiden, en dit lijkt wel te kloppen met de omschrijving van "bijna headliner"
 

prins

Dagopener
9 nov 2019
578
711
op de tour poster van judas priest in duitsland (data eind juni) staan saxon en dead daisies als support bands !!! vind saxon ook een goede voor graspop !!!
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.258
13.606
op de tour poster van judas priest in duitsland (data eind juni) staan saxon en dead daisies als support bands !!! vind saxon ook een goede voor graspop !!!
Vergeet The Dead Daisies niet. Staan op 30 juni in de Melkweg, dus ze zijn wel dichtbij. Ik weet alleen de rest van hun tourschema niet.
 

Rick1617899545

Geliefde act
20 nov 2014
1.677
837
prins wrote:
op de tour poster van judas priest in duitsland (data eind juni) staan saxon en dead daisies als support bands !!! vind saxon ook een goede voor graspop !!!

Vergeet The Dead Daisies niet. Staan op 30 juni in de Melkweg, dus ze zijn wel dichtbij. Ik weet alleen de rest van hun tourschema niet.

The Dead Daisies worden niet meer toegevoegd hoor.
Staan er namelijk al
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken