Graspop Metal Meeting 2020 - Nieuws en geruchten

thekillingjoke

Campingartiest
25 aug 2019
84
0
Op Bloodstock staan: Devin Townsend, Skindred, Anselmo & The Illegals, Dark Tranquillity, Sacred Reich, Behemoth, Paradise Lost, Vio-Lence, Jinjer, Judas Priest, Gloryhammer, The Black Dahlia Murder, Life of Agony, Diamond Head en Butcher Babies.
Wat overlap met Graspop; Judas Priest, Paradise Lost, Sacred Reich...Anselmo komt met Down, Nergal met zijn country project... Zouden hier nog andere kanshebbers voor Graspop tussenzitten?

Dark Tranquillity, The Black Dahlia Murder, Vio-Lence en Diamond Head mogen ze mij gerust serveren.

Devin Townsend zou ik zelf dan wel enkel gaan kijken als hij met een Ocean Machine of Strapping Young Lad set afkomt, maar aangezien me dat uitgesloten lijkt te zijn, kan hij in ieder geval wel wat andere festivalgangers blij maken.
 

thekillingjoke

Campingartiest
25 aug 2019
84
0
Dus: wat is er allemaal top op de vrijdag?

Het is natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak, maar ikzelf ga die vrijdag - afhankelijk van de programmatie - toch al Heathen, High on Fire, Heaven Shall Burn, Paradise Lost kijken en als er een gaatje is, ga ik waarschijnlijk ook wat bij M.O.D., Gaahls Wyrd, Killing Joke en Sacred Reich rondneuzen.

Lijkt me wel dat ze op vrijdag nog met een of meerdere kleppers moeten komen.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
3.004
9.005
Dus: wat is er allemaal top op de vrijdag?

Het is natuurlijk een kwestie van smaak. Maar ik kijk op die vrijdag bijzonder uit naar bands als Dool, Fields of the Nephilim, Killing Joke en Our Survival Depends on Us. Verder zijn bands als Alestorm, Paradise Lost, Powerwolf en Babymetal om verschillende redenen ook wel het bekijken waard. Verder is het ook nog wachten op de headliner.
 

sledgehammer

Gouden Tip
24 nov 2017
257
-2
Iemand hoorde ik al zeggen dat de vrijdag al erg sterk is: ik ben wel benieuwd naar welke namen op deze vrijdag absoluut top zijn volgens hem/haar
1f642.svg
Mijn maat en ik aarzelen momenteel juist nog doordat we de vrijdag nog niet zo heel sterk vinden, maar ik laat me heel graag overtuigen. Sterker nog, ik ben eigenlijk al wel overtuigd, maar ik moet die maat van mij overtuigen. Dus: wat is er allemaal top op de vrijdag?
Ik overweeg om voor de vrijdag een dagkaart te kopen, afhankelijk van wat voor hoofdact er bij komt. Voor mij persoonlijk zijn de leukste bevestigingen voor die dag Killing Joke, Babymetal en Enter Shikari. Dat zijn echter wel (voor een metalfestival) alternatieve acts waarover de meningen onder metalfans sterk uiteenlopen. Dus ik weet niet of dat nou de groepen zijn die jij en jouw vriend als eerste moeten checken.

Die uiteenlopende reacties gelden in mindere mate ook voor Powerwolf, Steel Panther en Alestorm. Dit drietal maakt respectievelijk meer traditionele power metal, hair metal en folkmetal en zet elk op zijn eigen manier een heel vermakelijke show neer. Het zijn echte festivalacts, maar ik ken de nodige (wat meer "elitaire") metalfans die juist allergisch zijn voor een of meer van die groepen. Persoonlijk vind ik de humor van Steel Panther wat puberaal en luister ik zeker op cd liever naar Powerwolf of eventueel Alestorm.

Heaven Shall Burn, Dool en Battle Beast vind ik ook goed, maar zullen wederom niet elke metalfan aanspreken.

De "truie" metalfans, die vooral jaren tachtig metal willen horen, moeten het op de vrijdag voorlopig doen met Sacred Reich en Heathen. Als je vriend van thrash metal houdt, kun je die twee bands aanraden. Sacred Reich is live altijd goed op dreef. Met Heathen ben ik minder bekend.

Verder is Paradise Lost een behoorlijk grote naam, die een paar klassieke gothic metal-cd's heeft gemaakt en soms hele indringende shows neerzet, maar andere keren dat ik ze gezien heb juist een off-day had. Op cd vind ik het een uitstekende band, live derhalve wat onvoorspelbaar (en niet echt een festivalact).

De andere acts die voor de vrijdag zijn aangekondigd ken ik zelf nog amper, maar sommigen daarvan lijken me ook best interessant. Voorlopig is het daarom voor mij de meest interessante van de vier festivaldagen (wellicht samen met de zondag), maar voor ik een hoop geld uitgeef, wil ik toch nog wel weten wat de hoofdact wordt en het liefst ook hoe het tijdschema er uit ziet. Graspop kennende heb je best kans dat ze bijvoorbeeld Killing Joke en Babymetal (of Enter Shikari) tegenover elkaar zetten en dan wordt het voor mij meteen een stuk minder aantrekkelijk...
 

duck

Gouden Tip
8 jan 2019
346
643
wenteldave wrote:

rpspeed wrote:
That sounds like a good option but I am coming from the USA and will not have a vehicle, plus I usually drink way too much to drive anyway lol. Looks like I will be staying at Devils Lake this year.


All the way from the United States? Impressive. Are you only coming to Europe for Graspop?
Last edition, there was someone from India on the forum who went to more festivals and concerts. He wanted to feel what it is like in Europe if I remember correctly.

We attended Download in 2018 and Graspop this year. The original plan was Hellfest next year but we liked Graspop so much we decided to come back again. We usually make it a two week holiday and visit other cities in Europe.

I met a group of guys from US at Graspop this year. They told me that they have nothing like GMM in the US.
 

duck

Gouden Tip
8 jan 2019
346
643
Mijn eerste nieuwe ontdekking in deze lading Graspop namen is Alcest. Werd al veel genoemd hier, denk dat een franse vriend van me het ook al eens heeft aangeraden, maar nu dus ook daadwerkelijk wat albums geluisterd. Wat een heerlijke muziek zeg! Gaat zeker op het must-see lijstje.

Alcest is echt wel goed. Ik kan hun nieuwe cd Spiritual Instinct aanbevelen. Luister eens naar het nummer Protection.

 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
3.004
9.005
In mijn ogen heeft Soen de potentie om dé act van het weekend te worden. Ik heb ze dit jaar op Prognosis maar een stukje kunnen zien vanwege een overvolle zaal. Maar wat ik daar hoorde klonk echt retestrak. Sinds hun aankondiging zit ik eigenlijk vooral naar hun muziek te luisteren op Spotify en het verrast me echt hoeveel supersterke nummers ze hebben. Als dit in de Metaldome of Marquee goed afgesteld staat qua geluid, dan gaat dit echt heel gaaf worden!

Verder is het hier al genoemde Alcest er inderdaad ook eentje om naar uit te kijken. Ik heb hen ooit in Dordrecht als voorprogramma van Katatonia gezien. En sindsdien hebben ze (of eigenlijk hij...) met wisselend resultaat nieuwe albums uitgebracht, waardoor m'n aandacht er niet altijd helemaal bij gebleven is. Het meest recente werk is echter weer zeer de moeite, dus ik hoop dat ze daar veel van gaan spelen op Graspop.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.697
6.886
In mijn ogen heeft Soen de potentie om dé act van het weekend te worden. Ik heb ze dit jaar op Prognosis maar een stukje kunnen zien vanwege een overvolle zaal. Maar wat ik daar hoorde klonk echt retestrak. Sinds hun aankondiging zit ik eigenlijk vooral naar hun muziek te luisteren op Spotify en het verrast me echt hoeveel supersterke nummers ze hebben. Als dit in de Metaldome of Marquee goed afgesteld staat qua geluid, dan gaat dit echt heel gaaf worden!

Oh man, dat was zo een vette show! Inderdaad een overvolle zaal door slechte planning, maar ik had met een vriend van me mog het geluk dat we net op tijd binnen waren. Dat was echt genieten. Zo strak gespeeld, en inderdaad zo veel sterke nummers. Als alles goed gaat dan wordt dat bij mij ook zeker een van de hoogtepunten idd, zeker omdat ik hun muziek inmiddels nog veel beter ken.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.612
8.945
Voor mij is vrijdag Alestorm, Steel Panther, Powerwolf en Babymetal. In ieder geval al passend dat het hierboven alsmeer traditioneel wordt beschreven.

Bij zowel Alestorm als Powerwolf fan van de laatste plaat, is dan ook de plaat waarmee ik ze ontdekt heb. Steel Panther moet je maar net zin in hebben. Laatste twee albums heb ik nog niet eens geluisterd, maar als je ineen “fase” zit, waarin je het thema en de grappen goed aankan, dan is t ook wel goede muziek.

In totaal zijn het alle vier ook wel wat meer “acts” waar het ook om de show en het uiterlijk gaat.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.697
6.886
Als je Powerwolf leuk vindt zou ik zeker ook het album Bible of the Beast aanraden. Ken de laatste albums eigenlijk niet, maar toen ik ze nog luisterde was dat mijn favoriet. Heb ze zelf ook op Graspop ontdekt, maar in 2014 al haha :)
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.806
12.523
Valt me nu pas op dat in het verhaaltje van Dimmu Borgir staat dat ze Marque headliner zijn. Grote kans dat ik daar Graspop afsluit dit jaar als dit tegelijk met Deep Purple staat.

Opvallend trouwens hoeveel bands nog geen verhaaltje hebben op de site.
 

kobloodflames

Gouden Tip
11 jan 2018
446
128
Als je ook kijkt naar de bands die op het hoofdscherm (op mobiel iig) staan zie je dat de eerste na headliner per dag Alter Bridge, Korn en Deep Purple zijn voor donderdag, zaterdag en zondag wat wat mij betreft best de M2 headliners kunnen zijn, voor de vrijdag staat er echter pas 1 band in die lijst: Powerwolf en die is helemaal onderaan, wat mij dus niet de M2 headliner lijkt. Ik denk dus dat we op vrijdag in ieder geval 2 (hele) grote namen missen. Ik denk als Nightwish komt dat deze M2 spot misschien wel het beste is voor hun, en dan er nog een klapper boven (Aerosmith?!? Niet super realistisch maar ik hou hoop!)
 

Slayyyyyer

Randprogramma
8 okt 2019
211
81
Zou enorm teleurstellend zijn als Motley Crue weer gaat touren. Ze hebben er zo’n groot issue van gemaakt te stoppen.

https://tonedeaf.thebrag.com/motley-crue-reunion-rumours-online-petition/?fbclid=IwAR1M5xxrQ6VP5sDWWgynim7P8iGVvkr9GJkC7cv2koKyhd3h0XNTVX8CDWE
 

boudewijn1969

Nieuw lid
17 nov 2019
2
1
Dit jaar voor het eerst een vol weekend gmm, weet er iemand een leuke en wat rustige camping in de buurt van het festival terrein?
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
Devin Townsend was puur genieten gisteravond.
Niet alleen muzikaal ijzersterk, maar ook nog eens zeer vermakelijk en een topsfeer!

Voor de mensen die vanavond in 013 gaan kijken, you're in for a treat (en mis ook het voorprogramma Haken niet)! :)
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.806
12.523
Devin Townsend was puur genieten gisteravond.
Niet alleen muzikaal ijzersterk, maar ook nog eens zeer vermakelijk en een topsfeer!

Voor de mensen die vanavond in 013 gaan kijken, you’re in for a treat (en mis ook het voorprogramma Haken niet)! ?

Ik reis over twee uurtjes af naar Tilburg, eerst even borrelen en eten op het terras (in de herfstzon!) en dan genieten van een topavond. Kijk echt uit naar Haken, een van de ontdekkingen voor mij van dit jaar. En ook in het hoofdprogramma, wat een meester is Devin. Ik verwacht m helaas niet op Graspop, Alcatraz zal het waarschijnlijk worden. Daarom nog blijer dat ik alsnog tickets heb gehaald.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken