Iemand hoorde ik al zeggen dat de vrijdag al erg sterk is: ik ben wel benieuwd naar welke namen op deze vrijdag absoluut top zijn volgens hem/haar
Mijn maat en ik aarzelen momenteel juist nog doordat we de vrijdag nog niet zo heel sterk vinden, maar ik laat me heel graag overtuigen. Sterker nog, ik ben eigenlijk al wel overtuigd, maar ik moet die maat van mij overtuigen. Dus: wat is er allemaal top op de vrijdag?
Ik overweeg om voor de vrijdag een dagkaart te kopen, afhankelijk van wat voor hoofdact er bij komt. Voor mij persoonlijk zijn de leukste bevestigingen voor die dag Killing Joke, Babymetal en Enter Shikari. Dat zijn echter wel (voor een metalfestival) alternatieve acts waarover de meningen onder metalfans sterk uiteenlopen. Dus ik weet niet of dat nou de groepen zijn die jij en jouw vriend als eerste moeten checken.
Die uiteenlopende reacties gelden in mindere mate ook voor Powerwolf, Steel Panther en Alestorm. Dit drietal maakt respectievelijk meer traditionele power metal, hair metal en folkmetal en zet elk op zijn eigen manier een heel vermakelijke show neer. Het zijn echte festivalacts, maar ik ken de nodige (wat meer "elitaire") metalfans die juist allergisch zijn voor een of meer van die groepen. Persoonlijk vind ik de humor van Steel Panther wat puberaal en luister ik zeker op cd liever naar Powerwolf of eventueel Alestorm.
Heaven Shall Burn, Dool en Battle Beast vind ik ook goed, maar zullen wederom niet elke metalfan aanspreken.
De "truie" metalfans, die vooral jaren tachtig metal willen horen, moeten het op de vrijdag voorlopig doen met Sacred Reich en Heathen. Als je vriend van thrash metal houdt, kun je die twee bands aanraden. Sacred Reich is live altijd goed op dreef. Met Heathen ben ik minder bekend.
Verder is Paradise Lost een behoorlijk grote naam, die een paar klassieke gothic metal-cd's heeft gemaakt en soms hele indringende shows neerzet, maar andere keren dat ik ze gezien heb juist een off-day had. Op cd vind ik het een uitstekende band, live derhalve wat onvoorspelbaar (en niet echt een festivalact).
De andere acts die voor de vrijdag zijn aangekondigd ken ik zelf nog amper, maar sommigen daarvan lijken me ook best interessant. Voorlopig is het daarom voor mij de meest interessante van de vier festivaldagen (wellicht samen met de zondag), maar voor ik een hoop geld uitgeef, wil ik toch nog wel weten wat de hoofdact wordt en het liefst ook hoe het tijdschema er uit ziet. Graspop kennende heb je best kans dat ze bijvoorbeeld Killing Joke en Babymetal (of Enter Shikari) tegenover elkaar zetten en dan wordt het voor mij meteen een stuk minder aantrekkelijk...