Graspop Metal Meeting 2018 - Nieuws en geruchten

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.513
3.006
Hoe groot zijn die tenten eigenlijk? Vooral met het oog op Iron Maiden -> Ayreon ben ik benieuwd. Ik ga Iron Maiden ook al in Gelredome zien op 1 juli dus ik overweeg om aan het einde van Iron Maiden richting Ayreon te gaan. Hoeveel minuten zou ik dan vooraf in die Marquee moeten zijn?
 

TettenVogel

Support act
15 mrt 2016
796
0
Hoe groot zijn die tenten eigenlijk? Vooral met het oog op Iron Maiden -> Ayreon ben ik benieuwd. Ik ga Iron Maiden ook al in Gelredome zien op 1 juli dus ik overweeg om aan het einde van Iron Maiden richting Ayreon te gaan. Hoeveel minuten zou ik dan vooraf in die Marquee moeten zijn?

De marquee is heel groot. Deze is nog maar enkele keren volzet geweest, maar ik denk dat dit wel gaat gebeuren bij Ayreon. Vroeger vertrekken bij Iron Maiden gaat nodig zijn voor een goede plek.

De Metal Dome is een heel stuk kleiner. Deze is vaak vol.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.344
5.890
Rockbeer wrote:
Hoe groot zijn die tenten eigenlijk? Vooral met het oog op Iron Maiden -> Ayreon ben ik benieuwd. Ik ga Iron Maiden ook al in Gelredome zien op 1 juli dus ik overweeg om aan het einde van Iron Maiden richting Ayreon te gaan. Hoeveel minuten zou ik dan vooraf in die Marquee moeten zijn?

De marquee is heel groot. Deze is nog maar enkele keren volzet geweest, maar ik denk dat dit wel gaat gebeuren bij Ayreon. Vroeger vertrekken bij Iron Maiden gaat nodig zijn voor een goede plek.

De Metal Dome is een heel stuk kleiner. Deze is vaak vol.

Iron Maiden tourt volgens mij ook meestal met exact dezelfde setlist overal (laatste keer iig wel). Dus kun je zo van te voren bedenken na welk nummer je weg gaat. Ben ik in ieder geval wel van plan.

Metal Dome kwam ik voorheen niet zo vaak, nu staan er meerdere bands die ik wel wil zien. Bij Sons of Apollo wellicht kans dat ie vol raakt?
 

kobloodflames

Gouden Tip
11 jan 2018
446
128
Rockbeer wrote:
Hoe groot zijn die tenten eigenlijk? Vooral met het oog op Iron Maiden -> Ayreon ben ik benieuwd. Ik ga Iron Maiden ook al in Gelredome zien op 1 juli dus ik overweeg om aan het einde van Iron Maiden richting Ayreon te gaan. Hoeveel minuten zou ik dan vooraf in die Marquee moeten zijn?

De marquee is heel groot. Deze is nog maar enkele keren volzet geweest, maar ik denk dat dit wel gaat gebeuren bij Ayreon. Vroeger vertrekken bij Iron Maiden gaat nodig zijn voor een goede plek.

De Metal Dome is een heel stuk kleiner. Deze is vaak vol.

Betekent volzet dan dat je er niet meer in mag? En kun je het van buiten nog wel horen? Ik wil namelijk wel graag de hele show van Maiden zien, en bij Ayreon wil ik net zo lief langs de tent gaan zitten zolang ik maar wel de muziek goed kan horen. Zou dat kunnen?
 

TettenVogel

Support act
15 mrt 2016
796
0
Neen, er zijn geen bewaakte ingangen in de marquee, met volzet bedoel ik gewoon dat het propvol is. Je kan je er dus altijd proberen tussen te wurmen :)

Ik denk dat bij Sons Of Apollo de tent vol zal zijn. De Metal Dome trekt de laatste jaren veel volk, ongeacht de groepen die er spelen.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.637
5.090
Neen, er zijn geen bewaakte ingangen in de marquee, met volzet bedoel ik gewoon dat het propvol is. Je kan je er dus altijd proberen tussen te wurmen
1f642.svg


Ik denk dat bij Sons Of Apollo de tent vol zal zijn. De Metal Dome trekt de laatste jaren veel volk, ongeacht de groepen die er spelen.
Denken jullie dat Sons Of Apollo bovengemiddeld (voor het tijdstip) veel publiek gaat trekken?
Tuurlijk, het is een supergroup, en de leden hebben hun sporen in de progressive metal allen meer dan verdiend, en zeker Portnoy is een grote meneer binnen (en misschien ook wel buiten) dat genre, maar zou het doorsnee publiek dat ook weten? Progressive metal is toch een klein beetje een niche, ook binnen de metalwereld (het feit dat progmetal-bands vrijwel nooit op de mainstage staan, geeft dat wellicht ook wel enigszins aan).

Op zich wel opmerkelijk dat er dit jaar zoveel supergroups op het affiche staan, met naast Sons Of Apollo ook nog Hollywood Vampires, A Perfect Circle, Ayreon, Bloodbath, Dead Cross, Powerflo en (in iets mindere mate) Amaranthe (met daarnaast nog geruchten dat Batushka en mogelijk ook Ghost eveneens supergroeups zijn).
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.344
5.890
TettenVogel wrote:
Neen, er zijn geen bewaakte ingangen in de marquee, met volzet bedoel ik gewoon dat het propvol is. Je kan je er dus altijd proberen tussen te wurmen
1f642.svg


Ik denk dat bij Sons Of Apollo de tent vol zal zijn. De Metal Dome trekt de laatste jaren veel volk, ongeacht de groepen die er spelen.

Denken jullie dat Sons Of Apollo bovengemiddeld (voor het tijdstip) veel publiek gaat trekken?
Tuurlijk, het is een supergroup, en de leden hebben hun sporen in de progressive metal allen meer dan verdiend, en zeker Portnoy is een grote meneer binnen (en misschien ook wel buiten) dat genre, maar zou het doorsnee publiek dat ook weten? Progressive metal is toch een klein beetje een niche, ook binnen de metalwereld (het feit dat progmetal-bands vrijwel nooit op de mainstage staan, geeft dat wellicht ook wel enigszins aan).

Op zich wel opmerkelijk dat er dit jaar zoveel supergroups op het affiche staan, met naast Sons Of Apollo ook nog Hollywood Vampires, A Perfect Circle, Ayreon, Bloodbath, Dead Cross, Powerflo en (in iets mindere mate) Amaranthe (met daarnaast nog geruchten dat Batushka en mogelijk ook Ghost eveneens supergroeups zijn).

Ik weet in ieder geval dat het een van de artiesten is waar ik het meest naar uitkijk. Was zelfs bereid Megadeth ervoor te skippen, toen het in de eerste versie van de clashfinder leek te clashen. Maar geen idee hoe dat voor het grote publiek zit, Kreator en Rise Against zullen ook wel aardig wat volk trekken. Toch zal het mij niks verbazen als het dringen wordt in de Metal Dome.

Wat supergroups betreft, ik zie A Perfect Circle meer als Maynards side project dan een supergroup, en Ayreon kun je nauwelijks een groep noemen aangezien Lucassen het enige vaste lid is. Maar ja, das gezeur over terminologie, ik snap je punt. Samenwerken met meerdere artiesten lijkt tegenwoordige populair, ook in de mainstream wereld vliegen de features en collaborations je om de oren.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.172
10.506
Zo, eindelijk kans gezien om eens te gaan zitten voor het blokkenschema van Graspop. Ik vind het echt bijzonder knap hoe weinig echt vervelende clashes er zijn met zo’n geweldige line-up. Een aantal konden we al een beetje raden zoals Wolves in the Throne Room en Parkway Drive tijdens Ayreon. Enige twee nieuwe waar ik niet blij van word is de overlap tussen Powerwolf en In This Moment en Sons of Apollo en Rise Against.

Hieronder mijn loopschema waarbij ik nu al weet dat deze te druk is. Er moet gerust en gegeten worden om in normale toestand de slotact steeds mee te krijgen. Ik blijf de opzet met de twee mainstages briljant vinden. Je kan daardoor ontzettend veel bands zien en ook nog relatief gemakkelijk vooraan komen bij je favo band.

Donderdag
Follow the Ciphier – rondlopen – Cancer Bats – Warlock – Black Stone Cherry – Fleddy MelculyJonathan Davis – Ghost – Guns ‘n Roses

Vrijdag
Diablo Blvd – Avatar – relaxen – Shinedown – stukje Tremonti – In this Moment – snel rennen naar Powerwolf – Septicflesh – Avenged Sevenfold – Stukje Iron Maiden of misschien Watain – vooraan gaan staan voor AYREON!!! – Napilsen bij het slot van Parkway Drive

Zaterdag
Rustig beginnen met waarschijnlijk Backyard Babies en Bölzer van een afstand – Batushka – POD – geen mustsees, ook wel even lekker – Amaranthe – kadavar – Kreator (begin) – Sons of apolloRise Against – Megadeth – Volbeat (eerste 3 kwartier) – Bloodbath (laatste half uur) – Marylin Manson

Zondag
Vandenbergh – Pro-Pain – Eisbrecher – Tyr – Billy Talent – body CountLimp Bizkit – Bullet for my Valentine – Hollywood Vampires Judas PriestOzzy OsbourneA Perfect Circle

 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.513
3.006
Ik zal voornamelijk op de main stages te vinden zijn. Alleen voor de volgende groepen maak ik een uitzondering:
Dool, Ayreon, The Raven Age, Zeal & Ardor, Anti-Flag, Stone Broken (als ik wakker ben), Exodus, Living Theory (als ik nog leef).
Dit zijn inmiddels best veel bands geworden zo en dat aangevuld met zeker 70% op de main stages maakt dat het volkomen onhaalbaar gaat zijn. Het wordt dus keuzes maken.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.351
5.046
30712394_2093791333994347_7033261367889606066_n.jpg


Zo te zien gaan ze looks van papa echt omgooien Hoewel ik de clip best vet vond, vind ik de stijl niet echt passen verder.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.637
5.090
Zo te zien gaan ze looks van papa echt omgooien Hoewel ik de clip best vet vond, vind ik de stijl niet echt passen verder.
Ditmaal heet de 'opvolger' (nog steeds gewoon Tobias Forge) geen Papa Emeritus, maar Cardinal Copia, die inderdaad een stuk dynamischer en frivoler dan zijn voorgangers:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=e_74Ijj6EpY[/video]

[video]https://www.youtube.com/watch?v=C_ijc7A5oAc[/video]
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.637
5.090
Die nieuwe single van A Perfect Circle heeft me trouwens definitief omgekregen. Wat een lekkere plaat, en ook nog eens gebaseerd op een van mijn favoriete boekseries (Douglas Adams ftw!). :)
Morgen komt het nieuwe album officieel uit, ga maar alvast eens luisteren op Youtube.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=r03V9OEJlgg[/video]
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.351
5.046
Ik hoop alleen wel dat de drukte een beetje aangenaam gaat zijn. Iemand daar ervaring mee op een uitverkocht Graspop?
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.172
10.506
Die nieuwe single van A Perfect Circle heeft me trouwens definitief omgekregen. Wat een lekkere plaat, en ook nog eens gebaseerd op een van mijn favoriete boekseries (Douglas Adams ftw!).
1f642.svg

Morgen komt het nieuwe album officieel uit, ga maar alvast eens luisteren op Youtube.

<iframe src="https://www.youtube.com/embed/r03V9OEJlgg" style="margin: 1em auto; height: 169.875px;" width="100%" height="286" frameborder="0" allowfullscreen=""></iframe>

Goed nieuws! Afgaande op de Coachela setlist spelen ze van dit album live. Ff goed inluisteren! Lijkt me een sublieme afsluiter worden.
 

TettenVogel

Support act
15 mrt 2016
796
0
Ik hoop alleen wel dat de drukte een beetje aangenaam gaat zijn. Iemand daar ervaring mee op een uitverkocht Graspop?

Je merkt wel dat het druk is, maar alles blijft tamelijk vlot bereikbaar. Drankstanden hebben nauwelijks aanschuifrijen, eten zou je direct moeten kunnen bestellen, alleen de Metal Dome zal vaak vol zijn. Ok ga je bij de inkom maximaal een 15-tal minuten moeten aanschuiven, maar in vergelijking met andere festivals is dat nog redelijk ok.

Ik hoop wel dat er donderdag maatregelen worden genomen. De combi's komen met al hun hebben en houden aan en er gaan veel mensen met een dagticket zijn. Ik hoop dat ze inspanningen doen om alle mensen die aankomen vlot te verwerken.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.344
5.890
Indiaantje89 wrote:
Ik hoop alleen wel dat de drukte een beetje aangenaam gaat zijn. Iemand daar ervaring mee op een uitverkocht Graspop?

Je merkt wel dat het druk is, maar alles blijft tamelijk vlot bereikbaar. Drankstanden hebben nauwelijks aanschuifrijen, eten zou je direct moeten kunnen bestellen, alleen de Metal Dome zal vaak vol zijn. Ok ga je bij de inkom maximaal een 15-tal minuten moeten aanschuiven, maar in vergelijking met andere festivals is dat nog redelijk ok.

Ik hoop wel dat er donderdag maatregelen worden genomen. De combi’s komen met al hun hebben en houden aan en er gaan veel mensen met een dagticket zijn. Ik hoop dat ze inspanningen doen om alle mensen die aankomen vlot te verwerken.

Maar de gewone combi's komen vrijdag pas, dus dat scheelt weer. Denk niet dat het donderdag drukker wordt dan normaal. Maar hoop inderdaad wel dat ze op een goede manier dagtickets en XL-combi's scheiden.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken