UK Glastonbury 2019 - Nieuws en geruchten

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.936
8.575
Dennis1808 wrote:
Eerste rits namen

Elk festival zou hiervan dromen, maar de headliners vallen me vies tegen eigenlijk.

Zoals bij elk festival in die periode…

The Cure is vet (en die in de UK zien zal wel de moeite zijn), Stormzy is best verfrissend maar aan de heel kleine kant, ondanks zijn status. Maar die twee volg ik wel. Alleen The Killers vind ik een héél rare keuze. Of gaat het de eerste liveshow zijn terug in de voltallige bezetting? En die brengen toch ook geen muziek uit ofzo? Daaronder: veel vets hoor.

The Cure, Janet Jackson, Liam Gallagher, Tame Impala, Vampire Weekend, Lauryn Hill, Janelle Monae, Interpol, Kylie, Christine And The Queens, Cat Power, Wu-Tang Clan, The Good, The Bad & The Queen, Jon Hopkins, Lizzo, Kamasi Washington, IDLES, Rosalía, Johnny Marr, Mavis Staples, Rex Orange County; Little Simz, Michael Kiwanuka, Kate Tempest, Jungle, Neneh Cherry, Kurt Vile, Sons Of Kemet, Low, Maribou State en Sharon Van Etten zou ik allemaal wel willen zien.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.325
5.817
ChiquitaChaser wrote:

Dennis1808 wrote:
Eerste rits namen

Elk festival zou hiervan dromen, maar de headliners vallen me vies tegen eigenlijk.


Zoals bij elk festival in die periode…

The Cure is vet (en die in de UK zien zal wel de moeite zijn), Stormzy is best verfrissend maar aan de heel kleine kant, ondanks zijn status. Maar die twee volg ik wel. Alleen The Killers vind ik een héél rare keuze. Of gaat het de eerste liveshow zijn terug in de voltallige bezetting? En die brengen toch ook geen muziek uit ofzo? Daaronder: veel vets hoor.

The Cure, Janet Jackson, Liam Gallagher, Tame Impala, Vampire Weekend, Lauryn Hill, Janelle Monae, Interpol, Kylie, Christine And The Queens, Cat Power, Wu-Tang Clan, The Good, The Bad & The Queen, Jon Hopkins, Lizzo, Kamasi Washington, IDLES, Rosalía, Johnny Marr, Mavis Staples, Rex Orange County; Little Simz, Michael Kiwanuka, Kate Tempest, Jungle, Neneh Cherry, Kurt Vile, Sons Of Kemet, Low, Maribou State en Sharon Van Etten zou ik allemaal wel willen zien.

Precies dat. Dik affiche hoor. En goed om te zien dat zelfs Glasto moeite heeft met dikke headliners boeken, laat zien dat Pinkpop en Werchter het nog best netjes gedaan hebben eigenlijk.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.336
5.034
Gewoon sterke line up ja. En ik vind The Killers wel tof nog steeds. Alleen je verwacht van Glasto soms geweldig magische exclusieve boekingen.

Janet Jackson en Kylie benieuwen mij wel. Al zou ik me ook echt in hun repertoire moeten verdiepen zou ik naar een Glasto gaan. Want ik ken lang niet alles van ze. Stormzy vind ik dan weer ietsjes minder naar mijn smaak. The Cure is ook tof.

Miley Cyrus staat naar mijn idee best laag trouwens?

 

willem1617899896

Campingartiest
21 jan 2018
84
14
Alleen The Killers vind ik een héél rare keuze. Of gaat het de eerste liveshow zijn terug in de voltallige bezetting? En die brengen toch ook geen muziek uit ofzo?
Hier moet ik natuurlijk op reageren, haha. :wink:

Tuurlijk zijn ze qua grootte en prestige niet te vergelijken met pakweg een The Cure.
Maar niet vergeten dat The Killers in de UK enorm populair zijn, dus als ze op Werchter headliner kunnen zijn, dan zeker op Glasto.
Ze hebben idd geen nieuwe muziek (waarschijnlijk eind dit jaar of ergens in 2020), maar hebben met hun laatste album nog niet op Glastonbury gestaan (hun laatste volledige show was in 2007).

Als je dit combineert met het kleine aanbod van de echt grote festival headliners, dan lijkt mij dit zeker geen rare keuze.
De kans dat ze met hun originele bezetting spelen is heel erg klein btw.

Alleszins, ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat de volledige line-up fantastisch goed is!
 

Mink

Dagopener
9 apr 2013
664
127
Hoi hoi, mijn broertje en ik gaan samen naar Glastonbiury en zouden met een vriend van ons meerijden maar hij gaat niet meer. Nu zijn we een beetje aan het kijken hoe we er dan gaan komen maar het blijkt stervens duur te zijn om te vliegen. Is er hier iemand met wie wij mee zouden kunnen rijden, uiteraard vergoeden wij dan de brandstof! Je zou onze held zijn!
 

kelis

Nieuw lid
11 jun 2019
1
0
Hey!
Even een vraag voor de andere Glastonburygangers: Hebben jullie de tickets al binnen? Wij vertrekken het weekend voor Glastonbury en ze hebben nog steeds niets op de post gedaan (aldus de tracker van Seetickets). Weten jullie wanneer ik ze kan verwachten?
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.213
4.467
Ik heb zelf een coach-package, ik krijg mijn festivalticket pas in de bus. Het busticket heb ik wel.

Wat een line-up is het trouwens, die timetable is gewoon onmogelijk!
 

tom93

Dagopener
24 apr 2019
605
259
Ik dacht vooraf: The Killers is tof, maar kunnen ze geen grotere headliner krijgen? Maar dat neem ik terug. Wat zetten die een fantastische show neer zeg. En dan als verrassing ook nog even de Pet Shop Boys meenemen. Echt genieten op BBC 2 al de hele avond.

En terwijl ik dit typ ook nog Johnny Marr het podium op en doen ze samen This Charming Man van The Smiths!
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.451
6.116
Damn Oasis! Jaloers! Nick Cave en Chris Martin bij Kylie en fantastische optredens van oa The Killers. Kijk lekker op de stream een beetje mee maar had hier graag bij willen zijn.

Volgend jaar....
 

tom93

Dagopener
24 apr 2019
605
259
Ik zou er ook wel graag heen willen, maar het is alleen vrij onmogelijk om er kaarten voor te krijgen of niet?
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.981
2.024
Lees juist dat er watertekort is, alle douches afgesloten en urenlange rijen voor water.
Fijn zeg.
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.213
4.467
Ik was dus één van die lucky bastards die erbij was afgelopen weekend en ik kan alleen maar zeggen dat het ongelooflijk tof was. Als je van festivals houdt, en dat zal iedereen hier doen, is het absoluut een aanrader om te proberen hier naar toe te gaan. Ik ga het in ieder geval volgend jaar weer proberen. Ik ben op veel festivals geweest. In NL op Pinkpop, Lowlands en BKS en op Sziget, maar dit is echt nergens mee te vergelijken.

Wij hadden een coachticket en gingen met de bus op donderdag van Londen naar het festival. Tentje opgezet en toen kon het feest beginnen. Al heel snel ga je beseffen hoe onwerkelijk groot het echt is. Volgens mij hebben wij gedurende het weekend veel van het terrein gezien, maar ik vermoed dat er nog stukken niet ontdekt zijn.

Op donderdag dus aangekomen, maar op die dag was er (eigenlijk) nog niet echt een programma. Die dag wel een optreden van Jamie Cullum gezien en 's avonds vrouwenvoetbal gekeken, altijd leuk met Britten naar voetbal kijken, al is gisteren weer gebleken dat het weer geen homecoming gaat worden ;). Verder dus die dag heel veel indrukken opgedaan, overweldigd geraakt en stilgestaan bij het feit hoe tof het is om daar te zijn. Een beetje vroeg gaan tukken die dag, zodat we fit aan de echte start konden verschijnen.

Op vrijdag gestart met een optreden van Tom Odell, Bastille weer gezien, George Ezra meegepikt. Het viel me snel op dat de artiesten zonder uitzondering ook heel veel zin hebben om op Glastonbury op te treden. Meermaals gehoord dat het hun grootste optreden ooit was en zeker als je de Pyramid en de weide daarvoor bekijkt kan dat haast ook niet anders. Daarom was bijvoorbeeld George Ezra door ook veel toffer dan op Pinkpop. Daarbij is het publiek vanaf de eerste tot de laatste rij enthousiast, ongelooflijke sfeer die ik nergens anders heb meegemaakt. Een van de muzikale hoogtepunten van het weekend ook op dag 1 gezien: Tame Impala. Ontzettend sterk optreden, een geweldige band, voor de Lowlandsgangers: absoluut gaan zien. Voor de boekers van andere festivals: deze guys kunnen ieder veld aan, liefst in het donker. Zij speelden samen met Stormzy. Niet getwijfeld om naar hem te gaan kijken, al bleek op de beelden dat ook dit een gaaf optreden was en een terechte pyramid-headliner. De nacht nog even goed doorgepakt in de Shangri-La en bijbehorende spacende kermis. Ook nog een Nederlandse bijdrage, My Baby, meegepikt die een heel strak en goed optreden gaven op (volgens mij) de Truth Stage.

Zaterdag was een werkelijk waar bloedhete dag, half 8 's ochtend je tent uitzweten nadat je er om 4 uur in lag, op adrenaline door dus, en dat is geen enkel probleem op Glastonbury. Op zaterdag eigenlijk het enige optreden gezien dat ik slecht vond: Janet Jackson. Ze heeft goede dansmoves, maar daar is het ook mee gezegd. Ik weet eigenlijk niet of ze goed bij stem was, want volgens mij heeft ze niet gezongen. Was er wel benieuwd naar, maar dit viel dus tegen. Er is naast de bekende namen ook nog te veel om op te noemen randprogramma. Zo zijn we in een circus geweest, is er een bioscoop, speeltuin voor kinderen (die volgens mij gratis mee mogen), en biedt een klimmetje op de heuvels een grandioos uitzicht. Ik vergeet the Park en Glastonbury on Sea. Er is echt te veel om in een weekend mee te maken. In The Park hebben we nog een optreden gezien van (iets in de trant van) unlimited orchestra,. Een orkest met o.a. mensen met beperkingen die disco/funk muziek speelden met allerlei gastzangers en zangeressen, waaronder LiannaLa Havas. Verder die dag Liam Gallagher, mijn naam en profielfoto geven natuurlijk al aan dat ik hier niet objectief over kan zijn, ik stond vrijwel vooraan, en het was fantastisch. Tegelijkertijd moeten de 50-jarige puberbroers eindelijk eens normaal gaan doen en gewoon samen op het podium gaan staan. Hoewel Wall of Glass, Greedy Soul en For what it's worth best toffe nummers van hem solo zijn, ontploft het toch bij ieder Oasisnummer, bij zowel optredens van Noel als van Liam. Ik blijf - tevergeefs - hopen op een reünie. Misschien wel hét hoogtepunt van het weekend waren toch The Killers. Als er enige twijfel bestond of zij headlinerwaardig waren hebben ze iedere twijfel vakkundig om zeep geholpen. Vooraf nog heel kort Chemical Brothers overwogen, maar godzijdank dat idee snel laten varen. Ongelooflijk gaaf optreden! Zo veel energie, de Pet Shop Boys in de encore meenemen en eruit knallen met Mr Brightside! Onwaarschijnlijk gaaf! Verder die nacht o.a. nog best een toffe dj-set van Camelphat meegepakt.

Dan was het alweer de laatste dag. Ook hier weer een line-up om u tegen te zeggen. Het legends-slot was zo ongelooflijk druk. Ik heb denk ik nog nooit zoveel mensen bij een optreden gezien. Vooraf was dit mij niet bekend, maar dit is traditioneel ook het drukst bezochte slot. Verder ook gewoon een tof optreden van Kylie. Nog een gastoptreden van Nick Cave en een rolletje voor Chris Martin maakten het wel nog legendarischer (ook omdat ik van beide groot fan ben). Verder ook best een tof optreden van Miley Cyrus gezien, die - hoewel heul Amerikaans - best wel een prima optreden weggaf. Ook leuk dat pa en Lil' Nas nog even voorbij kwamen. Verder nog een optreden van Billie Eilish waar ik me heel erg op verheugde, een heel tof mens! Er waren kennelijk wat problemen met het geluid, maar daardoor liet zij zich niet uit het veld slaan en brak gewoon het podium af. Van haar gaan we nog veel zien, daar ben ik van overtuigd. Again een tip voor Lowlandsgangers! Helaas heb ik het optreden van Dave (of eigenlijk Alex) gemist, maar de beelden hiervan zijn wel heel tof! De grotere podia werden afgesloten door Christine and the Queens en The Cure ( @mattman : is dit Sophie's choice voor jou?). Wij vonden beide wel tof, maar - als niet groots fan van The Cure - vind ik 2 uur The Cure toch wel wat veel. Daarom gekozen voor Christine and the Queens en de encore van The Cure nog mee te pikken. Beide optredens waren gewoon heel erg goed.

Ongetwijfeld vergeet ik nog heel veel en ik heb me nu met name op de muziek gericht, maar er is nog zo veel meer. Ik zei het al eerder, maar als je de mogelijkheden hebt, zou ik absoluut proberen kaarten te krijgen, wij gaan dat dus zeker weer doen volgend jaar.

@Tom93 Je moet een portie geluk hebben wat kaarten betreft, maar onmogelijk is het dus niet. Je moet eerst ervoor zorgen dat je geregistreerd bent, dat staat best duidelijk op de site uitgelegd. Je hebt hier o.a. een pasfoto voor nodig (die daarna ook op je ticket komt). Als je registratie in orde is krijg je een code waarmee je kunt inloggen als de kaartverkoop start. Eerst gaan de zogeheten coachpackages in de verkoop. Dit is een beperkt aantal kaartjes waar busvervoer vanuit allerlei Engelse steden bij zit. Wij hadden het geluk hier gelijk raak te schieten. Tips hierbij: zorg dat je zoveel mogelijk apparaten tegelijk hebt, probeer het met en zonder wi-fi én er zijn dus kaartjes met busvervoer op woensdag en op donderdag, probeer beide data afzonderlijk op de verschillende apparaten. Op zoveel mogelijk paarden wedden dus. Verder zorgen dat je karma op peil is en misschien een kaarsje aansteken ;).

@Joe Ik had die berichten ook gelezen, maar ik kan het me bijna niet voorstellen. Wij hebben nergens langer dan vijf minuten hoeven wachten om onze drinkflessen met water te (laten) vullen. Wat douchen betreft; als je naar Glastonbury gaat moet je er gewoon op rekenen dat je niet doucht. We hebben op de laatste dag douches aangetroffen, dit waren er letterlijk een stuk of tien, en inderdaad wel out of order (vermoedelijk dus om voldoende water te garanderen).

Verder nog heel cool dat Sir David Attenborough kwam! Ook heel fijn om helemaal niets aan plastic aan te treffen op het festival! Goed voorbeeld van hoe het kan! En in het kader van Leave no Trace, Love the Farm, bleek dat 99,3% van de tenten is meegenomen!
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.336
5.034
Tof verhaal Oasis, ik ben in 2013 geweest en herken best wat terug in je verhaal. Je bent echt overdonderd hoe groot het is, hoeveel er te zien is, maar ook hoe ontzettend veel je mist. Ik ga volgend jaar weer een poging wagen.
 

tom93

Dagopener
24 apr 2019
605
259
Bedankt voor je heldere uitleg Oasis! En je mooie verslag :) Erg jaloers op je.
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.213
4.467
Klopt, het is echt onmogelijk om alles te zien dat je leuk vindt. Daarbij zijn er ook nog een verrassingsoptredens waarvan je (ik in ieder geval) pas op de hoogte was nadat ze al lang en breed afgelopen waren. Dit jaar bijvoorbeeld een optreden van Foals of een optreden in the park van Vampire Weekend
 

Dirk Net

Support act
25 nov 2014
993
120
Verder nog heel cool dat Sir David Attenborough kwam! Ook heel fijn om helemaal niets aan plastic aan te treffen op het festival! Goed voorbeeld van hoe het kan! En in het kader van Leave no Trace, Love the Farm, bleek dat 99,3% van de tenten is meegenomen!
Mooi verslag ! Bedankt ! Dit is oopgevend voor andere grote festivals, zoals Werchter en vooral Pinkpop. het kan dus toch.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken