Festileaks Festival Draft VI: ABC Edition

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.225
4.488
Voor iedere ronde een loting qua letter. That's evil, but I like
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.899
6.121
Je begint toch iedere letter van nul moet je zeggen, want iedereen kiest voor de eerste keer pas een act van de destbetreffende letter (tenzij vanaf ronde 25 natuurlijk).
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.635
7.371
Zou dan wel de gehele reeks aan letters vooraf bekend maken. Eventueel kan je ook zo ver gaan met door elkaar gooien, dat een letter ook al voor de tweede keer langs kan komen, voordat alle letters al geweest zijn.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.635
7.371
Ik ben hier toch ook wel voor denk ik. Of als compromis, ronde 1 normaal en deel 2 in de mix voor een extra verrassingseffect?

Het lijkt me in ieder geval een goed plan om de tweede helft niet gespiegeld terug te laten gaan. Dan heb je een paar deelnemers die daar bij dezelfde letters vroeg kunnen kiezen, zou mij vervelend lijken…

Edit: en wat theblackmadness zegt is precies wat ik bedoelde met vooraf de letterreeks bekend hebben, omdat je daar tactisch op kan plannen met de grote namen van je affiche.
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.298
6.496
Voor het gemak duid ik de getallen/symbolenronde vanaf nu aan met #
Kortom, we hebben de opties:

1: A -> Z - 2x # - Z -> A
2: Randomreeks ( om de 10 (?) rondes een nieuwe reeks neerzetten waarbij alle letters en # 2x voorkomen en we zo de 50 halen)
3: Volledig rondom (begin elke nieuwe ronde wordt de letter of # bekend gemaakt)
4: Afwisseling (Ronde 1: A Ronde 2: Random Ronde 3: B Ronde 4: Random etc.)

Ik stem zelf voor 4. best of both worlds laten we maar zeggen
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.635
7.371
Voor het gemak duid ik de getallen/symbolenronde vanaf nu aan met #
Kortom, we hebben de opties:

1: A -> Z - 2x # - Z -> A
2: Randomreeks ( om de 10 (?) rondes een nieuwe reeks neerzetten waarbij alle letters en # 2x voorkomen en we zo de 50 halen)
3: Volledig rondom (begin elke nieuwe ronde wordt de letter of # bekend gemaakt)
4: Afwisseling (Ronde 1: A Ronde 2: Random Ronde 3: B Ronde 4: Random etc.)

Ik stem zelf voor 4. best of both worlds laten we maar zeggen

eens met 4.

En de random wordt dan pas bekend aan het begin van die specifieke ronde?
Of vooraf random gemaakt en in z’n geheel bekend bij de start?

edit: en uiteraard bij alle opties elke letter twee keer in het spel? Of wordt random helemaal random dat je in het extreemste geval 26 bands met de A op je affiche hebt?
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.899
6.121
Het punt dat ik een beetje wil maken is dat sommige letters meer interessante acts zullen hebben dan andere. Zo zal de A, R of S beter zijn om 'vooraan' te zitten dan pakweg O of K. Vandaar, de randomisatie.
 

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.548
4.454
Ja ik vind het raar om random te doen zonder dat je zelf weet welke letter je kan verwachten + moet je voor elke ronde kan beginnen wachten tot de bekendmaking van de letter door Brian en daarna nog eens wachten op de persoon die eerst aan de beurt is.
Door de randomisatie van de deelnemers, is het ook niet noodzakelijk om nog een randomisatie door te voeren, aangezien de persoon die eerste bij A mag kiezen, daarna als laatste bij B mag kiezen enz. Vandaar zie ik de meerwaarde niet van die randomisatie van het alfabet
 

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.548
4.454
Ja ik vind het raar om random te doen zonder dat je zelf weet welke letter je kan verwachten + moet je voor elke ronde kan beginnen wachten tot de bekendmaking van de letter door Brian en daarna nog eens wachten op de persoon die eerst aan de beurt is.
Door de randomisatie van de deelnemers, is het ook niet noodzakelijk om nog een randomisatie door te voeren, aangezien de persoon die eerste bij A mag kiezen, daarna als laatste bij B mag kiezen enz. Vandaar zie ik de meerwaarde niet van die randomisatie van het alfabet
Zeker bij keuze 4 is dit oneerlijk toch, dan weet deelnemer 1 en 3 wat ze mogen verwachten, maar deelnemer 2 en 4 die moeten maar zien
Edit: stel je weet op voorhand dat je bij M eerste keuze hebt, maar bij de randomisatie in ronde 2 kwam M al naar voren, waardoor je nooit echt een eerste keuze hebt gehad, aangezien je mss als een van de laatste mocht kiezen bij ronde 2, snap je waarom dit me zeer oneerlijk lijkt naar bepaalde spelers dan
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.164
10.487
Ik stem ook voor 4. Volgens mij creëer je hiermee genoeg variatie en 'randomheid' zodat iedereen een eerlijke kans heeft. Of vaak als laatste is, kan natuurlijk ook :)
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.298
6.496
Zeker bij keuze 4 is dit oneerlijk toch, dan weet deelnemer 1 en 3 wat ze mogen verwachten, maar deelnemer 2 en 4 die moeten maar zien
Edit: stel je weet op voorhand dat je bij M eerste keuze hebt, maar bij de randomisatie in ronde 2 kwam M al naar voren, waardoor je nooit echt een eerste keuze hebt gehad, aangezien je mss als een van de laatste mocht kiezen bij ronde 2, snap je waarom dit me zeer oneerlijk lijkt naar bepaalde spelers dan
Je kunt in dit geval natuurlijk de volgorde van kiezen voor 2 rondes hetzelfde laten. Persoon 1 heeft dan de eerste keuze bij de letter A en een random letter. Bij letter B en een random letter is die dan weer als laatste. In dat geval zou 25 deelnemers ideaal zijn. Dan kan ik voor de niet random letter de random letter bekend maken, zodat iedereen optijd weet waar die aan toe is. Dus voor ronde 3 begint, maak ik de random letter van 4 bekend.

Misschien maak ik het nu ook wel onnodig ingewikkeld
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.298
6.496
edit: en uiteraard bij alle opties elke letter twee keer in het spel? Of wordt random helemaal random dat je in het extreemste geval 26 bands met de A op je affiche hebt?
Elke letter 2x erin sowieso. dat is natuurlijk het leuke van deze draft.
Het punt dat ik een beetje wil maken is dat sommige letters meer interessante acts zullen hebben dan andere. Zo zal de A, R of S beter zijn om 'vooraan' te zitten dan pakweg O of K. Vandaar, de randomisatie.
Klopt, das een beetje mazzel hebben of niet. Natuurlijk kan iemand die als een van de eersten zit bij de A ook de S als random hebben daarna. Maar ja, lot ...
 

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.548
4.454
Je kunt in dit geval natuurlijk de volgorde van kiezen voor 2 rondes hetzelfde laten. Persoon 1 heeft dan de eerste keuze bij de letter A en een random letter. Bij letter B en een random letter is die dan weer als laatste. In dat geval zou 25 deelnemers ideaal zijn. Dan kan ik voor de niet random letter de random letter bekend maken, zodat iedereen optijd weet waar die aan toe is. Dus voor ronde 3 begint, maak ik de random letter van 4 bekend.

Misschien maak ik het nu ook wel onnodig ingewikkeld
Dan heb je nog steeds dat probleem natuurlijk
Als je dan als laatste bent, heb je nooit als eerste kunnen kiezen bij eender welke letter
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.635
7.371
Uiteindelijk is de randomisatie natuurlijk ook al het bepalen van de startvolgorde. En ook eens dat voorafgaand de gehele lettervolgorde wel bekend moet zijn, los van welke variant het wordt.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken