Festileaks CropTop100

50. Hole - Violet (207pt - 6 stemmers)

Het eerste nummer dat we tegenkomen in de top50 is Violet van Hole. Afkomstig van hun tweede album, dat vlak na het overlijden Kurt Cobain uitkwam, wat zorgde voor een flinke boost in de sales met meerdere multi platinum singles, waaronder ook deze.

49. Tracy Chapman - Fast Car (209pt - 8 stemmers)
We hebben net buiten de top50 de eerste notering van Tracy Chapman in de lijst gehad en daar hadden we het al aangegeven dat het niet lang zou duren voordat er nog een tweede nummer voorbij zou komen. Dit keer net binnen de top50 het nummer Fast Car en zoals gezegd dus de andere single van dat debuutalbum waarvoor Tracy een Grammy won.

47. Heart - Barracuda (210pt - 9 stemmers)

Op 47 vinden we Barracuda, de persoonlijke nummer 3 van @Virp:
Ik vind het altijd mooi als een nummer doordrenkt is met emotie. Maar in plaats van een zoet liefdes liedje, schreef Heart een van de mooiste rock songs uit woede. Een emotie die uiterst goed tot zijn recht komt door de rauwe stem van Ann en het opzwepende ritme van deze klassieker.

Barracuda is geschreven als een aanklacht tegen seksisme en een aanklacht tegen de muziekindustrie. En als we het dan toch over een vrouwelijke top 100 hebben, dan denk ik dat het extra mooi is als gender ongelijkheid wordt aanstipt. Dat neemt trouwens niet weg dat Barracuda ook gewoon een echte klassieker en een heel lekker nummer is. Kortom het nummer verdient gewoon in de top 100 te staan.

47. Billie Eilish - Happier Than Ever (210pt - 6 stemmers)
Langzaamaan beginnen er steeds meer artiesten voor de tweede keer terug te keren, zo hebben de vorige update, deze update, maar ook de volgende update twee artiesten erbij zitten met hun tweede notering. Na Tracy Chapman is het bij deze update de beurt aan Billie Eilish met Happier Than Ever. Het is de laatste keer dat we Billie in de lijst tegen komen, maar ze zal zeer zeker Happier Than Ever mogen zijn met twee noteringen in de top100 van ons forum.

Laatst bewerkt:
Je kan uit 2003 ook een ander popnummer nemen. Je had namelijk ook Clocks (Coldplay), White Flag (Dido), Crazy in Love (Beyonce). Begrijp niet precies waarom Toxic 2003 of 'nieuwe popmuziek' moet representeren. Die is ook nog steeds bekend van de nostalgie van Just Dance toch? Ik vind het ook nog wel een leuk nummer vanwege nostalgie, maar denk niet dat het Britneys beste is. Britney met Madonna vergelijken is ook raar, Madonna was the Queen of Pop en heeft voor een popartiest echt een exceptioneel lange carrière gehad van begin jaren 80 tot Hung up in 2005 (ook een banger).
Helemaal mee eens!
Dat soort vergelijkingen tussen tijdperken gaan altijd compleet scheef, en zijn meestal zeer sterk gekleurd door leeftijd, jeugdsentiment, nostalgie, persoonlijke voorkeur, ervaring en herinnering, etc. (wat natuurlijk ook heel logisch is).
Zodra je echter ook maar iets verder graaft dan het oppervlak, zie je al snel dat dat allemaal best wel meevalt/tegenvalt (hoe je het ook wil bekijken).
Ik kan ongeveer net zo slecht tegen de 'ouwe lullen moeten weg' als tegen de 'vroeger was alles beter' mentaliteit (en niet alleen in de muziek).
In ieder jaar/tijdperk is er zowel vreselijk goeie als vreselijk slechte muziek gemaakt (wat ook weer heel subjectief is vanzelfsprekend).
Leuke test: neem er maar eens een compleet willekeurig hitlijstje bij uit eender welk jaar, en loop alle nummers eens af.. 🙂😉

Laatst bewerkt:
Barracuda wordt trouwens dankzij Chappell Roan bekend gemaakt bij een jonger publiek die waarschijnlijk nog nooit van het nummer had gehoord, wat ook wel leuk is.

46. Nina Simone - Feeling Good (212pt - 7 stemmers)

Voor het eerst deze lijst komen we Nina Simone tegen met Feeling Good. Het is niet het enige nummer van Nina Simone in de lijst, maar voor mij wel de beste van Nina Simone. Dit nummer is door vele artiesten gezongen, maar de versie van Nina Simone is de mooiste versie. De originele versie komt uit 1964, maar deze versie van Nina Simone komt uit 1965 en is daarmee het op één na oudste nummer in de top100. Het oudste nummer in de lijst, staat ook op naam van Nina.

44. Madonna - Frozen (223pt - 7 stemmers)

Na een mooie discussie over tijdloze muziek, vergeten muziek en of Madonna nou wel of niet verrassend is voor deze lijst, gooien we nog wat olie op het vuur: ze staat er zelfs twee keer in, wie had dat gedacht?! Per toeval wordt dit nummer momenteel ook gebruikt op de Olympische Spelen tijdens het kunstrijden van de vrouwen. De sporter schaatst op dit nummer naar de tweede plek in de huidige tussenstand.

44. Taylor Swift ft. Bon Iver - Exile (223pt - 6 stemmers)

Op 44 vinden we voor het eerst en ook voor het laatst Taylor Swift in de top100. Als we het dan toch over verwachtingen hebben: waar ik bij Madonna toch echt verbaasd was dat ze twee keer in de lijst staat, had ik het bij Tay Tay juist niet verwacht dat ze er maar één keer in staat. En het heeft daarbij ook erg lang geduurd voordat er een nummer van haar stevig in de lijst stond: pas na 45 (!) ingezonden lijsten stond dit nummer definitief in de top100, nadat deze daarvoor steeds verder leek weg te zakken.

43. Fleetwood Mac - Landslide (226pt - 6 stemmers)

Voor het eerst komen we nu Fleetwood Mac tegen met het nummer Landslide. Afgelopen maand kwam het nummer nog voor het eerst binnen in de US Hot 100 van Billboard, vermoedelijk de Amerikaanse versie van de Top40. Deze populariteit had het nummer te danken aan de season finale van Stranger Things een dag voor de opening van onze stembussen, hoeveel invloed zou dit gehad hebben in onze eigen lijst? Daar gaan we bij de volgende editie over twee jaar achter komen. En zoals velen van jullie al wel verwacht hadden, dit is natuurlijk niet het enige nummer dat een flinke populariteitsboost heeft gekregen dankzij Stranger Things, meer daarover later.

Snel voor werktijd aan!

42. Rosalía ft. Björk & Yves Tumor - Berghain (228pt - 9 stemmers)

Het jongste nummer in de lijst en de persoonlijke nummer 3 van @MadMandra27
Een lied moet niet altijd enige leeftijd hebben om te besluiten dat het een meesterwerk is, want dat hoor je in dit geval meteen. Over de mannelijke inbreng van Yves Tumor kunnen we kort zijn: moest je nu echt zo hard schreeuwen? Was dat nodig? Maar goed, over naar de vrouwen in deze song: Rosalía & Björk. Dat deze dames een ongelooflijke onderlinge chemie hebben, bewezen ze al met de single Oral. Deze samenwerking gaat echter nog dieper. Zo horen we maar liefst 3 talen (Duits, Spaans, Engels) en waar het bij Rosalia heel bombastisch overkomt, etaleert Björk weer haar gekende scheurende stijl. Prachtig contrast dat de tijd des tands zonder twijfel zal trotseren 💕

41. Evanescence - My Immortal (233pt - 9 stemmers)

@InsaniTiny heeft wat geschreven voor dit nummer:
My Immortal is voor velen jeugdsentiment van de hoogste orde. De hartverscheurende melodie en tekst over de herinnering of geest van een persoon die je niet meer loslaat, sluit namelijk naadloos aan op de emoties van een puber. Het gevolg: inmiddels zingen we meer dan een decennium later dit nummer nog massaal mee!

39. The Cranberries - Linger (245pt - 9 stemmers)

Linger was de eerste grote hit van The Cranberries. Het nummer is uiteraard afkomstig van het debuutalbum. Vooral in het Verenigd Koninkrijk was het een groot succes en een goed opstapje naar die volgende wereldhit, later in de lijst.

39. Eefje de Visser - Bitterzoet (245pt - 7 stemmers)

Het enige Nederlandstalige nummer in de lijst, volgens @Oasiss volledig terecht dat dit dan dat ene nummer is dat de lijst haalt. Het is dan ook zijn persoonlijke nummer 1:
Bitterzoet is de titeltrack van Eefje's vierde album, en wel de kroon op haar prachtige oeuvre. Bitterzoet is als een heerlijke roes, waarbij de avantgardistische trip van haar eerder werk gezelschap krijgt van elektronische invloeden; de meest gemoedelijke trip ooit. Het "Spinvis meisje" is al lang veel te weinig eer voor deze koningin van de Nederlandstalige pop.

Aha de eerste nummers passeren de revue waarover ik getwijfeld had bij mijn inzending voor de algehele top10, slowly getting there 👀

Probleem met Swift en Lana eigenlijk ook is dat er te weinig achter één nummer is geschaard om ervoor te stemmen. Exile terecht erin natuurlijk.

• Leuk
Waarderingen: Oasiss
Benieuwd of Linger ook zo hoog had gestaan zonder die cover van Royel Otis; voor mij was dat in ieder geval wel weer een goede herinneringen aan het bestaan van dit liedje (wel alsnog verbeteren erop te stemmen, zoals op wel meer nummers die hier voorbijkomen..)

72. Lana Del Rey - Summertime Sadness (157pt - 6 stemmers)

@JB. wilde eigenlijk maar op één nummer per artiest stemmen, maar het album Norman Fucking Rockwell! was te goed om het bij één te laten. Nou heeft hij alleen de pech dat al die nummers buiten de top100 zijn gebleven. Maar toch heeft Lana Del Rey de lijst gehaald met een ander nummer: Summertime Sadness. Dit nummer stond op het album Born To Die uit 2012, het tweede album van Lana Del Rey en ook het beste album van haar tot nu toe.

Hierop terugkomend. Dat er geen nummer van Norman Fucking Rockwell de lijst heeft gehaald, maar er wel op veel nummers meermaals gestemd is, is een kenmerk van een fantastisch album. Allemaal wereld nummers! 😘

Hierop terugkomend. Dat er geen nummer van Norman Fucking Rockwell de lijst heeft gehaald, maar er wel op veel nummers meermaals gestemd is, is een kenmerk van een fantastisch album. Allemaal wereld nummers! 😘
Belachelijk goed album inderdaad.

38. Fleetwood Mac - Dreams (257pt - 9 stemmers)

We hebben nog maar net het eerste nummer van Fleetwood Mac gehad en dan volgt al meteen de tweede: Dreams. Door de stemlijsten heen was het de gehele tijd stuivertje wisselen met Landslide, maar uiteindelijk heeft dit nummer aan het langste eind getrokken. Het nummer komt van hét Fleetwood album Rumours, waarvan blijkbaar elk nummer een eigen wikipedia pagina heeft (nutteloos feitje van de dag).

37. Beach House - Myth (261pt - 7 stemmers)

De nummer 1 van @Matthijs!
Beach House is natuurlijk heer en mees... uhm... dame en juffrouw in de dromerige indie. Albums vol prachtnummers die óók vaak schuren, maar er kan het risico op 'voortkabbelen' ontstaan. Dan is Myth een ontzettend lekker nummer in de strandhuismix. Het is voor mij de grootste 'hit' van band, met het meest herkenbare en pakkende refrein, voor zo ver er sprake is van een refrein dan. Wat ik verder heel tof vind: de toename in intensiteit in de vocalen.

(Een nummer dat in de slotnacht nog een pakweg 25 plekken is gestegen door stemmen van @Mark's Kal en @Fluxion en daarmee over Space Song heen gingen)

36. Dolly Parton - Jolene (266pt - 12 stemmers)

We komen weer bij een iconische vrouw uit, dit keer Dolly Parton. Zij is de eerste artiest die we tegen komen in de lijst met meer dan 10 stemmen. Jolene is natuurlijk haar grootste hit en daar kan ik ongetwijfeld van alles over schrijven, maar het is veel interessanter om te benoemen dat Dolly Parton zich voor allerlei goede doelen inzet en zo ook een eigen non profit Dolly Parton's Imagination Library heeft, waarmee ze kinderen van arme gezinnen de mogelijkheid geeft om te lezen met allerlei gratis boeken en waar ze ook zelf wel eens een boek voorleest. Mooi toch?

34. Phoebe Bridgers - I Know The End (267pt - 8 stemmers)

Eén puntje hoger, maar twee plekken hoger, vinden we het tweede nummer van Phoebe Bridgers. @Brian wist het einde nog niet, maar Phoebe wel. Het nummer wordt (volgens wikipedia) gezien als chamber pop (geen idee wat voor genre dat is), maar zelf schijnt ze het nummer te hebben omschreven als een "big metal song". Zeggen jullie het maar! De artiest waarmee ze de 34e plek deelt, heeft het antwoord wel.

34. Big Thief - Not (267pt - 7 stemmers)

En we sluiten af met de persoonlijke nummer 1 van @Matjes:
De reden dat dit mijn nummer een is komt vooral door een live uitvoering waar ik bij was. Big thief speelde in 2022 op best kept secret. Tijdens dit nummer vergaat de zangeres de tektst. Ze was zichbaar van slag, de rest van de band bleef op het inpraten terwijl ze samen verder jamden. De totale euforie in de tent van het publiek wat meeleefde toen ze eindelijk de power had gevonden om het door te zetten was uniek. Los daarvan vond ik het nummer altijd al erg goed.

Goed! Daar gaan we:

Er zijn 62 lijsten ingezonden, waarvan er 4 lijsten een top25 waren. Daarmee zijn er in totaal 3.000 stemmen uitgebracht (en 76.550 punten).
Van deze 3.000 stemmen is er op 1.665 unieke nummers gestemd.

Om de top100 te behalen heeft een nummer minimaal 3 stemmen nodig, maar er is slechts 1 nummer in de top100 die maar 3 stemmen heeft, de rest heeft allemaal 4 of meer stemmen gekregen. Daarom volgt later vandaag de lijst met alle nummers buiten de top150 met minimaal 4 stemmen.

Het nieuwste nummer in de top100 komt uit 2025 en is pas een paar maanden oud, terwijl het oudste nummer al meer dan 60 jaar mee gaat en uit 1961 komt. Het volledige overzicht van nummers per decennium volgt later.

Wie heeft de meeste en minste invloed gehad op de totale lijst? (invloed op de top100 volgt naderhand)
De meeste overlap met anderen:
1. @jonveras 45
2. @Virp 44
3. @BlackwaterPark 42
3. @spongebobsong 42
3. @Yannick 42

De lijsten met 25 nummers heb ik omgerekend alsof ze 50 nummers hadden. Virp had in zijn lijst van 25 nummers 22 nummers met overlap en staat zodoende in verhouding op de tweede plaats, kort gevolgd door een gedeelde derde plek.

De minste overlap met anderen:
1. @WTTNightMare 10
1. @Bubba 10
3. @daily 15
3. @won666 15

Aan de onderkant van de lijst niet veel bijzonders. @Matthijs en @Davidd hadden met respectievelijk 10 en 14 gedeelde nummers uit hun top25 ook in dit lijstje kunnen staan, maar met de omrekening naar een lijst met 50 nummers, staan ze toch net iets hoger op de ranglijst.

Bij alle overlap tussen de lijsten heb ik ook nog gekeken naar hoeveel punten de overlap waard was. Als je dat toepast op de bovenkant en onderkant van de lijst, dan zie je daarin dat de lijst van @BlackwaterPark het beter deed dan de andere lijsten met 42 nummers aan overlap en zelfs (met omrekening) ook beter dan die van @Virp. @jonveras was zowel bij het aantal nummers als aantal punten de onbetwiste nummer 1.

Als we dit toepassen onderaan de lijst, dan doet @Bubba het net iets beter dan @WTTNightMare en @won666 schiet een paar plekjes nog omhoog en doet het dus beter dan @daily.

De mensen die het omgerekend significant beter doen met het aantal punten ten opzichte van het aantal nummers zijn:
@Everyknight plek 36 -> 20
@Koekdoos plek 54 -> 41
@JB. plek 12 -> 5

Bij dit drietal staan de nummers met overlap gemiddeld gezien dus hoger in hun top50.

Bij het onderstaande drietal stonden de nummers met overlap vooral onderin hun lijst:
@gmm033 plek 27 -> 57
@Royke plek 38 -> 50
@Parfex plek 11 -> 21
Dus als ik het goed begrijp, ben ik het zwartste schaap? De gene met de meest "unieke" smaak. De grootste buitenstaander?

Verdorie, dan sta ik maar 59/62 qua grootste "trve metalhead" 😭

Want een echte trve metalhead zal nooit luisteren wat iemand anders ook opzet eh 😆

Je kan nog onderaan eindigen met aantal nummers in de top100 waarop je hebt gestemd ten opzichte van anderen! Hoe mainstream ben je is het dan ;)

33. Björk - Jóga (276pt - 8 stemmers)

Na de eerdere notering van Army of Me (met tekst van @Mark's Kal) nu een tweede nummer van Björk in de lijst. Met bijna het dubbele aantal punten van Army of Me, maar wel vrijwel hetzelfde aantal stemmers doet ze het met dit nummer toch een stuk beter en dat terwijl het nummer het een stuk minder goed deed bij de hitlijsten, tot 2007 was het bijvoorbeeld haar enige single dat niet de hitlijsten in het Verenigd Koninkrijk wist te halen. Nutteloos feitje van de dag (sponsored by @InsaniTiny): in een Sims 3 uitbreidingspakket zit een character gebaseerd op Björk.

32. Julie Christmas & Cult of Luna - The Wreck of S.S. Needle (279pt - 7 stemmers)

Dé nummer 1 volgens @johanra, een van velen hier op het forum die deze combinatie dit jaar live zal ervaren in Engeland:
Mariner is een concept album uit 2016 met als thema verkenning van de ruimte, isolatie en de reis naar het onbekende. Op dit album krijgt Cult of Luna versterking van Julie Christmas waardoor er ook op vocaal gebied meer variatie kwam tov eerder werk. Met haar kenmerkende combinatie van screams, fluisteren en engelachtige melodieën brengt zij emoties over die variëren van teder en breekbaar tot rauw en woedend. Mariner zit al jaren gebeiteld aan de top van mijn favoriete albums en het nummer The Wreck of S.S. Needle is mijn favoriete song op het album en heeft in tegenstelling tot de andere nummers enkel vocals van Julie Christmas. Het thema van de song is mij na al die jaren nog altijd niet volledig duidelijk. Je kan het wel plaatsen in het concept van het album maar langs de andere kant zijn er ook wel best veel referenties aan druggebruik. Christmas' vocale bereik komt hier volledig tot zijn recht, waar haar stem zowel respect afdwingt als een staalharde vastberadenheid uitstraalt, terwijl ze tegelijk pijn en kwetsbaarheid blootlegt. Als je goed luistert, hoor je hoe ze haar adem niet alleen gebruikt om haar zinnen te markeren, maar ook als een percussie en expressief instrument op zich. Het nummer is met afstand het hoogtepunt van het album, en Christmas’ herhaalde bezwerende bevel “Put me down where I can see you run” is meeslepend en memorabel.
Voor een aantal festileakers waaronder mijzelf is het nog wachten tot augustus en dan gaan we het live meemaken op Arctangent waar het album integraal en exclusief zal uitgevoerd worden ter gelegenheid van de 10e verjaardag.

29. Kate Bush - Cloudbusting (280pt - 8 stemmers)

We slaan even wat plekjes over en komen direct op een drievoudige plek 29 uit, waarvan de eerste door Kate Bush wordt ingenomen met het nummer Cloudbusting, de tweede notering van haar in de lijst. Met wederom het toeval dat er nu live gedanst wordt bij het kunstrijden op de Olympische Spelen op de muziek van Kate Bush. Het nummer is afkomstig van het album Hounds of Love dat een groot succes was, maar voor ons is het slechts een opstapje naar die andere grote hit van het album verderop in de lijst.

29. Lorde - Green Light (280pt - 9 stemmers)

De persoonlijke nummer 1 van @jonveras vinden we terug als een van de andere twee nummers op plek 29:
Green Light klinkt alsof je op een feestje staat te lachen en te huilen tegelijk, maar de dag erna toch weer vooruit kijkt. Rauw, eerlijk en toch super meeslepend. Dat gevoel alleen al verdient een plekje in deze top 100.

Afgelopen jaar op Glastonbury was Lorde een van de artiesten met een secret set, waarbij zij volgens mij zelfs de dag opende. @Brian was een van de forumgebruikers aanwezig bij deze show?

29. Little Simz - Introvert (280pt - 7 stemmers)

De laatste artiest in deze update is Little Simz, of zoals die ene typo Little Sims, goed passend bij het nutteloze feitje van de dag eerder in deze post. Het nummer is afkomstig van het album Sometimes I Might Be Introvert. Dat album wordt gezien als een van de beste hiphop albums ooit gemaakt.

32. Julie Christmas & Cult of Luna - The Wreck of S.S. Needle (279pt - 7 stemmers)

Dé nummer 1 volgens @johanra, een van velen hier op het forum die deze combinatie dit jaar live zal ervaren in Engeland:
Mariner is een concept album uit 2016 met als thema verkenning van de ruimte, isolatie en de reis naar het onbekende. Op dit album krijgt Cult of Luna versterking van Julie Christmas waardoor er ook op vocaal gebied meer variatie kwam tov eerder werk. Met haar kenmerkende combinatie van screams, fluisteren en engelachtige melodieën brengt zij emoties over die variëren van teder en breekbaar tot rauw en woedend. Mariner zit al jaren gebeiteld aan de top van mijn favoriete albums en het nummer The Wreck of S.S. Needle is mijn favoriete song op het album en heeft in tegenstelling tot de andere nummers enkel vocals van Julie Christmas. Het thema van de song is mij na al die jaren nog altijd niet volledig duidelijk. Je kan het wel plaatsen in het concept van het album maar langs de andere kant zijn er ook wel best veel referenties aan druggebruik. Christmas' vocale bereik komt hier volledig tot zijn recht, waar haar stem zowel respect afdwingt als een staalharde vastberadenheid uitstraalt, terwijl ze tegelijk pijn en kwetsbaarheid blootlegt. Als je goed luistert, hoor je hoe ze haar adem niet alleen gebruikt om haar zinnen te markeren, maar ook als een percussie en expressief instrument op zich. Het nummer is met afstand het hoogtepunt van het album, en Christmas’ herhaalde bezwerende bevel “Put me down where I can see you run” is meeslepend en memorabel.
Voor een aantal festileakers waaronder mijzelf is het nog wachten tot augustus en dan gaan we het live meemaken op Arctangent waar het album integraal en exclusief zal uitgevoerd worden ter gelegenheid van de 10e verjaardag.

Prachtige geschreven tribute, @johanra, aan het mooiste post-metalnummer ooit gemaakt! Een zeer verdiende hoge klassering in deze lijst bovendien. En ik kan echt niet wachten om het in augustus zelf live ta gaan ervaren.

Users who are viewing this thread