Festileaks CropTop100

54. Epica - Cry For The Moon (198pt - 6 stemmers)

Het is alweer even geleden, maar het is weer eens tijd voor een nummer uit onze eigen lage landen. Na Sylvie Kreusch, Brutus en Ayreon is het nu de beurt aan Epica met Cry For The Moon, wederom van een debuutalbum. Het nummer wordt gedragen door de wonderschone stem van Simone Simons, ten tijde van de onderstaande videoclip pas 18 jaar oud. Inmiddels 23 jaar later speelden ze afgelopen jaar als subheadliner voor Iron Maiden op Graspop, waarmee ze nu ook weer samen spelen in België. Dit is het enige nummer van Epica in de lijst, dus misschien dat superfan @Jamel (inmiddels 35 keer Epica live gezien?) de volgende editie van de CropTop het nummer nog ietsie hoger in de lijst kan krijgen, door deze ook op te nemen in zijn stemlijst.
Beetje de omgekeerde wereld toch als ik mijn stem als superfan moet aanpassen aan mensen die op het bekendste, maar zeker niet het beste Epica nummer stemmen. 😜

• 100
  • Leuk
Waarderingen: InsaniTiny en MetalLimbo
Nu drie nummers om vervolgens later vandaag af te sluiten met de andere drie die nét buiten de top50 zijn beland.

56. Pixies - Gigantic (195st - 7 stemmers)

De Pixies vinden we terug op plek 56 met een gigantisch goede score van 195 punten. De oplettende lezer van het huidige Hurt/Heal spel had al wel kunnen weten dat ze in de lijst nog een keer aan bod zouden komen (en zo zijn er al wel meer hints geweest de afgelopen periode). Gigantic komt van het eerste album van Pixies (al vind ik wikipedia er wat twijfelachtig in met een "mini album" dat al eerder is uitgebracht) en als er iets is waar men hier op het forum enorm fan van lijkt te zijn, dan is het wel debuutalbums.

55. Donna Summer - I Feel Love (197pt - 6 stemmers)

Het is dan wel geen Hot Stuff, maar toch staat Donna Summer terecht in de lijst. Ze voelt de liefde van zes stemmers voor een mooie positie in de top100. Het nummer is door zowel Billboard als Rolling Stone uitgeroepen tot de allerbeste dansplaat ooit gemaakt en bij dat laatste tijdschrift staat het nummer drie plekjes hoger dan hier, maar dan in een algemene lijst aller tijden op plek 52.

54. Epica - Cry For The Moon (198pt - 6 stemmers)

Het is alweer even geleden, maar het is weer eens tijd voor een nummer uit onze eigen lage landen. Na Sylvie Kreusch, Brutus en Ayreon is het nu de beurt aan Epica met Cry For The Moon, wederom van een debuutalbum. Het nummer wordt gedragen door de wonderschone stem van Simone Simons, ten tijde van de onderstaande videoclip pas 18 jaar oud. Inmiddels 23 jaar later speelden ze afgelopen jaar als subheadliner voor Iron Maiden op Graspop, waarmee ze nu ook weer samen spelen in België. Dit is het enige nummer van Epica in de lijst, dus misschien dat superfan @Jamel (inmiddels 35 keer Epica live gezien?) de volgende editie van de CropTop het nummer nog ietsie hoger in de lijst kan krijgen, door deze ook op te nemen in zijn stemlijst.

Vette worp, met 2/3 in mijn lijst! :cool:

Overigens lang niet mijn favoriete Pixies nummer, maar wel gekozen omdat Kim Deal er zo'n groot aandeel in heeft.

Achteraf gezien overigens toch ook wel een beetje spijt dat ik bij veel bands/artiesten vaak niet voor een bekender nummer, maar voor een wat meer obscure persoonlijke favoriet ben gegaan.
Die vallen natuurlijk helaas roemloos buiten de top-100 of zelfs top-200, terwijl een bekender nummer juist een stuk hoger had kunnen eindigen.
Maar soit.. 💁‍♂️

Laatst bewerkt:
Beetje de omgekeerde wereld toch als ik mijn stem als superfan moet aanpassen aan mensen die op het bekendste, maar zeker niet het beste Epica nummer stemmen. 😜
Ja, dit dus.. 😅

Ik had Cry For The Moon weliswaar wel in mijn lijst, maar pas op nr. 24.
Unleashed op nr. 4, maar staat dus helaas niet in de lijst.. 😕

• Leuk
Waarderingen: InsaniTiny en Jamel
Achteraf gezien overigens toch ook wel een beetje spijt dat ik bij veel bands/artiesten vaak niet voor een bekender nummer, maar voor een wat meer obscure persoonlijke favoriet ben gegaan.
Die vallen natuurlijk helaas roemloos buiten de top-100 of zelfs top-200, terwijl een bekender nummer juist een stuk hoger had kunnen eindigen.
Maar soit.. 💁‍♂️

Ik had geen idee dat Cry For The Moon zo bekend was voor Epica, had juist een Beyond The Matrix verwacht. Maar het blijft een lastige balans voor welk nummer je moet gaan, tactisch stemmen of niet? Zo had ik Within Temptation en Linkin Park met een nummer de lijst in kunnen stemmen, als ik wel tactisch had gestemd.

• Leuk
Waarderingen: Jamel
Ik had geen idee dat Cry For The Moon zo bekend was voor Epica, had juist een Beyond The Matrix verwacht. Maar het blijft een lastige balans voor welk nummer je moet gaan, tactisch stemmen of niet? Zo had ik Within Temptation en Linkin Park met een nummer de lijst in kunnen stemmen, als ik wel tactisch had gestemd.
Dit soort lijsten heeft voor mij echt helemaal niks te maken met tactisch stemmen. Dit is een oprechte opsomming van alle nummers die ik mooi vind. Ook al ben ik de enige in de wereld. Wie weet inspireer je er nog een andere meelezer mee.

Dit soort lijsten heeft voor mij echt helemaal niks te maken met tactisch stemmen. Dit is een oprechte opsomming van alle nummers die ik mooi vind. Ook al ben ik de enige in de wereld. Wie weet inspireer je er nog een andere meelezer mee.

Zo heb ik ook op Up From The Bottom van Linkin Park gestemd (vind ik het gaafste nummer van het album (bonus op het deluxe album)), maar dan blijk ik achteraf de enige te zijn, terwijl ik ook met die punten Heavy Is The Crown in de top100 had kunnen krijgen (zo bleek achteraf, dus op het moment van stemmen viel er nog niet echt tactisch te zijn). Dat is dan toch wel zonde achteraf.

idem!

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Zo heb ik ook op Up From The Bottom van Linkin Park gestemd (vind ik het gaafste nummer van het album (bonus op het deluxe album)), maar dan blijk ik achteraf de enige te zijn, terwijl ik ook met die punten Heavy Is The Crown in de top100 had kunnen krijgen (zo bleek achteraf, dus op het moment van stemmen viel er nog niet echt tactisch te zijn). Dat is dan toch wel zonde achteraf.
Goh ja, waarom zou je dan een nummer in de lijst stemmen dat je zelf minder graag hoort?
Het is juist de meerwaarde van deze lijst dat er weinig of niet tactisch gestemd werd, aangezien het de eerste editie is.

Goh ja, waarom zou je dan een nummer in de lijst stemmen dat je zelf minder graag hoort?
Het is juist de meerwaarde van deze lijst dat er weinig of niet tactisch gestemd werd, aangezien het de eerste editie is.

Daarom ook gewoon voor Up From The Bottom gegaan (en ook gewoon hoger gezet dan Emptiness Machine in mijn stemlijst), maar achteraf was het gaaf geweest om Heavy Is The Crown in de top100 te hebben. Dat nummer hoor ik ook gewoon graag en dan zou het voor mij ook een logische keuze zijn met aan de ene kant beide nummers niet in de lijst en aan de andere kant wel een van de twee in de lijst. Een optie voor over twee jaar in ieder geval, al is de hype van Linkin Park dan misschien al wel weer wat minder groot.

CFTM staat in elk geval bovenaan op Spotify en is by far het vaakst gestreamde nummer. Zegt niet altijd alles, maar toch.

Ik stem zelf trouwens soms ook wel tactisch. Met name bij de nummers waarbij ik een artiest wel wil noemen, maar het nummer me niet gek veel uitmaakt. Dan stem ik weleens mee met anderen die al eerder hebben gestemd. Maar bij het gros van de nummers is het toch echt mijn favoriet van de band/artiest in kwestie, dan wel het nummer wat ik het meest in deze specifieke lijst vind passen.

• Leuk
Waarderingen: RubenJS en Koekdoos
71. Madonna - Like A Prayer (158pt - 7 stemmers)

Als je vooraf tegen mij had gezegd dat Madonna de lijst had gehaald, dan had ik je niet geloofd.
Je had Madonna niet verwacht? Veel iconischer worden vrouwen in de muziek toch niet? Los van misschien Aretha Franklin.

• Leuk
Waarderingen: Yannick
Je had Madonna niet verwacht? Veel iconischer worden vrouwen in de muziek toch niet? Los van misschien Aretha Franklin.

Zeker iconish, maar niet echt muziek die ik associeer met de gemiddelde muzieksmaak hier op het forum. Het was ook ongeveer de argumentatie van @Yannick over Britney Spears, maar zij is uiteindelijk ook niet in de top100 gekomen. En ik had verwacht dat men over Madonna net zo zou denken.

Zeker iconish, maar niet echt muziek die ik associeer met de gemiddelde muzieksmaak hier op het forum. Het was ook ongeveer de argumentatie van @Yannick over Britney Spears, maar zij is uiteindelijk ook niet in de top100 gekomen. En ik had verwacht dat men over Madonna net zo zou denken.
Misschien is het de boomer in mij die denkt in de "vroeger was alles beter"-mentaliteit. Maar de pop 'van toen' vind ik in bijna alle gevallen beter dan de pop 'van nu'.

Maar hoe subjectief dat is en hoe inconsequent en hypocriet ik daar zelf in ben, bewijs ik door nog eens naar jaartallen op zoek te gaan en te constateren dat bij deze twee voorbeelden mijn favoriete Madonna album (en sowieso één van mijn favoriete albums ooit) Ray of Light uit 1998 slechts enkele jaren ouder is dan Toxic van Britney. En ik die eerste als oude pop bestempel en die tweede als nieuwe.

Ach ja, de heerlijke subjectiviteit van muziek.

Misschien is het de boomer in mij die denkt in de "vroeger was alles beter"-mentaliteit. Maar de pop 'van toen' vind ik in bijna alle gevallen beter dan de pop 'van nu'.

Maar hoe subjectief dat is en hoe inconsequent en hypocriet ik daar zelf in ben, bewijs ik door nog eens naar jaartallen op zoek te gaan en te constateren dat bij deze twee voorbeelden mijn favoriete Madonna album (en sowieso één van mijn favoriete albums ooit) Ray of Light uit 1998 slechts enkele jaren ouder is dan Toxic van Britney. En ik die eerste als oude pop bestempel en die tweede als nieuwe.

Ach ja, de heerlijke subjectiviteit van muziek.
Hier is natuurlijk wel sprake van selection bias he. De popmuziek van de jaren 80 en 90 die het heeft overleefd tot deze tijd was de beste popmuziek van die tijd. Lang niet alle nummers die we nu herinneren als de hits van toen, hebben de top 10 van de top 40 gehaald. De hitlijsten staan nu vol met bagger maar dat deden ze toen ook. Ray of Light is een topplaat qua pop, maar Madonna heeft ook een hoop matige muziek gemaakt

Er zit qua kwaliteit voor mij toch wel echt ook lichtjaren verschil in Ray of Light en Toxic, maar goed, ik vind Britney - puur subjectief! - ook echt overrated vanwege het wat geknepen stemgeluid.

• Leuk
Waarderingen: Jamel
Hier is natuurlijk wel sprake van selection bias he. De popmuziek van de jaren 80 en 90 die het heeft overleefd tot deze tijd was de beste popmuziek van die tijd. Lang niet alle nummers die we nu herinneren als de hits van toen, hebben de top 10 van de top 40 gehaald. De hitlijsten staan nu vol met bagger maar dat deden ze toen ook. Ray of Light is een topplaat qua pop, maar Madonna heeft ook een hoop matige muziek gemaakt
Precies. Net zoals een Lorde of Charli XCX nu ook matige muziek maken, naast ook genoeg topwerk (nummers én albums). Of een Beyoncé/Lady Gaga, om een generatie vroeger te nemen.

Toxic vind ik trouwens een beter nummer dan Ray Of Light, al vind ik dat album van Madonna in z'n geheel dan weer heel sterk. Vind dat Britney Spears het vooral van de singles moest hebben, niet van hele albums.

• 100
Waarderingen: MetalLimbo
De laatste drie voordat we aan de beste 50 nummers beginnen. Bij deze 50 nummers volgen er nog in ieder geval nog 20 bijdrages vanuit jullie (met nog een paar openstaande, die misschien nog volgen). Nu eerst de nummers 52 en 51:

52. Tracy Chapman - Talkin' Bout A Revolution (202pt - 7 stemmers)

We hebben net voor de top50 de grens bereikt van 200 punten. Het eerste nummer boven deze grens is Talkin' Bout A Revolution van Tracy Chapman. Dit nummer was de tweede single van haar debuutalbum (we hebben hier echt iets met debuutalbums). Een steengoed album waarvoor ze een Grammy heeft gewonnen en daarnaast ook de Grammy voor Best New Artist. De andere Grammy winnende single van het album volgt snel.

52. Amy Winehouse - You Know I'm No Good (202pt - 6 stemmers)
Op dezelfde plek vinden we ook Amy Winehouse met You Know I'm No Good. Amy Winehouse is de enige artiest in de top100 met drie nummers van hetzelfde album in de lijst. We hadden eerder al Tears Dry On Their Own gehad, nu deze, en later vinden we nog een laatste nummer van haar album Back To Black. Welke dat is, laten we nog even in het midden.

51. PJ Harvey - To Bring You My Love (205pt - 5 stemmers)

Op plek 51 de persoonlijke nummer twee van @Martijn76:
PJ Harvey is mijn favoriete artieste ever en haar foto hangt levensgroot in de woonkamer. Al sinds de eerste keer dat ik haar live zag in Paradiso, inmiddels zo'n 25 jaar terug, ben ik groot fan en heb haar inmiddels talloze malen live aan het werk gezien. Hoewel ik Let England Shake haar beste album vind, is To bring you my love hét nummer waardoor ik ooit fan werd en nog steeds mijn favoriete nummer uit haar waanzinnige oeuvre.

Precies. Net zoals een Lorde of Charli XCX nu ook matige muziek maken, naast ook genoeg topwerk (nummers én albums). Of een Beyoncé/Lady Gaga, om een generatie vroeger te nemen.

Toxic vind ik trouwens een beter nummer dan Ray Of Light, al vind ik dat album van Madonna in z'n geheel dan weer heel sterk. Vind dat Britney Spears het vooral van de singles moest hebben, niet van hele albums.
Je kan uit 2003 ook een ander popnummer nemen. Je had namelijk ook Clocks (Coldplay), White Flag (Dido), Crazy in Love (Beyonce). Begrijp niet precies waarom Toxic 2003 of 'nieuwe popmuziek' moet representeren. Die is ook nog steeds bekend van de nostalgie van Just Dance toch? Ik vind het ook nog wel een leuk nummer vanwege nostalgie, maar denk niet dat het Britneys beste is. Britney met Madonna vergelijken is ook raar, Madonna was the Queen of Pop en heeft voor een popartiest echt een exceptioneel lange carrière gehad van begin jaren 80 tot Hung up in 2005 (ook een banger).

• Leuk
  • 100
Waarderingen: MetalLimbo en mattman
Je kan uit 2003 ook een ander popnummer nemen. Je had namelijk ook Clocks (Coldplay), White Flag (Dido), Crazy in Love (Beyonce). Begrijp niet precies waarom Toxic 2003 of 'nieuwe popmuziek' moet representeren. Die is ook nog steeds bekend van de nostalgie van Just Dance toch? Ik vind het ook nog wel een leuk nummer vanwege nostalgie, maar denk niet dat het Britneys beste is. Britney met Madonna vergelijken is ook raar, Madonna was the Queen of Pop en heeft voor een popartiest echt een exceptioneel lange carrière gehad van begin jaren 80 tot Hung up in 2005 (ook een banger).
Toendertijd werd de vergelijking tussen Madonna en Britney continu gemaakt. Britney werd ook gezien als de popprinses die de troon over zou nemen.

Users who are viewing this thread